|
Lähettäjä: Juu
Päivämäärä: 30.11.25 14:10:03
Aina ei tarvitse olla kyse siitä, että kiusaaminen tapahtuu muiden asiakkaiden toimesta.
Meilläpä tähän syyllistyy talliyrittäjä itse. Työntekijöitä kohtaan tämä ilmenee työnteon perusteettomana arvosteluna, sosiaalisena eristämisenä yhteisöstä (kielletty puhumasta asiakkaiden kanssa), tt:n mustamaalaamisena asiakkaille, jatkuvana uhkailuna irtisanomisella (jos esim. ei kerrota mitä asiakkaat puhuneet)
Aika kova vaihtuvuus on työntekijöissä mutta olen miettinyt, miksi kukaan ei vie asiaa eteenpäin. Normaalissa työpaikassa työnantaja saisi tällaisesta toiminnasta syytteen.
Lisäksi yrittäjä suosii niitä asiakkaita, joilla on vähemmän kokemusta mitä hänellä itsellään.
Huutaa herkästi muille asiakkaille ja tämän jälkeen levittää tietoa, että nämä asiakkaat kiusaavat häntä. Asiallinen keskustelu hänen kanssaan ei auta.
Meillä on tallissa ollut kivoja ja mutkattomia asiakkaita mutta hän on saanut toiminnallaan ihmiset käännytettyä toisiaan vastaan.
Kauhulla olen seurannut tätä toimintaa ja samalla etsinyt uutta tallipaikkaa toivoen, että jonain päivänä tästä tulisi julkisuuteen esimerkkitapaus huonosta johtamisesta.
Aika monella talliyrittäjällä ei ole minkäänlaista osaamista johtamisesta, eivätkä ymmärrä olevansa työantajia siinä missä muidenkin alojen yrittäjät ja näin ollen eivät myöskään ymmärrä, että laki velvoittaa myös heitä huolehtimaan työntekijöiden hyvinvoinnista.
Toinen mitä nämä kokemattomat yrittäjät eivät selvästi ole sisäistäneet on, että he ovat asiakaspalvelutyössä. Asiakaspalvelutyössä ei toki tarvitse sietää mitä vain mutta pitää olla kykeneväinen normaaliin keskusteluun asiakkaiden kanssa.
Sellaisilla talleilla, joissa nämä asiat osataan, ei ole juuri koskaan vaihtuvuutta asiakkaissa taikka työntekijöissä ja jonossa on tulijoita.
Onneksi työntekijät ja asiakkaat voivat äänestää jaloillaan mutta haavoja tällainen toiminta varmasti ihmisiin jättää.
|