Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kenelle annatte joululahjoja?

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   5.12.25 08:53:23

Me emme vietä joulua, joten joululahjojen antaminen tuntuu meistä vieraalta. Annamme kuitenkin joululahjat muutamille läheisille ja tärkeille ihmisille. Mietinkin, onko teillä tapana muistaa jouluna esimerkiksi tärkeitä henkilöitä tallilla (kuten tallinomistajaa, valmentajaa tai kengittäjää)? Eli kenelle te yleensä annatte joululahjoja?

Re: Kenelle annatte joululahjoja?

Lähettäjä: Pimpo 
Päivämäärä:   5.12.25 09:04:40

Niille joiden kanssa vietän aaton. Jos muita joulunaikaan kyläilyjä niin kukka tai suklaata.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   5.12.25 09:16:47

Kengittäjälle ja valmentajalle, tallityöntekijöille keräämme tallilaisten kanssa yhteisen lahjan.

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   5.12.25 09:19:39

Aikanaan annoin valmentajille, kengittäjälle, naapurille, mummuille, parille parhaalle kaverille, sisaruksille, vanhemmille, puolisolle ja sisarusten lapsille.

Nyt on tullut järkeä päähän ja olen tajunnut että ei mun tarvi lahjoa aikuisia ihmisiä, varsinkaan niitä jolle maksan ihan riihikuivaa rahaa palveluistaan. Nykyään ostan vain perheen ja lähipiirin lapsille sekä puolisolleni.

Lähettäjä: Lahjat 
Päivämäärä:   5.12.25 09:58:55

Hevospiireistä tutuille annan joululahjan:
- kengittäjälle
- hierojalle (jos sattuu tulla sopivasti ennen joulua, jos ei tule, en anna lahjaa)
- tallinpitäjälle
- tallikavereille (pieni talli, jossa ulkopuolisia 5 + minä)

Lahjojen arvo sitten vaihtelee. Esim. tallikavereille joku pieni suklaajuttu ja porkkanapussi, hinta muutaman euron.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.12.25 11:05:58

Valmentajalle ehdottomasti, koska tekee paljon enemmänkin kuin pelkästään pitää valmennukset. Tallikavereille varmaan jotain pikku jouluherkkua

Lähettäjä: Ennen 
Päivämäärä:   5.12.25 11:34:36

Hevospiireissä en enää kenellekkään. Joskus aimmin tullut muistettua kengittäjää, tallityöntekijää/tallinpitäjää, valmentajaa sekä jopa tallikavereita. Olen tajunnut että ei kannata enää nykyään. Nykyiset muutenkin aika outoja joten ei olisi ilo antaa heille. Valmentajaa tai niin läheisiä tallikavereita ei enää ole.

Lähettäjä: aamutallintekijä 
Päivämäärä:   5.12.25 12:28:55

Olen samassa tallissa tehnyt aamutalleja yli 10v enkä koskaan olen saanut pienintäkään muistamista tallin asiakkailta. Tallin pitäjä joskus muistaa ja yleensä on hänelle joku keräys mihin osallistun myös. Muita hevosihmisiä en lahjo.

Päivämäärä:   5.12.25 14:19:33

Mielestäni tämä perinne on ehkä osin hävinnyt yhteiskunnasta, enää annetaan vain läheisille.

Lähettäjä: niin no 
Päivämäärä:   5.12.25 20:13:49

Jotain pientä tietysti kaikille! Suklaalevy/-rasia tai glögipullo jos ei muuta.

Lähettäjä: niin no 
Päivämäärä:   5.12.25 20:15:21

"Olen samassa tallissa tehnyt aamutalleja yli 10v enkä koskaan olen saanut pienintäkään muistamista tallin asiakkailta."

Tämä on jo todella surullista. Mitä ihmettä! :/

Päivämäärä:   5.12.25 20:53:19

Valkuille on viety suklaata tms ja tänä vuonna ajattelin yhdelle tallikaverille viedä kiitoksen kaudesta, iso tuki ollut.

Lähettäjä: Pupu 
Päivämäärä:   5.12.25 21:33:19

Annan joululahjan miehelle, hänen vanhemmilleen, omille vanhemmilleni, sisaruksilleni ja sisaruksen lapselle sekä kummitädille. Olen onnekas, kun minulla on näin monta muistettavaa.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   5.12.25 23:18:25

Oman hevosen kengittäjälle ja tallinpitäjälle (kotitalli). Meidän kengittäjä on paljon enemmän kuin kenkien naulaaja ja käsittelee hienosti mun kengityskammoisena tullutta.

Toisella tallilla jossa teen lomituksia saan yleensä parilta hevosenomistajalta joululahjat. Ja siellä tallinpitäjältä toki myös.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   5.12.25 23:31:08

Pohdin että voisin antaa tallinpitäjälle, kengittäjälle sekä valmentajalle, sekä sitten läheisille.

Onko teidän mielestä olemassa sosiaalinen paine antaa jouluna lahjoja hevospiireissä? Jotenkin ajatus tuntuu hieman vieraalta,

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   6.12.25 13:21:55

Vien jotain pientä muistamista niille ihmisille jotka ovat minua tai hevostani auttaneet. Näihin kuuluu myös niitä ihmisiä kelle "maksan palkkaa" mutta jotka tarvittaessa myös vilpittömästi auttavat kun olen apua tarvinnut, esim. kengittäjä ja tallinpitäjä. Yritän antaa jotain hyödyllistä, esim. villasukat sellaiselle kuka niitä käyttää ja arvostaa, kukan sille joka kukista tykkää, juotavaa sille joka juomia nauttii (glögiä/punkkua/santtu-lava), itseleivottua leipää tai sinappia, muumi-muki sellaiselle joka niitä keräilee jne. Ne ihmiset joille en keksi mitä he olisivat vailla niin esim. hesen/mäkkärin/kahvilan lahjakortti on ihan jees.

Lähettäjä: Paatu 
Päivämäärä:   6.12.25 14:03:56

Annan vain jos koen olevani velkaa jollekkin. Esim ähkyisen hevosen hoidossa syksyllä auttaneet tallinpitäjä, tallintekijä sekä yhden hevosen omistaja saavat tänä jouluna pienet muistamiset. Muuten ei ole ollut tapana antaa mitään muuta kuin toivotukset.

Päivämäärä:   6.12.25 14:32:31

En kellekään paitsi lähikaupassa oli seurakunnan kampanja et sai ostaa kuivaruokaa tms säilyvää ja kauppa toimittaa sen seurakunnalle joka jakaa eteenpäin . Ostin sit satasella kahvia ja suklaata, mut jäin miettimään et mikä olisi ollut paras ostos ? Mitä ne lahjansaajat tarvii tavaraa jota on pikkukaupassa ja joka säilyy ?

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   6.12.25 22:49:40

Sama kuin Paatulla eli annan joululahjan niille, jotka ovat minua auttaneet jossain vuoden aikana. Tänä vuonna esimerkiksi kengittäjälle ja eläinlääkärille, jotka saivat hevoseni kuntoon hermostumatta minun miljooniin kysymyksiin ja itkukohtauksiin. Tietysti annan lahjat myös muutamalle läheisimmälle ystävälle & perheelle.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.12.25 23:03:44

En anna. En edes perheelle niin vielä vähemmän ulkopuolisillekaan

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   7.12.25 06:05:07

Muussa elämässä menee niin, että palveluntuottajat antavat lahjoja asiakkaille, kuolevaa perinnettä toki sekin.

Olen ennen antanut lahjoja tallinpitäjälle ja työntekijöille, valkuille, kengittäjille jne., mutta totesin että riittää se touhu. Kun maksavana asiakkaana joudun kuuntelemaan vikinää työn rankkuudesta, muista asiakkaista ja vaikka siitä, kun hevoseni tarvitsee erikoiskengityksen (mistä maksan erikseen), niin en ala enää sen päälle ostamaan lahjoja.

Hevosalalla on niin paljon niin huonoa asiakaspalvelua nykyään, että en jaksa enää kuin ihan pakolliset kohtaamiset ammattilaisten kanssa.

Lähettäjä: Ruby 
Päivämäärä:   7.12.25 07:17:12

Minä itse tykkään tosi paljon joululahjojen antamisesta. En ole uskonnollinen, mutta joulunajan ilo on kyllä mun juttu. Annan lahjan aina valmentajalleni, tallinpitäjälle, kengittäjälle, muutamille parhaille tallikavereilleni (+ myös hevoselämän ulkopuolisille hyville ystäville, miehelleni ja parille muulle tosi läheisille henkilölle). Harrastan paljon käsitöitä, mm nahkatöitä, lasitöitä, koruja, keramiikkaa ja taulujen maalaamista, joten teen aina lahjaksi jotain itse. Minusta on ihanaa tehdä jokaiselle jouluksi jotain yksilöllistä ja haluan lahjoista huokuvan, että olen ajatellut juuri sitä tyyppiä lahjaa tehdessäni. Joskus ostan jotain pientä lisäksi oheen mukaan. Olen vuosien aikana mm tehnyt nahkaisia hevospassikoteloita ja kisanutturakoruja tallikavereille, kahvikupin sisäpiirin vitsillä koristeltuna valmentajalle, varustelaukun tallinpitäjälle, lompakon kengittäjälle jne jne (hei vaan teille, ketkä nyt mahdollisesti tunnistatte minut nyt :D).
Ja itse ainakin lahjat annan aidosti omasta halusta muistaa ja antaa jotain henkilökohtaista kiitokseksi kuluneen vuoden yhteistyöstä tai merkiksi ystävyydestä ja välittämisestä. En siis todellakaan siksi, että olisi joku paine että niin tulee tehdä enkä odota mitään lahjoja itse (vaikka kyllä kaikki nuo lahjan saajat yleensä tuppaavat aina lahjan myös antamaan ).

Lähettäjä: mestizo 
Päivämäärä:   7.12.25 09:49:40

Mun hevoselle, koiralle, kissoille, mun pojalle ja miniälle sekä miesystävälle. Kissoille ja koiralle on vielä lahjat hankkimatta.

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   7.12.25 14:54:23

En kenellekään, en oikeastaan vietä joulua. Eikä niitä lahjoja tule minullekaan keneltäkään.

Enkä muitakaan juhlia.

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   7.12.25 16:35:52

Tallinomistajalle, opelle ja toiselle opelle, joka ei juuri nyt ole lapsen vakituinen ope, mutta kuitenkin tärkeä henkilö ollut monessa kohtaa. Viedään myös tallin mahtavalle hoitajaporukalle iso kassillinen jouluherkkuja. Lapsen lempiponille viedään myös jotain.
Musta on kiva antaa lahjoja ja jotenkin huomioida niitä ihmisiä, jotka mahdollistaa meille hevosettomille tämän lajin turvallisissa ja lempeissä puitteissa.

Päivämäärä:   7.12.25 17:53:49

Tallilla on keräys valkuille ja tp:lle, osallistun.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.