|
Lähettäjä: .
Päivämäärä: 8.12.25 13:26:59
Juu, kysyin sillä, että syötän itse Rypsikronoa, enkä ollut ikinä kuullut tästä.
Ihan öljyruokinnan tiedän toki lisäävän E-vitamiinin tarvetta. Mutta hevostietokeskuksen mukaan 1dl rypsiöljyä hevosen ruokinnassa lisää E-vitamiinin tarvetta 37 mg. Nykyinen oma Rypsikrono-säkki sisältää raakarasvaa 4,2%. Nopeasti laskettuna sitä pitäisi syöttää päivässä 3 litraa (2,4 kg), että saisi 100g rasvaa kasaan. Ja silloinkin tuo 37 mg on aika pieni lisäys E-vitamiinin tarpeeseen kokonaisuudessaan. Kokonaistarve taitaa perushevosella olla valmiiksi jotain 400-1000 mg.
Käytännössä siis ei huolta, jos hevonen saa E-vitamiinia jo kivennäisissä riittävästi. Liika E-vitamiinivalmisteen lisääminen on varmaan vaarallisempaa, koska ne sisältävät yleensä myös seleeniä, jonka myrkytysrajat on suht pienet.
Saa korjata, jos olen väärässä!
Mutta aloittajan alkuperäiseen kysymykseen: itse olen syöttänyt Rypsikronoa ja vaikuttanut olevan nirsollekin maistuvaa ja suht kustannustehokas. Pientä määrää hamppua saatan kokeilla jossain vaiheessa vielä lisänä.
|