Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vakavaa kiusaamista tallilla

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   30.11.25 12:03:06

Meidän täysihoitotallillamme esiintyy vakavaa kiusaamista, pahan puhumista selän takana, ilkeää juoruilua ja tarkoituksellista ulkopuolelle jättämistä. Lisäksi osa tilanteista on johtanut selkeisiin vaaratilanteisiin. Nämä eivät kohdistu vain yhteen ihmiseen, vaan vaikuttavat olevan tallin toimintatapa ja yleinen ilmapiiri. Myös tallin WhatsApp-ryhmässä viestintä on hyvin ilkeää. Kyse on pääasiassa aikuisista ihmisistä.

Mietin, onko tällainen käytös nykyään tavallista vai voisiko tilanne parantua vaihtamalla toiseen talliin? Tämä vie tietenkin ilon koko harrastuksesta.

Re: Vakavaa kiusaamista tallilla

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.11.25 12:21:27

No ei ole normaalia.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   30.11.25 12:26:34

Hevosihmisissä on tosi paljon sekopäitä. Ota asia puheeksi rohkeasti ja vaadi muutosta.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   30.11.25 12:37:46

Onko kyse siis muutamasta ilmapiirin myrkyttäjästä vai onko laajemmalle levinnyt ongelma? Jos on, niin vaihda tallia.

Lähettäjä: Johto 
Päivämäärä:   30.11.25 12:39:26

Jos johtajuus on huono tällaista tapahtuu...

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   30.11.25 12:41:03

Joo nollatoleranssi kiusaamiselle. Keskustele ilman muuta näiden kanssa.

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   30.11.25 13:22:55

Jos tallinpitäjä ei puutu asiaan, ette saa tilannetta korjattua.

Tallin vaihto, harrastuksen pitää olla kivaa.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   30.11.25 14:10:03

Aina ei tarvitse olla kyse siitä, että kiusaaminen tapahtuu muiden asiakkaiden toimesta.
Meilläpä tähän syyllistyy talliyrittäjä itse. Työntekijöitä kohtaan tämä ilmenee työnteon perusteettomana arvosteluna, sosiaalisena eristämisenä yhteisöstä (kielletty puhumasta asiakkaiden kanssa), tt:n mustamaalaamisena asiakkaille, jatkuvana uhkailuna irtisanomisella (jos esim. ei kerrota mitä asiakkaat puhuneet)

Aika kova vaihtuvuus on työntekijöissä mutta olen miettinyt, miksi kukaan ei vie asiaa eteenpäin. Normaalissa työpaikassa työnantaja saisi tällaisesta toiminnasta syytteen.

Lisäksi yrittäjä suosii niitä asiakkaita, joilla on vähemmän kokemusta mitä hänellä itsellään.
Huutaa herkästi muille asiakkaille ja tämän jälkeen levittää tietoa, että nämä asiakkaat kiusaavat häntä. Asiallinen keskustelu hänen kanssaan ei auta.

Meillä on tallissa ollut kivoja ja mutkattomia asiakkaita mutta hän on saanut toiminnallaan ihmiset käännytettyä toisiaan vastaan.

Kauhulla olen seurannut tätä toimintaa ja samalla etsinyt uutta tallipaikkaa toivoen, että jonain päivänä tästä tulisi julkisuuteen esimerkkitapaus huonosta johtamisesta.

Aika monella talliyrittäjällä ei ole minkäänlaista osaamista johtamisesta, eivätkä ymmärrä olevansa työantajia siinä missä muidenkin alojen yrittäjät ja näin ollen eivät myöskään ymmärrä, että laki velvoittaa myös heitä huolehtimaan työntekijöiden hyvinvoinnista.

Toinen mitä nämä kokemattomat yrittäjät eivät selvästi ole sisäistäneet on, että he ovat asiakaspalvelutyössä. Asiakaspalvelutyössä ei toki tarvitse sietää mitä vain mutta pitää olla kykeneväinen normaaliin keskusteluun asiakkaiden kanssa.

Sellaisilla talleilla, joissa nämä asiat osataan, ei ole juuri koskaan vaihtuvuutta asiakkaissa taikka työntekijöissä ja jonossa on tulijoita.

Onneksi työntekijät ja asiakkaat voivat äänestää jaloillaan mutta haavoja tällainen toiminta varmasti ihmisiin jättää.

Lähettäjä: :( 
Päivämäärä:   30.11.25 14:40:22

Silloin kun tallinpitäjä on se kiusaaja ja mustamaalaaja ei ole muuta vaihtoehtoa kuin vaihtaa paikkaa. Ihmettelen ettei tallinpitäjä missään vaiheessa katso peiliin, kun lähes koko asiakaskunta vaihtuu toistuvasti vuoden mittaan. Osa asiakkaista viihtyy ehkä vaan pari kuukautta. Tallinpitäjän ns. ystävätkin voivat joutua vihan kohteiksi jos uskaltavat yhtään mistään vaikka kuinkakin pienestä asiasta edes kysyä jotain. Kaikki kysymykset ihan siis asialliset tulkitaan aina arvosteluksi ja haukkumiseksi. Esim. hei milloin laudunkausi päättyy? Vaihdammeko juoma-astiat vaikka talkoilla talviastioihin? Saisinko lisää kuiviketta karsinaan, kun hevoseni oli pidempään sisällä ellin takia ja pissanut karsinan ihan märäksi? Tämän tyyppisiä juttuja. Näistä alkaa käsittämätön sättimisrumba ja asiakasta panetellaan viestiketjuissa ja tallin käytävillä. Harva sitä jaksaa, ettei mistään asiasta voi edes kysyä. Nyt on kyse asiakkaan asiallisesta käytöksestä ei siis mistään sellaisesta, että voiko minun putelle vaihtaa loimen pilvien liikkeiden mukaan neljästi päivässä, tai haluaisin ratsastaa keskiyöllä, tai meidän putte kakkaa niin pienesti ettei tartte maneesista korjata tai jotain muuta älyttömyyttä. No vaihdoin tallia kuten niin moni muukin samoihin aikoihin.

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   30.11.25 14:44:12

:( ollaan varmaan samalla tallilla oltu

Lähettäjä: jeppis 
Päivämäärä:   30.11.25 15:18:51

....... ja :( : Ollaan oltu taatusti samalla tallilla, jossa oli erittäin erikoinen tallinpitäjä ja hän itse syyllistyi kiusaamiseen ja epäasialliseen käytökseen. En ole ikinä missään muualla kokenut mitään vastaavaa, koskaan. Tämä tallinpitäjä levittelee entisistä asiakkaistaan värikkäitä tarinoita takanapäin, osa tarinoista menee dekkarisarjan puolelle draaman määrässä.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   30.11.25 15:40:21

"Aika kova vaihtuvuus on työntekijöissä mutta olen miettinyt, miksi kukaan ei vie asiaa eteenpäin. Normaalissa työpaikassa työnantaja saisi tällaisesta toiminnasta syytteen."

Minkä syytteen?

Lähettäjä: Pois 
Päivämäärä:   30.11.25 16:32:24

Niin kauan kun kiusaajat saa vastakaikua sitä tapahtuu. On totta, että tallinpitäjän tulisi olla esimerkkinä kitkemässä ilkeilyä. Sitä ja mahdollista muuttoa ennen viettäisin radiohiljaisuutta vaikka hampaat irvessä. Mutta tosiaan muuttaisin hyvin äkkiä pois. Noissa paikoissa kiusaaminen leviää myös hevosiin.

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   30.11.25 16:36:29

Onko oikeasti parempia paikkoja?

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   30.11.25 17:14:16

Kysyjälle Joo: Jos työnantaja ei puutu riittävästi kiusaamiseen ja työntekijän terveys vaarantuu, työnantaja voidaan syyttää työturvallisuusrikoksesta. Mahdollisia syytteitä voivat olla myös esimerkiksi kunnianloukkaus, uhkailu, tai syrjintä, ja kiusaaminen voi täyttää usean eri rikoksen tunnusmerkit.

Lähettäjä: =) 
Päivämäärä:   30.11.25 17:57:02

Sama juttu on osunut omalle kohdalleni. Muut porukasta käyvät yhdessä ja suunnittelevat yhteiset maastoreissut keskenään, ja minä olen jäänyt ulkopuolelle. Myös hevoseni on joutunut huonompaan asemaan tallilla, aivan kuin sekin olisi pudotettu porukasta. En kuitenkaan aio antaa tämän viedä fiiliksiäni tallilta löytyy seuraa, missä viihdyn monessa mielessä paremmin.

Lähettäjä: fhigfhf 
Päivämäärä:   30.11.25 19:15:00

"hevoseni on joutunut huonompaan asemaan" - siis miten? Saatko siis kaikki ne palvelut tallilta joista tallivuokrassa maksat? Jos, niin asiat on kunnossa. Kaikki muu on sun omia tunteita.
Ja ihmiset saa käydä maastossa sillä porukalla millä haluavat, ei ole mitään velvoitetta ottaa ketään mukaan.

Lähettäjä: =) 
Päivämäärä:   30.11.25 19:21:04

Osui suoraan keskelle taulua.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   30.11.25 19:21:32

Kiusaaminen on omaa syytäsi, olet itse aiheuttanut tilanteen. Pysy poissa tallilta draamaa aiheuttamasta! Tallilla vain ratsastetaan ja ihmisten kanssa ei siellä roikuta ollenkaan!

Niinhän tuolla toisessa ketjussa väitettiin…

Lähettäjä: jjjj 
Päivämäärä:   30.11.25 22:32:04

"vakavaa kiusaamista, pahan puhumista selän takana, ilkeää juoruilua ja tarkoituksellista ulkopuolelle jättämistä."
Tuohan on ihan normaalia jokaisessa ihmisyhteisössä. Mistä noin tarkkaan tiedät jos et koskaan ole itse osallistunut ko toimintaan?? Ja "ulkopuolelle jättämistä"? Miten?
Talli tarjoaa tiettyyn hintaan tietyt palvelut hevosellesi. Se on se mitä tallilla saat. Hintaan ei kuulu kaveripiiri ja sosiaalinen seurustelu. Voi olla että jollain tallilla saat nekin, mutta se on sitten bonusta.

Vähän niinkuin menisit kampaajalle ja kiukuttelisit jos viereisessä tuolissa istuva asiakas ei halua jutella sun kanssa.

Talli ei ole päiväkoti, vaikka välistä tuntuu että omistajat draamailevat päiväkotitasoisesti...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.12.25 08:43:22

Kiusaaminen tarkoittaa monille eri asioita. Yhdellä tallilla hevosenomistajan mielestä 'kiusattiin' kun yritettiin sanoa että hevosella ei ehkä kannata hypätä ihan joka päivä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.12.25 14:25:11

"LähettäjäJuu

Päivämäärä30.11.25 14:10:03

Aina ei tarvitse olla kyse siitä, että kiusaaminen tapahtuu muiden asiakkaiden toimesta.
Meilläpä tähän syyllistyy talliyrittäjä itse. Työntekijöitä kohtaan tämä ilmenee työnteon perusteettomana arvosteluna, sosiaalisena eristämisenä yhteisöstä (kielletty puhumasta asiakkaiden kanssa), tt:n mustamaalaamisena asiakkaille, jatkuvana uhkailuna irtisanomisella (jos esim. ei kerrota mitä asiakkaat puhuneet)

Aika kova vaihtuvuus on työntekijöissä mutta olen miettinyt, miksi kukaan ei vie asiaa eteenpäin. Normaalissa työpaikassa työnantaja saisi tällaisesta toiminnasta syytteen.

Lisäksi yrittäjä suosii niitä asiakkaita, joilla on vähemmän kokemusta mitä hänellä itsellään.
Huutaa herkästi muille asiakkaille ja tämän jälkeen levittää tietoa, että nämä asiakkaat kiusaavat häntä. Asiallinen keskustelu hänen kanssaan ei auta.

Meillä on tallissa ollut kivoja ja mutkattomia asiakkaita mutta hän on saanut toiminnallaan ihmiset käännytettyä toisiaan vastaan.

Kauhulla olen seurannut tätä toimintaa ja samalla etsinyt uutta tallipaikkaa toivoen, että jonain päivänä tästä tulisi julkisuuteen esimerkkitapaus huonosta johtamisesta.

Aika monella talliyrittäjällä ei ole minkäänlaista osaamista johtamisesta, eivätkä ymmärrä olevansa työantajia siinä missä muidenkin alojen yrittäjät ja näin ollen eivät myöskään ymmärrä, että laki velvoittaa myös heitä huolehtimaan työntekijöiden hyvinvoinnista.

Toinen mitä nämä kokemattomat yrittäjät eivät selvästi ole sisäistäneet on, että he ovat asiakaspalvelutyössä. Asiakaspalvelutyössä ei toki tarvitse sietää mitä vain mutta pitää olla kykeneväinen normaaliin keskusteluun asiakkaiden kanssa.

Sellaisilla talleilla, joissa nämä asiat osataan, ei ole juuri koskaan vaihtuvuutta asiakkaissa taikka työntekijöissä ja jonossa on tulijoita.

Onneksi työntekijät ja asiakkaat voivat äänestää jaloillaan mutta haavoja tällainen toiminta varmasti ihmisiin jättää."

Puhutaankohan tässä eräästä nummelan tallista? Sopisi ainakin hyvin kuvaukseen...

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   1.12.25 18:55:43

Minä olen niitä joka ei ole hommannut WA eikä hommaa. Joten en ole talllin tai minkään muunkaan wa. Mulle aivan sama mitä kirjottelevat. Oletan minulle ilmoitettavan minua koskevat asiat sitten. Jos ei ilmoiteta, vaihdan paikkaa. Olipa mikä tahansa instanssi, pitää kyetä kommunikoimaan ihmisten kanssa muutoin kuin wa/messenger/ mikälie...
Muutoinkin kykenen erinomaisesti hoitamaan hevoseni sekoontumatta kenenkään draamailuun. Jos tallinpitäjä järjestää draamaa, häivyn heti. En ymmärrä yhtään draamailijoita. Hevosten kanssa on muutenkin ihan riittävästi draamaa, en katsele ihmisten draamailua.

Lähettäjä: jjjj 
Päivämäärä:   1.12.25 23:27:13

Oikeesti, jos olet tyytymätön talliisi niin vaihda sitä, sillä asia paranee. Sen sijaan että valitat täällä.

Lähettäjä: Jeps 
Päivämäärä:   2.12.25 09:53:07

Nimimerkki Juu kuvaili erittäin osuvasti erästä varsinais-suomessa olevaa tallia. Harmi jos näitä on enemmänkin.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   2.12.25 14:11:28

Tuossa voi olla joskus peiliinkatsomisenkin paikka. Se ei välttämättä ole pahantahtoista pahanpuhumista jos joku toimii täysin idioottimaisella tavalla ja muut ovat siitä huolissaan. Tai jos itse urpoilee jatkuvasti, eikä ole sen vuoksi erityisessä suosiossa. Näitäkin on.

Lähettäjä: G 
Päivämäärä:   2.12.25 16:48:28

Meidän tallilla (OY) yksi lehmä pilaa ilmapiirin täysin. Aina etsimässä muiden virheitä ja niistä sättimässä. Ärsyttävä ja ilkeä, mutta minkäs teet kun on yksi tallin omistajista. Luojan kiitos muut tallilla ovat suht täysjärkisiä - myös tuon sekopään tytär. On aina ollut tuommoinen ja kaikki sen tietää. Mikä lie henkilökohtainen mt ongelma taustalla....

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   2.12.25 17:11:54

Aloituksen tilanne voi olla ihan pelkkää kokemista.
Ilkeyttä on usein se, että jättää tykkäämättä ja kehumatta tai ottanatta kantaa.
Ulkopuolelle jättämistä se, että vedä perässään tai huomioi heikompaa tasoa muuten.

Lähettäjä: muusa 
Päivämäärä:   2.12.25 17:16:19

"Ilkeyttä on usein se, että jättää tykkäämättä ja kehumatta " - viiraako tämän kirjoittajalla päässä??? Sääliksi käy tallinpitäjiä jos asiakkaat on tämmöisiä!

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   2.12.25 18:09:22

Minä en ainakaan tykkäile tallikaverien päivityksistä enkä kehu niitä. Kaipa olen sit kiusaaja.

Lähettäjä: Bh 
Päivämäärä:   3.12.25 21:11:03

Yrittäjistä monet täysin käkikelloja, kannattavuus sakkaa niin ilmapiiri muuttuu helvetilliseksi, olit sitten asiakas tai työntekijä, noh, varsinkin työntekijä, opiskelijat vasta paskaan hukkuvatkin

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.