Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Viiskymppinen hevosen selkään?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   1.12.25 09:27:14

Vieläkö kannattaa palata hevosen selkään? Olen yli viiskymppinen ja ollut pois hevosen selästä nyt muutaman vuoden. Käynyt lähinnä lasten ponilla maastoilemassa tms viime vuosina, mutta nyt kiinnostaisi aloitella uudestaan kunnolla harrastamaan. Olen omistanut muutama hevosen ja treenannut ja harrastanut aikoinaan aktiivisestikin mutta viimeiset 10 vuotta enemmän tai vähemmän on keskitytty lapsen ratsastukseen ja äitinä olen vain käväissyt selässä satunnaisesti.
Kilpailullisia tavoitteita ei ole mutta haluan kehittyä, ratsastaa valmennuksissa ja laadukkaalla hevoselle. Hevonen on mahdollista hankkia, mutta onko jo myöhäistä haaveilla, että jotain kehitystä enää tapahtuisi vai meneekö rahat ja hevonen hukkaan vanhalla tädillä :) Olen hoikka, sporttinen ja ikäisekseni varmaan aika hyvässä kunnossa.

Re: Viiskymppinen hevosen selkään?

Lähettäjä: ,,, 
Päivämäärä:   1.12.25 09:31:26

Miksi ei kannattaisi?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.12.25 09:32:15

Eikun takas selkään, millonkaa ei oo liian myöhästä eikä hevonen hukkaan mee varsinkin jos valmentautua haluaa!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.12.25 09:35:22

Surkeaa jos viiskymppinen pitää itseään ”vanhana tätinä”. Joka tapauksessa ratsastaminen kannattaa aina. Aina voi kehittyä. Ja kyllähän se on niin, että nuorena luulo omasta osaamisestaan on usein korkeampi kuin todellinen taito.

Päivämäärä:   1.12.25 09:45:54

Niin, tämähän on jatkumoa viime viikon keskustelulle, jossa kolmekymppinen kysyi, onko hän liian vanha aloittamaan ratsastusta. Huoh. Ihmiset, teillä on vain yksi elämä. Aloittakaa ratsastus, jos se kiinnostaa. Ratsastuskouluja löytyy pilvin pimein. Niistä löytyy aivan varmasti aloittelijalle sopivia ratsuja.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.12.25 09:46:39

Yksilöllistä. Jos halua ja kuntoa riittää, anna palaa!

Päivämäärä:   1.12.25 09:48:46

Vähän sama tilanne, hevonenkin olisi jo. En tiedä pitäisikö ensin ottaa joku intensiivi pilateskurssi tai jotain, että luottaisi vähän paremmin keskikropan hallintaan. HeA ajoista on 20 vuotta...

Lähettäjä: T. P 
Päivämäärä:   1.12.25 09:50:55

Miksi viisikymppisen pitää edes kysellä mitään näin tyhmiä. Luulisi jos tässä iässä ymmärtävän että mehän tehdään just mitä me halutaan.

Nimim. 57

Päivämäärä:   1.12.25 09:54:28

just niinkun halutaan, jos vaan uskalletaan :D. Siitä en ole vielä ihan varma

Lähettäjä: Riu 
Päivämäärä:   1.12.25 09:58:50

Kiinnostava tämä toistuva kysymys "kannattaako". Mietin vain, kyselevätkö muiden harrastusten aloittajat nettipalstoilla, että kannattaako ryhtyä käymään salilla, suunnistamaan, neulomaan, kiipeilemään, golffaamaan, leipomaan, harrastamaan koiran kanssa...

Vai onko ratsastus jotenkin erityinen laji siinä ylettömässä kriittisyydessä, että oma harrastus pitää lytätä jo ennen aloittamista?

Päivämäärä:   1.12.25 10:05:55

Kyllä kehitystä tapahtuu ihan minkä ikäisenä tahansa :). Itse olen 62 v. ja olen mielestäni kehittynyt ratsastajana viime aikoina. Tässä iässä on hyvä tehdä oheistreeniä ja huolehtia lihaskunnosta (ja muustakin kunnosta), mutta anna palaa vaan!

Päivämäärä:   1.12.25 10:07:00

Jos joku asia tuottaa iloa ja onnea, ei sitä ole koskaan liian myöhäistä aloittaa

Päivämäärä:   1.12.25 10:44:54

Niin, en tiedä muista lajeista, kyselläänkö kannattaako, mutta kyllähän tätä lajia ja harrastajia varsin kriittisesti tarkastellaan. Ja onhan se pienempi kynnys ostaa pari lankakerää ja työntää ne kaapin perälle jos ei onnistu kuin ostaa muutaman kympin hevonen :) En välitä siitä, mitä muut ajattelevat asiasta ja teen toki niinkuin haluan, mutta lähinnä tuo, että vieläkö oppisi jotain ja saisi kroppansa toimimaan taas kuin kolmekymppisenä ja pystyisi ratsastamaan kuten ennen, nuorena :)

Lähettäjä: Riu 
Päivämäärä:   1.12.25 11:02:16

En vieläkään ymmärrä kysymystä. Mistä me voimme ennalta tietää ja luvata, miten pitkälle juuri sinä voit kehittyä, ja mitä se hevosen hukkaan meno on? Kenelle olisit sen oman hevosesi velkaa?

Jos olet halukas yrittämään ja haluat sijoittaa harrastukseen, tee se ihmeessä. Jos olet epävarma siitä onko se sinulle sen arvoista, joudut ehkä miettimään vielä.

Lähettäjä: Hjknm 
Päivämäärä:   1.12.25 11:10:38

Luut hajoaa helpommin, reaktiokyky ja tasapaino ei sama kuin 20 v. Hanki paukkuliivi ja mops kypärä.Lonkkasuojiakin on.

Lähettäjä: Wxf 
Päivämäärä:   1.12.25 11:54:18

Eräs tyyppi aloitti noin eläkeiässä ja ehti 71v ensimmäisiin kv kenttäkisoihinsa. Toki oli aiemmin ammattiurheilija toisessa lajissa, mutta silti.

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   1.12.25 11:58:32

Ei viisikymppinen ole mikään vanha täti!

Päivämäärä:   1.12.25 12:24:12

Pitäisköhän sitä tosiaan sitten uskaltautua selkään. Se tosiaan vähän pelottaa että jos tuolta lentää niin kuinka käy :D

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   1.12.25 12:26:33

Kyllähän sitä vanhempia maailman cupissa kisaa

Päivämäärä:   1.12.25 13:17:32

Riu, sitähän tässä just spekuloin ääneen :) Ja nimettömänä täällä, ettei joudu sanomisistaan, haaveistaan vastuuseen, niin että tallissa onkin pikapikaa joululahjaksi itselle ostettu hevonen :)
Näin voi käydä jos suunsa avaa tuolla maailmalla...

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   1.12.25 13:32:16

Totta kai kannattaa.

Ja täällä kommentoi viisikymppinen joka lopettaa ratsastuksen sitten kun nykyinen diili päättyy. :D Samalla tallilla yli kuusikymppisiäkin, jotka treenaa ja valmentautuu. Ei noiden tekeminen enää samalla tavalla tavoitteellista ole kuin nuorilla, kisaavilla, mutta vielä on halua kehittyä ratsastajana jokaisella.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.12.25 15:55:57

Siis tottakai! Ei ratsastamisessa ole yläikärajaa.

Lähettäjä: Luuta 
Päivämäärä:   1.12.25 15:57:40

No jos olet sporttisessa kunnossskin niin ihan turha pelätä. Itse olen onnistunut yli 50- vuotiaana lentämään selästäkin kovalle pohjalle enkä edelleenkään saanut mustelmaa kummempaa vammaa, eivät minun luuni murtuile muutenkaan vaikka joskus olen liukastunut jäällä kävellessäkin.

Osteoporoosia sairastavat ja ne joilla kehon suuri massa tekee joka kompastumisesta katastrofin murtavat luitaan helpommin kuin normaalissa fyysisessä kunnossa olevat. Tämä ihan tuttavapiirissä nähty.

Joten ei tässä vielä tarvitse tyynyjä ympärilleen köyttää saati kokovartalokipsiä varmuuden vuoksi. Viisikymppisen kroppa kestää vielä ihan hyvin harrastamisen. :D

Lähettäjä: Komppi 
Päivämäärä:   1.12.25 16:21:14

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 1.12.25 09:35:22

Surkeaa jos viiskymppinen pitää itseään ”vanhana tätinä”. Joka tapauksessa ratsastaminen kannattaa aina. Aina voi kehittyä.

Tämä just! Anna mennä vaan

Lähettäjä: &€#? 
Päivämäärä:   1.12.25 17:17:50

No mikä nyt ylipäätään kannattaa? Miksi tehdä yhtään mitään jos voi maata kotona ja toljottaa telkkaria. Turhaa rahanmenoa ja vielä vaarallista kun.
Ei vaan. Jos on paloa niin kokeilemaan äkkiä. Mielikuva hommasta voi hämätä ja fiilis muuttuu kun istuu selässä. Ei voi kokeilematta tietää. Mutta sen sanon että jos pelottaa niin jätä tuo harrastus. Pelko on eri asia kuin epävarma olo. Varmuutta tulee lisää harjoituksen myötä mutta pelkoa hankalampi työstää.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   1.12.25 17:27:52

Ei kannata. Olet jo niin iäkäs ja jäykkä että ilman rollaattoria on hankala liikkua.

Päivämäärä:   1.12.25 18:37:01

Sitä omaa motiavaatiota kannattaa kuunnella. Ja miettiä, kuinka paljon aikaa olet valmis asiaan uhraamaan?

Monelle riittää se kerta viikkoon tunnilla ja sitä nyt alkuun ilman muuta suosittelen.

Löytyykö sellainen talli lähistöltä, jossa kiva aloitella? Siinä sitten saa taas tuntumaa lajiin ja varmasti mielipide muokkaantuu ihan itsestään.

Nyt olet jotenkin liian epävarma heti omaa hankkimaan, mielestäni.

Päivämäärä:   2.12.25 08:01:05

Kiitos kommenteista!

Vietän paljon aikaa nuorten ja lajin parissa, koska oma junnu ratsastaa kansallisella tasolla, joten välillä on tosi nuorekaskin olo, mutta ehkä tässä jotain ikäkriisiä podetaan...
Meillä siis on hevosia kotona ja niiden kanssa touhuan koko ajan. Eikä pelota eikä hevosen selässä ole epävarma olo yhtään, muutama vuosi sitten vielä läpiratsastin lapsen ponia ja 4 v nuorta, kun oli mielestäni lapselle vielä liian vireä. Eli ihan ratsastuskoulun tunneille ei ole hinkua, eikä tunti viikossa riitä, sen verran voin lainata lapsenkin hevosia. Epävarma olo on vain siitä, että satsaanko paljon resursseja johonkin, mihin olen liian vanha jo...

Lähettäjä: Kuuskymppinen 
Päivämäärä:   2.12.25 09:05:31

Itse olisin ollut vallan tyytyväinen "pelkkänä" tyttären apukätenä olemiseen, mutta kun tämä lähti opiskelemaan, minulle jäi nuori pv. Tämän kanssa nyt palauttelen mieleen kaikkea matkan varrella opittua. Olen ratsastanut koko ajan, mutta näin laadukasta menopeliä en ole ennen omistanut ja oma ratsastus on keskittynyt lähinmä maastoiluun ennen tätä. Käytän ratsuttajaa apuna ja hän hoitaa hypytykset. Itse teen sitten fiiliksen mukaan. Pari putoamista on tänä vuonna: toinen meni oman koheltamisen ja hevosen nuoruuden piikkiin, toinen oli vain hyppy ilmaan ja sivuloikka, josta putosin kyljelleni kovaan maahan. Ei käynyt juuri mitenkään. Tsemppiä! Aina kannattaa ainakin yrittää kehittyä paremmaksi.

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   2.12.25 09:11:07

Mietin paluuta selkään nyt lähes seitsemänkymppisenä. Taukoa muutama vuosi.

Päivämäärä:   2.12.25 09:28:25

Kuuskymppinen:
Mulla voi olla sama tilanne parin vuoden päästä, kun lapsi saa lukionsa käytyä; kaksi laadukasta pv:tä ja poni tallissa liikutettavana :)

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   2.12.25 09:41:49

Kyllä 50 v. saa vielä hyvinkin lihaskuntoaan treenattua. MInusta ratsastus on itselleni just sopiva, kun siinä ei ole ikärajaa. Olen ratsastanut säännöllisesti 40-vuotiaasta, en tosin kilpaile. Minulla on itselleni sopiva hevonen, ja olen 60 v. Siinähän saattaa mennä metsään, jos ratsastaa tai treenaa hevosella, joka ei ole itselle , omalle osaamiselle ja kropalle hyvä.

Lähettäjä: black beauty 
Päivämäärä:   2.12.25 09:48:28

Mä tipuin keväällä kun hevoseni kompastui rajusti kentällä. Puoli volttia ja alaselkä edellä osuin maahan. Alaselässä murtuma ja irtopala. Palasin noin 2kk jälkeen satulaan ja nyt ei ole kipuja enää ratsastaessa. Täytin kesällä 58.

Lähettäjä: juuri näin 
Päivämäärä:   2.12.25 10:15:15

"Jos joku asia tuottaa iloa ja onnea, ei sitä ole koskaan liian myöhäistä aloittaa"

Allekirjoitan!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.