Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Paljonko pyytää 3v suomenhevosesta?

Lähettäjä: Hintapyynti? 
Päivämäärä:   2.12.25 16:30:20

FB markkinoilla pelataan eri ryhmissä eri kirjaimilla niin kyselenpä täältä.

Mitä kannattaisi kevään korvalla pyytää satulaan laitetusta 3-vuotiaasta suomenhevostammasta? Ratsusukuinen, perusjärkevä, hyvä tasapainoinen laukka, ravi aika vaatimaton. Lyhyt kaulainen, mutta ryhdikäs tammaksi. Ohjasajettu, irtohypytetty, kuljetettu. Keväällä sisäänratsastus, jonka jälkeen myynti. Omakasvatti.

Ja liikkuuko 3-vuotiaat vielä markkinoilla?

Re: Paljonko pyytää 3v suomenhevosesta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.12.25 13:17:29

4-5000e niin menee kaupan helposti
6t+ maksaisin hyvästä nuoresta, joka käynyt jo laatuarvostelut, tehty irtopalakuvat ja matkustaa ym. mutkattomaksi

Lähempänä 10t alkaa saamaan jo koulutettua ja kilpailutuloksellista suokkia, valitettavasti markkinatilanne ei ole kasvattajan puolella

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.12.25 13:24:27

Itse voisin n 5000e maksaa

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   3.12.25 13:30:02

6000-7000 vähintään jos on hyväsukuinen TAMMA.

Lähettäjä: öeeö 
Päivämäärä:   3.12.25 14:03:09

Minä arvostan paljon enemmän hevosia ja poneja, jotka on opetettu ajolle. Monipuolistaa liikutusmahdollisuuksia ja on hyvä keino hevosellekin liikkua, kun ihmisen ei tarvitse itse kävellä ja hevosen ei aina tarvitse kantaa ratsastajaa ja hänen vinoa kroppaansa. Ja sehän on mainio tapa myös liikuttaa hevosta ennen ratsastusta, joten mitään huonoa siinä ei ole. Kertoo myös hevosesta/ponista paljon, jos sen pääkoppa ei kestä ajolle opetusta, eli perässä olevia kärryjä. Sellaista en ostaisi ollenkaan.

Eli opeta se hevonen myös ajolle. Voit sillä saada sen hintaa paremmaksi tai ainakin samanhintaisten seassa paremmalle sijalle, kun on todistetusti hyväpäisempi ja paremmin liikutettu.

Ratsuksihan tuo ei kovin kummoinen ole, joten kannattaa nostaa sen pisteitä monipuolisuudella, eli ajolla. Ja vielä parempi, jos vetää sekä vaunuja, ravikärryjä että rekeä. Moni sietää kyllä ravikärryt, mutta rekeä ei. Nyt kannattaa siis ajaa niin saat sille vähän lihasta ja tasapainoisempaa kroppaa eikä se huku massaan lössön kroppansa kanssa keskekasvuisena kolmevuotiaana.

Toinen asia, joka vaikuttaa isosti. Ehkä jopa enemmän, eli on minulla kriteerilistassa korkeammalla on se, että hevonen/poni ei saa olla lihava. Jos se on lihava, niin se tietää metabolisia ongelmia, jotka ovat minulle nounou. Eli senkin takia kannattaa pitää huoli monipuolisesta liikunnasta, ettei hevonen pääse lihomaan. Ja mikäs sen mukavampaa kuin tehdä pitkiä käyntilenkkejä ajaen. Pitkät kävelylenkit ovat myös hyvää laihdutusliikuntaa. Lisäksi hyvä terveys tehdään jo nuorena, eli ethän lihota nuorta hevosta läskiksi.

Lähettäjä: PÅ 
Päivämäärä:   3.12.25 14:13:18

"Minä arvostan paljon enemmän hevosia ja poneja, jotka on opetettu ajolle. Monipuolistaa liikutusmahdollisuuksia ja on hyvä keino hevosellekin liikkua, kun ihmisen ei tarvitse itse kävellä ja hevosen ei aina tarvitse kantaa ratsastajaa ja hänen vinoa kroppaansa. Ja sehän on mainio tapa myös liikuttaa hevosta ennen ratsastusta, joten mitään huonoa siinä ei ole. Kertoo myös hevosesta/ponista paljon, jos sen pääkoppa ei kestä ajolle opetusta, eli perässä olevia kärryjä. Sellaista en ostaisi ollenkaan."

Tämä. Ja itselleni se, että 3-vuotias on sisäänratsastettu, ei itse asiassa ole plussaa, päinvastoin. Ostan mieluummin 2-3-vuotiaan kokonaan ratsastamattoman ja teen sitten alusta lähtien itse rauhalliseen tahtiin pienissä palasissa hevosen ollessa fyysisesti valmis siihen. En halua myyntiä varten hätäisesti vähän sinne päin pikakoulutettua 3-vuotiasta, jolla ei vielä edes ole kunnollisia fyysisiä edellytyksiä toimia ratsuna. Sisäänratsastus ei siis ole minulle 3-vuotiaan arvoa nostava tekijä, vaan ennemminkin päinvastoin. Mieluummin ajolle opetettu.

Lähettäjä: PÅ 
Päivämäärä:   3.12.25 14:20:16

Ja siis jos on asiallinen suku, perusterve, järkevän rakenteinen ja terve päästään, voisin maksaa 4000-5000 €, kunnolla ajolle opetetusta 6000 €.

Päivämäärä:   3.12.25 14:38:04

Aika matala vaikuttaa yllä olevien mukaan olevan tämän hetken hintataso. Kolme vuotta sitten tuolla hinnalla ei löytänyt edes kesällistä ostettavaksi.
Jos oma kolmevuotias menisi myyntiin niin hintalappu olisi kyllä tässä kohtaa jo lähemmäs viisinumeroinen, on käyty ja pärjätty näyttelyissä sekä laatareissa, hyvä ajaa ja osaa ratsun alkeet, jotka tehty loppusyksystä. Ja tamma vielä niin hyväsukuisena tarvitsee huomioida jalostusarvokin.

Lähettäjä: ueu3e 
Päivämäärä:   3.12.25 14:41:04

Ei todellakaan tarvitse eikä saa olla sisäänratsastettu vielä 3 v keväällä!!! En ikimaailmassa ostaisi sellaista. Mutta ajolle pitää olla opetettu.

Lähettäjä: Sini 
Päivämäärä:   3.12.25 14:44:19

"Aika matala vaikuttaa yllä olevien mukaan olevan tämän hetken hintataso. Kolme vuotta sitten tuolla hinnalla ei löytänyt edes kesällistä ostettavaksi."

Jaa. Itse ostin reilut pari vuotta sitten silloin 2-vuotiaan, laadukkaasti liikkuvan ratsusukuisen varsan, oli vielä melko tekemätön mutta niin hyväpäinen, että olen itse ihan täysin harrastelijana opettanut ajolle ja laittanut satulaan. Maksoin alle 4000 €.

Päivämäärä:   3.12.25 15:11:48

Joo, jos on kolmosen keväällä sisäänratsastettu, niin jää itselläni ostamatta, ellei sisäänratsastuksella tarkoiteta vaan nopsaa selässä käymistä ja kierrosta käyntiä. Ajo-opetus sen sijaan ehdoton plussa.

Jos on irtopalakuvattu ja muutoinkin hyvin hoidettu ja suku sopii myös siitokseen, n. 5000€. Mutta ei ratsastettuna.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   3.12.25 15:14:06

Kyllä hinnat alkaa tulla alas pikkuhiljaa ja järkevöitymään

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   3.12.25 15:23:23

Riippuu täysin rakenteesta ja askellajien laadusta. Lyhytkaulainen kuullostaa vähän huolestuttavalta, mutta pään ja kaulan liittymä, kaulan kiinnittyminen, pitkä selkä ja heikko lanne, ja takajalkojen huonot kulmaukset on sellaisia tekijöitä että ei ole enää suvulla merkitystä.

Eli ota hyvät rakennekuvat, ja videoi askellajit vaikka vapaana juoksuttaen.

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   3.12.25 18:15:58

Riippuu suvusta, rakenteesta, liikkeistä, kapasiteetista. 4000-10000€
Kun suomenhevosia on niin monenlaisia niin rakenteeltaan kuin liikkeiltäänkin että mahdotonta veikata hintaa näkemättä.

Laadukkaasta voi maksaa, jalat väärinpäin ja häntä kainalossa jää sinne hintaluokan alapäähän.

Lähettäjä: sieppo 
Päivämäärä:   3.12.25 20:19:12

Minkä kokoinen, säkä?

Päivämäärä:   3.12.25 21:40:29

Ja miten tämä ruokittu nuoruutensa ajan....vaikuttaisi ainakin minun ostopäätökseen.

Lähettäjä: +++ 
Päivämäärä:   3.12.25 22:33:41

Mä möin vastaavan, mutta ruunan 6t€. Luonne oli 10+++, kiva liikkuja, pienhevosmitoissa ja maailman söpöin. Ostajia oli kyllä paljon liikkeellä silloin, joten oli varaa valita koti.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   3.12.25 23:37:18

Onko kaunis, erikoisen värinen, paljon merkkejä, pitkät jouhet? Ne tuntuu olevan tärkeämpiä nykyostajille kuin suorituskyky.

Lähettäjä: +++ 
Päivämäärä:   4.12.25 00:41:16

Kyllä luonne ja ulkoisesti viehättävä ulkonäkö tavalliselle harrastajalle on tärkeämpiä kuin kapasiteetti. Näistä ominaisuuksista ollaan valmiita maksamaan. Varsinkin luonne. Ei harrastesuokin tarvitse ollakkaan super liikkuja ja kabs.tason suorittajien hintakin on oikeutetusti siellä lähellä 10t€ ja yli.

Lähettäjä: tiuhti 
Päivämäärä:   4.12.25 19:25:42

Kyselen samaa vähän vanhemmasta.

- 4v sh-ruuna
- Ei puhtaasti ratsusukuinen mutta kevyt ja ratsun mallinen
- Kolme puhdasta askellajia, ei erityisen näyttävät mutta tahdikkaat ja peruslaadukkaat. Laukka paras askellaji.
- Perusratsastettu. Kulkee ikäisekseen asiallisessa muodossa ja tasapainossa. Energinen muttei kuumuva. Maastoiltu ja hypätty, suoraviivainen ja rohkea.
- Kiltti, oma alle kouluikäinen tyttö on mennyt talutettuna käynti-ravi
- Ajolle opettu ja paljon ajettu
- Liikennevarma, ei pelkää peräkärryjä, traktoreita tai rekkoja
- Asiallinen kuljettaa, kengittää, klipata, mitä ikinä keksitkään tehdä
- Tarhannut aina laumassa, ei nössö mutta ei missään tapauksessa pomoluonne kuitenkaan

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   5.12.25 08:31:27

Tiuhti 7000 voisin maksaa. Mutta vain jos toimiva ja kiva luonne, mulle ne nostaa hintaa.

Kolmevuotiaan jos ostaisin niin ajo-opetettuna ja ei ratsastettua 6000, mutta jos ei ole ajettu ja on jo tehty selästä paljon, en ostaisi ollenkaan. Ja olen kaksi varsaa ostanut eli kokemusta on.

Lähettäjä: Utelias 
Päivämäärä:   5.12.25 11:06:33

Tungen samaan, eli täällä harkitsen myyntiin laittoa 2023 syntyneestä oriista (voi myös ruunata), erisukuinen (i. Herkko Hurmaus), ajolle opetettu, irtopalakuvattu (puhtaat kuvat), valmistelut aloitettu laatuarvostelua varten (irtohypytys ym), käynyt Hippoksen näyttelyissä, hienoluonteinen, kasvaa n 160cm, urehilullisen mallinen, hyvät tahdikkaat liikkeet ja luontainen tasapaino.
Paljonko voisi olla pyynti?

Päivämäärä:   5.12.25 12:33:50

Olen itse kiinnostunut piensuomenhevosesta - niistä maksaisin enemmän, ehkä 5000€ voisin maksaa kolmevuotiaasta. Voisi joku muu silti olla kiinnostunut tuon viisi tonnia maksamaan varsinkin ajo-opetetusta.

Lähettäjä:   
Päivämäärä:   5.12.25 14:37:35

. ottaa yhteyttä Vihdissä asuvaan pienhevoskasvattajaan. Hänellä myynnissä nuoria.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.