|
Lähettäjä: .
Päivämäärä: 9.12.25 01:15:07
Nykyään kannuksia käytetään aivan liian matalalla kynnyksellä, jopa ratsastuskouluissa puska ö -tasolla. Silloin niiden käyttö on joko sitä, että kantapää ylhäällä koverretaan kuoppaa hevosen kylkeen aivan jatkuvasti, tai sitten hakataan jokaisella askeleella. En ymmärrä miksi asiaan ei puututa, siinähän menee kannuksen käytön ideakin täysin jos sillä koputetaan jokaisella askeleella tasaisesti koko tunnin ajan.
Olen itse aloittanut ratsastuksen ratsastuskoulussa, jossa harrastin ensimmäiset 15 vuotta. Siellä ei tullut kuuloonkaan, että tuntiratsastajat olisivat saaneet käyttää kannuksia. Eikä silloin kyllä tullut mieleen, että niitä tarvisi, koska silloin opetettiin oikeasti ratsastamaan, myös niitä hitaampia hevosia. Ratsastuskouluista siirryin vuokrahevosiin, tässä kohtaa en edes osannut ajatella kannusten olevan vaihtoehto, enkä kokenut tarvitsevani niitä, vaikka ratsastin paljon erilaisia hevosia.
Nyt minulla on ollut oma hevonen viisi vuotta, ja se jos joku on todellakin hidas. Jos ei osaa ratsastaa ja jää vaan jumputtamaan jalalla ja nytkyttämän takamusta satulassa, sitä hevosta ei saa edes raviin. Laukka tippuu heti jos jää jalalla kiinni tai takapuolella puskemaan. Ja se sama hevonen suorittaa esteillä 110 ratoja ja koulussa heA-vaB, tekisi varmasti vaativampaakin jos vaan minä osaisin. Ikinä en ole sillä käyttänyt kannuksia, koska en osaa käyttää niitä. Minun perusperiaatteeni on, että hevosia pitää osata ratsastaa myös ilman kannuksia. En ole silti mikään kukkis, kyllä ihan hyväksyn kannusten käytön jos niitä osaa käyttää, itse en käytä juuri siksi kun en osaa, enkä halua menettää taitoani ratsastaa hitaita hevosia nopeaksi ilman apuvälineitä.
Hevoseni asuu samassa tallissa ratsastuskoulun kanssa, jossa lähes poikkeuksetta jokaisella tuntilaisella on kannukset. Opettajan tehtävähän se on puuttua, mutta sääliksi käy hevosia, joiden selässä nötkötetään ilman minkäänlaista ratsastustaitoa ne kannukset jalassa, mutta tärkeintähän tässä lajissa on kuitenkin hyvät videot someen ja trendikkääät varusteet.
|