Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hamppu, soijarouhe vai rypsi?

Lähettäjä: Valinta 
Päivämäärä:   7.12.25 21:24:44

Hamppurouhe, soijarouhetta tai rypsi-kronoa hevoselle valkuaismäärän nostamiseksi?
Nyt on saanti aikalailla alle suosituksen (hopti ruokintalaskuri), ja noin 4-5dl per päivä saisi annoksen nousemaan sopivaksi per päivä. Mutta en osaa päättää mikä olisi paras..

Re: Hamppu, soijarouhe vai rypsi?

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   7.12.25 21:33:22

Tilanteesta riippuen, hamppu voi antaa doping positiivisen, tietysti teoriassa myös kontaminaatiovaara naapurihevosille, rypsi edullinen ja kotimainen, ei ehkä maistu kaikille, soija tuontirehu ja kalliimpi, mutta ehkä maistuvampi.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   7.12.25 22:10:10

Hamppu voi antaa pos. douping näytteen. Soija kasvatetaan siellä missä ennen oli sademetsää.
Rypsi tuotetaan euroopassa, eli se. Yleensä maistuu hyvin.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   7.12.25 22:23:26

Kotimainen rypsi ehdottomasti.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   7.12.25 23:28:13

Kotimaisen rypsin osuus kasvaa koko ajan, mutta suomeeen tuodaan edelleen paljon rypsiä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.12.25 00:26:52

Soija. Tai sit se rypsi, mutta sitten pitää muistaa e-vitamiini. Hamppu ei ole valkuaislähde

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   8.12.25 08:24:18

Pellavarouhe. Jos ei ole allergioita, niin tekee hyvää vatsalle

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.12.25 10:55:12

Miksi rypsin kanssa tarvitaan e-vitamiinilisää?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.12.25 12:06:35

Racing easy prossa on valmiiksi lisätty e-vitamiini, mutta jos syöttää ihan puhdasta rypsikronoa, sen kanssa tarvitsee itse huolehtia e-vitamiinin riittävästä saannista. Öljykasvien käyttö lisää hevosen E-vitamiinin tarvetta. Liikaakin ei saa ko vitamiinia syöttää, koska on rasvaliukoinen.

Päivämäärä:   8.12.25 13:26:59

Juu, kysyin sillä, että syötän itse Rypsikronoa, enkä ollut ikinä kuullut tästä.

Ihan öljyruokinnan tiedän toki lisäävän E-vitamiinin tarvetta. Mutta hevostietokeskuksen mukaan 1dl rypsiöljyä hevosen ruokinnassa lisää E-vitamiinin tarvetta 37 mg. Nykyinen oma Rypsikrono-säkki sisältää raakarasvaa 4,2%. Nopeasti laskettuna sitä pitäisi syöttää päivässä 3 litraa (2,4 kg), että saisi 100g rasvaa kasaan. Ja silloinkin tuo 37 mg on aika pieni lisäys E-vitamiinin tarpeeseen kokonaisuudessaan. Kokonaistarve taitaa perushevosella olla valmiiksi jotain 400-1000 mg.

Käytännössä siis ei huolta, jos hevonen saa E-vitamiinia jo kivennäisissä riittävästi. Liika E-vitamiinivalmisteen lisääminen on varmaan vaarallisempaa, koska ne sisältävät yleensä myös seleeniä, jonka myrkytysrajat on suht pienet.

Saa korjata, jos olen väärässä!

Mutta aloittajan alkuperäiseen kysymykseen: itse olen syöttänyt Rypsikronoa ja vaikuttanut olevan nirsollekin maistuvaa ja suht kustannustehokas. Pientä määrää hamppua saatan kokeilla jossain vaiheessa vielä lisänä.

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   8.12.25 13:39:11

Rypsi. Kotimainen ja edullinen vaihtoehto.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   8.12.25 14:39:36

Soijassa on isoin valkuaisprosentti, sen takia sitä, helpoin ja ehkä edullisin. Kannattaa laskea ne prosentit ja katsoa punnitsemalla sen tuotteen paino desilitroissa.

Päivämäärä:   8.12.25 15:12:57

Rypsiä olen itse syöttänyt ihan jo ympäristötekijöiden takia. Soijassa painaa mm. metsäkato, ympäristömyrkyt (glyfosaatti) sekä pitkät kuljetusmatkat. Glyfosaattia myös jää lopputuotteeseen eikä se ole tutkimusten perusteella turvallista syötettynä, vaikka Monsanto onkin niin väittänyt. Euroopassa myrkkyjä käytetään huomattavasti vähemmän eli altistuskin on todnäk pienempi.

Lähettäjä: Hippu 
Päivämäärä:   9.12.25 05:13:32

Rypsi srv 26%
Soija 44%
Hamppu 20%
Pellava 25%

Ei riitä lysiini hampussa. Soijallla nousee usein liikaa. Soija niin kevyttä et desi soijaa srv 24g ja desi rypsiä srv 18g. Vähän erästä riippuen.

Rypsi olisi paras valinta. Laskee ca p suhdetta jos käyttää rypsi kronoa. Essypro ja Norra protein taitaa olla tasapainotettu.

Lähettäjä: Valinta 
Päivämäärä:   9.12.25 09:02:41

Vaihdan hampun Easyprohon, ja aloitan sillä muutamalla des per päivä aluksi. Vaihdan myös pelletin Haylineen, siinä paremmat arvot kuin edellisessä pelletissä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.