Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Nyt älä haasta tallinpitäjää

Lähettäjä: Jepjepjepulis 
Päivämäärä:   9.12.25 11:15:51

Täällä Etelä-Suomessa saattaa tallinpitäjä olla hiukan stressissä tällä hetkellä. Vettä sataa joka päivä, tarhat lilluu enemmän tai vähemmän, loimet märkiä, jalat rapasia, hevosilla mahat löysällä, pimeätä ja joulukin tulla jollottaa. Nyt jos koska kannattaa siirtää ne arkihuolet keväämmälle ja keskittyä vain omiin puuhiinsa. Mitään napinoita, ehdotuksia tai draaman kehittelyä ei nyt kukaan kaipaa. Ei kiinnosta, että yöunet meni tai pahamieli tuli, kun joku sanoi sitä tai ei tehnyt tätä. Hymyä huuleen vaikka syrän märkänis! Kiitos!

Re: Nyt älä haasta tallinpitäjää

Lähettäjä: Niok 
Päivämäärä:   9.12.25 11:28:07

Kyllä, komppaan!

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   9.12.25 11:34:58

Tallipitäjiltä myös samaa eli ei huudeta asiakkaille, ei läiskitä narulla hevosia ja temmota turhaan, ei kiukutella työntekijöille vaikka kuinka v*****a.

Lähettäjä: Niok 
Päivämäärä:   9.12.25 11:37:10

Q, vaihda tallia tai rakenna oma talli. On kurjaa jos on tuollainen ilmapiiri, mutta se tuskin ratkeaa täällä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.12.25 12:25:33

Jep ja maksakaa ne tallivuokrat ajallaan tai pyytäkää ajoissa maksuaikaa, ei vasta sitten kun on viikkotolkulla myöhässä! Yksi kehtasi vielä alkaa ylimieliseksi kun kyselin perään, kuulemma kyllä muualla ymmärretään. Irtisanoin saman tien, menkööt sinne muualle sitten.

Lähettäjä: Liisa 
Päivämäärä:   9.12.25 14:20:24

Ei valiteta mutta rahalle vastinetta! Ei 13tunnin heinäväliä,ei märkiä ulkoloimia"kuivateta" hevostenpäällä,tarhoihin vedet. Kiitos

Lähettäjä: :)))) 
Päivämäärä:   9.12.25 14:23:25

Liisa kaivaa kuvetta syvemmältä vaan. Rahalle vastinetta riippuu ihan siitä minkä verran rahaa lätkit päälle.

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   9.12.25 15:09:08

"Liisa kaivaa kuvetta syvemmältä vaan. Rahalle vastinetta riippuu ihan siitä minkä verran rahaa lätkit päälle."
Hinta ei oikeuta hoitamaan eläimiä vasemmalla kädellä. Jos ei kykene tekemään hommia kunnolla ja hinnoittelemaan oikein, ei pidä pyörittää tallia.

Lähettäjä: Hoh 
Päivämäärä:   9.12.25 15:11:28

Mikä Liisan pyynnöistä vaatii muka lisää rahaa? Viitseliäisyyttä ehkä..

Päivämäärä:   9.12.25 15:12:50

Tallinpitäjä päättää mitä palveluita tarjoaa. Hevosen omistajan on huolehdittava lopuista. Omapa on hevosenne.

Minä voin halutessani lain mukaan tarjota vain karsinan, aamuruokinnan ja ulosviennin. Lopun erittelen sopimuksessa omistajan vastuulle. Loimien kuvauksesta lähtien.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   9.12.25 15:19:48

Niok, samalla logiikalla voisi vuokralainen vaihtaa maisemaa.

Lähettäjä: Jaa a 
Päivämäärä:   9.12.25 16:06:24

Mä oon jättänyt vaan maksamatta kerran vikan kk tallivuokran+irtisanomisajan maksun kun hevosta ei oo hoidettu sopimuksen mukaan ja pitänyt itse hoitaa. Muuten toki oon maksanut ajallaan. Jos on sovittu loimituksesta ja jopa maksettu ylim ja sitä loimea ei laiteta tai valitaan tarkoituksella joku 0g sadeloimi -20 asteen pakkaseen vaikka 400g on ovessa valmiina ni se on eläinrääkkäystä. Tai heinää annetaan shettiksen verran isolle puokille jonka kylkiluut paistaa tai ei anneta heinää ollenkaan... Aiheutetaan toiminnallaan terveyshaittaa eläimelle.

Eipä vaatinut lopulta maksua tämmöinen tallinpitäjä. Olisi nimittäin pitänyt käydä läpi sitä toimintaa viranomaisen kanssa eikä hän sitten halunnut.

Lähettäjä: ., 
Päivämäärä:   9.12.25 16:11:17

Kyllä pitäs saada kuivaksi loimi yön aikana surkeat tilat jos ei kuivu, kotiinko se pitäisi kerrostaloon viedä ja aamulla takaisin?

Päivämäärä:   9.12.25 16:29:10

No ei niitä vettä imeneitä toppaloimia niin vaan kuivata. Meillä ainakin kuivuu kuoriloimet yön yli, mutta kun toppaloimet vie enemmän tilaa ja imee enemmän vettä (kun omistajat ei raaski ostaa uusia), ne kuivuu pitkälle seuraavaan päivään. Omalla on uudet/kunnolla kyllästetyt loimet ja ne on parissa tunnissa kuivia. Että ei se aina ole tilat.

Päivämäärä:   9.12.25 16:40:49

.,

Kyllä. Sinä olet vastuussa elävästä elukasta jonka olet itsellesi hommannut.

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   9.12.25 16:45:33

Ei lillu tarha, jos on pojat hyvin tehty ja siivotaan kunnolla

Lähettäjä: Ex vuokralainen 
Päivämäärä:   9.12.25 16:48:31

Tallinpitäjien mahdottomuuden vuoksi olenkin todennut että helpommalla pääsee kun on omat tilat. Hevosia ei mielestäni oikeastaan kannata pitää ilman omaa tallia. Joskus vieläkin ollaan oltu yhden hevosista kanssa maneesitallilla treenissä pari kk talvella mutta homma noin muuten omissa käsissä ja aina pääsee kotiin turvaan. Kumpa tämän olisi tajunnut jo heti alkujaan niin olisi ollut siedettävämpää harrastusta siitä asti. Parempi kuitenkin myöhään kuin ei milloinkaan. Yhden kanssa niin sanotussa täyshoidossa oli vaikeampaa kuin viiden kanssa kotona.

Lähettäjä: Ex vuokralainen 
Päivämäärä:   9.12.25 16:49:30

Kokemusta kuitenkin useista eri talleista vuosien varrelta

Lähettäjä: ee 
Päivämäärä:   9.12.25 16:55:00

Jospa asiakkailla olisikin kunnon loimia, mutta ikivanhoja täkkejä hankitaan, koska "tämä repii kuitenkin kaikki". Satulahuopia löytyy kymmeniä, mutta loimia vain yksi toppa ja yksi sade.

Toisaalta samat asiakkaat hoidattaa hevoset faskia hieronta kukkaterapia - mitä lie mutta vuokrat rästittyy.

Päivämäärä:   9.12.25 17:01:54

Maksan täyshoidosta sen summan mikä on vaadittu. Siksi haluan että asiat on hoidettu..että sillee.. ei tarvi kuvetta kaivaa vaan saada rahalle palvelua.

Päivämäärä:   9.12.25 17:08:25

No mitäs Liisa siellä sopparissa lukee? Lukeeko siellä että toimia ei kuivata hevosten päällä? Luvataanko siellä niin tehokas loimenkuivaushuone että se halpisloimi joka on ilmaissut vedet itseensä kuivuu seuraavaksi päiväksi? Luvataanko siellä sopimuksessa pakkasella vedet tarhaan?

Hevosen hoito sopimus voi sisältää vaikka ja mitä tai olla sisältämästä. Olettaa ei kannata.

Kyllä on huonoja talleja, tallinpitäjiä, asiakkaita ja hevosen omistajia. Mutta loppuviimein - te olette omistajana aina vastuussa hevosestanne. Jos se vaatii että te viette ne loimet kotiin kuivumaan niin sitten viette. Jos homma ei skulaa te irtisanottu paikan ja muutatte muualle.

Mutta se on jännä, kitinää ei paljoa npy yli 1000 euron paikoilla. Järkikin sanoo että 450 EUR kk ei ole varaa pitää lämmityksiä päällä vesikipoille ja loimenkuivaushuoneessa.

Sinä olet vastuussa omistamastasi eläimestä.

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   9.12.25 17:17:22

Kun kukin noudattaa kirjoitettua hoitosopimusta ja maksu hevosen hoidosta tulee sovittuna ajankohtana, kaiken pitäisi olla ok. Jos hevosella on vain kuluneita, vettä läpi päästäviä loimia, ei tallinpitäjällä ole velvollisuutta järjestää yhtään parempaa kuivauspaikkaa loimille kuin se mikä on esitelty asiakkaalle ennenkuin asiakas on allekirjoittanut hoitosopimuksen. Jos asiakas vaatii aina kuivan loimen hevoselle, hän hoitaa sellaiset loimet jotka kuivuvat esim.yön aikana. Sellaisia kyllä on.
Ja kaikki muukin haluttu palvelu tulee olla kirjattuna hoitosopimukseen ja tallinpitäjällä on oikeus määritelllä mitkä asiat kuuluvat hoitoon vain lisämaksusta.
Asiakkaan tehtävä on noudattaa tallin sääntöjä. Aika simppeliä. Jännästi minulla ei ikinä ole ollut mitään ongelmia kun hevoset ovat olleet muilla hoidossa. Monta vuotta kylläkin jo omassa pihassa..

Päivämäärä:   9.12.25 17:19:28

Kuivaushuone on. Ja anteeksi?mistä tiedät meijän hevosten loimet?:DD nämä ei ole halpisloimia jotka imee vedet sisään..
Kyllä..soppari kattaa vedet ulos vuoden ympäri... taidat olla itse tallinpitäjä?tsi entinen sellainen..:D

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   9.12.25 17:22:17

Kaikilla ei ole mahdollisuutta omaan talliin.
Meillä oli täyshoitotallissa hevonen ja mahahaavan sai kun heinää annettiin niukasti ja kuivikkeita oli niin että betoni näkyi. Siirryttiin itsehoitoon ja ei olla kaduttu. Kyllä on tallinpitäjilläkin syytä kattoa peiliin!!

Lähettäjä: Itse 
Päivämäärä:   9.12.25 17:26:50

Mulla oma talli eikä ole kuin omia hevosia eli sikäli ei aihe koske minua. Mutta aloittajan edellämainitsemista syistä tavoitteenani on omalla pihalla nyt vain pitää kaikki ihmiset ja hevoset terveenä ja hengissä. Mietin suurempia tavoitteita sitten kun kelit helpottaa.

Lähettäjä: eue 
Päivämäärä:   9.12.25 17:36:18

Onneksi meillä ei noin huonot puitteet ole ja tarhat ei ole mutalillua ja loimetkin hylkii vettä hyvin, joten meidän talliin tuo aloituksen turha valitus ei sovi.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   9.12.25 20:00:12

Kiitos aloittaja tästä. Menen taas ilolla siivoamaan omaa tarhaa, kuivaan yön aikana omien hevosteni loimet, halpis loimia mutta silti kuivia aamuun mennessä, annan omilleni niin paljon heinää kuin ne tarvitsevat. Iloitsen siitä että ne ovat tyytyväisiä omassa pikku porukassaan, riittävän kokoisessa tarhassa. Kukaan ei huuda niille purkaen omaa pahaa oloaan niihin, kukaan ei tuo niitä sisälle kesken päivää koska sataa vettä ja ehkä loimet ei pidä. Kukaan ei pue niitä aamulla märkiin loimiin tai kiukuttele että joutuu sen loimen päälle pukemaan. Kukaan ei anna niille kahta kiloa heinää ja totea, että tuo riittää sulle yöksi.

Ja jos mua ärsyttää tallihommat, niin palaan mietteissäni niihin aikoihin, kun mun hevoset oli täysihoidossa. Että millaista se oli, tallinpitäjän, tallityöntekijöiden, tallikavereiden fiiliksen mukaan varpaillaan oloa. TOki mukaviakin hetkiä ja ihmisiä.

Lähettäjä: Pia 
Päivämäärä:   9.12.25 20:15:18

Siis millaisessa tallissa ei ole kuivaushuonetta? Eikö se pitäisi löytyä ihan jokaisesta tallista?! Huhhu... Mahtaa olla vaikeaa loimien kanssa. Kuitenkin tätä paskakeliä on yli puolet vuodesta niin miksei paikat ole tehty sen mukaiseksi. En oikeen ymmärrä tämmöistä ettei loimet kuivu kuivurissa. Meillä kuivuu ne huonoimmatkin imijäloimet kunhan jokaisella loimella tarpeeksi tilaa. Kottareilla kärrätään kuivaushuoneeseen kaikki kerralla ellei omistaja ole itse vienyt.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   9.12.25 20:23:00

Onpas hevosenpito hauskan kuuloista hommaa puolin ja toisin

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.12.25 20:27:50

Meidän tallinpitäjä just hehkuttanut kuinka kivaa on kun ei ole lunta. Joo on märkää mutta eipä ole lunta tai jäätä.

Lähettäjä: Bumi 
Päivämäärä:   9.12.25 20:36:37

Hevosen pito on hel-vettiä vieraalla. Omassa pihassa menee. Kannattaa vain laittaa tilat kunnolla. Eipä se niin kovin vaikeaa ole vaikka kuinka pelotellaan omasta tallista. Yllätyin kuinka halvaksi tullut pitkälle automatisoitu 6 hevosen talli.

Lähettäjä: Mia 
Päivämäärä:   9.12.25 21:20:33

Meillä on humma tallissa jossa kuivaushuonetta rempattu 5vuotta...märät loimet jätetään päälle meilläkin..onneksi kohta muutto uuteen talliin. Polviin saakka mutaliejussa eikä talli vie vettä ulos.täyshoito hinta mutta ite pitää hoitaa kaikki..lisätä kuiviketta,heinää,viedä vedet..

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.12.25 22:10:29

Kuivaushuone on, mutta sitä ei käytetä kun säästetään sähköä. Vien loimet kotiin kuivumaan. Pakkasta odotellessa.

Päivämäärä:   9.12.25 22:43:09

Pakko säästää sähköä, jos asiakas tosiaan ei voi ostaa kunnon loimia ja huoltaa niitä.niin oma moka.

Lähettäjä: <3 
Päivämäärä:   9.12.25 22:54:51

Hevoseni asuu tallilla, joka mainostaa itseään ns. premium-tason tallina ja tallivuokrakin on sen mukainen. Loimia ei vaan saada kuivaksi, vaikka talli lupaa, että yön aikana saadaan kaikki loimet kuivaksi. Omat loimeni ovat uudehkoja hintaluokassa 350-500€ ja ne eivät päästä läpi, vaikka koko päivän sataisi reippaasti, mutta kun ne viedään kuivaushuoneeseen, joka on täynnä märkiä loimia, niin ne kostuvat siitä ilmankosteudesta eikä talli tunnu saavan asiaa kuntoon. Vastaavia ongelmia on muissakin hoitoon liittyvissä asioissa tällä tallipaikalla, joten tällä hetkellä on jatkuva huoli siitä, tuleeko hevonen hoidettua kunnolla. Kyllä, äänestä jaloillani heti kun valitsemallani tallilla vapautuu karsina lähiviikkoina.

Lähettäjä: :DDDD 
Päivämäärä:   10.12.25 00:22:25

"Lähettäjä:))))

Päivämäärä9.12.25 16:40:49
.,
Kyllä. Sinä olet vastuussa elävästä elukasta jonka olet itsellesi hommannut."

Hyvä tietää ettei tarvitse pitää sopimuksia! Jos ei huvita jonain päivänä hoitaakaan niitä tallinpitäjän hevosia voin vain näyttää hänelle tämän viestisi.

Samahan se on olenko itse talliyrittäjä vai palkollinen tallityöntekijä, eikö? Jos huomenna tuntuu ettei palkka vastaa työn rasittavuutta voin vain jättää työt tekemättä.

Siihenhän useinkin neuvovat nämä HT- netin "yrittäjät". :)

Lähettäjä: Power 
Päivämäärä:   10.12.25 05:33:18

Tallinpitäjä on asiakastyössä ja mitä on mustaavalkosella niistä pidetään kiinni.
Sen näkee naamasta heti jos on erehtyny kysyy mm. Huomasko sisäänottija että kenkä puuttuu
Tulin tallille myöhemmin ja hepan iltapurkki antamatta?
Samoin jos kysyy"milloin kentän portti uusitaan...
Rahat kelpaa palvelu ei kiinnosta eikä vastata asiallisesti

Lähettäjä: TP 
Päivämäärä:   10.12.25 05:40:32

Itseä ainakin käy sääliksi oman tallin väki sen verran, että turhat napinat pois. Tekevät ihan kaikkensa ja vähän ekstraa että hevoset voisivat hyvin, täällä vaan on satanut kuin saavista todella pitkään. Itsellä on ollut oma talli, joten on kyllä tiedossa miten paljon tälläinen poikkeuksellisen pitkä kurakausi aiheuttaa harmaita hiuksia.

Lähettäjä: oma 
Päivämäärä:   10.12.25 05:44:38

Kyllä tämä märkä, sateinen sää koettelee jokaista niin tallinpitäjää kuin hevosen omistajaa. Omassa tallissa muutoksiin on mahdollista vaikuttaa jos niin haluaa. Vieraalla ei niinkään, sillä arki voi olla aivan toista kuin mitä puheissa / sopimuksissa on luvattu. On säälittävää lukea täältä kirjoituksia, missä tallinpitäjät sysäävät oman vastuunsa omistajalle ikään kuin pestäkseen kätensä siitä, ettei se mitä lupaa pidä paikkaansa.

Ja naurettavinta on juuri se, että yrittäjä täällä vetoaa sähkönhintoihin yms. Tosin epäilen, että tarkoituksellista provoamista tai sitten turhautumista. Yrittäjällä on yrittäjän vastuu, mutta tämä tuntuu olevan vieras käsite tallinpitäjille.

Näitä taas lukiessa olen tyytyväinen, että hevoset ovat omassa tallissa. Voi loimittaa sään mukaan, saavat sopivasti heinää, tarhat siivotaan joka päivä, kuivitetaan reilusti, vettä tarjolla aina säässä kuin säässä. Eihän tämä sää ihanteellinen ole, mutta kun tietää, mitä se voi olla vieraalla niin saa olla kiitollinen siitä, että enää ei tarvitse huolehtia siitä, mitä tallin puolesta jää tekemättä.

Päivämäärä:   10.12.25 05:54:17

Itseäni ihmetyttää tallinpitäjien kädettömyys..
Meillä on nyt omatalli 6 hevosta 2 omaa muut täyshoidossa. Kyllä meillä on ainakin pohjat kunnossa niin isot tarhat ettei tarvii seistä vain nokkakiii langassa..hiekka toki on märkää mutta ei tarvitse liejussa olla!
Meijän kuivaushuoneessa on puhallin sekä korvausilma.. 100g loimetkin kuivuu yönaikana vaikka meillä ulkoilkaan aamu 7 ilta 8.
Vedet on tarhoissaä,heinästä ei säästellä eikä tarvii betonilla seistä. Meillä on turvepatjat. Ei tämä niin hirrrveeeeen rakettitiedettä ole kun hoitaa asiat kuntoon:)

Päivämäärä:   10.12.25 06:50:07

Toinen piste, kuuden hevosen talli on pikkaisen eri asia kuin kolmenkymmenen hevosen talli :) Jo 12 hevosen talli tarkoittaa tuplasti enemmän työtä ja tilaa = rahaa, aikaa ja stressiä.

Lähettäjä: Tai 
Päivämäärä:   10.12.25 07:13:29

Meillä on kuivauskaapit. Käteviä.

Päivämäärä:   10.12.25 07:22:36

TämäKIN on valintaktsymys;) olin asiakkaana 20 hevosen tallissa ja kyllä siellä asiat hoidettiin. Ihmisestä se on kiinni.

Lähettäjä: Vanha luuta 
Päivämäärä:   10.12.25 07:39:47

Avaudun sen verran tässä pienellä aamukahvitauolla, että minun on näin itsekin tallinpitäjänä jotenkin vaikea ymmärtää, miksi jotkut kollegat jatkuvasti mollaa asiakkaitaan niin netissä kuin jopa pahimmillaan kasvotusten. Itselleni niin toimiminen tuntuisi ainakin todella vieraalta ajatukselta ja epäammattimaista käytökseltä, olen kuitenkin myös asiakaspalveluammatissa täysihoitotallia pyörittäessäni. Jos mulla on huono päivä ja stressi, niin en minä yrittäjänä sitä asiakkaisiin tai hevosiin pura. Varsinkin esim sää on kun on sellainen asia mihin ei voi vaikuttaa. Jos joku homma ei toimi, niin sitten etsitään miten sen voi ratkaista toimimaan paremmin. Tuntuu välillä palstaa lukiessa ja joitain saman alan ihmisiä kuunnellessa, että joillain ei ole muuta kuin moitittavaa ja kurjuutta, mutta silti ei haluta edes ajatella että olisiko sitten aika muuttaa siinä omassa toiminnassa jotain jatkuvan asiakkaiden haukkumisen sijaan.
Itse ainakin olen myös ihan hemmetin onnellinen, että olen saanut tehdä kymmeniä vuosia ja edelleen tätä valitsemaani työtä mitä haluan eli pitää elannokseni tallia ja hoitaa asiakkaiden hevosia. Ja onneksi tunnen muitakin kaltaisiani. Se kun ei ole itsestäänselvyys että voi tätä hommaa tehdä, maailma on täynnä sellaisia töitä joihin joutumista itse pitäisin painajaisena. Tietenkään kaikki päivät ei ole ruusuilla tanssimista, ei varmasti kenelläkään missään työssä ja tulee kaikenlaista vastaan vuosien saatossa. Asiat siellä omalla tallilla voi hoitaa asiallisesti, epäkohtia voi parannella ja jokainen tp voi myös valita ne omat asiakkaat, ottaa talliinsa sopivat.

Lähettäjä: Iina 
Päivämäärä:   10.12.25 07:44:43

Siis täälläkä joku tp nyt valittaa 12 hevosen tallista kuinka vaikeaa on? Se on kuule just niin vaikeaa kun siitä oot tehnyt. Katso peiliin. Suosittelen lopettamaan koko tallin pidon jos et kykene pitämään paikkaa siinä kunnossa että siellä voi työskennellä/et vaan kykene muuten hoitamaan tallia... Hevosalalta pitää saada pois nämä kykenemättömät tekijät jotka ei saa hevosia hoidettua. Vastuutonta toimintaa ylipäätään tarjota paikkoja. Lukeudut varmaan niihin joille rahat kelpaa ja puolet myydyistä hommista jää tekemättä stressiin vedoten.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   10.12.25 07:47:32

..ollaanko Liisan kanssa samassa tallissa? Hevoset seisovat polvia myöten lillussa. Loimet ei kuivu, koska "kuivaushuoneessa" ei pidetä puhallinta päällä. Myös kuivaushuoneen lamppu on palanut, eikä ole kahteen vuoteen saatu vaihdettua uutta tilalle. Paljonko sellainen lamppu maksaa? Muutaman euron. :D

Lähettäjä: henttu 
Päivämäärä:   10.12.25 08:00:24

Mulla 8 hevosta tallissa menee hyvin päivätöiden ohessa. Itse pystyy vaikuttamaan ja eihän tallia kannata edes alkaa pitää jos ei ole varaa vaikuttaa mihinkään. Kunnolliset tilat oltava arjen sujuvoittamiseksi.

Päivämäärä:   10.12.25 08:01:26

Missäpäin teijän heppa?on?:D meillä on tallissa pyykkikone joka aiheuttaa tulvan kuivaushuoneeseen..:D

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   10.12.25 08:12:55

Jos sopimukseen sisältyy loimitus ja märkien loimien kuivatus, niin on palvelun tarjoajan vastuulla sisällyttää vuokraan kyseisestä palvelusta sellainen hinta, ettei sitä jätetä v*tutuksen tai tilojen puutteen takia tekemättä ja säästellä sähköä kuivattamisessa. Totta hemmetissä tällaiset sadekelit aiheuttavat lisätöitä juurikin loimituksen ja loimien kuivattamisen suhteen, mutta Suomessa kun ollaan niin ei tää keli mikään yllätys ole, vaikka sateita onkin ollut nyt paljon.

Päivämäärä:   10.12.25 08:20:38

Vanha luuta, kiitos !!

Lähettäjä: oma 
Päivämäärä:   10.12.25 08:36:33

Vanha luuta, usko pois. Olet aika harvinaisuus tällä alalla. Mutta onhan se sanottava, että on eri asia onko niitä hevosia alle kymmenen vai yli kaksikymmentä. Tietysti resurssit pitää olla hevosmäärän mukaan. Mutta näillä säillä onneksi ei ole kymmentä eikä yli kahtakymmentä. Jos on iso talli kuivaustilan on oltava sen mukainen ja se ei ihan millä tahansa tallilla ole jos sellaiseen ei ole varustauduttu. Ja mitä paremmat resurssit ne yleensä maksavat ja niihin ei meikäläinen eikä moni muukaan mene, koska maksukykyä ei ole. Sillä tämä sää lisää kosteusrasitusta niin rakenteille kuin niille kuivattavaille loimille. Vaatii kunnon kuivaustilan, missä ilmanvaihto sekä muu toimii. Joten siltä osin jos tilat eivät ole riittävät ja niitä hevosia on yli kaksikymmentä samoin kuivatettavia loimia, eivät ne mitenkään kuivu jos tilat ovat kosteat säästä johtuen ja yritetään kuivatella puhaltimilla.

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   10.12.25 08:41:07

"Itselleni niin toimiminen tuntuisi ainakin todella vieraalta ajatukselta ja epäammattimaista käytökseltä, olen kuitenkin myös asiakaspalveluammatissa täysihoitotallia pyörittäessäni."

Monihan on sitä mieltä ettei tallinpito ole asiakaspalvelua. Asiakkaat ovat vastenmielisiä ja pakollinen paha.

Päivämäärä:   10.12.25 08:43:25

Mä en ymmärrä tätä tallinpitäjien jatkuvaa valitusta ja asiakkaiden moittimista. Samanlainen business tallinpito on kuin mikä muukin business. Yrittäjä tarjoaa tuotettaan/palveluaan, määrittelee, laskee sille hinnan ja asiakas maksaa pyydetyn summan, mikäli kokee saavansa rahalleen vastinetta. Soppariin kirjataan asiat ja niillä mennään, puolin ja toisin.
Ei vaadi rakettitiedettä kirjata KAIKKI oleelliset asiat sopimukseen, täältä ht-netistä voi kaivella vinkkejä jopa loimimerkeistä, jotka kuivuvat yön aikana :) Sopimusta voi myös päivittää, sekin kannattaa kirjata ylös, jolloin muutoksia voidaan tehdä tarvittaessa. Ja on myös ihan normaalia, että asiakas vaihtaa tallia, mikäli ei koe saavansa rahalleen vastinetta tai tp joutuu laittamaan ovet säppiin, jos asiakkaita ei riitä. Niinhän se markkinatalous toimii.

Toki asiakkaita varmasti harmittaa, jos hinnat nousevat tai palvelu "huononee", mutta harmittaa myös asiakkaana lukea tätä jatkuvaa vuodatusta "tp maksaa asiakkaiden harrastuksen" . Ei mikään muukaan business pyöri vuodesta toiseen, jos siitä tulee tappiota, joten ihmettelen, miten nämä tallit kuitenkin pysyvät pystyssä.
Ja jos yhtään tallinpitäjiä lohduttaa, niin voin kertoa, että JOKA duunissa on huonoja päiviä ja hetkiä ja vit..taa välillä. Ette te sen kovemmalla ole kuin kukaan muukaan duunari tai yrittäjä, asiat vain ovat erilaisia. Ja te sentäs olette, luultavasti, voineet yhdistää rakkaan harrastuksen ja työn ja vietätte päivänne ihanien työkavereiden, hevosten kanssa. Ei huono!

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   10.12.25 09:21:39

*: Mulla on tommonen "kaikki paperilla sopimus" ja ylläripylläri - se karkottaa varmaan 75% mahdollisista asiakkaista pois (ja hyvä niin). Koska omien jälkien siivoaminen, muiden huomioiminen myös maastossa (kielletyt reitit ja heijastinpakko), kentän säännöt (mm. paskojen keräys), muitten tervehtiminen ja muutama muu AIVAN PERUSASIA on kirjattu sinne. Nykyomistajat on pääosin minäminäminä-tyyppisiä persereikiä, jotka luulevat, että maailma pyörii heidän ja heidän koninsa ympärillä. Ihan turha edes kuvitella mitään 80-luvun tyyppistä yhteisöllistä tallihenkeä näitten kanssa.

Lähettäjä: :)) 
Päivämäärä:   10.12.25 09:25:16

Edelleen toistan kysymykseeni. MIKSI te jäätte talliin jossa homma ei mielestänne toimi, jossa pohjat on huonot, tallinpitäjä kamala, tilat kurjat ja heinäkuun kultaa?!

Tässäkin ketjussa kerrotaan kuinka kuivaushuone tulvii ja valot eivät ole toimineet moneen vuoteen. Miksi te pysytte siellä?

Mä ymmärrän, että jos muuttaa kesällä niin totuus saattaa yllättää syksyllä. Mutta sitten pakataan heppa ja kamat ja mennään muualle.

Olen opiskeluiden vuoksi asunut eri puolilla Suomea hevoseni kanssa. On ollut paikka jossa homma ei toimi, mutta aina ja kaikkialla on ollut tarjolla muita vaihtoehtoja.

Ni vielä kerran miksi te ette asiakkaina aseta hevostenne hyvinvointia ensimmäiseksi ja muuta huonosta paikasta pois?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   10.12.25 09:29:53

:)), rahastahan se on näillä valittajilla kiinni. Suurimmalla osalla ei pitäisi olla hevosta ollenkaan.

Päivämäärä:   10.12.25 10:08:21

Näinhän se taitaa suurimmalla osalla vinkujista olla :)

Päivämäärä:   10.12.25 10:19:20

Lähettäjä: Jep
Päivämäärä: 10.12.25 07:47:32

..ollaanko Liisan kanssa samassa tallissa? Hevoset seisovat polvia myöten lillussa. Loimet ei kuivu, koska "kuivaushuoneessa" ei pidetä puhallinta päällä. Myös kuivaushuoneen lamppu on palanut, eikä ole kahteen vuoteen saatu vaihdettua uutta tilalle. Paljonko sellainen lamppu maksaa? Muutaman euron. :D

Ei nimimerkille Jep ole tullut mieleen ostaa itse se lamppu ja vaihtaa se? Tuskin, sehän on ylivoimaisen vaikeaa. Helpompi valittaa täällä ht-netissä :)

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   10.12.25 11:40:23

...no periaatteessa se ei maksavalle asiakkaalle kuulu. Paljon muuta ollaankin itse hankittu, eikä jääty odottelemaan, ihan tarhan ehjistä kahvoista ja hiekotushiekasta alkaen. On vaan aika loputon suo, itse alkaa kaikki ostamaan.

Päivämäärä:   10.12.25 11:46:47

"arki voi olla aivan toista kuin mitä puheissa / sopimuksissa on luvattu. On säälittävää lukea täältä kirjoituksia, missä tallinpitäjät sysäävät oman vastuunsa omistajalle ikään kuin pestäkseen kätensä siitä, ettei se mitä lupaa pidä paikkaansa."

Tämä. Etenkin pienemmissä, alle 25 hevosen talleissa arki eroaa usein hyvin paljon siitä luvatusta. Isommat tallit yleensä pyörivät ammattimaisemmin ja osaavat jopa vaihtaa omat lamppunsa. Pöyristyttävää edes ehdotella asiakkaalle lampun vaihtoa, käykö ehdottelija itse siivoamassa K-kaupan vessat ja hiekoittamassa pihat, vai tyytyykö vain maksamaan kassalla ostoksensa?

Onni on oma talli, niin ei tarvitse olla laiskojen tallinpitäjien armoilla. Sääliksi käy heidän asiakkaitaan. Vanhan luudan kaltaisia kunnollisia tallinpitäjiä soisi olevan enemmän, ettei hevosala vallan kaadu asiallisten tallipaikkojen puutteeseen.

Tällaiset pitkät märät jaksot osoittavat hyvin talliympäristön korjauskohteet. Meilläkin kentän toinen pääty on liian märkä ja vaikka kenttä on nytkin käyttökelpoinen, on tuota kentän kuivatusta parannettava. Tarhat onneksi ovat hyvässä kunnossa ja kuivaushuone toimii.

Päivämäärä:   10.12.25 11:47:23

No kerro nyt Jep meille kaikille miksi vingut täällä ja pidät hevostasi selkeästi huonossa ympäristössä? Miksi sä kohteet sun hevosta niin huonosti että seisotat sitä vuosikausia polviin asti lillussa olevassa tarhassa?

Päivämäärä:   10.12.25 11:51:15

Pisteelle

Jos olen tyytymätön vaikka kahvilan siisteyteen, en mene sinne enää. Tiedän että stadin vihreät vessat on järkyttävässä kunnossa, en mene niihin. Tiedän, että jos lumipolanteen päälle sataa yöllä vettä ei joka paikka millään ole hiekoitettu 6.30 mennessä. Ei kaupan piha, ei koulun piha eikä se bussipysäkki. Silloin laitan nastakengät jalkaan. En mä mene kauppaan jos joka kerta saan huonoa asiakaspalvelua. En myöskään jää talliin missä minä tai hevoseni ei viihdytä ja voida hyvin.

Lähettäjä: GP 
Päivämäärä:   10.12.25 12:19:20

"Tiedän, että jos lumipolanteen päälle sataa yöllä vettä ei joka paikka millään ole hiekoitettu 6.30 mennessä."
Sinun logiikallasi ei tarvitsekaan hiekoittaa, hiekoittakoot jokainen itse tai painukoot vihtuun.

Päivämäärä:   10.12.25 12:24:27

Voi GP elämä helpottuu kummasti kun ei keskity siihen mitä muut tekevät tai eivät. Minä en pysty vaikuttamaan muiden ihmisten käytökseen tai siihen miten päättävät esim. yritystään hoitaa. Mä äänestän lompakollani ja olen nyt vaikka hevoseni puolella. Se ei seiso mudassa, koska en pitäisi sitä sellaisella

Lähettäjä: U 
Päivämäärä:   10.12.25 12:40:04

huomaa ketkä on entisiä tai nykyisiä tallinpitäjiä..
Ei siis todellakaan kuulu asiakkaille hommata/korjailla yhtään mitään! Kait tallinpitäjätkin voi jotain tehdä.
Mä oon tyytyväinen siihen että hevonen on itsehoito tallilla.säälin tallinhevosia,jotka saa klo 18 yöheinät. Ja tallintekijä painuu kotio 19..siellä ne raukat on 12-13h syömättä..

Lähettäjä: Niksipirkka 
Päivämäärä:   10.12.25 17:55:02

Huomaa, että valittajat on juuri niitä heikosti toimeentulevia. Taitaa olla rahasta pulaa kun eivät vaihda tallipaikkaa!

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   10.12.25 21:02:27

En nyt ymmärrä mikä näissä keleissä on vikana? Itse olen onnellinen ettei ole lunta. Toki meillä kaikki pihat ja tarhat tehty niin ettei kuraa ole missään, lenkkarit jalassa siivoan tarhat.

Päivämäärä:   10.12.25 21:07:22

^ Nämähän ovat erinomaisia kelejä kaikille, joilla on hyvät tarhat ja kulkuväylät. Valkoiset tennarit jalassa voisin itsekin siivota tarhoja, ja valkoisena pysyisivät.

Päivämäärä:   10.12.25 21:12:13

Meillä on hyvät hiekkatarhat ja ovat kyllä märät. Naapuritallissa huippulaatuinen kenttä ja sekin on märkä. En menisi valkoisissa tennareissa sinne. Missäpäin te olette, te jotka voitte valkoisissa tennareissa mennä siivoamaan tarhaa?

Lähettäjä: Jyvä 
Päivämäärä:   10.12.25 21:20:33

Meillä on myös hiekkatarhat,syksyllä uudet kivituhkat päälle. Siivotaan jokaoäivä ja tarpeentullen lanataan.hevosia 18
Hyvä talli ilma kuiva ja riimut kuivuu ovissa. Loimet kuivuu yönaikana kuivarissa. Joskus myös pihasaunaa lämmitetään niin loimia saa sinnekkin.ei tää niin kovin vaikeaa ole pitää paikat kunnossa

Päivämäärä:   10.12.25 21:35:51

"En nyt ymmärrä mikä näissä keleissä on vikana? Itse olen onnellinen ettei ole lunta."

Tämä! Toivottavasti koko talvi on näin! En kaipaa hiutalettakaan lunta.

Lähettäjä: Xd 
Päivämäärä:   10.12.25 23:32:39

Eipä ne huipputilatkaan aina varmista hoitoa. Monessa hyvä puitteisessa paikassa ongelmana ollut heinän saanti. On niin siistiä ettei porkkanaakaan saa syöttää tai hevosta juoksuttaa.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   11.12.25 01:13:25

En kommentoi muuhun kuin tuohon ihmettelyyn miksi kaikki eivät vaihda tallia jos puitteet on huonot.
Siihen voi olla aika monta muutakin syytä kuin raha.

Itse joudun kyllä tinkimään monestakin asiasta tallipaikassa ja tekemään siellä myös paljon korjauksia itse omilla rahoillani, alkaen aitojen korjauksista vaikkei omani aitoja riko ja monesta muusta välttämättömyydestä.
Ei ole hoidettua kenttää eikä mudattomia tarhoja.

Hevoselleni tämä talli on silti puitteiltaan sopivin, pieni, rauhallinen maalaistalli jossa toimii porukan sanaton yya-sopimus ja maalaisjärki. On kyllä kokeiltu toisenlaisia talleja eikä hevonen voinut niissä hyvin (pienet hiekkatarhat, lyhyt tarhausaika yksin, isot levottomat tallit, käsittelijät hosupettereitä, heinät jotain talvella jäätynyttä lehmien säilörehua, kuiviketta pari lapiollista keskellä karsinaa eli talli-ilma yhtä kusihuurua... järkyttävä katku vaatteissakin kun tallilta tuli jne. Hevonen jatkuvasti kipeänä, ripulilla, mahahaavassa tai ähkyssä.)

En enää vie hevosta tuollaisiin laitoksiin, siellä sekoaa omakin pää saati hevosen.

Lähettäjä: makuasia 
Päivämäärä:   11.12.25 04:27:21

Lähettäjä: Jepjepjepulis
Päivämäärä: 9.12.25 11:15:51

Täällä Etelä-Suomessa saattaa tallinpitäjä olla hiukan stressissä tällä hetkellä. Vettä sataa joka päivä, tarhat lilluu enemmän tai vähemmän, loimet märkiä, jalat rapasia, hevosilla mahat löysällä, pimeätä ja joulukin tulla jollottaa.

Jaa makuasioita, minä taas tykkään, kun ei ole lunta, jäätä, sohjoa tai pakkasta. Meillä ei tarhat lillu (pohjiin panostus kannattaa!) tai ole kuravelliä muutenkaan ja loimet kuivaa yön aikana kuivaushuoneessa, mahoja ei ole löysällä hevosilla. Kun sataa vettä, niin laitan töihin lähtiessä päälle hyvät sadevaatteet. Huomattavasti mielummin teen tallia sillä varustuksella, kun talvivarustuksella miettien kuinka paksulla toppakerroksella en jäädy ulkona. Ja joulun aika tuo itselleni vaan iloa mieleen, minusta on ollut mukava koristella paikkoja ja ihmiset on joulun lähellä keskimäärin iloisemmalla mielellä kuin muuten, tulee myös tavattua myös sellaisia ihmisiä joita harvemmin näkee. Plussaa se, että ulkokenttä vieläkin ns kesäkunnossa, osa asiakkaista tykkää mennä kentällä maneesin sijaan, vaikka sataisi kaatamalla vettä ja heille tämä on iloinen juttu. Ja meillä on 19 asiakashevosta + yksi minun oma tallissa. En henkilökohtaisesti kaipaa yhtään aurausta, hiekoitusta, palelua tai asioiden jäätymisen estämistä.

Päivämäärä:   11.12.25 06:16:54

Kiitos Vanha Luuta!

Täällä myös toinen työhönsä tyytyväinen tp.

Märkää on sille ei voi mitään. Pitää nyt vaan sitten tehdä lisää korjauksia.

Onneksi ei ole lunta ja jäätä!

Lähettäjä: Hkk 
Päivämäärä:   11.12.25 06:34:18

Pirveee, älä jaksa

Päivämäärä:   11.12.25 06:52:51

No jos tallinpitäjä ei hoida sopparissa lueteltuja asioita, niin varmasti napisen.

Lähettäjä: eee 
Päivämäärä:   11.12.25 10:06:13

Meillä ONNEKSI poistettiin pintakerros ja laitettiin tarhoihin uudet hiekat kesällä. Ei ne hirveän huonot olleet aiemminkaan ja tarhat siivotaan päivittäin, niin eivät pääse pahaan kuntoon. Lisäksi lähes kaikilla on kunnon loimet, jotka eivät kastu likomäriksi vaan monet jopa hylkivät vettä ja rapaa, ja on hyvä kuivaushuone, joten loimien kanssa ei ongelmia ole ja pihaakin pidetään hyvässä kunnossa, niin ei tarvitse tarpoa mudassa.

Paikat kannattaisi pitää alusta lähtien hyvinä ja maksut pitää sillä tasolla, että jää jotain säästöön, niin voi parannella paikkoja sitä myöten kun tarvitsee, niin ei tarvitse kaikesta valittaa. Likomäräksi kastuvista loimistakin voi omistajille sanoa, että hanki parempia ja monilla talleilla on ulkona vesipiste ja letku, jossa ravat hevosen loimesta ja jaloista on nopea huuhtaista pois, tämäkin helpottaa vähän loimien käsitelijöitä. Mutta toki sen pitää tallimaksussa näkyä, että hevoset joutuu lotraamaan vedellä joka päivä sisään tuotaessa, joten olisiko helpompaa pitää tarhat vähän parempina, ettei hevoset tarvo puoleen sääreen paskassa ja ole aivan mutaisia joka päivä...

Minä maksan mielelläni korkeampaa vuokraa siitä, että puitteissa on mukava ja helppo harrastaa. Kaikilla ei tietenkään ole sitä ylimääräistä satasta joka kuukausi, mutta kannattaako sellaisen hevosta pitääkään, joka laskee pennejä?

Lähettäjä: Jepulis 
Päivämäärä:   11.12.25 11:53:59

En tiedä kannattaako kenenkään ostaa hevosta. :D Kauhea rahareikä joka tapauksessa. Kovasti nauratti mua tuo, että tosiaan asiakkaan ominaisuudessa joutuisi kustantamaan vaikka K-kaupan vessaan vessapaperit. "Maksan ensin nämä ostokseni ja sitten piffaan teille paperit, kun näyttää olevan loppu.."

Lähettäjä: ++++ 
Päivämäärä:   11.12.25 12:12:29

Meidän tallilla siirryttiin tukusta ostettaviin isoihin tulliin ja seinätelineisiin koska asiakkaat veivät vessapaperit mukanaan : ) Tiistaina viet 6 rullaa vessapaperia vessaan ja keskiviikkona loppu....

Päivämäärä:   11.12.25 13:31:27

Varmaan tallinpitäjän oma käytös aiheuttaa vatsavaivoja maksaville asiakkaille,siksi wc paperi on loppu

Lähettäjä: ruura 
Päivämäärä:   11.12.25 15:25:06

Ei riitä, että on pelkkä "kuivaushuone", jos siellä ei ilma vaihdu ja kosteus poistu ja loimet on kiinni toisissaan. Pitää olla hyvä ilmanvaihto, ilmankuivain, yms. Ei siis riitä edes se pelkkä ilmankuivain, jos ilma ei kierrä. Meillä on tehokas pöytätuuletin ja erillinen ilmankuivain sen lisäksi, että on koneellinen ilmanvaihto. Eli ilma tosiaan kiertää ja vaihtuu, jolloin kuivaushuoneen ilma ei ole kostea ja huonommatkin loimet kuivuu. Toki niistä huonoista loimista on omistajille sanottu, että ne kannattaisi vähintään pestä ja kyllästää, jos ei uusia jaksa ostaa. Meillä "huonoimmatkin" loimet on kyllästetty onneksi moneen kertaan, eikä läpimärkiä loimia ole kenelläkään. Ymmärrän varsin hyvin, miten ällöttävää on yrittää ripustaa jotain vettynyttä pahalta haisevaa pskaloimea :O

Vessapaperivarkaisiin toimii se, ettei talli enää tarjoa paperia vaan jokaisella on omassa kaapissaan oma rulla, jonka vie vessaan pytylle mennessään. Tallinpitäjältä voi ostaa rullia 3 e/kpl jos tarvitsee, vaikka kaupassa rullat maksaa jotain 40-45 snt/kpl... :) Siis sellaisessa suht laadukkaassa paperissa, ei mitään halpaa hiekkapaperia.

Meillä on kulkureitit ja pohjat hyvin tehty, joten paikat ei lillu. Mutta jos sataa kaatamalla vuorokauden ympäri, niin meillä ei myöskään hevoset ole silloin ulkona kellon ympäri, vaan vähemmän. Asiakkailla järkeä päässä sen verran, että jos sataa kaatamalla, niin kenttää ei käytetä. On onneksi maneesi, jota käytetään ja huolletaan.

Ulkona vesipiste, hevosen jalat voi huuhtoa pihalla. Ulkona on myös valaistus ja tallityöntekijällä kunnon otsalamppu, ei tarvitse tarpoa pimeässä. On koneet, kärryt ja kunnon työvälineet helpottamassa hommia. Ja tarkat sopimukset, mitä kumpikin osapuoli noudattaa. Jos valittaa turhasta, lentää pihalle.

Päivämäärä:   11.12.25 16:05:55

Ruura! Teillä kuullostaa just sellaselta paikalta jossa on osattu ajatella:D lisää näitä!:))

Lähettäjä: ruura 
Päivämäärä:   11.12.25 21:00:37

Ei näitä puitteita ole halvalla pystyyn laitettu eikä ilmaiseksi ylläpidetä :)
Joten jokaisen yrittäjän pitäisi laskea, paljonko pitää viivan alle jäädä kuukausittain, että on varaa pyörittää ruljanssia vuodesta (tai varsinkin vuosikymmenestä) toiseen.

Lähettäjä: Inkeri 
Päivämäärä:   11.12.25 22:56:34

Jaksa kaikkia märinöitä lukea, mutta hevonen on kyllä hyvä patteri, tallin ovet vain yöksi auki niin ei niille sen kuumempi tule kuin jos olisivat ulkona.
Koska kaikki ylimääräinen on turhaa..

Lähettäjä: kippura 
Päivämäärä:   11.12.25 23:29:49

Mistä tämä ulkoloimien tallissa pito on saanut alkunsa? Ootteko koskaan huomannut kuinka onnellinen hevonen on, kun sen märän loimen ottaa siltä pois?

Päivämäärä:   11.12.25 23:36:01

^ en ole kyllä huomannut niillä mitään eroa onnellisuudessa oli ne ulko-, talli- tai millälieloimella taikka ilman. Nykyloimet on niin hyviä, istuvia ja hengittäviä ettei mitään väliä

Päivämäärä:   11.12.25 23:46:50

"Mistä tämä ulkoloimien tallissa pito on saanut alkunsa?"

Varmaan juuri siitä kuinka keveitä, hyvin istuvia ja hengittäviä ne ovat. Edistyksellisempiä kuin talliloimet.

Päivämäärä:   12.12.25 05:32:44

Meillä on kuivatushuone märille varusteille. Ei tarvii närkiä rättejä pitää hevosen päällä.huhhuh

Päivämäärä:   12.12.25 08:47:13

Mikä siitä samasta märästä rätistä tekee tallissa niin huhhuh-asian, mikä ulkona on kuitenkin aivan mahtava? Eihän hevonen sitä tiedä onko loimi päältä märkä vai kuiva, kun se sitä hevosta vasten on kuitenkin kuiva.

Päivämäärä:   12.12.25 11:13:28

No sää voit kuivattaa rätit hevosraulkojen päällä. Mukava varmaan seistä tallissa 100g märkä ulkoloimi päällä. Et varmaan edes jaksa riisuu niitä..
Meillä nyt vaan on tapana kuivattaa märät rätit kuivaushuoneessa kun sellanen sattuu löytyy:D

Päivämäärä:   12.12.25 11:59:51

"Eihän hevonen sitä tiedä onko loimi päältä märkä vai kuiva, kun se sitä hevosta vasten on kuitenkin kuiva."

Tämä. Meillä on oikein hyvin toimiva kuivaushuone, mutta en oikein näe syytä viedä pinnasta kosteaa ja hevosta vasten kuivaa loimea sinne, kun se viemättäkin on hetkessä läpikotaisin kuiva. Meillä on hyvin kuiva talli-ilma ja pestyt hevoset tai päältä kosteat loimet kuivuvat hetkessä.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   12.12.25 12:04:44

Meillä ei ole hyvä talli ilma ja märät loimet tuntitolkulla päällä ei auta. Siksi meillä viedään kuivaushuoneeseen:)

Päivämäärä:   12.12.25 12:08:10

^^ sitten joku kaunis päivä pörssisähkö humpsahtaa taas sinne kahenkympin huitteille, niin siinä tallinpitäjä taas kiittelee kun töhöttimet huutaa 12h. Mutta mitäpä tuolla väliä, kunhan hevoselle on vaihdettu se 100g ulkorätti 50g sisärättiin ja on ero huomattava :'D

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   12.12.25 12:21:10

No voi voi :)meillä ei ole pörssi sähkö:)kannattaa sunki vaihtaa niin saat kuivat rätit

Lähettäjä: Laura 
Päivämäärä:   12.12.25 12:23:55

Hei oikeesti ihmiset! Eikö teillä oo muuta tekemistä?? Jos jotkut kuivattaa loimet päällä ne tekee niin
Jos joku kuivattaa kuivaushuoneessa ne tekee niin..eiköhän jokainen saa itte päättää mitä tekee?

Lähettäjä: Sisutar 
Päivämäärä:   12.12.25 12:56:14

Todellakin haastan tallinpitäjää jos sopparia ei noudateta! Ei ne tallipitäjät mitää pyhinyksiä ole nekää! Saa jokapäivä käydä täyttää vedet,lisämaksusta ollaan sovittu että meijän hepan päiväheinät laitetaan astiaan jossa on verkkokehikko. Kehikon vaan nostetaan paikalleen. Tosiaan..maksan tästä. Astia on portin vieressä ja hevonen odottaa että heinät on laitettu,ettei oo ihmisiä syövä peto..kaikki sujunut tähän asti. Niin nyt sitten jostain syystä heinät heitetään märälle hiekalle. Kysyin niin tp valehteli että hevonen viskaa ne. Ei voi kun verkkokarmit on laatikon päällä..no lapset käyny pari kertaa tallilla heinien aikaan..maahan heitetään. Että ei tod. Ole mitää jumalia nää tallinpitäjät....

Päivämäärä:   12.12.25 14:58:57

^^^ Kiitos vain mutta mulla hevoset pääsee aamulla ulos kuivilla loimilla eikä niillä nihkeennahkeilla räteillä ja säästinpä vielä aikaa, vaivaa ja rahaakin :)

Mukavaa joulunaikaa sinnekin a

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.