Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Laatu(ulko)loimi lahjaksi - hitti vai huti?

Lähettäjä: Jokotai 
Päivämäärä:   30.11.25 02:36:21

Miten suhtautuisitte, jos saisitte lahjaksi laadukkaan (ulko)loimen? Esim. Horsewaren Amigo Bravo tai Rambo.

Tiedossa on koko, jota hevonen käyttää ja minkä paksuinen loimi olisi tarpeen.

Tiedossa EI OLE, minkälaisesta kiinnityksestä omistaja tykkää (T-solki, V-closure, disc closure) eikä mistä väristä omistaja tykkää tai ei tykkää (esim. moni vihaa sinistä).

Olisitko tyytyväinen, jos saisit lahjaksi laatuloimen, vaikka etukiinnitys tai väri ei olisi se kaikista mieluisin? Vai haluatko ehdottomasti itse valita uuden loimen hevosellesi?

Huomasin juuri, että Black Friday tarjouksessa olisi laatuloimia lahjabudjettini hintaan. Alkuperäinen lahjaideani ei liittynyt mitenkään hevosiin, mutta loimi olisi saajalle tarpeellisempi kuin suunnittelemani hotellipaketti. Lahjan saajalla on ollut vastoinkäymisiä (yllättävä ja iso ell-kulu, autoa piti korjata isosti jne), joten ei juuri nyt pysty hankkimaan uutta loimea vaikka tarve olisi.

Re: Laatu(ulko)loimi lahjaksi - hitti vai huti?

Lähettäjä: nannu 
Päivämäärä:   30.11.25 03:29:18

Ilahtuisin!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.11.25 04:10:08

Todellakin ihastuisin ja voisin kuvitella, että lahjan saajakin ilahtuu, jos kerran loimelle on tarve, vaikka väri ei ihan lemppari olisikaan. Varsinkin Rambo on sellainen, että ei monen budjettiin mahdu, joten uskoisin, että on mieluinen.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   30.11.25 05:29:10

Ehdottomasti ilahtuisin!

Lähettäjä: hsswh 
Päivämäärä:   30.11.25 07:45:48

Minulla on omia loimia aika hyvin, joten en tykkäisi siitä, että joku ostaisi sokkona. Tai siis se ei välttämättä tulisi heti käyttöön.

Olen aika tarkka kiinnityksistä ja väreistä, joten olen perseestä, koska ostan vain sellaisia, joista itse pidän. En esim. pidä sinisestä, enkä oikein vihreästäkään, mutta musta ja harmaa menee. Inhoan liikoja remeleitä ja typeriä kiinnityssysteemeitä.

Kannattaakin ehkä kysyä, millaisen loimen vastaanottaja haluaa, ja ostat sitten juuri sellaisen. Se ei ehkä olisi yllätys, mutta ainakin olisi mieluisa.

Kaikista loimista ei tietenkään ole myynnissä kuin joku tylsän värinen, joten se on sitten otettava, koska laaduttomia loimia en osta. Mutta kannattaa aina kysyä, että mitä minulle kannattaa ostaa. Inhoan turhaa roinaa ja varsinkin hevoskamoissa tuntuu kaikkea kertyvän, joten niitä tulee laitettua kiertoon aika kevyellä kädellä.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   30.11.25 07:59:33

Jos tiedossa on tarvittava paksuus niin osta pois! Hyvä idea. Tunnetko muita samalta tallilta jotta voisit onkia tietoja? Tuossa tilanteessa ei ole ärillä varmasti mitään väriä ja en usko että soljillakaan kunhan tosiaan malli on hevoselle sopiva.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   30.11.25 08:37:12

Ilahtuisin, jos olisi oikeasti tarve kyseisenlaiselle loimelle ja se olisi kaikin puolin sopiva. Värillä ei väliä, mutta esim. sitä disc closure -kiinnitystä en halua.

Lähettäjä: aina myyjän? 
Päivämäärä:   30.11.25 09:03:53

Tykkäisin.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   30.11.25 09:07:55

Olisiko lahjakortti HW:n loimia myyvään liikkeeseen kuitenkin parempi idea? Tai loimi vaihto-oikeudella?

Omistajana haluaisin kuitenkin mieleisen loimen.

P.S. Amigo Bravossa ja Rambossa on aikamoinen hintaero :)

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   30.11.25 09:08:44

Aa sori, luin huonosti, en huomannut tuota BF-tarjousta!

Lähettäjä: jams 
Päivämäärä:   30.11.25 10:04:38

Jos juuri kyseisen paksuuden loimelle on tarvetta, niin varmasti ilahtuisin. Itselle ei värit ja kiinnitykset ole niin oleellinen asia, mutta tietysti ko. loimimallin pitää istua hevoselle (esim. oikea koko ei aina ole sama joka mallissa). Huom. jos kyseessä on joululahja, olisi se kyllä hyvä antaa heti, koska a) voi tulla kelit että loimea tarvitaan b) ettei käy niin että omistaja sen "viimeisistä roposistaan" ehtii jo hankkia.

(Toisaalta, jos elämäntilanne on sellainen että kaikki potkii päähän ja omaan itseen satsaaminen on tärkeysjärjestyksessä viimeisenä/taloudellisesti mahdotonta, joku hotelliviikonloppu voisi olla ihmiselle todella tärkeä irtiotto arjesta. Ne loimirahat säästetään tarvittaessa vaikka pelkkää näkkileipää ja makaronia syöden, mutta omaa hyvinvointia ei ole varaa huomioida.)

Lähettäjä: —- 
Päivämäärä:   30.11.25 10:10:25

Tiedätkö että istuiko ko. loimet hevoselle? Itseä harmittaisi, jos joku ostaisi loimen ja se ei istuisi hevoselle. Muuten ilahtuisin kyllä. Niin kauan hyvä, kun on jotain pikakiinnityksiä eikä mitään missä menee pitkä aika rämplätä kiinni.

Päivämäärä:   30.11.25 14:24:41

Ihana ajatus, ilahtuisin todellakin! Ne jotka täällä kertoo kuinka ”inhoavat sinistä väriä” jne. ovat hyvin pieni vähemmistö ihmisistä (joita mahdollisesti elämä ei ole vielä koulinut ja harrastuskin melko todennäköisesti muiden kuin omilla rahoilla). Ihan pahimmassa tapauksessa jos loimi ei ollenkaan istuisi niin voihan saaja sen sitten myydä käytettynä ja käyttää rahat johonkin tarpeelliseen. Käyttämättömästä laatumerkin tuotteesta on kuitenkin mahdollista saada ihan asialliset kaupat ja loimi menee silloinkin käyttöön eikä kaatikselle. HW:n loimet istuvat monelle hevoselle.

Lähettäjä: Kk 
Päivämäärä:   30.11.25 14:59:27

Minulle saa ostaa Rambon lahjaksi ihan koska vaan! Ehdottomasti ilahtuisin.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   30.11.25 15:46:23

Ot, mulla ei ole omaa hevosta mut miks tuo Rambo on noin kallis :O

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   30.11.25 15:50:46

Ihana idea, todellakin ilahtuisin.

Lähettäjä: hsswh 
Päivämäärä:   30.11.25 18:02:45

"Ne jotka täällä kertoo kuinka ”inhoavat sinistä väriä” jne. ovat hyvin pieni vähemmistö ihmisistä (joita mahdollisesti elämä ei ole vielä koulinut ja harrastuskin melko todennäköisesti muiden kuin omilla rahoilla)."

Anteeksi nyt vaan, mutta mitähän ihmettä?

Voi toki olla, että sinisestä tykkäävät ihmiset ovat vähemmistö, mutta minua kyllä elämä on koulinut aika pahastikin ja ihan omilla rahoillani olen aina hevosharrastukseni maksanut.

Mutta minulla nimenomaan on varaa valita mitä ostan, kun ei tarvitse valita sitä halvinta vaan voin panostaa laatuun. Ja kuten sanoin, välillä on pakko valita tylsän värinen, kun kivempia värejä ei tehdä. Mutta sitten kun tulee tarvitsemastani tuotteesta kivempi väri, voin myydä sen rumemman värin halvalla jollekin, jolla ei ole varaa ostaa sitä täydellä hinnalla kaupasta :') Pystyn myös pesemään esim. loimet, kun kotonani on 14 kg kone ihan heppakamoja yms. varten, johon saa myös lisättyä vettä, jolloin kamat puhdistuu. Ei tuokaan kone halpa ollut, saati samankokoinen kuivuri. Monilla teistä ei ole varaa edes niiden hintaiseen hevoseen.

Oletko sinä aina ollut silkkihanskat perseessä ja kenen rahoilla oikein harrastat, kun oletat muiden olevan toisten lompakolla?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   30.11.25 18:07:10

Ilahtuisin! Olen kyllä sellanen, jolle loimen värillä ei oo hirveesti väliä eikä kiinnityksellä. Toki kaikki loimet ei saa olla saman värisiä, jotta tallityöntekijä ne erottaa ja osaa aamulla laittaa oikean paksuisen loimen :D Ostan oikeastaan kaikki loimet käytettynä, niin olisi hienoa saada joku hyvä ja kestävä merkkiloimi.

Päivämäärä:   30.11.25 22:02:19

Aika kuspää saa olla, jos viitsii valittaa jostain loimen VÄRISTÄ. Mitä @!#$ väliä sillä on?? Elämässä on tosiaan vähän tärkeämpiäkin asioita. Kiinnityksetkään tuskin nyt voi niin epäkäytännöllisiä olla etteikö yhdessä loimessa menisi mikä vaan pikakiinnityssysteemi, eihän niissä muita olekaan.

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   30.11.25 22:17:24

"Ot, mulla ei ole omaa hevosta mut miks tuo Rambo on noin kallis :O"

Koska se on tehty aivan erilaisista materiaaleista kuin jotkin halpisloimet.

Lähettäjä: Ykkönen 
Päivämäärä:   30.11.25 22:50:26

Siis ihana ajatus! Todellakin osta pois, kuulostaa siltä että lahjan saaja tuskin on kaikista tarkin näistä väri- ja kiinnitysasioista. Ja sitä paitsi hw loimet nyt aina on sitä väriä kun sattuu olemaan. Jos hevosella on jotain tiettyä ominaisuutta, leveyttä tms niin valitsisin kiinnityksen sitä kautta. Jotkut ei tykkää niistä disc-kiinnityksistä esim laumassa, tämä ehkä ainoa totaali deal breaker joka tulee mieleen.

Lähettäjä: danna 
Päivämäärä:   1.12.25 05:19:41

Jos samasta loimesta on useampi värivaihtoehto niin on sillä minullekin silloin väliä. Sininen ja punainen on tylsiä ja oranssia inhoan. Jos siis jostain ulkoloimesta on valittavana musta harmailla kanteilla/vöillä ja sininen oransseilla kanteilla/vöillä, niin en todellakaan haluaisi sitä sinistä.

En ostele kamoja jatkuvasti mutta sen verran esteetikko olen, että hankin ennemmin kamoja, jotka on kauniita kuin kamoja, joiden väri inhottaa minua.

Eli vaikka nyt joutuisinkin ostamaan ripulinvihreän laatuloimen oransseilla kanteilla ja vöillä, kun muun värisiä ei ole valmistettu, niin ihan varmasti ostaisin sen hienomman värisenä, jos sellainen joskus tulee markkinoille. Minun hevoseni ei loimia riko ja loimet pysyy vuodesta toiseen hyvänä, joten siinä saisi sitten joku köyhä minultakin hyvinpidetyn loimen halvalla.

Lähettäjä: kk 
Päivämäärä:   1.12.25 07:34:07

Todellakin ilahtuisin nimenomaan laatuloimesta. En siinä vaiheessa jaksaisi välittää mistään kiinnityksistä

En ymmärrä miten joku välittä loimien väristä niin paljon ettei huolisi lahjana ilmaseks. Kuinka moni kattelee hevostaan loimi päällä kauheen paljoa?

Lähettäjä: fkfkd 
Päivämäärä:   1.12.25 07:46:53

"En ymmärrä miten joku välittä loimien väristä niin paljon ettei huolisi lahjana ilmaseks. Kuinka moni kattelee hevostaan loimi päällä kauheen paljoa?"

Joillakin on varaa ostaa itse hevoselleen tarvittavat tavarat, joten niitä ei kenenkään muun tarvitse ostella lahjaksi.

Minulla on hevoset omassa pihassa ja työskentelen kotoa etänä ja näen hevoset aika usein ikkunasta, jos ovat tallin lähellä, joten aika paljon niitä tulee katseltua.

Aloittajan kannattaa kysyä, minkä loimen haluaa ostettavan. Tulee sitten ostettua se täysin oikea loimi, ettei osta väärän laista.

Päivämäärä:   1.12.25 08:06:01

Aika helposti ihmisestä osaa sanoa, että onko värillä väliä. Onko muut varusteet tismalleen samaa sävyä, onko hevonen ns hienossa/kalliissa kisatallissa ja halutaan hevosen näyttävän hyvältä, onko omistaja tälläytynyt, jnejne.
Omalta tallilta tiedän, että jokaiselle voisin ostaa neutraalin värisen loimen, mutta en toki ostaisi kenellekkään pinkkiä/oranssia loimea, ellen tietäisi että henkilö kerää kyseistä väriä.

Loimen kiinnityksestä vastaa yleensä tallityöntekijä/-omistaja.
Jos hevoset on omassa pihassa, niin satavarmasti voin sanoa, että värillä ei ole väliä (poislukien erikoiset/räikeät värit, kaikki ei halua pinkkiä orilleen). Ja yleensä kalliissa loimissa on paljon järkevämpi kiinnitys kuin missään halvemmissa, joten kovin mönkään ei voi mennä senkään kanssa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.12.25 08:18:29

En ilahtuisi, koska olen hyvin tarkka siitä millaiset kiinnitykset loimessa pitää olla. Värillä ei ole väliä, mutta esimerkiksi meillä ei käytetä horsewaren loimia ollenkaan, koska niiden kiinnitykset on niin perseestä.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   1.12.25 09:46:45

Ilahtuisin todella paljon.Kertoo,että ystävä on kuunnellut ja tiedostaa tilanteeni sekä haluaa auttaa. Ehkä jos varovasti vielä olisi saanut urkittua sen,että en perusta tavallisista väreistä vaan mitä enemmän väriä sen parempi.Mutta olisi ilahtunut myös siitä tavallisesta tummansinisestä laatuloimesta. Ehdottomasti kannattaa ostaa jos olet varma,että kyseinen loimi istuu hevoselle.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.12.25 10:45:04

-, missä loimessa on sitten hyvät kiinnitykset jossei Horsewaressa?

Lähettäjä: Jepa 
Päivämäärä:   1.12.25 11:45:31

Ilahtuisin. Ja kk puhuu asiaa, useimmat meistä on hevostemme kanssa muutaman tunnin päivässä ja yleensä silloinkin ilman sitä ulkoloimea.

Päivämäärä:   1.12.25 12:16:18

Näiden värifanaatikkojen kannattaisi opetella hevosen hoidosta ja liikutuksesta jotain vähän olennaisempaa kuin se, että viitsitkö katsoa hevostasi 10 min päivässä "väärän" värisessä loimessa. Tai pari kertaa päivässä vilkaistessasi tarhaan... huh huh.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.12.25 12:26:49

Lähettäjä: ...
Päivämäärä: 1.12.25 10:45:04

-, missä loimessa on sitten hyvät kiinnitykset jossei Horsewaressa?

Esim. eqcode halpiksissa. Horseware on myös pyöreärunkoiselle todella ahdas ja kuristava. Lähes kaikilla näkemilläni hw loimien käyttäjillä on kauheat hankaumat kaulassa, mutta minkäs teet, kun merkki on tärkeämpi kuin loimen istuvuus ja käytännöllisyys.

Lähettäjä: wwqq 
Päivämäärä:   1.12.25 12:38:32

"Näiden värifanaatikkojen kannattaisi opetella hevosen hoidosta ja liikutuksesta jotain vähän olennaisempaa kuin se, että viitsitkö katsoa hevostasi 10 min päivässä "väärän" värisessä loimessa. Tai pari kertaa päivässä vilkaistessasi tarhaan... huh huh."

Tällaisten kommenttien kirjoittajien pitäisi ensin opetella lukemaan ja kirjoittaa tänne jotain vasta sitten... Auttaako, jos ottaa pään pois pyllyposkien välistä?

Eihän täällä kukaan ole sannut, ettei osta hevoselleen loimia, jos ne ei ole oikean värisiä vaan että ostaa sen värisen, joka olemassa olevista vaihtoehdoista enemmän miellyttää silmää ja ostaa sen hienomman värisen sitten jos sellainen joskus tulee markkinoille.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.