|
Lähettäjä: .
Päivämäärä: 11.12.25 13:44:35
"Olen ollut hevosalalla alle 10 vuotta, työkaveri yli 30 vuotta. Joskus kysyin häneltä, miten kauan hänen mielestään uudella hevosella kestää sopeutua talliin (puhutaan nyt siis hevosesta, jolla muuttuu kaikki, siis sekä paikka että käsittelijät ja todennäköisesti myös työn luonto). Hän sanoi, että vuoden. Mä olin oman silloisen kokemuksen mukaan samaa mieltä, ja siksi oikeastaan kysyinkin."
Olen ollut aktiivisesti hevosalalla vasta pari vuotta, mutta olen jo tässä vaiheessa ihan samaa mieltä. Sopeutumiseen menee kuukausia ja siihen, että hevonen on oma itsensä, menee varmasti vuosi. Työskentelen islanninhevosten kanssa, ja kun hevosia tulee Islannista muihin maihin uuteen ympäristöön, menee sopeutumiseen oma aikansa. Kaikki on uutta, rutiinit, muut hevoset, ympäristö, ihmiset ja heidän toimintatavat. Toiset tottuvat nopeammin kuin toiset, koska hevosten perusluonne on aina erilainen. Toiset ovat herkempiä kuin toiset. Jopa meillä 20 vuotta asunut hevonen reagoi tallin vaihtamiseen (isosta laumasta senioriryhmään) niin paljon, että ei syönyt kunnolla, oli hermoheikko muiden hevosten kanssa (senioriryhmässä kaikki ovat iältään 25-35v, joten kyse ei ole siitä, että lauma olisi hirveän "vaarallinen" uudelle tulokkaalle, toiset sulautuvat ryhmään parissa päivässä ja ovat samantien kuin kotonaan) ja oli aina jossain nurkassa yksin möllöttämässä. Kuukauden jälkeen alkoi vasta palautua omaksi itsekseen, ja parin kuukauden jälkeen alkoi kunnolla tottua rutiineihin, uusiin kavereihin ja alkoi syödä myös paremmin. Ja kyse oli vain lauman vaihdosta samalla tilalla!
On täysin kohtuutonta olettaa, että hevonen on samalla sekunnilla tottunut kaikkeen uuteen, kun se omistajaa ja tallia vaihtaa. Vaatii ihmisiltä kärsivällisyyttä ja ymmärrystä, että hevosen kanssa täytyy tottua kaikkeen uuteen ja joskus se aika ei ole ihmiselle kovin mieluista. Itse tulin juuri pukitetuksi alas kun uusi tulokas (meillä jo muutaman kuukauden tallissa seissyt kiltti hevonen) ei suostunut tallin pihasta yksin lähtemään. :)
|