|
Lähettäjä: uune
Päivämäärä: 11.12.25 11:44:42
"Lähettäjä: *
Päivämäärä: 10.12.25 17:09:01
Ei win-win -diilejä taida saada tehtyä ikinä... Mulla oli aikoinaan todella laadukas nuori 4v kouluheppa, tarjosin kaverilleni, ammatilaiselle sellaisella diilillä, että maksan kaikki kulut ja hoidan hevosen, mutta hän kouluttaa, valmentautuu ja vie myöhemmin radoille, mutta eipä kiinnostanut. Olisi pitänyt vissiin maksaa vielä työstäkin. Samaan hengen vetoon hän aina valitteli, että kun on niin köyhä, ettei ole varaa ratsastaa tavoitteellisesti eikä varaa hyvään hevoseen. Tiedä sitten, mikä oli todellinen syy... Laiskuus? Ja hevoseni oli oikeasti hieno enkä minäkään mikään hullu ole :)"
No en minäkään välttämättä tuota itselleni winninä ottaisi. Ratsutan neljävuotiasta ja konttaan HeC-ratoja, ja sen pitäisi olla minulle win, kun olisin ammattilainen? Juu... :)
Win se olisi silloin, kun hevonen olisi jo vähän vanhempi (vähintään 6 v), vankasti HeA-tasolla ja treenaisin sen kanssa VaB-VaA-juttuja.
Et maininnut, kuinka pitkä sopimus teillä olisi ollut. Vuosi, kaksi? Hevosen loppuelämä? Mihin sillä kapasiteetti riitti? Heittämällä pyhää yrjöä, vai kompastelee jo VaA-tasolla ja VaB-tasollakin näyttää lähinnä yritteliäältä, muttei kevyeltä?
On ihan eri asia ratsuttaa nuoria kuin treenata tavoitteellisesti korkealle tasolle.
Minä olen pitänyt nuorten ratsutusta lähinnä harrastamisena, en todellakaan ajattele, että joku parin vuoden ratsutus olisi tavoitteellista, kun nuoren kanssa ei siinä ajassa voi edetä kovin paljon, kun on kasvu ja kehitys kesken.
Olen alkanut treenata 10v hevosen kanssa, joka oli joten kuten kisannut HeB-tasolla. Minä etenin sen kanssa muutamassa vuodessa kokeilemaan VaA ratoja. Hevosen kapasiteetti ei oikein riittänyt VaA-tasolle, mutta tulipa kokeiltua. Ihan kivaa sillä oli kuitenkin kisata VaB-tasolla. Omistaja maksoi minulle kun ratsastin vielä VaB-tasolla, ja kun se taso oli vakiintunut, aloin itse maksaa valmennukset. Omistaja maksoi kisakulut aina.
Mutta en todellakaan ottaisi itselleni winninä sitä, että ottaisin käsiini pariksi vuodeksi jonkun remontin. Niitä remontteja riittää, mutta niiden kanssa se on pikkuluokkien konttaamista ja kovin nuorella ei mennä edes HeA-tasolla, vaikka sekin on vasta peruskoulutettu ratsu. Hevosen selkärankahan lopettaa kasvamisen ja kehittymisen vasta kuusivuotiaana, joten sitä ennen hevoselta ei kannata liikaa vaatia, jos haluaa, että se on täydessä kisakunnossa parhaimmassa iässä, eli vasta 12-15 vuotiaana, kuten kansainvälisesti menestyvät huippuhevoset yleensä.
|