|
Lähettäjä: öeeö
Päivämäärä: 3.12.25 14:03:09
Minä arvostan paljon enemmän hevosia ja poneja, jotka on opetettu ajolle. Monipuolistaa liikutusmahdollisuuksia ja on hyvä keino hevosellekin liikkua, kun ihmisen ei tarvitse itse kävellä ja hevosen ei aina tarvitse kantaa ratsastajaa ja hänen vinoa kroppaansa. Ja sehän on mainio tapa myös liikuttaa hevosta ennen ratsastusta, joten mitään huonoa siinä ei ole. Kertoo myös hevosesta/ponista paljon, jos sen pääkoppa ei kestä ajolle opetusta, eli perässä olevia kärryjä. Sellaista en ostaisi ollenkaan.
Eli opeta se hevonen myös ajolle. Voit sillä saada sen hintaa paremmaksi tai ainakin samanhintaisten seassa paremmalle sijalle, kun on todistetusti hyväpäisempi ja paremmin liikutettu.
Ratsuksihan tuo ei kovin kummoinen ole, joten kannattaa nostaa sen pisteitä monipuolisuudella, eli ajolla. Ja vielä parempi, jos vetää sekä vaunuja, ravikärryjä että rekeä. Moni sietää kyllä ravikärryt, mutta rekeä ei. Nyt kannattaa siis ajaa niin saat sille vähän lihasta ja tasapainoisempaa kroppaa eikä se huku massaan lössön kroppansa kanssa keskekasvuisena kolmevuotiaana.
Toinen asia, joka vaikuttaa isosti. Ehkä jopa enemmän, eli on minulla kriteerilistassa korkeammalla on se, että hevonen/poni ei saa olla lihava. Jos se on lihava, niin se tietää metabolisia ongelmia, jotka ovat minulle nounou. Eli senkin takia kannattaa pitää huoli monipuolisesta liikunnasta, ettei hevonen pääse lihomaan. Ja mikäs sen mukavampaa kuin tehdä pitkiä käyntilenkkejä ajaen. Pitkät kävelylenkit ovat myös hyvää laihdutusliikuntaa. Lisäksi hyvä terveys tehdään jo nuorena, eli ethän lihota nuorta hevosta läskiksi.
|