Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kokenut ratsastaja-määritelmä?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.12.25 20:33:32

Millaista ratsastajaa miellät kokeneeksi ratsastajaksi/hyväksi ratsastajaksi? Jos tapaat vaikka uuden ihmisen työpaikalla ja selviää että hän on ratsastaja, minkä tasoista pitäisit hyvänä ratsastajana?

Re: Kokenut ratsastaja-määritelmä?

Lähettäjä: gulp 
Päivämäärä:   9.12.25 20:34:30

Sellainen joka on nostanut useita hevosia 140 ja/tai vaativa A-tasolle.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.12.25 20:35:44

Itse ajattelen että kokenut pystyy ratsastamaan erilaisia hevosia tutuissa ja vieraissa tilanteissa, pysyy tilanteen päällä. Ratsastaja voi olla kokenut, vaikka ei ratsastaisi vaativan tason luokkia.

Päivämäärä:   9.12.25 20:38:36

"Sellainen joka on nostanut useita hevosia 140"

Eli Suomessa on vain muutama kokenut esteratsastaja. Nuorten hevosten ratsuttajat eivät voi olla kokeneita tämän määritelmän mukaan.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   9.12.25 20:39:56

- mikä on useita hevosia? Aikamoinen määritelmä sinulla.

Lähettäjä: Tuntirat mielipide 
Päivämäärä:   9.12.25 20:49:42

Sellaista, joka pystyy ratsastamaan huonosti avuilla olevan hevosen peräänantoon ja nopeasti reagoivaksi ilman kenenkään ohjeita. Ja vielä niin, ettei hän ole koskaan nähnyt kyseistä hevosta toisen ratsastajan ratsastettavana. Eikä ole koskaan aiemmin ratsastanut sillä itsekään.

Mittaan lopputulosta sillä, kuinka helppo minun on tai olisi ratsastaa kyseisellä hevosella hänen jälkeensä.

Minulle on ihan sama jonkun kisatulokset. Rahalla saa ja hevosella pääsee.

Lähettäjä: Mia 
Päivämäärä:   9.12.25 20:59:26

Minulle kokenut ratsastaja on sellainen joka pysyy sinkoilevan pukkikoneen kyydissä ja noin muutenkin on kokemusta erilaisista hevosista. Tämän selässä ei ole kaikki 140 ratoja hypänneet pysyneet eikä tippumisen jälkeen suostuneet ratsastamaan. Hevonen sinänsä osaava. HeC tasoinen pysyi ja on sitten kehittynyt vaativalle tasolle hevosen kanssa. Itse vammauduin tämän ansiosta niin en pääse selkään ja pitänyt etsiä ratkaisuja.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   9.12.25 21:04:49

Ratsastaja joka kykenisi hypäämään kisaradan 140 tasolla siististi, mutta joka tämän lisäksi osaa ratsastaa erilaisia hevosia ja ratkoa ongelmia ratsain.
Vähintään 15 vuotta ratsastuskokemusta päivittäisestä ratsastuksesta. Ei tarvitse olla kisatuloksia useamman hevosen kanssa 140cm tasolta, vaan 120 riittänee jos on enemmän esim. nuorten hevosten ratsastaja, mutta tason pitää näkyä ratsastuksessa.

Päivämäärä:   9.12.25 21:11:25

Itse miellän kokeneeksi/hyväksi ratsastajaksi jo ihan heA tasoisen ratsastajan joka ratsastaa siististi :D ei tässä nyt kuitenkaan mitään ammattilaisia kysytty.

Päivämäärä:   9.12.25 21:13:23

Jepin määritelmä on hyvä.
Ratsastaja joka KYKENISI suorittamaan tiettyä kilpatasoa, esim esteet 130-140 ja koulu VaB-A. Ja joka osaa ratsastaa erilaisia hevosia kestävällä tavalla.

Kilpailutuloksia esim Va A ja 140 tasolta varten vaaditaan kilpailuhenkeä, kalliita hevosia ja hyvää tuuria. Ei ainoastaan taitoa ja kokemusta. Kokemusta voi olla ilman että on vienyt useamman hevosen kisaradoille ed.mainitulle tasolle.

Päivämäärä:   9.12.25 21:14:36

On joko kokenut tai kokematon. En sanoisi 130 tasoisia ratsastajia kokemattomiksi, mutta osa teistä näköjään sanoisi?

Lähettäjä: Cilla 
Päivämäärä:   9.12.25 21:17:24

Kokenut - ei kukaaan

Päivämäärä:   9.12.25 21:26:02

Kokenut on sellainen, jolla on paljon kokemusta, sekä määrässä että laadussa. Eli paljon tekemistä takana. Kilpailutaso ei määritä kokemuksen määrää.

Lähettäjä: VB 
Päivämäärä:   9.12.25 22:18:11

Riippuu myös asiayhteydestä. Kokenut ratsastaja vaikkapa issikkamaastoa varatessa on jotain aivan muuta kuin kokenut ratsastaja maajoukkuetasolla.

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   10.12.25 02:17:40

Kymmenen vuotta on hyvä alkeiskurssi.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   10.12.25 07:40:17

Kilpailutulokset eivät kiinnosta hevonpersettäkään, koska kilpailla voi rahalla, ei kokemuksella.

Kokenut ratsastaja on minun silmissäni tasainen, rauhallinen ja eleissään selkeä mutta pieniliikkeinen. Sivusta seuraten pystyn kertomaan, mitä ratsastaja pyytää hevoselta. Kokenut ratsastaja ei tarvitse kaikkia mahdollisia remmejä pitämään hevosta kasassa, vaan pystyy omalla ratsastuksella auttamaan hevosta oikeaan peräänantoon tai siihen suuntaan, jos hevonen ei siihen vielä pysty. Kokenut ratsastaja ei hätiköi, ja osaa reagoida jos hevonen säikkyy, jännittyy, tai riekkuu. Kokeneella ratsastajalla on hyvä ryhti, tasainen istunta ja tasainen käsi.

Ja kaikkein eniten: kokeneesta ratsastajasta huomaa, että hän pystyy ajattelemaan & tiedostaa kokoajan mitä tekee, mitä pyytää ja MIKSI.

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   10.12.25 08:19:22

Hauskoja määritelmiä.

Kokenut ei siis ht.netin mukaan ole 40 vuotta ratsastanut ja vaikkapa hevosia kasvattanut, jolla ei enää fysiikka ja tasapaino riitä rodeohevosten ratsastamiseen.

Kokenut ei ole 20 vuotta ratsastanut, joka ei ole kouluttanut alusta asti omia hevosia tai kisannut niillä alle 140 tasolla.

Kokenut ei ole 30 vuotta westerniä ratsastanut henkilö, joka ei hyppäisi 130-rataa siististi tuosta vaan.

Aikamoista. :D

Päivämäärä:   10.12.25 08:21:58

Tai GPtä kisaava kouluratsastaja koska ei hyppää 140

Lähettäjä: Nasty 
Päivämäärä:   10.12.25 08:39:31

Sellaista, joka on ratsastanut paljon erilaisia hevosia ja myös ratsastuskoulun ulkopuolella. Maastoilee, hypppää tarvittaessa vaikka maahankaivettuja ja saa "jokaisen koulutetun kantturan" suorittamaan he a tehtävät ilman suuria ongelmia. Hän voi ratkoa hevosen ongelmia, ei vain ratsastaa valmiiksi koulutettuja hevosia.

Taitavuutta on korjata vinoja, kuntoutettavia jne, ja siihen vaaditaan äärimmäisen hyvää kehonhallintaa.

Lähettäjä: ggg 
Päivämäärä:   10.12.25 08:40:20

Kokenut ja hyvä ratsastaja on mun mielestä eri asioita. Mutta ei ne pois sulje toisiaan.

Kokeneella ratsastajalla on sanan mukaisesti KOKEMUSTA. Kokemusta erilaisista hevosista, erilaisista tilanteista, kokemusta eri ratsastuksen lajeista, vankkaa kokemusta hevosen hoidosta. Voi olla kokemusta vuosikymmenien ajoilta. Ei ole välttämättä huippuhyvä missään, mutta voi olla.

Joku taas voi olla hyvä ratsastaja, vaikka ei olisi niin kokenut kaikessa. Jos on rahaa, aikaa harrastaa ja puitteet kunnossa, joku voi kehittyä muutamassakin vuodessa hyväksi jossakin ratsastuslajissa.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   10.12.25 09:12:00

"Kokenut ja hyvä ratsastaja on mun mielestä eri asioita. Mutta ei ne pois sulje toisiaan."

Tämä. Olen harrastanut ratsastusta 30 vuotta, joten miellän kyllä itseni kokeneeksi ratsastajaksi. En kuitenkaan ole hyvä ratsastaja, vaan lähinnä sellainen "ikuinen helppo B".

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   10.12.25 09:18:47

Kokenut ratsastaja ei ole kyllä mitenkään helppo B . Siinä on raapaistu vasta pintaa ratsastuksessa. Ja vuosien toisto esikoulussa ei tee susta professoria vaikka kuinka olisit hukannut koko elämäsi alakoulutason opiskeluun. Sori nyt vaan.

Päivämäärä:   10.12.25 10:05:42

"Kokenut ratsastaja ei ole kyllä mitenkään helppo B . Siinä on raapaistu vasta pintaa ratsastuksessa. Ja vuosien toisto esikoulussa ei tee susta professoria vaikka kuinka olisit hukannut koko elämäsi alakoulutason opiskeluun. Sori nyt vaan."

Mikä lasketaan kokemukseksi? Mielestäsi vain kokemus kouluratsastuksesta?

Vuosikymmeniä hevostellut HeB tasoinen ei ole ehkä kouluratsastuksessa kokenut, mutta on voinut hypätä, kärrytellä, mennä ravihevosella, issikoilla, nuorilla, sähäköillä, köpötellyt, liikuttanut vanhoja, tehnyt maastakäsittelyä, uittanut, käynyt näyttelyissä, kokeillut länkkää, rallitellut maastossa, menny maastoesteitä, ratsastanut ulkomailla, kasvattanut varsoja, hoitanut sairaita, ratsastanut paukkupakkasilla ja helteellä, käynyt valmennuksissa ja kisoissa... Vaikka ne laukanvaihdot ei kuuluisi taitoihin, on tämmöinen ratsastaja mielestäni KOKENUT.

Kokenut ja hyvä on eri asiat, kuten aikaisemmin sanoin.

Lähettäjä: z 
Päivämäärä:   10.12.25 10:09:09

Voi luoja näitä määritelmiä ;DDD

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   10.12.25 10:54:50

Vain hevosihmiset ovat näin ehdottomia, että missään nimessä ei saa sanoa itseään kokeneeksi, vaikka olisi harrastanut vuosikymmeniä. Suurin osa ratsastajista ei kilpaile, eikä kouluta nuoria hevosia, mutta ei se tee heistä aloittelijoita. En minäkään ole hyvä kouluratsastaja, enkä hyppää yhtään estettä ikinä, mutta jos joku tulee väittämään, että en 30 harrastusvuoden ja usean oman hevosen kokemuksella ole kokenut, niin nauran kyllä päin naamaa. Meidän tallinpitäjä ei harrasta ratsastusta lainkaan (joskus maastoilee tyttärensä hevosella), mutta on pitänyt paikkakunnan hyvämaineisinta tallia 15 vuotta ja luotan hänen ammattitaitoonsa 100 %, mutta hänkään ei ilmeisesti ole kokenut?

Päivämäärä:   10.12.25 12:54:28

^ Kokenut ratsastaja on eri asia kuin kokenut hevosihminen.

Päivämäärä:   10.12.25 14:45:32

Nasty: Ja kokenut ratsastajako on vain sellainen joka on korkealla koulu- tai estetasolla? Ei. Voi olla kokenut ratsastaja vuosien monipuolisella kokemuksellakin.

Lähettäjä: Hellu 
Päivämäärä:   10.12.25 14:58:02

Aika outoa että kokemus sidotaan kilpailukokemukseen tai tiettyyn koulu/esteratsastuksen tasoon. Väitän, että maailmassa on paljon todella kokeneita ratsastajia jotka eivät kilpaile, ja jotka eivät edes osaisi ratsastaa heA koulurataa. Nämähän on vain pieniä osia ratsastuksesta. Eikö ihan vaan hevosmiestaito riitä kokemuksen määrittämiseen? Jos on ikänsä ollut hevosen selässä, ratsastanut erilaisilla hevosilla erilaisissa paikoissa, ja hallitsee tilanteet hyvin, niin eikö se ole kokemusta? En ole itse harrastanut vuosiin mitään kilparatsastukseen verrattavaa, harvoin edes ratsastan kentällä. Silti koen olevani kokenut ratsastaja.

Erikoista myös ajatella niin, että heB-tasolla ratsastaminen on "alakoulutason opiskelua". En ainakaan itse sen korkeammista luokista selviytyisi, mutta pystyn opettamaan satulaan laitettavia, alaa vaihtavia tai käytösongelmaisia hevosia maastoiluun. Ratsastuksessa on niin monta puolta ja vaihtoehtoa. Ei vaan koulu- ja este, vaan lisäksi matka/maastoratsastus WE, western yms. Pohjois-Amerikassa edelleen paimennetaan karjaa ratsain. Aika kokeneita heppuja sielläkin, vaikka ei varmasti heB tasollakaan olisi mitään käyttöä :D

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   10.12.25 15:03:10

LOL. Eli en ole kokenut, kun olen ratsastanut vain 38v. En hyppää enää, enkä kilpaile kun ei kiinnosta. Osaan kouluttaa hevosen ajolle ja ratsastukseen (vaB), osaan kouluttaa sen niin enkkuun kuin westerniinkin. Osaan myös ratkoa lastaus- ja muita ongelmia. Mutta ilmeisesti olen sitten vaan aloittelija.

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   10.12.25 15:05:28

Kyllä mäkin määrittelen itseni ihan kokeneeksi ratsastajaksi vaikka kisatuloksia ei olekaan kuin sieltä heB:stä. Ei ole ikinä aiemmin (nyt toivottavasti on) ollut omaa tai lainaratsua niin pitkään että olisi kerennyt pidemmälle.

Hevoset pysyy lähtökohtaisesti hallinnassa tilanteessa kuin tilanteessa, voin mennä nuoren tai vanhan tai vaikka montehevosen selkään. Olen ratsastanut GP-hevosia ulkomailla, vetänyt maastoja Suomessa, treenannut niitä ravureita, sisäänratsastanut, kuntouttanut ja niin edelleen.

Kyllä mä näkisin ne 140-vaativan ratsastajat jo kilparatsastajina "korotuksena" kokeneesta. Toki sen tason voi saada myös rahalla eikä välttämättä niinkään kokemuksella. ;) Mulla sitä rahaa ei ole ikinä (aiemmin) silleen ollut.

Päivämäärä:   10.12.25 15:27:43

.: Minä määrittelin kokeneen ratsastajan siten, että hän pystyy korjaamaan hevosen ongelmia, ei vain ratsastamaan valmiiksi koulutetuilla hevosilla. Mielestäni he A ja maahankaivettujen ylitys koulutetulla hevosella ei ole mitään korkean tason vaatimuksia?

Päivämäärä:   10.12.25 16:01:30

Ihana kun täällä on joku he B tason räpeltäjä kertomassa miten 140cm tasolle pääsee rahalla eikä kokemuksella ja kokee itse olevansa niin kokenut. Tajuatko kuinka katkeralta ja hullulta kuulostat? Kuvauksestasi oikein paistaa ettet ymmärrä urheilusta ja ratsastuksesta yhtään mitään.

Päivämäärä:   10.12.25 16:27:26

Olen kouluttanut pari ongelmakäytöstä omaavaa hevosta ja laittanut muutaman exravurin satulaan. En osaa kouluttaa hevoselle mitään kummempaa ratsastuksellista, mutta osaan kouluttaa hevosesta mukavan ja turvallisen ratsastettavan. En miellä itseäni aloittelijaksi, mutta jotenkin se kokenutkin kuulostaa mahtipontiselta.

Päivämäärä:   10.12.25 16:45:08

"Ihana kun täällä on joku he B tason räpeltäjä kertomassa miten 140cm tasolle pääsee rahalla eikä kokemuksella ja kokee itse olevansa niin kokenut. Tajuatko kuinka katkeralta ja hullulta kuulostat? Kuvauksestasi oikein paistaa ettet ymmärrä urheilusta ja ratsastuksesta yhtään mitään."

Katkera ja hullu? Mikä sulla riivaa päässä? XD

Uskon nostavani tän tuoreimman hevoshankinnan vaativalle tasolle jos vain terveyttä hevosella riittää. Lähtötaso oli käynti ja ravi selästä. Edellinen oma meni pois kun terveys prakas, ja muut diilit on lähteneet omistajille/myyntiin kun ne on kisa-areenoille ensin alkuun esitelty. En mä ole siitä mitenkään katkera, ihan on kuulunut suunnitelmaan, no ei toki tuo hevosen pois laitto. Nyt kun itsellä on resurssit treenata ja kisata niin olenpahan saanut tehdä haluamaani työtä ja harjoitella ensin muiden kanssa. =)

Päivämäärä:   10.12.25 16:49:02

Niin se heB on ollut laittamieni nuorten hevosten taso, oma taso olisi varmasti aika paljon enemmän jos olisi joskus ollut valmis hevonen alla. Ehkä ymmärrän kommenttisi jos tosiaan ajattelit että itse räpellän nipin napin sen B-radan. XD

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   10.12.25 17:12:46

No ainakin 20v harrastanut, on sitten ratsastanut aktiivisesti muiden hevosia tai omiaan.
En pidä yhden tai kahden hevosen omistavaa kokeneena millään mittarilla.
En pidä myöskään jotain 110-120 ratoja hyppäävää kokeneena, paitsi jos rakentanut hevoset itse. Ei tarvitse myöskään kisata ollakseen kokenut.
Eli ei, mun mielestä tähän ei ole mitään yksiselitteistä vastausta.
Itseäni pidän melko kokeneena, pysyn yleensä aina selässä, luen hevosia hyvin ja osaan ennakoida. Olen harrastanut n. 35 vuotta, mutta vain yksi oma ollut 10v ajan.

Päivämäärä:   10.12.25 17:33:22

Onpa hauska keskustelu. Helppo B:n tusinatason omaavat vakuuttelevat täällä kilpaa että mitään kisatuloksia ei vaadita ollakseen ”kokenut”, ja aivan varmasti pystyisivät kouluttamaan hevosen vaikka vaativalle tasolle, mutta siellä on aina se MUTTA. Minä en pystynyt, koska, oltaisiin saavutettu, MUTTA hevosen terveys ei kestänyt.
Ja toisaalta kaikilla joilla on jotain oikeita kisatuloksia, niillä on vain rahaa ja ne ”valmiit” hevoset, jotka loputtomiin kuljettavat ratsastajat maaliin pelkällä tuurilla. Hekin tottakai pystyisivät samaan, MUTTA aina siihen on joku syy miksi eivät kaikella kokemuksellaan ole kilpailemassa edes sitä 120 tai vaativaB:tä.

Päivämäärä:   10.12.25 22:20:46

No jos ei koskaan saa mahdollisuutta ostaa omaa tai ratsastaa yhtä ja samaa edetäkseen, niin siinähän se on.

Lähettäjä: Ou 
Päivämäärä:   11.12.25 08:00:36

Mielestäni kokenut on sellainen, joka on ratsastanut useita vuosia ja on kokemusta erilaisista hevosista.
Tasoa ei mielestäni sana "kokenut" määrittele.
Esim. Taitavasta tulee jo mieleen, että osaa jotain tiettyjä asioita / pystyy ratsastamaan vaikeammillakin hevosilla.

Päivämäärä:   11.12.25 08:32:04

Hellun vastaus on paras tähän mennessä. On muutakin kun vain este- ja koulukokemusta.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   11.12.25 09:12:02

Kokenut ratsastaja -määritelmä on minusta täysin suhteellinen ja riippuu asiayhteydestä.

Esimerkiksi ratsastuskoulussa ratsastava voi olla "kokenut ratsastaja", kun hän on vaikkapa rastastuskoulutuntien lisäksi vuokrannut tai jopa omistanut oman hevosen ja ratsastanut siis huomattavasti enemmän kuin tavallinen kerran viikossa käyvä tuntilainen.
Jos kyse on lapsista, vaikka 10-vuotiaista, on lapsi todella kokenut ratsastaja jos on kilpaillut vaikka HeB-tasolla, koska se on varsin harvinaista tuon ikäisillä.

Jos taas puhutaan siitä, että tarvitaan hankalalle nuorelle hevoselle kokenutta ratsastajaa kouluttamaan, vaatimustaso on ihan eri kuin edellä mainituissa tilanteissa.
Ja jos kilpailukokemuksesta puhutaan, HeA-tasolla kilpaillut on kokenut ratsastaja verrattuna HeC-tasoisiin. Mutta HeA-tasolla kilpaillut on varsin kokematon verrattuna GP-tason ratsastajiin.

Eli kokemus on täysin suhteellista.

Päivämäärä:   11.12.25 11:11:38

Täälläkään ei siis taida olla kovin montaa kokenutta ratsastajaa jos vastauksia katsoo.

Kyllä lasken itseni kokeneeksi vaikken ole koskaan edes kuvitellut olevani vaativalla tasolla, enkä hyppää kuin maahankaivettuja. Koko ratsastusurheilu kun ei kietoudu koulu- ja esteratsastukseen vaan paljon muuhunkin. 30+ vuotta ja (kymmeniä)tuhansia tunteja satulassa oikeuttaa minusta (ja mielipidettähän tässä kysyttiin) arvioon "kokenut ratsastaja"

Lähettäjä: lrer 
Päivämäärä:   11.12.25 11:12:52

Olisi kyllä jännä nähdä se ratsastaja-määritelmä, josta voi sanoa, että se on kokenut. Millainen on kokenut määritelmä? Entä kokematon määritelmä? Voiko määritelmä oikeasti kerätä kokemusta?

Päivämäärä:   11.12.25 13:42:32

Kokenut voi olla muukin kuin huipputason ratsastaja.
Kokenut voi olla loukkaantunut tai ikääntynyt, eikä halua ratsastaa remontteja tai olla hevoskuiskaaja.

Yhdellä onnenkantamoisella voi joku ratsastaja edetä isompiin tai vaikeampiin luokkiin, mutta entä jos ei taidot riitä vähemmän ”automaattiin”, eikä kärsivällisyys riitä pakittamaan matalammalle tasolle.

Päivämäärä:   11.12.25 15:06:52

Kokenut ratsastaja hallitsee hevosen turvallisesti erilaisissa tilanteissa ja osaa ratsastaa erilaisia hevosia, hänellä on hyvä hevosenlukutaito ja hän osaa "haistella" miten mitäkin hevosta kannattaa ratsastaa, ja hän osaa esittää erilaiset ja eri tasoiset hevoset edustavasti hevosen omalla tasolla.

Päivämäärä:   11.12.25 15:11:10

Eli minun mielestäni kokemus kietoutuu enemmän juuri siihen, mitä on kokenut.
Henkilö, joka on ratsastanut 15 vuotta samalla hevosella, pitänyt sitä täysihoitotallilla ja lähinnä kiertänyt maneesia, ei mielestäni ole kovinkaan kokenut.

Henkilö, joka on ratsastanut 15 vuotta kerran viikossa eri opettajien opetuksessa ratsastustunneilla erilaisilla hevosilla, on melko kokenut.

Henkilö, joka on ratsuttanut muutaman ex-ravurin raviradalta heB-kouluaitoihin voi tituleerata itseään kokeneeksi.

Päivämäärä:   11.12.25 19:22:50

Irer, mene takaisin äikän tunneille.
Otsikoissa on tavallista käyttää substantiivimääritelmien nimeä + ajatusviiva + selite -rakennetta.
Esimerkiksi:
Hevosen ensiapu – ohjeistus
Moderni johtaminen – uudet näkökulmat
Sana “määritelmä” kertoo, että otsikon alla esitellään, mitä kokenut ratsastaja tarkoittaa.

Lähettäjä: no joo 
Päivämäärä:   11.12.25 22:32:21

todella riippuvainen viiteryhmästä. Minun kuplassani kokenut ratsastaja on ollut pitkään sennumaajoukkueessa.

Jonkin toisen mielestä pärjää hevosen kanssa itsenäisesti.

Yleisesti kai se itsenäinen pärjääminen on jonkinlainen mittari.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.