Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lahjakkaita ratsastajia, jotka tarvitsevat hevos

Lähettäjä: Annitehilla 
Päivämäärä:   9.12.25 21:30:13

Minulla on kaksi nyt vuodenvaihteessa 3-vuotiaaksi kääntyvää estesukuista ruunaa. Molemmat hyvistä suvuista ja järkevällä luonteella varustettuja. Oma tilanteeni on sellainen, että en ehdi aloittaa koulutusta kuin jommankumman kanssa. Molempia on toki käsitelty ja ovat irtohypänneet, sekä taitavat jo juoksutuksen salat. Molempia on ammattilainen jo ohjasajanutkin.
Olisiko kenelläkään tiedossa ehdottoman luotettavaa ja taitavaa ratsastajaa, jonka kanssa voisin tehdä toisesta hevosesta win-win diilin? Ratsastajan pitäisi tottakai tehdä Sisäänratsastus ja aloittaa treenit nuorelle hevoselle sopivalla tavalla. Ja sitten mennä kilpailuihin kun niiden aika on.

Re: Lahjakkaita ratsastajia, jotka tarvitsevat hevos

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   9.12.25 21:57:07

Inka Autio etsi hevosta jonkin aikaa sitten, en tiedä mikä tilanne tällä hetkellä. Taisi myös olla että etsi jo sisäänratsastettua.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.12.25 22:08:32

Etsii kouluhevosta. Ja touhussa ehkä joku vika, kun kaikki hajoaa. Tekee nuorilla aika paljon(liikaa?)

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.12.25 22:19:27

No jos maksat kaiken, niin ehkä joku voi suostuakin. Mutta en ymmärrä miksi joku tuollaiseen omaa rahaa laittaisi.

Lähettäjä: Hips 
Päivämäärä:   10.12.25 00:48:55

Ratsastajat tarvitsevat 6+ ikäisiä hevosia. Tuollaisten laittamisesta pitää aina maksaa, jso haluaa minkäänlaista laatua

Päivämäärä:   10.12.25 09:51:08

Ajatukseni oli, että ratsastaja saisi hevosesta työtään vastaan esim 45% osuuden. Tehtäisiin vaikka 3-4 vuoden sopimus ja sitten 6-7v myytäisiin tämä hevonen tai vastaavasti ratsastaja voisi lunastaa minun 55% osuuden ennalta sovitulla hinnalla.

Lähettäjä: +++ 
Päivämäärä:   10.12.25 10:56:27

. : lle Inkalla on ollut 1 projektiheppa, joka loukkasi itseään ja on parantunut. Joten eipäs nyt liioitella :)

Lähettäjä: Ähph 
Päivämäärä:   10.12.25 11:09:16

Kyllä se satulaanlaittaja on eti tyyppi kuin sitten ratsuttaja. Ei parhaat ratsuttajat halua ottaa riskejä 3-vuotiaan kanssa.

Päivämäärä:   10.12.25 14:15:52

Eikö tosiaan ole innokkaita kokemusta omaavia ratsastajia, jotka olisivat kiinnostuneita edellä mainitusta diilistä?

Lähettäjä: Sanni 
Päivämäärä:   10.12.25 14:24:35

Ei kukaan maksa hevosen kuluja ja kouluta, jos saa puolikkaan hevosen. Jos maksat hevosen elämisen kilpailuikään asti ja puolet sen jälkeen, voisi joku kiinnostuakin. Tällöin kouluttajalle jäisi monen vuoden työstä palkaksi se puolikas hevonen, eikä se olisi mennyt hevosen elätykseen.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.12.25 14:29:45

Tuollainen diili on aina riski - omistajalla kun on loppuviimein oikeus hevonen hakea pois milloin lystää. Sinänsä siis tosi lahjakas ratsastaja tuskin tuohon lähtee ellet tosiaan maksa kaikkia viuluja. Meitä innokkaita amatöörejä toki löytyy, melko näppäriä, joille diili olisi kiva, mutta et saa ammattitason ratsutusta ja hyväksyt riskit.

Päivämäärä:   10.12.25 14:45:21

Minulle kelpaisi taitava amatöörikin. Minusta olisi hienoa tällä tavalla avustaa lahjakasta ratsastajaa ja tehdä yhteistyötä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.12.25 15:01:53

Ei varmaan kovin helppoa löytää tällaista diiliä noin nuorelle. Sopimus täytyisi ainakin laatia sellaiseksi, että se turvaisi myös ratsastajaa, joka laittaa projektiin valtavasti omaa aikaansa ja valmennusten myötä todennäköisesti myös rahaa. Laitoin itse varsaloman jäljiltä ihan kivaa hevosta kuntoon ylläpitodiilillä, joka oli aina vaakalaudalla kun omistaja sai uuden idean hevosen suhteen. Homma kariutui lopulta omistajaan, joka halusi nopeita kisatuloksia ( kolmessa kuukaudessa nollasta metrin esteille) hevosen terveydestä välittämättä, vastoin valmentajien neuvoa ja omaa hevoslähtöistä ajattelutapaa.

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   10.12.25 15:05:00

Tunnen ratsastajan, joka voisi ottaa, jos kirjallinen sopimus tuosta osuudesta ja kuulostaa järkevältä.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   10.12.25 15:08:10

Minä voisin olla kiinnostunut, kokemusta löytyy 130-135cm tasolle ja tällä hetkellä minulla on tallissa kolme nuorta estehevosta. Pystytkö laittamaan sähköpostiasi näkyviin?

Päivämäärä:   10.12.25 15:10:25

Tietenkin tehtäisiin kirjallinen sopimus asiasta. Esimerkiksi 3 tai 4 vuoden sopimus, jonka lopussa hevonen myytäisiin ja myynnistä saadut rahat jaettaisiin omistusosuuksien mukaan ( esim 45% ratsastajalle ja minulle 55% ). Sopimukseen kirjaittaisiin myös ehto, jossa ratsastaja voisi lunastaa minun osuuden hevosesta tietyllä ennalta sovitulla hinnalla, jos ratsastaja näin haluaisi. Mainittakoon vielä, että näillä molemmilla on todella hyvä suku ja molempien emä- sekä isälinjassa on 160cm hyppääjiä. Maitovarsoina olen nämä hankkinut arvostetulta kasvattajalta Saksasta ja eivät olleet ihan ilmaisia.

Päivämäärä:   10.12.25 15:12:15

Mikä tuossa on ratsastajalle se win?

Hän kouluttaa ilmaiseksi sinun hevosesi, nostaa sen arvoa hankkimalla kilpailutulokset, ja sitten sinä otat hevosen itsellesi ja myyt eteenpäib?

Päivämäärä:   10.12.25 15:13:01

Sisäänratsastus, ratsutus ja nuoren hevosen kilpailuttaminen siinä sivussa on yleensä asioita, joista hevosen omistaja maksaa ratsastajalle. Ei ratsastaja hyödy siitä mitään. Tekee ilmaiseksi töitä toisen laskuun.

Lähettäjä: Viltsu 
Päivämäärä:   10.12.25 15:20:10

Niin siis onko toi ehdottamasi diili kuitenkin sellainen, että ratsastaja vastaa hevosen juoksevista kuluista sen 3-4 vuoden ajan kun sitä kouluttaa?

Siinä tapauksessa vähän vaikea nähdä sitä arvoa ratsastajalle, joka ehkä juuri ehtii aloittaa kilpailemisen hevosen kanssa, ja sitten se myydään. Saa 45% myyntihinnasta eli ehkä jotain kuuden-kahdeksan tonnin luokkaa hyvässä lykyssä. Siitä että on tehnyt 3-4v. töitä hevosen eteen ja maksanut sen ylläpidon?

Jos taas kyse siitä, että sä maksat ylläpidon, niin ymmärrän paremmin.

Lähettäjä: öp 
Päivämäärä:   10.12.25 15:21:02

No onhan se ihan ok diili ratsastajalle jos saa ilmaiseksi tai siis omaa ratsastusta vastaan laadukkaasta hevosesta 45%. jos hevonen myydään 30 000€ on ratsastajan osuus 13 500€. oletan että ratsastajan tulee kustantaa myös hevosen ylläpito. mutta maksaisihan se ratsastaja joka tapauksessa sen ylläpidon jos itse ostaisi itselleen hevosen. tässä tapauksessa ratsastaja saisi laadukkaan aihion käyttöön ja tienaisi lopussa mahdollisesti sen reilun kymppitonnin

Päivämäärä:   10.12.25 15:24:38

Diilihän riippuu ratsastajan tarpeista. Jos haluaa tehdä uraa nuorten hevosten ratsuttajana ja kouluttajana, tuollaiset kokemukset ovat erittäin hyviä. Isoihin luokkiin ei tuolla diilillä pääse, joten sellaiselle ratsastajalle tässä ei ole välttämättä ideaa. Ellei sitten ole sellaisessa tilanteessa, että haluaa alusta asti mukaan hevosen tekemiseen ja mahdollisesti sitten säästää rahaa ja lunastaa sen itselleen kun hevonen on siinä vaiheessa. Ei tule otettua riskiä, että ostaa nuoren omaksi jos se loukkaantuu kesken diilin.

Päivämäärä:   10.12.25 15:29:42

Mikäli hevonen osoittaisi hyvää kykyä voisi sopimusta jatkaa pidemmällekin, jotta ratsastaja halutessaan pääsisi hyppäämään niitä isojakin luokkia. Minun mielestä tässä olisi kyllä kohtuullisen hyvä diili ratsastajalle. Minä kuitenkin loppujen lopuksi kannan vastuun, jos hevonen vaikka loukkaantuu. Eikä laatuvarsat ole maitovarsoinakaan mitään halpoja.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   10.12.25 15:42:10

Mitkä on hevosten suvut?

Lähettäjä: binu 
Päivämäärä:   10.12.25 15:43:54

minun mielestä eeva-liisa Penttilä on toteuttanut tämän tyyppistä systeemiä omien nuorten ratsujensa kanssa. Hyvä diili ratsastajalle jos ei ole pääomaa omaan hevoseen

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   10.12.25 16:36:36

Provo.

Päivämäärä:   10.12.25 16:48:06

Sillähän EI ole mitään merkitystä onko ne olleet maitovarsoina minkä hintaisia.
Hevonen lunastaa arvoaan ensin odotusten mukaan, mutta jo 5-6vuotoaana moni menettää arvoaan, kun tulevaisuuden lupauksista ei monikaan ole perus harrastepuksua kummoisempi kasvettuaan vanhemmaksi.

Tuo diili nyt ei tuon ikäisen hevosen kohdalla ole ollenkaan järkevä. Vuoden päästä siinä voisi alkaa olla jotain mieltä, mutta nyt 2 vuotias hevonen, siitä ei ole mitään muuta kuin vähintään 12000€ kulua seuraavan vuoden aikana.

Päivämäärä:   10.12.25 17:03:23

Täällä kyseltiin jo aloittajan sähköpostia, muttei hän laittanut sitä esille.

Päivämäärä:   10.12.25 17:09:01

Ei win-win -diilejä taida saada tehtyä ikinä... Mulla oli aikoinaan todella laadukas nuori 4v kouluheppa, tarjosin kaverilleni, ammatilaiselle sellaisella diilillä, että maksan kaikki kulut ja hoidan hevosen, mutta hän kouluttaa, valmentautuu ja vie myöhemmin radoille, mutta eipä kiinnostanut. Olisi pitänyt vissiin maksaa vielä työstäkin. Samaan hengen vetoon hän aina valitteli, että kun on niin köyhä, ettei ole varaa ratsastaa tavoitteellisesti eikä varaa hyvään hevoseen. Tiedä sitten, mikä oli todellinen syy... Laiskuus? Ja hevoseni oli oikeasti hieno enkä minäkään mikään hullu ole :)

Päivämäärä:   10.12.25 17:25:51

Mikä on tässä se Win ihmiselle, joka elättää sun 3 vuotiaan, sisään ratsastaa sen, treenaa sitä ja siinä vaiheessa 6-7 vuotiaana, kun hevonen alkaa vasta päästä vähän isommille radoille, myydään alta?

Päivämäärä:   10.12.25 17:43:30

Se win on, että saa ostaa hevosen puoleen hintaan jos se selviää kisakuntoisena kuusivuotiaaksi asti ja on tarpeeksi laadukas.

Päivämäärä:   10.12.25 17:47:51

Minulla on jo kaksi kisahevosta (ei mitään huippuja) mutta jos olisi vain yksi, saattaisin tarttua tuollaiseen, että ottaisin molemmat nuoret kasvamaan rinnalle treenattavaksi ja ostaisin sitten niistä paremmin sopivan kun aika koittaa. Tosin haluaisin myyntiprovikat siitä toisestakin sitten.

Lähettäjä: Viltsu 
Päivämäärä:   11.12.25 10:00:23

Lähettäjä: *
Päivämäärä: 10.12.25 17:09:01

Ei win-win -diilejä taida saada tehtyä ikinä... Mulla oli aikoinaan todella laadukas nuori 4v kouluheppa, tarjosin kaverilleni, ammatilaiselle sellaisella diilillä, että maksan kaikki kulut ja hoidan hevosen, mutta hän kouluttaa, valmentautuu ja vie myöhemmin radoille, mutta eipä kiinnostanut. Olisi pitänyt vissiin maksaa vielä työstäkin. Samaan hengen vetoon hän aina valitteli, että kun on niin köyhä, ettei ole varaa ratsastaa tavoitteellisesti eikä varaa hyvään hevoseen. Tiedä sitten, mikä oli todellinen syy... Laiskuus? Ja hevoseni oli oikeasti hieno enkä minäkään mikään hullu ole :)

--

Tää kuulostaa mielestäni aidolta win-win tilanteelta.

Sitten kun arvioidaan että koulutettavasta hevosesta saisi 3-4v. päästä 30 000e, niin kuulostaa aika yläkanttiin vedetyltä. Vaatis sen että hevonen olis ehtinyt saada tuloksia kv-tasolla. Jotenkin pitäisin todennäköisempänä et hinta asettuu sinne johonkin max. 20 000, tai alle. 3-4 vuotta aikaa myös tapahtua kaikenlaista, tulee pientä vammaa ja ehkä hevosesta ei ookaan korkeamman tason kilpuriksi? En oikein tiedä miten siinä omistaja kantaa sen isoimman riskin kuten on täällä sanonut, jos on ostanut maitovarsan ja joku toinen kouluttaa sitä 3-4v. ja maksaa ylläpidon niin kyllä mä sanoisin että se toinen siinä isomman riskin kantaa.

Lähettäjä: eeja 
Päivämäärä:   11.12.25 11:10:28

Ihmetyttää nämä win-win -diiliä tarjoavat tai sellaista etsivät. Tilanteen pitäisi aina olla win molemmille osapuolille. Mutta yleensä näissä se on hyväksi vain toiselle, eli toinen hyötyy ja toista hyväksikäytetään. En ymmärrä, millä tavalla se olisi win kenellekään, että hän maksaa siitä, että hänen ammattitaiaoaan ja aikaansa käytetään hyväksi, ja hänen pitää sitoutua siihen useammaksi vuodeksi?

Jotta tuo olisi win sille ratsuttajalle, niin sinun kuuluu maksaa hänelle siitä, että hän käyttää aikaa ja osaamistaan kouluttaakseen hevostasi. Mutta jos sinä et halua maksaa, niin et koe hyötyväsi, vaikka joku osaava ratsuttaa hevosesi, jolle sinulla ei ole aikaa.

Eli?

Et sinä tarjoa win-win -diiliä, vaan mahdollisuutta joutua vuosiksi hyväksikäytetyksi. Eikä se hevosen myyntihinta sitten lopulta kuitenkaan ole kummoinen, jolloin hän saisi aika mitättömän korvauksen vuosien työstä. Tai sitten hän joutuu maksamaan sinulle siitä, että koulutti hevosen, kun lunastaa sen sinulta? Salli mun nauraa...

Oikeasti toivon, ettei kukaan lähde tuohon.

Lähettäjä: Koo 
Päivämäärä:   11.12.25 11:44:12

Ihmiset ovat nykyään niin mahdottomia, että aivan turha esittää tuollaisille mitään diilejä. Järjetöntä kasvattaa lahjakkaita ratsuja ja kuvitella, että ikinä kukaan niitä veisi eteenpäin jollain diilillä. Myy pois vain lahjakkuudet ja mielellään Eurooppaan. Nämä haluavat ratsastaa jäykillä, raskailla latvialaisilla pikkuluokkia.

Lähettäjä: uune 
Päivämäärä:   11.12.25 11:44:42

"Lähettäjä: *
Päivämäärä: 10.12.25 17:09:01

Ei win-win -diilejä taida saada tehtyä ikinä... Mulla oli aikoinaan todella laadukas nuori 4v kouluheppa, tarjosin kaverilleni, ammatilaiselle sellaisella diilillä, että maksan kaikki kulut ja hoidan hevosen, mutta hän kouluttaa, valmentautuu ja vie myöhemmin radoille, mutta eipä kiinnostanut. Olisi pitänyt vissiin maksaa vielä työstäkin. Samaan hengen vetoon hän aina valitteli, että kun on niin köyhä, ettei ole varaa ratsastaa tavoitteellisesti eikä varaa hyvään hevoseen. Tiedä sitten, mikä oli todellinen syy... Laiskuus? Ja hevoseni oli oikeasti hieno enkä minäkään mikään hullu ole :)"

No en minäkään välttämättä tuota itselleni winninä ottaisi. Ratsutan neljävuotiasta ja konttaan HeC-ratoja, ja sen pitäisi olla minulle win, kun olisin ammattilainen? Juu... :)

Win se olisi silloin, kun hevonen olisi jo vähän vanhempi (vähintään 6 v), vankasti HeA-tasolla ja treenaisin sen kanssa VaB-VaA-juttuja.

Et maininnut, kuinka pitkä sopimus teillä olisi ollut. Vuosi, kaksi? Hevosen loppuelämä? Mihin sillä kapasiteetti riitti? Heittämällä pyhää yrjöä, vai kompastelee jo VaA-tasolla ja VaB-tasollakin näyttää lähinnä yritteliäältä, muttei kevyeltä?

On ihan eri asia ratsuttaa nuoria kuin treenata tavoitteellisesti korkealle tasolle.

Minä olen pitänyt nuorten ratsutusta lähinnä harrastamisena, en todellakaan ajattele, että joku parin vuoden ratsutus olisi tavoitteellista, kun nuoren kanssa ei siinä ajassa voi edetä kovin paljon, kun on kasvu ja kehitys kesken.

Olen alkanut treenata 10v hevosen kanssa, joka oli joten kuten kisannut HeB-tasolla. Minä etenin sen kanssa muutamassa vuodessa kokeilemaan VaA ratoja. Hevosen kapasiteetti ei oikein riittänyt VaA-tasolle, mutta tulipa kokeiltua. Ihan kivaa sillä oli kuitenkin kisata VaB-tasolla. Omistaja maksoi minulle kun ratsastin vielä VaB-tasolla, ja kun se taso oli vakiintunut, aloin itse maksaa valmennukset. Omistaja maksoi kisakulut aina.

Mutta en todellakaan ottaisi itselleni winninä sitä, että ottaisin käsiini pariksi vuodeksi jonkun remontin. Niitä remontteja riittää, mutta niiden kanssa se on pikkuluokkien konttaamista ja kovin nuorella ei mennä edes HeA-tasolla, vaikka sekin on vasta peruskoulutettu ratsu. Hevosen selkärankahan lopettaa kasvamisen ja kehittymisen vasta kuusivuotiaana, joten sitä ennen hevoselta ei kannata liikaa vaatia, jos haluaa, että se on täydessä kisakunnossa parhaimmassa iässä, eli vasta 12-15 vuotiaana, kuten kansainvälisesti menestyvät huippuhevoset yleensä.

Päivämäärä:   11.12.25 12:20:30

Ainakin itselleni tällainen diili olisi kiinnostava, mikäli omistaja vastaisi ainakin osasta hevosen juoksevia kuluja ja tällaisella diilillä minulla on aiemmin ollutkin yksi nuori hevonen ratsastettavana ja kilpailutettavana. Olen aikuinen ja pitkän ratsastus- ja hevoskokemuksen omaava amatöörikilparatsastaja, kaksi viimeisintä omaa kilpahevostani olen itse kouluttanut ja koska nautin erityisesti nuorten hevosten kouluttamisesta, hakisin mielelläni jonkinlaista win-win diiliä. Koska minulla ei ole omaa tallia, taloustilanteeni ei kuitenkaan mahdollista ratsastettavan nuoren kulujen kattamista kokonaan omasta pussistani eikä se, että joskus useamman vuoden päästä tulevaisuudessa saisin osuuden hevosen myynnistä ole minulle tällä hetkellä tarpeeksi hokutteleva diili.

Lähettäjä: lilla 
Päivämäärä:   11.12.25 12:52:25

Nuoren hevosen laittaminen on HYVIN HARVOIN Suomen oloissa kannattavaa kenellekään, kaikkein vähiten kasvattajalle joka ottaa yksin kaikki kulut muutaman vuoden alkuun joka tapauksessa. Jos kukaan ei halua ottaa mitään riskiä, ei tapahdu muuta kuin vanheneminen kaikille.

Päivämäärä:   11.12.25 13:32:31

Tällainen diili on ratsuttajalle win ainoastaan siinä tilanteessa, jos omistaja maksaa hevosen ylläpitokulut.
Hevosen kulut laadukkaissa puitteissa ovat heittämällä 1000-1500€/kk, ja jos myyntihinnasta saa jonkun kurppaisen 45% eli ehkä 10-15k, niin ratsuttaja ei saa edes hevosen elättämiseen käyttämiään rahoja takaisin, kun taas omistaja säästää vuosien ylläpitokulut ja käärii sen 15k itselleen.

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   11.12.25 13:40:46

Totta kai tuollaista diiliä voi ehdottaa mm. fb:n ryhmiin! Eihän se tarkoita, että vaikka täältä ei just nyt satu löytymään kiinnostuneita, että kukaan ei olisi kiinnostunut. Varmasti on sellaisia jotka ei voi/halua sijoittaa hevoseen omaa rahaa, ja on kuitenkin iso motivaatio ja osaaminen aloittaa sieltä pienistä nuorten hevosten luokista.

Kannattaa sitten etsiä luotettavaksi ja osaavaksi tiedetty tyyppi, tai sen verran läheltä että pystyt seuraamaan hevosen käyttöä, hoitoa, varusteita jne. Nimim. kokemusta on, että puhtaasti ylläpitohevosta ei aina kohdella niin hyvin.

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   11.12.25 13:43:35

Monet pitää omilla talleilla tai muuten edullisissa, kuitenkin laadukkaissa puitteissa, eikä todellakaan maksa mitään 1000-1500e/kk.

Päivämäärä:   11.12.25 14:34:56

uune: winwin -diilinä itse pidin sitä siksi, että kaverilla ei itsellään ollut rahaa kilpailla, valmentautua eikä omistanut heA -tasoa parempaa hevosta. Ja hän kuitenkin haaveili ja mainitsi vähän väliä, kuinka kivaa olisi jos pääsisi, voisi ja olisi varaa ja oli jopa vähän katkera, siitä että ei ole mahdollisuuksia jne jne. Ammatikseen ei toki ratsastanut vaan on ratsastuksen opettajana. Minun hevosellani kuitenkin olisi päässyt nuorten hevosten luokkia menemään samantien, parempi sekin kuin hinkata aluetasolla heA:ta...
Olin todella valmis kustantamaan ja hoitamaan ihan kaiken. Ei olisi kuin tarvinnut nousta kyytiin :) Potentiaalia hevosessa oli ihan kv-tasolle ja tämä on oikeasti ihan totta. Hevosta ei ollut tarkoitus myydä vaan olisin ollut valmis katsomaan, mihin sen rahkeet riittää. Olisin siis pystynyt totetuttamaan hänen haaveensa ja samalla omani ->win-win.

Lähettäjä: joku 
Päivämäärä:   11.12.25 16:04:53

Mulla seisoo myös tallissa vastaava hevonen.

Näiden kanssa ongelma on se, että niitä kukaan ei osta, (tai ehkä jollain naurettavalla pilkkahinnalla)

Näiden vieminen ratsuttajalle on ihan älyttömän kallista. Jos maksat sen 1500€/kk vaikka sen kolme vuotta, niin se on 18000€/v ja 54000€/3v

Kasvattajana, joka ei tuota hevosta mihinkään tarvitse, on kestämätön ajatus viedä hevosta ratsuttajalle koska todella harvasta hevosesta saa sen 10000€ + 54000€
kolmen vuoden päästä. Kotona tuon pitämiseen menee ehkä 100-150€/kk, mutta harvassa on sellaiset ratsuttajat jotka tulisi sitä kotiin laittamaan täällä syrjäseudulla,

Nyt siis oikeastaan vaihtoehdot on 1. Jättää se pihankoristeeksi 2. Antaa se jollekin ilmaisesksi (jos joku huolii) tai 3. saada jonkun kokeneemman ei ammattilaisen kanssa sovittua joku diili että saa hevosen käyttöönsä ja joko myöhemmin lunastaa sen sillä 8000-10000€ hinnalla tai sitten niin että jos se myydään niin laitetaan rahat puoliksi.

Ja kyllä, meillä tämä on ehdottomasti viimeinen kasvatti...

Lähettäjä: Hopo 
Päivämäärä:   11.12.25 16:19:31

Saman tyyppisellä diilillä ollut itsellä hevonen, jonka koulutin alusta asti, valmentajien kehut tuli ja kisakalenteri suunniteltu. Vaan eipä omistajasta johtuen päästykään esille, ja hän sai ilmaiset koulutukset hevoselleen ja minä jäin ilman hevosta.
Vaikka miten on sovittu kaikki paperille asti, jos toinen ei sopimusta noudatakaan, niin minkäs teet. Ostan tai teen itse nykyään varsani/nuoreni, koulutan itse ja saan myös hyödyt.

Lähettäjä: minä 
Päivämäärä:   11.12.25 16:26:17

Olen joskus yhden nuoren vastaavalla diilillä "antanut" ystävälleni niin, että hän sai hevosen omistajuudesta puolet heti kun soppari tehtiin. Toki tarkka soppari tehtiiin kaikesta, mutta kaikki meni tosi kivuttomasti ja lopulta hän viel lunasti hevosen itselleen sillä alkuperäisellä sovitulla hinnalla.

Mutta joo, tänä päivänä ihmiseten pitää saada kaikki valmiina ja kaikesta pitäisi maksaa heille. ei ole enää hoitajakulttuuria eikä mitään muutakaan :/ Varmaan vähitellen kuolee koko ala omaan mahdottomuuteensa

Lähettäjä: kekm 
Päivämäärä:   11.12.25 18:41:40

"Näiden kanssa ongelma on se, että niitä kukaan ei osta, (tai ehkä jollain naurettavalla pilkkahinnalla).
Näiden vieminen ratsuttajalle on ihan älyttömän kallista."

Eikä kasvattaja välttämättä suostu myymään varsaa, jos ostaja sanoo, ettei aio kisata sillä itse korkealla tasolla vaan käyttää siihen lainaratsastajaa. Jännä logiikka, kun ei kasvattaja itsekään ole kuin puskaratsastaja ja ostajaehdokkaalla pari itsekouluttamaa, Vab tasolla menestynyttä hevosta, joilla hän itse kisannut Hea tasolle asti ja sen jälkeen ollut lainaratsastaja...

En edes yrittänyt tinkiä tai yrittänyt ostaa halpaa varsaa vaan laadukasta ja hintavaa nuorta joka kaksivuotiaana myynnissä 12 tonnilla, mutta kasvattaja ei suostunut myymään kun en kisaa huipulla itse. No, hevonen meni lopulta kaupaksi muutama vuosi myöhemmin 6 tonnilla, se on nyt 10 v ja sillä kisattu vain Heb tasolla ja ihan vasta etsi taas uutta kotia, hinta välittäjällä 8 tonnia... Eli olisiko se kasvattaja menettänyt jotain, jos olisi myynyt varsan minulle ja säästänyt muutaman vuoden kuluissa? Ehkä sillä hevosella olisi päästy starttaamaan jopa Hea tasolla ja hän saanut siten enemmän mainetta ja kunniaa...

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   11.12.25 19:02:33

Kyllähän tässä ratsastaja voittaa siinä että saa hevosen käyttöönsä ilman että hänen täytyy sitä ostaa.
Saa vielä hevosesta 45% omistuksen.

Jos on ajatus että hevonen myydään myöhemmin ha ratsastajalla oikeus ostaa hevonen itselleen ennakkoon sovitulla hinnalla, voi se hinta olla mitä tahansa. Vaikka 5000€. Jos hevosen arvo on myytäessä vaikka 35000€ niin onhan se voittoa. Hän voi itse myydä sen sitten eteenpäin sillä myyntihinnalla jolloin saa palkan työstään.

Saa tietysti jokainen sijoittaa itse siihen nuoreen sen ostohinnan jos diilit eivät miellytä.

Ja jos toisella omistajalla on omistusoikeus hevosesta sen puolikkaan, oletettavasti hön kustantaa sen oman osuutensa ylläpidosta.

Lähettäjä: apu 
Päivämäärä:   11.12.25 19:41:33

"Vaikka miten on sovittu kaikki paperille asti, jos toinen ei sopimusta noudatakaan, niin minkäs teet."

Kyllä nämä saa sitoviksi molemmille osapuolille yksinkertaisesti niin, että laittaa sopimussakon. Jos omistaja ei päästäkään hevosta radoille (vaikka valmentajat puoltaa), hän maksaa sopimussakon ratsuttajalle. Jos omistaja myy hevosen ratsuttajan alta, hän maksaa sopimussakon ratsuttajalle. Jne. Sopimussakon suuruus voi vaikka olla muuttuva ajankohdasta eli ratsuttajan panostuksen määrästä riippuen.

Lähettäjä: Heppa 
Päivämäärä:   11.12.25 22:01:19

Provohan tämä selkeästi on.
Tiedossa kyllä tekijöitä nuorille hevosille. Mutta ei täällä sairaiden markkinoilla nimiä laiteta.

Lähettäjä: Lm 
Päivämäärä:   13.12.25 11:07:06

Ihana tarjous
Teitä kaivataan enemmän, epäitsekkyyttä, unelman toteuttaminen toiselle ihmiselle tavoitteena, hyötyä iloa edistystä jollekin jolla muuten ei tilaisuutta toteuttaa vastaavaa
Mitä mitä, useimmat kommentit saavat tuntemaan myötähäpeää, raivostuttavat.
Olet hyvä ihminen....enemmänkin.

Lähettäjä: Hepo tarjolla 
Päivämäärä:   13.12.25 17:23:28

Minulla olisi varsin lahjakas, muidenkin kuin omasta mielestä, FWB tarjolla, 7 v. Tasoltaan helppo A, vaihtaa mutta ei vielä hyvin. Terve ja täydessä treenikunnossa. En ole enää vuosiin ollut kiinnostunut itse kilpailemisesta, ja se on sääli tämän hevosen kohdalla. Viimeinen oma kasvatti, jota ei ole tarkoitus myydä kuin pakon edessä. Antaisin sen mieluusti pitkäaikaiseen käyttöön esim. nuorelle, lahjakkaalle ratsastajalle, tosin en kovin kauas läntisestä Suomesta. Voin pitää myös kotona, jos näin sovitaan. Kotona hyvät treeniolosuhteet.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.