|
Lähettäjä: noonu
Päivämäärä: 30.11.25 00:07:13
Paljon puhutaan nykyään puolihoidosta ja itsehoidosta ja siitä, että talli tarjoaa puolihoidon arkisin johon kuuluu aamutalli + karsinan siivous, mutta iltatalli ja pyhät ja viikonloput hoidetaan kiertävillä vuoroilla.
Minulla ei koskaan ole ollut omaa hevosta enkä tiedä näistä mitään. Joten voisiko joku valaista minua, joka haluan oppia uutta.
Olen siis käynyt hoitamassa hevosia vain kotitallilla, jossa laitettiin hevoset ulos, nakattiin niille kaurat tallissa ja koko päivän heinät aamulla eteen tarhaan kun ne myöhemmin vietiin ulos (esim. tallinpitäjä heitti kaurat eteen kun heräsi, ja vei hevoset ulos kun lähti töihin eli aamiaisen ajan ne saivat syödä kauraa), tarhat oli isoja ja monipuolisia, ja illalla sitten kaurat kuppiin ja kasa heinää eteen, eli heinät ja kaurat jaettiin käytännössä vain kahdesti päivässä ja heinässä ei pihistelty, toki ei myöskään uitettu hevosia heinässä. Ei ollut mitään "heinät ja väkirehut 4 kertaa päivässä" tms. -systeemiä, eikä tasaisia postimerkkitarhoja, vaan hevoset saivat vaeltaa ja järsiä vaikka oksia aikansa kuluksi.
Jos siis on talli, joka tarjoaa puolihoitoa, jossa tallin puolesta hoidetaan aamutalli, ilmeisesti myös päivävuoro, ja omistajat tekevät iltatallin, niin mitä noihin vuoroihin kuuluu? Ja miten ne hoidetaan pyhinä ja viikonloppuisin? Eli hoitaako aamutallin tekijä myös jonkun päivävuoron, vai kuka sen tekee?
Sen ymmärrän, että aamulla annetaan väkirehut, viedään tarhaan, annetaan heinää, siivotaan karsinat ja lakaistaan talli, mutta kuka hoitaa päivätallin jos se hoidetaan omistajien puolesta ja mihin kellonaikoihin yleensä on nuo heinien ja rehujen jaot, jos ne jaetaan 4-6 kertaa päivässä? Jos siis ei ole heinäautomaatteja, jotka hoitaa osan heinän jaosta.
Miten nämä vuorot siis hoidetaan? Ja jaetaanko vuorot hevosten perusteella vai omistajien pprusteella? Jos on esim. 13 karsinapaikkaa, joista 3 on tallinpitäjän omia ja 10 asiakkaiden hevosia, ja suurimmalla osalla on yksi omistaja mutta parilla vaikka 2 omistajaa, niin meneekö nuo kiertävät vuorot sitten heovsten perusteella, eli tallivuoroja on 13 kpl jotka kiertää vuorotellen, vai onko ne omistajien kesken, jolloin tallinpitäjä hoitaa vain 1 vuoron listassa?
Sori jos on sekava aloitus, mutta alkoi nyt oikeasti kiinnostaa tämä, kun niin paljon olen törmännyt tallipaikkailmoituksissa tähän "puolihoito, illat ja viikonloput hoidetaan kiertävillä vuoroilla".
|