Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosten luonne erot vs. "Se on kipeä"

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.12.25 16:15:37

Artikkeleita ja keskusteluja kun lueskelee, niin oletetaan hevosten olevan samasta muotista tulevia ja koulutus, ihminen, sairaudet vain muokkaavat hevosen käytöstä. Unohdetaan, että voi ihan luonnostaan olla hevosia, jotka ovat laiskoja ja rauhallisia, on niitä sähäkämpiä. Osa on erittäin herkkiä. Ihan syntymästään asti.

Jos hevonen ei nauti ihmisen seurasta -> se on kipeä, väärin koulutettu, traumatisoitunut, mitä vielä. Unohdetaan, että se voi olla yksilö, joka ei välitä kalsijalkaisen seurasta.

Re: Hevosten luonne erot vs. "Se on kipeä"

Lähettäjä: Aty 
Päivämäärä:   3.12.25 16:38:55

Näin juuri, tottakai ei pidä unhtaa tarkkaile, ettei syynä ole jokin muu

Lähettäjä: ÄE 
Päivämäärä:   3.12.25 16:48:58

Olen myös ihmetellyt, miten unohdetaan että hevosetkin on yksilöllisiä. Joskus lapsena sitä nimenomaan tiesi että esim. täykkärit on meneviä, eestinpallot lupsakoita... Myös sukutaulut oli kiinnostavia. Joistain hevosista näkee todella paljon yhtäläisyyksiä vanhempiinsa ulkonäössä ja luonteessa.

Mutta nykyään kaikkien pitäisi liikkua samalla tavalla, käyttäytyä samalla tavalla ja näyttää samalta. Jos joku on laiskempi, on sen "pakko" olla sairas ... saatika jos joku on reippaampi – pakko juosta kipua karkuun.

Oppikaa tuntemaan hevosenne yksilöinä. Tutustukaa niiden rotuun/kantakirjaan/sukuun/historiaan yms. ja ruokkikaa/hoitakaa/kohdelkaa niitä kuten se yksilö tarvii.

Lähettäjä: Aapo 
Päivämäärä:   3.12.25 17:08:38

Todellakin hevoset ovat yksilöitä aivan samoin kuin me ihmisetkin!

Mulla on kolme hevosta (2 tammaa ja yksi ruuna, kaikki samaa rotua, suht saman ikäisiä), ne on kaikki ihan eri luonteisia. Yksi on rauhallinen, älykäs ja huumorintajuinen introvertti, toinen supersosiaalinen kaikesta innostuva herttainen hömppä, kolmas on kuin olisi tämän tavallisen elämän yläpuolella, tyyni johtajatyyppi joka tuntee oman arvonsa. Ne kaikki tulee toistensa kanssa erittäin hyvin toimeen (tarhaa laumassa) mutta olen huomannut, että minun kannattaa ihmisenä toimia jokaisen kanssa hieman eri tavalla kaikessa tekemisessä.

Toki olen huomannut myös sen, että jos hevosella on joku harmi tai vaiva, niin jokainen näistä kolmesta ottaa sen eri tavalla; yksi tulee syliin paijattavaksi, toinen välttelee ja kolmas on hermostunut ja hätäinen.

Omien hevosten pitämisessä, varsinkin jos niitä pystyy pitämään omassa kotonaan itse hoitaen, on ehkä hienointa juurikin se, että oppii tuntemaan hevosen yksilönä, tajuamaan kuinka hienoja ne kaikessa erilaisuudessaan ovat. Hevosen lähellä tunnen usein kiitollisuutta siitä, että minulla on mahdollisuus olla siinä itseäni paremmassa seurassa. Minulle hvoset antavat mahdollisuuden olla parempi ihminen.

Päivämäärä:   3.12.25 17:16:47

Musta pitäisikin painottaa sitä, että jos hevosen luonne muuttuu, pitäisi huolestua.

Toisaalta sitten kun harva on tuntenut hevostaan varsasta asti, moni "tämä on aina ollut tämmöinen" voikin paljastua kivuksi, kun aletaan selvittää.

Mutta siitä huolimatta on luonne-eroja, vihreystasoissa eroja ja lisäksi hevosillakin on erilaisia mielipiteitä siitä, mikä niistä on kivaa ja mikä ei. Se, että hevonen ei pidä jostain ei suoraan tarkoita että se on kipeä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.12.25 18:18:56

“Artikkeleita ja keskusteluja kun lueskelee,”

niin ei voi kun ihmetellä, miten voi olla kiinnostusta työskennellä tai harrastaa eläinten kanssa, mutta kouluttautuminen edes perustasolle on nollassa. Näihin kysymyksiin varmasti saa vastauksia kun istuu alas ja alkaa lukea.

Ei tarvitse istua hötönetissä riepomassa muita siitä, ylitulkitsevatko he kiputiloja. Ei tarvitse miettiä, onko hevonen ollut tahallaan typerä. Eikä tarvitse hämmästellä muiden kanssa, jotka eivät ole minuuttiakaan käyttäneet oman osaamisen ja tiedon kehittämiseen.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   3.12.25 18:49:32

Minä luulen, että ongelma on siinä, että ihmiset eivät enää tunne hevosia.

Mikä tahansa oire voi olla kipua, jos se on muutos hevosen aiempaan käytökseen eikä muutakaan syytä tiedetä (mieliala, hormonit, kelit, ruokinta, olosuhteet jne). Nykyään on jo harvinaista, että harrastaja, jolla ei ole omaa hevosta, tuntisi yhtään hevosyksilöä pitkältä ajalta ratsastustuntien ulkopuolella. Ei tiedetä, miltä hevonen näyttää vapaalla, väsyneenä, rentona, keskittyneenä, leikkiessään, mitn se reagoi muihin hevosiin yksilöinä ja niin edelleen. Tällaisen harrastajan on mahtdotonta tietää mikä hevosen kulman kurtistus on kipua, saati vakavaa sellaista, vai jotain muuta. Niitäkin on, jotka omistavat hevosen, mutta eivät silti tunne hevosiaan tai uskalla opetella niiden erilaisia eleitä ja mielialoja. Koska vähintäänkin netissä joku syyttää eläinrääkkääjäksi jos ei "tunnista" jotain elettä kivuksi jos sellainen mahdollisuus on olemassa. Kaiken pitäminen kipuna on ihmiselle turvallisempaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.12.25 19:39:58

Mitä ihmettä .-. suoltaa?

Kyllä on hevosettomia, jotka viettävät hevosten kanssa aikaa hyvinkin paljon. Kyllä ihmiset tekee töitä hevosalalla, vuokraa hevosia, ylläpitää, toimii hoitajina, ja niin edelleen? Ja paljon on omistajia, jotka tulevat tallille varustamaan ja ratsastamaan. Ei siinä paljon silmä korvanlotkautuksille kehity.

Eikä kukaan kerrytä teorian osaamista tuijottamalla hevosia. Hyvänen aika, en minäkään mikään ammattilaskettelija ole, vaikka seuraisin laskettelua televisiosta joka päivä tuntien ajan. Tämä on yksi niitä ihania asioita, joita ei vaan voi kiertää, vaikka miten tekisi mieli.

Jos haluat ymmärtää hevosen käytöstä ja persoonaa, joudut kouluttautumaan teorian osalta. Pitkälle pääsee jo ihan oma-aloitteisuudella, joskin sitä on tosi vähän hevospiireissä tavattavissa.

Lähettäjä: ekrmgkgekjet 
Päivämäärä:   3.12.25 21:31:30

Eniten tätä "se on kipeä!" mantraa hokevat ne jotka vähiten hevosista tietävät ja ymmärtävät.
Jos tunnustettaisiin, että hirveän moni "kipu" johtuu itse asiassa huonosta, usein surkeasta ratsastuksesta oltaisiin jo pitkällä. Mutta ratsastus on sikavaikea laji ja kestää vuosia ja vuosia opetella, jos hevonen tuntuu oudolta niin on paljon helpompi huutaa se on kipeä! kuin katsoa peiliin ja tunnustaa itse olevansa huono ratsastaja.

Lähettäjä: mi-tä 
Päivämäärä:   3.12.25 22:15:23

No mitähän se huono ratsastus aiheuttaa?

Päivämäärä:   3.12.25 22:39:59

Näihin kysymyksiin varmasti saa vastauksia kun istuu alas ja alkaa lukea.

Tämä ei yksin riitä

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   3.12.25 22:48:29

Monesti hevosalan tutkimus on värittynyttä, ja tulokset eivät lopulta kerro totuutta.

Lähettäjä: mi-tä 
Päivämäärä:   4.12.25 07:34:12

Ei myöskään omat päätelmät kerro totuutta tai riitä yksin.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   4.12.25 08:23:31

Mikä siinä muuten on, että hevosen pitäisi olla 100% terve ja kivuton kelvatakseen nykykäsityksen mukaan elävien kirjoihin tai minkäänlaiseen käyttöön? Ihan jokaisella elävällä olennolla on omat ongelmansa, on vähän virheasentoja, joskus kolottaa sinne tänne ja tonne, on jäykkyyttä ja joskus on jonkinlaista kipuakin, mutta hyvin täällä taaplataan eteenpäin. Ollaanko silti aina juoksemassa lääkäriin tai viemässä heti kaikkia muita eläimiä kaikkien mahdollisten hoidettavaksi? Ei.

Enkä nyt tarkoita sitä, etteikö kipeitä hevosia tai muitakaan eläimiä pitäisi hoitaa! Mutta kun hevosilla nykyään se väärä korvan asentokin on valtaosan mielestä kipua, ja jos on jotain vaivaa niin niitä ei missään nimessä saisi hoidella itse ihan sellaisella hyvällä perushoidolla vaan on saatava hoitajaksi eläinlääkärit, hierojat, osteopaatit, homeopaatit ja naapurin Marjattakin vielä. Muuteni ihan vähintäänkin olet joku eläinrääkkääjä joka ei välitä hevosestaan eikä osaa yhtään mitään ja on ihan p*rsaukinen vielä koska ei heti juokse klinikalle.

Maalaisjärkeä ihmiset, maalaisjärkeä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.12.25 08:34:13

Ehkä vähän tähän samaan menee se että kun ihminen itse alkaa jännittämään syystä tai toisesta jotain asiaa, vaikka oman hevosen ratsastamista. Syy ei edes välttämättä ole se hevonen, vaan se että omista taidoista on annettu tietynlainen kuva, joka ei välttämättä olekaan ihan niin ruusuinen todellisuudessa. Onko silloin helpompaa löytää hevosesta tai itsestä aina jokin kipu ja ongelma, kuin kiivetä satulaan ja todeta että että vaativan tason kouluratsastajasta on vuosien saatossa tullut puskaÖ tason ratsastaja. Se epävarmuus itsestä voi hyvinkin siirtyä siihen että hevosella on aina kipuilme tai pientä (niin pientä ettei muut näe) turvotusta, eäpuhtautta, löysää lantaa tai vain kurttu silmän yläpuolella.

Tutulla ratsastuskoululla on muutama hyvin valveutunut asiakas, jotka näkevät näitä kipuilmeitä, ontumisia ja muita "Sillä on nyt ähky kun se piehtaroi" tyyppisiä asioita jatkuvasti. Hyvä että kiinnitetään huomiota, mutta se on aika raskasta koittaa selittää asioita muille asiakkaille, jotka ehtivät näiden oman alansa asiantuntijoiden teoriat jo kuulla. Yhdelläkin ruunalla on syntymäilmeenä (tallin omakasvatti) kurttu silmien päällä, mutta niin se vain vuodesta toiseen on "selvä kipuilme". Pahinta on ehkä asiakas joka omasta mielestään tunnistaa ontumisen silloinkin kun muut eivät sitä näe.

Lähettäjä: Toinen puoli 
Päivämäärä:   4.12.25 08:41:34

Toisen ääripään edustajat sulkevat silmänsä hevosen selkeältä kivulta. Onko syynä sitten raha tai ikävien asioiden välttely, mutta pahaa tekee kun SELKEÄSTI kipeitä hevosia ei tutkita/hoideta/lopeteta. "Ihan hyvältä se näyttää", joo varmaan kun ei hevonen päivän aikana tee muuta kun käy tarhassa töröttämässä paikallaan. Jos yrittää liikuttaa, niin sokeakin näkee ettei kaikki ole hyvin. Parempi vaan pitää oloneuvoksena. Huoh.

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   4.12.25 09:02:06

Yksi iso osa tätä ongelmaa on se, että kivusta on tehty kyseenalaisella markkinoinnilla somessa aika iso bisnes. Ja hyvin värittyneellä tavalla tulkita tutkimuksia, koska kaiken voi vääntää tukemaan omaa mielipidettä. Tästä touhusta kannattaa pysyä kaukana.

Lähettäjä: pinre 
Päivämäärä:   4.12.25 09:32:01

Olen meinannut kirjoittaa samasta aiheesta ketjun monta kertaa.

Aloin käydä tallilla, jossa tallinpitäjän hevonen oli todella valikoiva ihmisten suhteen. Sillä oli toinenkin omistaja, joka opiskeli toisella paikkakunnalla ja oli paikalla vähemmän. Tuon hevosen pystyi kuka tahansa viemään tarhaan tai hakemaan talliin, mutta ei muuta. Se inhosi vesisadetta ja liimaantui lattiaan, jos sen yritti saada sateella ulos. Muut loimet oli sille ok, esim. kuivatus- tai kuljetusloimi, mutta se ei sietänyt ulkoloimea tarhaan minään vuodenaikana, vaikka olisi ollut -40 astetta pakkasta. Karsinassa käänsi perseen jos yritti lähestyä loimen kanssa, käytävällä lakosi lattialle, ei voinut kävellä tarhaan ja ei saanut henkeä, saati kyennyt syömään, jos sen jätti loimi päällä pihalle. Se ei tykännyt kenestäkään eikä mistään. Sieti omistajiaan, mutta siinäpä se. Kukaan muu ei voinut sitä liikuttaa tai harjata, vain omistajat. Omistajien kanssa se toimi täysin moitteetta, ei ollut hankala, kipeän oloinen, mitään.

Kaikkien muiden käsissä se oli vihainen, inhosi kaikkea ja kaikkia, ei sietänyt muita hevosia eikä muita ihmisiä. Jos sitä lenkitti joku muu, niin talutuslenkeillä se nakkeli niskojaan ja käveli kantapäillä ja koetti näykkiä. Ratsastaessa lakosi alta, nakkeli niskojaan, pomputti menemään ja liirasi vinossa. Ajaessa vaikutti siltä, kuin kävelisi jalat tikkusuorana ja puolet selkälihaksista puuttuisi. Se ei myöskään taipunut kyljistään vaan oli ihan rautakanki.

Jossain vaiheessa toinen omistaja muutti ulkomaille ja hevonen jäi vain tallinpitäjälle. Hänellä ei kuitenkaan ollut sille juuri aikaa, joten se kyllästyi. Se keksi, että minähän voin alkaa sen ihmiseksi ja osoitti tämän rakkautensa olemalla aggressiivinen minua kohtaan. Ei puhettakaan, että olisi vaikka ollut korvat hörössä tai hörissyt. Ei, vaan kun vein sille heinää karsinaan, se otti toppatakista hampailla kiinni ja paiskoi minua pitkin seiniä. Ja kun se sai pään ulos karsinasta, niin se otti minua myös tallin käytävällä takista kiinni ja riepotteli. Ihmettelimme tuolloin kolmestaan vuokrapaikalla olevan hepan omistajan kanssa, että mikä hemmetti tolla hevosella on, varmaan aivokasvain, laitetaanko kuula kalloon. Omistaja kuitenkin sanoi, että minun pitää huomenna käydä lenkittämässä hevosta, jos se vaikka on vain tylsistynyt. Ja minähän kävin, vaikka ajattelin, että umpisurkea idea, kun sehän vihaa minua. Mutta tuon lenkin jälkeen hevonen oli yhtä hymyä ja alkoi irvistellä omistajalleen, kun halusi olla vain minun kanssani.

Se ei sietänyt sitä, että huomioin muita hevosia. Esim. kun autoin varsan kouluttamisessa, meinasi tuo "minun" hevoseni tulla ensin tarhan lauta-aidasta läpi ja seuraavalla kerralla laittaa karsinan palasiksi.

Minun kanssani kahdestaan hevonen oli rento ja leppoisa, todella hymyilevä ja toimi kuin ajatus. Muiden nähden se oli ärtyisä ja hapan. Jatkuvasti sai kuulla, miten hankala se on ja varmasti kipeä, kun ei siedä kosketusta ja luimii ja potkii. No älä koske siihen niin sillä ei ole tarvetta luimia ja potkia!

Kun olin reissussa, hevosta liikutti ja hoiti tallilla käyvä nainen ja kun palasin, hevosen kerrottiin ikävöineen minua ja se meinasi tulla tarhasta läpi kun näki minun palanneen. Ja tämä hevosta liikuttanut nainen kertoi, että hevonen on hankala, todella vaikea ratsastaa, vihaa harjaamista ja varmasti sattuu joka paikkaan. Ja minä siinä koetan hokea, että "Ei se mun kaa oo tommonen...". Mutta minua ei oikein uskottu, koska eihän kukaan ollut koskaan nähnyt hevosta umpionnellisena, vaan aina kipakkana ja ärtyisänä.

Lopulta tuo hevonen siirtyi kokonaan minun nimiini, kun ei omistaja sitä mihinkään tarvinnut ja hän oli jo puolitoista vuotta kutsunut sitä "sinun hevoseksi". Siitä tuli sitten virallisesti minun.

Mutta tuo tosiaan oli luonteeltaan erikoinen ja kovapäinen. Lisäksi se oli ollut omistajiensa lellipentu, olivat ostaneet sen 2-vuotiaana ja minä aloin touhuta sen kanssa sen ollessa 8-vuotias. Mutta ei se kovin kipeä voinut olla, kun ei mistään kipuun viittaavasta ollut _MITÄÄN_ merkkejä, kun minä olin sen kanssa kahden. Eihän se aiemmin ollut niiden edellistenkään omistajien käsissä hankala, vain muiden käsissä.

Lähettäjä: =D 
Päivämäärä:   4.12.25 09:44:21

pinre on löytänyt vanhan villivarsan ja muokannut sieltä löytämänsä novellin heppatallinettiin. Hienosti tehty 😁

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   4.12.25 09:58:48

Joo, kaikkihan ne on kipeitä ja ollaan hevosta laittamassa monttuun kun se pureskelee kuolaimia ravissa. Ennen se oli merkki että hevonen oli tyytyväinen kun se pureskeli kuolaimia, nykyään se on kuolemansairas.....

Kyllä pitäis monelle antaa se 'bitchslap' että heräisivät idiotismistaan.

Lähettäjä: vvvv 
Päivämäärä:   4.12.25 10:51:03

"No mitähän se huono ratsastus aiheuttaa?"

toivottavasti näin tietämättömällä ihmisellä ei ole hevosta.

No, hevosta ei lainkaan ole suunniteltu kantamaan ihmistä. Ei sen selkää eikä sen lihaksia ylipäätään. Hyvän ratsastuksen tavoite on auttaa ja kehittää hevosta niin, että tämä taakka selässä aiheuttaa mahdollisimman vähän hankaluutta ja kipeyttä ja sairauksia. Siksi mitä paremmin ratsastaa, sen parempi hevoselle.
Eli hevosta pitää opettaa käyttämään ts nostamaan selkäänsä oikein, niin että ratsastajan paino on helpoin kantaa. Samoin takajalkojen ratsastaminen enemmän alle, auttaa hevosta kantamaan ja jakamaan taakkaa paremmin. Yksi hyvän ratsastuksen tavoite on ratsastaa hevonen TASAPAINOON JA SUORAKSI.

Eli hyvän ratsastuksen tavoitteena on auttaa hevosta kantamaan ihmistaakkaansa ja pysymään terveenä ja kunnossa mahdollisimman pitkään.
Siksi jokainen, joka välittää hevosen hyvinvoinnista, yrittää opetella ratsastamaan mahdollisimman hyvin.

Päivämäärä:   4.12.25 10:52:46

Aina löytyy noita =D kaltaisia ääliöitä, jotka eivät usko, että tuollaisia hevosia on olemassa. Mitäpä, jos sanoisin, että kymppitonnista vetoa, että puhun totta? Uskaltaisitko edelleen väittää, että kirjoitukseni on keksitty tai jostain kopioitu? No, ei se minua haittaisi. Ottaisin mielelläni ylimääräisen kymppitonnin :D

No, kymppitonni vetoa, että puhun totta.

Laita nimesi ja puhelinnumerosi tänne, niin saat tekstarilla hevosen nimen ja hevosten entisten omistajien ja parin muun henkilön yhteystiedot, ja voit kysyä heiltä, valehtelenko vai en.

Tai sitten voit hävetä niin, että hautaudut maan alle, ja lakkaat kirjoittelemasta paskakommenttejasi tänne =D

(btw, minä en ole eläissäni lukenut ainuttakaan villivarsaa.)

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   4.12.25 11:06:24

Suurempi ongelma minusta on hevosten käytöksen inhimillistäminen ja siinä samalla kipuoireiden vähättely. Eli juuri tuollaiset aggressiot ja muu ongelmakäytös selitetään sillä, että on tylsistynyt tai se vaan perseilee. Jos hevonen näyttää konfliktikäytöstä kaikkien muiden kanssa kuin yhden ihmisen, ei se tarkoita etteikö hevosella voisi olla jotain vialla. Tunnen useamman yksilön, jotka ovat eri tavoin olleet kipeitä ja silti omistajansa kanssa toimineet mukisematta, vaikka muiden kanssa eivät toimisi. Se on myös kipeille hevosille aika yleistä, että maastossa liikkuu reippaasti, mutta kentällä on selkeästi vaikeuksia. Ja näistäkin hyvin usein ajatellaan, että se ei vaan tykkää olla kentällä. Mitä siellä kentällä sitten tehdään, jos se (terveen) hevosen mielestä on niin vastenmielistä, että se kieltäytyy tykkänään liikkumasta? Tähän mennessä joka ikisestä tuntemastani tälläisestä se nyt vaan tekee noin koska x ja se nyt vaan on tuollainen, eikä tykkää siitä ja tuosta yms. hevosesta on löytynyt kipua tutkimuksissa. Osaa on pitänyt tutkia useampaan kertaan ennen kuin syy on löytynyt, koska lääkäreissäkin on eroja. Ja kun ongelmat on hoidettu, ongelmakäytöskin on poistunut.

Minun oma hevoseni ei esim. pidä mistää ylimääräisestä lääppimisestä. Se ei silti missään nimessä ole aggressiivinen sen takia. Rapsuttelijoita ensin vilkaisee kerran ja jos ei riitä, ottaa sivuaskeleen tai siirtää pään kauemmas tms. Koskea saa mihin tahansa, hoitotoimenpiteet onnistuu ongelmitta, mutta tuollaisesta lääpyttelystä kieltäytyy kohteliaasti ellei satu joku kutiseva kohta olemaan. Kun tätä hänen mieltymystään on kunnioitettu, saattaa joskus jopa antaakin vähän hipelöidä turpaa tai otsaa ihan muuten vain. Jos kosketus aiheuttaa vihaisen reaktion, se ei ole millään tapaa normaalia, eikä sitä voi enää laittaa vain luonteen piikkiin (ellei nyt satu olemaan joku hakattu tapaus). Hevoset eivät ole aggressiivisia eläimiä. Energiatasoissa ja mieltymyksissä voi olla eroja, mutta liikkumishaluton, ylireagoiva tai vihainen hevonen on lähes varmasti kipeä jollain tapaa.

Päivämäärä:   4.12.25 11:38:17

..
Edelliset omistajat käyttivät hevosta kyllä useamman kerran klinikalla, mutta ei siitä koskaan mitään löytynyt eikä se mitään vikonut.

No, tallin toinen hevonen inhosi päähän koskemista. Sitä ei kuitenkaan koskaan oltu hakattu pähään eikä siihen mitään syytä ollut. Se vain ei tykännyt pään lääppimisestä, ei ollut koskaan tykännyt. Nosti päänsä taivaaseen ja laski sen vasta, kun ihmisellä oli kädet alhaalla ja uskoi, ettei päätä pidä turhaan hipsuttaa.

Eihän kaikki ihmisetkään tykkää kaikista ihmisistä eikä naaman lääppimisestä, joten kai hevosillakin on oikeus näyttää, mistä eivät pidä ja kenen kanssa haluavat aikansa viettää. Enemmän olen huolissani siitä, että jokaisen hevosen pitäisi olla ilmeetön ja pelkkä kone ja "totella kaikessa mihin ihminen pakottaa".

Ei noidenkaan hevosten kanssa ollut kenelläkään perusasioissaa mitään ongelmia. Riimun sai päähän ja talutettua tarhaan ja talliin, mutta hoitamisesta ja liikutuksesta oli toisella mielipiteensä, ja toinen ei sietänyt pään lääppimistä turhan päiten. Kyllä sen kuitenkin sai harjattua, mutta sen enempää sitä ei kannattanut lääppiä naamasta.

Päivämäärä:   4.12.25 12:49:00

Siinä on nimenomaan iso ero, että ilmoittaako hevonen kohteliaasti ettei pidä esim päähän tai korviin koskemisesta väistämällä vai pureeko se jokaista, joka sitä yrittää. Ihan kuten koirillekin, hevosille pitäisi nuorena jo opettaa korvien ja kaikkien muiden osien käsittely neutraalina asiana, koska eihän se varmaan kaikkien mielestä kovin mukavaa olekaan. Korvat varmasti myös kutisevat helposti. Mutta ei minusta kukaan ole väittänytkään, että hevonen olisi kipeä jos ei tykkää kun päätä lääpitään. Mutta jos se puree ja alkaa aggressiiviseksi, kun yritetään koskea, sillon on varmasti jotain vialla.

Mutta siis niinkun yleisesti tähännkeskusteluun liittyen, sellainen typerä ääripäiden vertailu, että kaikki tähtiharrastajat väittää että hevonen on kipeä, kun heilauttaa kerran häntää on ihan turhaa ja typerää. On erinomaisen hienoa, että ratsastuskoulun asiakkaat alkavat olla valveutuneita hevosten hyvinvoinnille. Jos heidän mielestään hevosia ei hoideta tarpeeksi hyvin, toki pitää osata äänestää jaloillaan, mutta huoliin voi vastata asiallisesti ja kertoa, että asia hoidossa ja hevosta on tutkittu. Vastapainona niille huolestuneille tädeille on sitten myös niitä, jotka naureskelee kierrepukittavalle hevoselle, laittaa vähän raippaa perään ja sanoo vaan että sillä on luonnetta, kun todennäköisesti sillä on vaikka kissing spines, jota ei löydetä ennen kun vasta ruumiinavauksessa, koska hevosen oireita ei ole kuultu. Oman kokemukseni mukaan molemmat ihmistyypit ovat aika marginaalisia. Koskaan ei ole paha juttu tutkituttaa hevosta, jos sen käytöksessä on jotain epäilyttävää. Ennemmin niin, kun katsoa ja ihmeellä kotihoidossa, kun taustalla onkin vika joka ei itsekseen parane. Esim nivelrikko voi olla nopeastikin etenevä, jos ei tulehdusta saada kuriin, vaikka oireet alkuun eivät kummoiset olisikaan 7
@

Lähettäjä: =D 
Päivämäärä:   4.12.25 13:07:00

"No, kymppitonni vetoa, että puhun totta.

Laita nimesi ja puhelinnumerosi tänne, niin saat tekstarilla hevosen nimen ja hevosten entisten omistajien ja parin muun henkilön yhteystiedot, ja voit kysyä heiltä, valehtelenko vai en."

Nauran niin että housutkin kastuu. Vai että oikein todistajia tekstiviestillä 😆

"Minun kanssani kahdestaan hevonen oli rento ja leppoisa, todella hymyilevä ja toimi kuin ajatus. Muiden nähden se oli ärtyisä ja hapan. Jatkuvasti sai kuulla, miten hankala se on ja varmasti kipeä, kun ei siedä kosketusta ja luimii ja potkii"
Juurikin villivarsa ja hevoshullu oli koko 80 ja 90-luvun täynnä näitä tarinoita missä joku pikkutyttö oli hevosen paras kaveri mutta vain silloin kun kukaan muu ei nähnyt...
Mielenkiintoista tietää kuinka joku voi todistaa jotain sellaista mitä ei ole koskaan nähnyt, koska hevonen on äreä aina kun joku muu näkee..

Päivämäärä:   4.12.25 14:03:57

"Mielenkiintoista tietää kuinka joku voi todistaa jotain sellaista mitä ei ole koskaan nähnyt, koska hevonen on äreä aina kun joku muu näkee.."

No ihan vaikka ne hevosen kaksi edellistä omistajaa voivat kertoa millainen hevonen oli heidän kanssaan, kun muita ei ollut ympärillä. Vai onko luetunymmärtämisesi noin huonolla tasolla?

Ja ne muut voivat kertoa, miten kiinni hevonen oli siinä ihmisessä johon oli kiintynyt, kun muiden kanssa ei tullut pakollista enempää toimeen ja kenekään muun oli ihan turha lääppiä sitä ihan vain aikansa kuluksi. Minä en ollut tuohon aikaan mikään pikkutyttö. Harmi, jos sinä olet sellaisen tasolle jäänyt ja elät edelleen jossain kasarilla.

Hanki kuitenkin apua tuohon inkontinenssi-ongelmaasi. Kai käytät vaippaa, ettet kuse ympäriinsä?

Toki jos on käynyt vain ratsastuskoululla tunneilla, eikä osaa itse edes satuloida, niin voi olla vaikea oppia asioita, kuten hevosten käsittelyä. Toivottavasti edes ratsastustunnilla käytät vaippaa, ettet kuse satuloita pilalle =D

Et uskaltanut laittaa yhteystietojasi, joten hävisit minulle kymppitonnin =D

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   4.12.25 14:21:10

Ja pukitteleva hevonen ei automaattisesti ole kipeä. Entä jos hevonen ei pukitteleva, koska on kipeä?

Päivämäärä:   4.12.25 14:43:07

Lähes jokainen hevosenomistaja kertoo, kun se oma hevonen on niin omalaatuinen ja erikoinen.

Mistä tämä omalaatuisuus tulee? Kivusta? Ainakin jos tätä sivustoa lukee, niin muita vaihtoehtoja ei ole olemassa.

Lähettäjä: av 
Päivämäärä:   4.12.25 14:49:00

"Kyllä pitäis monelle antaa se 'bitchslap' että heräisivät idiotismistaan."

Oon samaa mieltä. Liityn nimittäin siihen samaan kuoroon, että idiootit huutelee täällä onko niillä hevosilla joku hätä vai ei, mutta yksikään ei oikeasti tiedä hevosten käytöksestä teoriatasolla hevonvittuakaan.

"Ennen kuolaimia puri tyytyväinen hevonen!?" Voi pyhä jysäys...

Päivämäärä:   4.12.25 14:49:35

Tottakai hevonen voi olla omalaatuinen. Toiset on kouluttamattomia härvääjiä ja toiset tykkää vaan olla ja katsella. Ihmisillä on sellainen ominaisuus, että oman hevosen erityisyyttä halutaan korostaa ja siksi niitä luonteenpiirteitä ehkä jopa liioitellaan (ja hyvin usein inhimillistetään). Omalaatuinen hevonen ei ole välttämättä kipeä. Se voi olla, mutta ei aina ja pakosti. Jos käytös on ärtyneen levotonta = todennäköisesti kipeä. Jos se on aggressiivinen = todennäköisesti kipeä. Jos koulutus on vaikeaa/ei edisty = todennäköisesti kipeä. Hevoset saattaa jopa joskus pukittaa, mutta toistuvasti pukitteleva = todennäköisesti kipeä.

Päivämäärä:   4.12.25 15:16:37

Eli kerroit juuri taas uudelleen sen mitä kaikki muutkin täällä, kaikki ovat kipeitä :)

"Tottakai hevonen voi olla omalaatuinen. Toiset on kouluttamattomia härvääjiä ja toiset tykkää vaan olla ja katsella. Ihmisillä on sellainen ominaisuus, että oman hevosen erityisyyttä halutaan korostaa ja siksi niitä luonteenpiirteitä ehkä jopa liioitellaan (ja hyvin usein inhimillistetään). Omalaatuinen hevonen ei ole välttämättä kipeä. Se voi olla, mutta ei aina ja pakosti. Jos käytös on ärtyneen levotonta = todennäköisesti kipeä. Jos se on aggressiivinen = todennäköisesti kipeä. Jos koulutus on vaikeaa/ei edisty = todennäköisesti kipeä. Hevoset saattaa jopa joskus pukittaa, mutta toistuvasti pukitteleva = todennäköisesti kipeä."

Päivämäärä:   4.12.25 15:40:35

Miten tuosta minun edellisestä tekstistä voi vetää sellaisen johtopäätöksen, että kaikki on kipeitä? Varmaan nuo yleistykset alkaa ärsyttää, jos aina lukee rivienvälistä ja vetää mutkat suoriksi. Yritän muotoilla asian vielä toisin.

"Omalaatuinen" hevonen voi olla kipeä tai se voi olla olematta kipeä. Erikoiset luonteenpiirteet eivät tarkoita automaattisesti, että olisi jotain vikana. MUTTA, jos tämä omalaatuinen käytös on aggressiivista, ahdistunutta, pakkomielteistä tai muuten jollain tapaa ongelmallista, hevonen hyvin todennäköisesti on kipeä. Jos kaikilla tuntemillasi hevosilla on jotain tälläistä ongelmakäytöstä, suosittelen vaihtamaan piirejä, koska lähipiirisi hevoset eivät voi hyvin. Vaikka hevonen olisi läpivalaistu, mutta mitään ei löytynyt, se ei poista mahdollisuutta siitä, että se on kipeä, jos käytös viittaa kipuun. Kivun mahdollisuuttahan ei voi koskaan sulkea pois kokonaan. Siksi "sitä on tutkittu kaikkialta, joten se ei ole kipeä" ei ole totuudenmukainen johtopäätös. Jos se näyttää ankalta ja kävelee kuin ankka, se yleensä on ankka. Mutta huom, tämä ei tarkoita, että_kaikki_hevoset olisivat kipeitä. Vain ne, jotka yrittävät käytöksellään kivusta kertoa.

Päivämäärä:   4.12.25 18:56:25

Hevosen persoonaan vaikuttavat geenit ja erityisesti nuorena kasvuympäristö ja koulutus(tekniikka). Se, onko hevonen luottavainen, oppiiko se nopeasti, onko se ahdistunut, ovat näiden peruja.

Tottakai juoksemaan jalostettu englantilainen täysiverinen on energisempi kuin kylmäverinen työhevonen. Lisätään tähän vielä se, miten ex-laukkahevonen kasvaa. Elinympäristö on hektinen, koulutus nopeaa ja hevonen ei pääse toteuttamaan itseään oikein missään. Paljon karsinassa elämistä, treeniä ja matkustamista.

Varmaan jokainen jo tässä vaiheessa tietää, että hevonen ei näytä helposti kipua ja epämukavuutta. On täysin idioottimaista väittää, että se huvin vuoksi, luonteenpiirteen nimissä esittäisi olevansa kipeä ja turhautunut. Että saaliseläin esittäisi jotenkin vaivaista omistajaansa piristääkseen. Täysin hevosen toiminnan vastaista.

Ja tottakai paljon kilpailevat, matkustavat ja tallissa seisovat hevoset esittää erikoisia piireitä. Pään heiluttelu, narujen nyppiminen ja pureminen, tavaroiden rikkominen jne.

Onhan se ikävää myöntää että hevoset ovat todella turhautuneita olentoja, mutta sitä en ymmärrä miksi pitää harata niin paljon vastaan eikä kokeilla, voisiko jotain tehdä toisin.

Jännä, miten suolistosairaudetkin ovat käsikädessä stressin kanssa, ja räjähtävässä nousussa, mutta tyytyväisiähän ne stimmaavat hevoset ovat.

Päivämäärä:   4.12.25 22:29:32

En aiemmin ehtinyt kirjoittamaan loppuun, mutta nyt ehdin.

Ihmettelen miten hevonen luetaan saaliseläimeksi, kun hevosihmiset ovat niin äärimmäisen vannoutuneita siitä miten hevonen käyttäytyy vasten saaliseläimen normeja. Ja vielä pikkutarkemmin; miten perunan kokoisilla aivoilla varusteltu eläin pystyy hyvinkin inhimillisiin ajattelukykyihin.

Bongasin jo “käyttäkää maalaisjärkeä” kommentin täältä mutta… Käyttäkää ihan sitä järkeä pikkuisen syvemmällä tasolla. Maalaisjärki ja omat päätelmät eivät (selkeästi) riitä ymmärtämään niitä hevosia ja miksi ne ovat sellaisia kuin ovat.

Lopetin kilpatallilla työnteon aika rivakkaan sen jälkeen, kun minulle yritettiin vääntää ja vängätä että hevonen suunnitelmallisesti käyttäytyi huonosti kun sillä nousi “kusi hattuun”. On niin kehittynyt ja hyvä, että rupesi käyttäytymään huonosti. Kysyin, voisiko olla nuorella iällä, hyvällä kunnolla ja sillä että se seisoo sisällä viisi päivää viikosta, tarhaa kahtena pari tuntia ja ei saa minkäänlaista kosketusta toisiin hevosiin vaan on jatkuvasti yksin, olla tekemistä asian kanssa. Ei kuulemma.

Jotenkin eläinten kanssa kun työskennellään, niin myötähävettää miten reippaasti meidän “ammattilaiset” ovat myös todella kouluttamattomia hevosista kokonaisuutena. En voi itsekään väittää olevani mikään tietopankki, mutta en myöskään koe että minun tehtäväni olisi juosta tallissa ympäriinsä väittämässä asiasta, josta en tiedä tarpeeksi tai yhtikäs mitään. Ei tulisi mieleenkään inttää jollekin toiselle, että hevoseni, joka pureksii paljon riimunnarua tekisi niin ilosta ja tyytyväisyydestä, kun minulla ei ole minkäänlaista pohjaa todistamaan tätä todeksi. Olisihan se ihanaa ja helppoa väittää itselleni niin, mutta myös helkkarin typerää. Se että joku toinen olisi jankannut minulle asian olevan näin, ei jotenkaan tunnu riittävältä.

Mielummin hyväksyn että teen virheitä, mutta haluan myös oppia lisää ja antaa itselleni mahdollisuuden kehittyä. Jos luon pääni sisällä pilvilinnat, jään niihin asumaan. Teen mielummin virheitä niin, että ne opettavat jotain kuin niin, että joudun selittelemään niitä “oikeiksi ratkaisuiksi” nettifoorumilla tuntiessani pienimmänkin syyllisyydenpiston.

Näkee niin paljon samaa hevosten, koirien ja kissojen ja muidenkin yleisten lemmikkieläinten kohdalla. Mua on alkanut harmittamaan, miten vähän niitä eläimiä halutaan ymmärtää takaisin kaiken sen jälkeen, mitä halutaan niiden antavan meille. Aika pieni teko olisi antaa sen eläimenkin tulla kuulluksi ja ymmärretyksi.

Lähettäjä: aadnaa 
Päivämäärä:   5.12.25 17:00:54

Minulle tuo Pinren kertomus kuulostaa tutulta. Jätin joskus ostamatta erään hevosen, koska myyjä sanoi että "Joutuisit ostamaan tuon hoitajan samalla". Hevonen oli kiintynyt hoitajaansa niin, että tallinpitäjä = hevosen omistaja oli käytännössä luovuttanut hevosen hänelle. Ostin sitten toisen hevosen toisaalta.

Lähettäjä: Koppi 
Päivämäärä:   5.12.25 22:05:45

av puhuu asiaa.

Lähettäjä: Hj 
Päivämäärä:   6.12.25 09:06:33

Pinnen tarinassa häiritsee mm ”hymyilevä hevonen ”
Ja kulkee kantapäillä… liekkö joku AI stoori :)
Moni laiska ti vihainen hevknen on kipeä, mutta kaikki eivät ole. Hevosen tuntee parhaiten se joka sitä joka päivä hoitaa ja ratsastaa. Useimpiin vaivoihin jonkinlainen liikunta tekee hyvää. On paljon omistaja jotka eivät ymmärrä että väärä kengitys, huono satula, epäsopiva elinympäristö ja ruokinta, epäselvä käsittely J puutteellinen koulutus voi tehdä hevosesta hyvinkin haluttoman ja ärtyisän. Ilman että se on edes erityisen rikki. Sitten kun nämä korjataan saaattaa elämänilo palata ja päästään eteenpäin. Tai sitten taustalta löytyy vielä rikkoakin. Kaikki röntegenlöydöksetkään eivät ole monttutuomioota.
Ja hevosissa on toki eroja on niitä jotka haluaa miellyttää ja niitä jotka ei. Mutta koulutuksella saadaan paljon aikaan, hevonen oppii tuntemaan mielihyvää treenistä jossa sen kroppa liikkuu oikein, ei edestä nipussa vaan takaa kohti tuntumaa ja selän yli jolloin häntä heiluu tahdissa rennosti, hevonen on keskittynyt ja rento. Mutta ei siihen päästä jos management onnhuonoa, ratsastus huonoa ja niiden seurauksena hevosella ei ole ihan hyvä olla. Hankkikaa tietoa, kokenut ja taitava valmentaja ja maksakaa myös managementln kuntoonlaitosta. Toki se Ell käynti on säännöllisesti paikallaan 6kk hampaat, Kengittäjä 6vkln välein, sekä tarkistus aina ell kanssa jos alkaa tulla muutosta huonompaan. Mutta yksittäisten ilmeiden tulkinta ei järkevää. Eikä vajailla tiedoilla. Ratsastuskouluissa valitettavasti on helposti puolella ainakin mahahaava tai nivelrikko tmv joka sitten näkyy kyllä käytöksessä. Ratsastuskoulut eivät vain ole lähtökohtaisesti kovin hyvä paikka… vaihtuvat ihmiset huokomratsastus huonot satulat, ei tarpeeksi lepoa ja maastoiluja jne. Kilpahebosten olotkaan eivät ole hybät, matkustusta ja sisälläoloa, ei kavereita, liikaa loimia, paljon rankkaa samaa treeniä jne. Niillä muuten management kunnossa ja usein ratsastus vähän parempaa jos ei väkivalta ole läsnä.

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   6.12.25 11:36:08

On hienoa, että yhä useampi nykyisin jo ymmärtää, ettei hevosen muuttunut tai ei-lajityypillinen käytös ole ilkeyttä, v*ttuilua tai testaamista, vaan siihen käytökseen on aina jokin syy, ja usein se syy on kipu, stressi tai jokin muu epämukavuus. Moni tietenkin tykkäisi pitää sitä omaa hevosta niin erityislaatuisena, että sen ei-lajityypillinen käytös, esimerkiksi huomattava aggressiivisuus ihmistä tai muita hevosia kohtaan, selitetään vain poikkeuksellisella luonteella, vaikka varmasti lähes aina kyse on joko fyysisestä kivusta tai henkisestä stressistä esim. vääränlaisten elinolosuhteiden, huonon koulutuksen tai jonkin aiemman trauman takia.

Kuitenkin lajityypillisen käytöksen sisäänkin mahtuu paljon variaatiota, ja jokainen hevonen on yksilö, jolla on oma luonteensa ja temperamenttinsa. Nykypäivänä osalla ihan ammattilaisistakin kuitenkin menee se käytöksen ja kivun tulkitseminen jo aivan yli. Tällaisten ihmisten mukaan hevonen ei saisi koskaan reagoida mihinkään eikä se saisi ilmaista lainkaan omaa tahtoa tai omia mielipiteitä, vaan sen pitäisi olla täysin tahdoton ja elämäniloton robotti, jolla ei ole minkäänlaista luonnetta. Nämä ihmiset tuntuvat unohtavan täysin sen tosiasian, että kesy ja koulutettu hevonenkin on kuitenkin eläin, jolla on edelleen tallella villieläimen vaistot, oma tahto ja oma luonne. Ihan jokainen säikähdys ja siitä seurannut pieni pyrähdys, vapaana laukatessa heitetty pukki, korvien luimistaminen lajitoverille tai ihmiselle ruokintatilanteessa tai malttamattomana kuopiminen ei tarkoita sitä, että hevonen olisi kipeä tai pysyvästi kovin ahdistunut, vaan sitä, että se on hevonen, joka käyttäytyy hevoselle tyypillisellä tavalla.

Lähettäjä: eueu 
Päivämäärä:   6.12.25 12:25:23

"Pinnen tarinassa häiritsee mm ”hymyilevä hevonen ”
Ja kulkee kantapäillä…"

Minä kyllä ymmärrän mitä tarkoitetaan "hymyilevällä hevosella" ja olen myös taluttanut hevosia, jotka kulkee kantapäillä. Serkkuni oli myös joskus eräässä paikassa kesätöissä, missä oli välillä lapsille tapahtumassa talutusratsastusta ja hän oli poneista vastuussa ja yhdellä ponilla oli tapana kävellä kantapäillä kun sitä alkoi touhu kyllästyttää. Mitä kummallista siinä on?

Jos nuo asiat on nevöhööd niin silloin on ilmeisesti nähnyt vain ratsatuskoulun pystyynkuolleita automaatteja.

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   6.12.25 12:49:00

.....: juuri tuo että monelle ei mene ymmärrykseen että hevosilla on oma tahto on välillä ällistyttävää. Hevoset myös osaa käyttää hyväkseen osaamattomia ihmisiä kuka enemmän kuka vähemmän. Se tuntihevonen joka kokemattoman ja epävarman ratsastajan kanssa on "patalaiska" onkin osaavammsn kanssa ihan normaali. Se että hevonen on oppinut että kokemattoman kanssa voi mennä siitä mistä aita on jo kaatunut ei tee siitä kipeää. Samoin jos tumpelon yrittäessä suitsia hevonen nostaa vaan pään ylös mutta kokeneelle laskee sen heti alas ei tee hevosesta kipeää. Ja tiedämpä minä ponin joka karkasi taluttaessa tosi helposti lapsilta, nuorilta ja pienikokoisilta naisilta vaikka oli suitset päässä tai ketju suussa. Mun yhden kolmekymppisen kaverin jyräsi lavalla nurin kun ei saanut kiskaistua itseään irti. Miehiltä tai isokokoisilta naisilta ei yrittänytkään karata vaan hevosasioissa täysin tumpelo mies pystyi taluttamaan ongelmitta pelkällä

Entäs se että hevonen reagoi luimimalla ja takasta nostamalla liian kovakouraiseen harjaamiseen? Mä olen hoitanut hevosta joka ei sietänyt juuriharjaa tai kumisualla pyörittelyä vaan protestoi potkimalla ja puremalla. Moni piti sitä vihaisena, ilkeänä ja muuten inhottavana kun reagoi inhottavaan tilanteeseen. Toisessa ääripäässä sitten ne hevoset jotka nauttii kovasalla harjalla jynssäämisestä.....

Mä tiedän hevosia jotka ei siedä tietynvärisiä hevosia. Kaverin jo edesmennyt tamma ei sietänyt kimoja, kirjavia, voikkoja ja liinakkoja. Perus tusinaruunikot ja punarautiaan meni jos tilaa oli mutta mustat ja mustanruunikot kelpasi kaveriksi vaikka postimerkkitarhaan. Mitä pienempi sen ihanampi. Kaverina oli sitten musta shettis. Monesti hevoset hylkii kimoja ja valkoisenkirjavia, osa suorastaan pelkää niitä. Onko hevonen joka kurmuuttaa kimoa mutta ei ruunikkoa tarhakaveria kipeä?

Osa hevosista ei pidä kovaäänisistä, reipasliikkeisistä ihmisistä. Tai miehistä. Tai humalaisista tai vanhalle viinalle haisevista. Osa ei siedä lapsia. Osa suhtautuu kaikkiin vietaisiin ihmisiin epäluuloisrsti vaikka sitä ei ikinä olisi hakattu tai muuten pidetty huonosti. Onko hevonen kipeä jos se ei suhtaudu kaikkiin Homo Sapiens lajin edustajiin samalla tavalla?

Mä pidin hevosta vuosikausia tallilla missä kasvatettiin hevosia. Jo pikkuvarsoissa näkyi temperamentti- ja luonne- eroja. Osa oli jo pikkuvarsana rohkeita, uteliaita ja ihmisten kanssa touhuamisesta kiinnostuneita. Toisessa ääripäässä oli sitten ne äärimmäisen arat ja ihan kaikkeen suurella epäluulolla suhtautuvat. Toiset meni jo hyvin pienenä tutkimaan ympäristöä kun toiset oli tiukasti emän helmoissa. Mulla on tuttuja jotka edelleen viisikymppisinä on sitä mieltä että kaikki varsat on syntyässään "tyhjiä tauluja", tabula rasa, ja ihan kaikki hevosen myöhemmässä käytöksessä on ihmisten aikaansaannosta eikä hevosilla ole synnynnäisiä luonne- eroja tai temperamenttiä ja että mistä vaan hevosesta voi tehdä millaisen vaan. Heidän mielestä jos hevonen on keskivertoa "laiskempi", hitaampi se on kipeä ja niin myös jos se on keskivertoa kuumempi, "kovempi menemään". (Samalla unohdetaan että on puhtaasti subjektiivinen mielipide milloin hevonen on laiska ja milloin kuuma). Mutta faktahan on että kaikista hevosista ei millään saa rauhallista, pomminvarmaa epävarman tädin maastopuksutinta. Eikä kaikista tule kilpahevosta vaikka sen laittaisi varsasta asti huippuratsastaja tai -ravivilmentaja. Eikä kaikista pikkuponeista saa millään luotettavia lastenponeja.

Lähettäjä: assi 
Päivämäärä:   8.12.25 12:19:06

tästä on paljon puhuttu myös eläinlääkärikäyntien yhteydessä ,että hevosella on myös erilaisia päiviä .

mutta oleellista on tosiaan huomata muutos hevosen käyttäytymisessä ja miettiä sekä reagoida siihen . konsultoida lääkäriä ennemmin kuin kaikenmaailman uskomushoitoja . toki laser, hieronta yms on varmasti hyviä tukihoitoja ,mutta vian tai vaivan selvittämisen hoitaisin asiantuntijan kanssa .

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.