Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Stressi kulkeutuu tallille mukana...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.12.25 20:02:41

Työni stressaa minua nyt kovasti. On ihanaa päästä tallille iltapäivällä haistelemaan oman hevosen tuoksua ja rentoutumaan, mutta nyt olen huomannut että samainen stressi pysyy päällä myös tallilla ja alkaa peilautua tietenkin hevoseen.. Onko muilla ollut samanlaista ongelmaa ja miten olette saaneet asian ratkaistua? Lomalla ollessani tätä ongelmaa ei ole

Re: Stressi kulkeutuu tallille mukana...

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.12.25 20:05:46

Resilienssiharjoituksilla.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   9.12.25 20:05:47

Mulla ihan sama tilanne. Todella kuormittava työtilanne, jota en pääse pakoon edes tallille. Asiat pyörii mielessä jatkuvasti, enkä usko että helpottaa ennenkun tilanne rauhottuu.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.12.25 20:09:35

Tuttua. Tällöin seurustelen hepan kanssa, rapsuttelen ja puunaan rauhassa, mutta en ota paineita esim. liikutuksesta jos ei vaan huvita.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   9.12.25 20:27:32

Hyvä että tiedostat tämän. Kaikki ei tiedosta. Ikävä hevoselle jos sille aina tiuskitaan ja ollaan turhautuneita... Terveisin sivusta seurannut

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.12.25 20:42:23

Tiedostan toki, en missään nimessä tiuski hevoselleni, eihän se sen vika ole.. Tuntuu vain kovin uuvuttavalta, kun hevonenkin on vähän varuillaan kanssani, tietenkin, eihän se ymmärrä miksi omistajansa on kierroksilla ja onko senkin syytä olla. Työpaikassa tässä vika on, ihan koko henkilöstön näkökulmasta, mutta ei ole vielä tullut sopivaa vaihtoehtoa vastaan jos mielisi vaihtaakaan ja paranisiko se edes sillä, en tiedä.

Lähettäjä: ----- 
Päivämäärä:   9.12.25 23:19:23

Voit kokeilla tietoista hermoston peilausta hevosesta. Pysähdyt karsinaan tai jopa ilman satulaa selkään hengittämään syvään ja rauhassa ja annat hermoston peilata hevosesi hermoston. Kaikki hevoset eivät tätä toki siedä vaan ennättävät peilata jännityksesi.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.12.25 23:28:32

mindfullness.. havainnoi ympäristöä, näe mitä on edessäsi, kuule mitä kuulet ja ajattele mitä näet.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   9.12.25 23:52:16

Hengitysharjoitus/meditaatio autossa?

Lähettäjä: hm 
Päivämäärä:   10.12.25 21:14:09

Just tämän takia en mene töistä suoraan tallille vaan käyn kotona ensin, vaikka joudunkin sen takia ajamaan ylimääräiset 40 kilometriä edestakaisin. Olen joskus yrittänyt säästää aikaa ja mennä suoraan töistä, mutta ne kerrat on menneet jossain ihmeellisessä stressipöllyssä. En tiedä menetkö itse suoraan töistä. Mutta jotain rauhoittavaa on hyvä siinä välissä tehdä. Hengitysharjoitukset ovat hyviä.

Lähettäjä: Huh 
Päivämäärä:   10.12.25 23:53:41

Itse kärsin pari vuotta aivan kamalasta työtilanteesta stressi burnout ja johtajasemassq jouduin järjenvastaisiin yt: hein osallistumaan 3 kertaa kahdessa vuodessa… anyhow. Menin tallille. Yleensä joku hemmetin teams päällä jossa mitään järkeä. Istuin hetken autossa ja yritin nollata pään. Kerroin kanssaharrastajille et sori nyt en ole oma itseni ja vajosin hevosen kanssa jonnekin pois. En pystynyt ratsastamaan kun jotain helppoa asiaa, usein lähdin vain maastoon hengittelemään. Yritä ajatella hevosen kanssa niitä kauniita ihania rauhallisia hetkiä joita se tarjoaa, harjaa , rapsuta, hengitä. Mene luontoon. Älä suorita. Juo kuppi kahvia tallikavereiden kanssa. Pysähdy ja nauti. Katsele maisemia jne. Se auttaa. En halua ettå hevoseni on terapeutti ettå kaadan pahan olon siihen, ne tuntee herkästi. Mutta olen kyllä itkenyt pitkäaikaisen hevosen harjaan ja se ei ole siitä rikki mennyt. Kyllä be paljon ottaa mutta pidä huoli ettet työnnä liikaa omaa pahaa oloa. Ajattele että te voitte vuorovaikutuksessa keskenänne olla toisillenne tärkeitä. Voimakkaita. Elää ja nauttia. En ikinä ole tuntenut olevani enemmän elossa kun yhden hevoseni selässä. Se on vähän maagista. Ollaan kuin yksi ja sama olento, minä selässä hevoseni jalat meidän molempien. Mennnään ja tutkitaan polkuja, välillä laukataan kuin kaistapäät. Välillä seistään kukkulalla katsomassa. Ollaan käyty monessa paikassa, monessa maassa jopa. Se on parantavaa ja ainutlaatuista. Keksi teidän juttu !

Lähettäjä: Toinen täti 
Päivämäärä:   11.12.25 07:40:41

Tämä. Ei ole pakko ratsastaa. Teet sen, mikä tuntuu kivalle ja toivottavasti auttaa kääntämään ajatukset pois työasioista.

Lähettäjä: ...
Päivämäärä: 9.12.25 20:09:35

Tuttua. Tällöin seurustelen hepan kanssa, rapsuttelen ja puunaan rauhassa, mutta en ota paineita esim. liikutuksesta jos ei vaan huvita.

Lähettäjä: Hiihoo 
Päivämäärä:   11.12.25 08:30:59

Mä teen pakolliset stressissä (tarhan siivous, ruuat valmiiksi). Sitten syön eväät ja siinä jotenkin rauhoitun ja pääsen rauhassa harjaamaan ja liikuttamaan. Toisin päin ei onnistu. On vaan joku mun oma rutiini että hommat pitää olla tehty ennen kuin voi nautiskella hevosesta. Ja tauko siinä välissä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.