Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Talvikarvan harjaus

Lähettäjä: Tet 
Päivämäärä:   29.11.25 22:19:47

Jakaa parhaat vinkit talvikarvan puhtaana pitämiseen.

Paksu ja pitkä talvikarva suokilla. Tallilla käytössä purua joka menee karvan sisään eikä lähde millään harjaamalla pois. Millä ihmetellä tälläisen saa puhtaaksi? Olen miettinyt pitäisikö klipata ihan vaan puhtaana pidon vuoksi. Muuten paksu karva ei haittaisi kun ei hikoile paljoa työskentelyn aikana. Mutta tuo puhtaana pito on ihan mahdoton työ ja varmaan hevoselle kurja se karvan alle kertyvä puru.

Re: Talvikarvan harjaus

Lähettäjä: Salsu 
Päivämäärä:   29.11.25 22:23:32

Meillä lämmin talli, joten olen sujuvasti pessyt pahimpina hetkinä. Harjoista aivan ehdoton harjauksessa lemieux flexi kumisuka, jossa normaali sukaa pidemmät ”piikit” ja saa helposti karvan välistä pois ja monesti saatan muovi pölyharjalla vetää vastakarvaan jos ei muu auta. Niin ja tosiaan omistan islanninhevosen, jolla erittäin pitkä ja tiheä karva

Päivämäärä:   29.11.25 22:28:12

Kiitos, minä myös vetelen vastakarvaan puruja esiin mutta miten sitä aina vaan tulee lisää. Järkyttävä työ ja vielä kun mun hevonen ei edes varsinaisesti nauti harjauksesta. Entinen kyllä nautti, mutta tän kans tarvis perus puhtaanapito sujua nopeammin ja helpommin myös hevosen kannalta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.11.25 22:29:27

Kompuralla tai akkupuhaltimella saa hyvin pois

Päivämäärä:   29.11.25 22:29:33

Imuroi se!

Päivämäärä:   29.11.25 22:31:50

Tuota imuroimista oon oikeesti miettinyt! Täytyy testata mitä sanois. Onko jollain oikeesti imuri hevosella käytössä? Joku pieni pöytäimuri, onko niissä tarpeeksi tehoa?

Päivämäärä:   29.11.25 22:35:02

Kannattaa tuon imurin kanssa olla sitten oikeasti varovainen. Tiedä miten pahalta tuntuu, jos imee kovin tehokkaalla härvelillä.

Ehkä joku puhallin mielummin? Koiran turkinkuivain tai lehtipuhallin tms?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.11.25 22:40:13

Jos loimirumbaa ei koe raskaaksi, liputan kyllä hikoilun sekä puhtaanapidon vuoksi klippaamisen puolesta. Helpottaa sekä ihmistä että hevosta. Toki ehkä miettii sitäkin vaihtoehtoa, jos hevonen ei ole hikitreenissä.

Lähettäjä: Myy 
Päivämäärä:   29.11.25 22:49:58

Pese se

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   29.11.25 22:52:21

Karsta on paras!

Päivämäärä:   29.11.25 23:23:50

"Lähettäjä: Tet
Päivämäärä: 29.11.25 22:31:50

Tuota imuroimista oon oikeesti miettinyt! Täytyy testata mitä sanois. Onko jollain oikeesti imuri hevosella käytössä? Joku pieni pöytäimuri, onko niissä tarpeeksi tehoa?"

Onhan hevosen imurointiin ihan siihen tarkoitukseen suunniteltu imuri https://www.waldhausen.com/en/super-dandy-boy/159700/

Ja tuolla tulee muuten kuraisesta kimosta hohtavan valkoinen, kun vaan totuttaa hevosen ensin sen käyttöön.

Lähettäjä: ,,, 
Päivämäärä:   30.11.25 08:21:10

Imurointi. Ei sitä ole pakko täysillä imeä, kokeilee vaikka ensin omaan ihoon mikä imuteho ei tunnu pahalta.

LähettäjäPäivi 
Päivämäärä:   2.12.25 12:27:00

Minä olen aikoinani imuroinut hevosia vuonna kivi ja miekka.saksasta tuotu,yksi hevonen rakasti sitä muut sietivät paitsi yksi suokkitamma ilmotti hyvin selvästi että älä tuo edes lähelle.Oli kesä aikaan piehtaroineelle hevoselle top. Ei kuulu asiaan mutta viime aikoina imuroitu koiaa alkaa olla karvanlähtö loppusuoralla...luojan kiitos...

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   2.12.25 22:56:39

Ison koiran karsta.

Lähettäjä: Sylvia 
Päivämäärä:   3.12.25 10:05:33

Piikkisuka tai magic brush. Itse kyllä epäilen, ettei ne purut karvan seassa hevosta haittaa. Enemmän todennäköisesti haittaa jatkuva loimitus...

Lähettäjä: y 
Päivämäärä:   3.12.25 10:58:11

Piikkisuka varmaan toimisi myös hyvin?

Päivämäärä:   3.12.25 12:56:08

Oon harjannut ihmisten hiusharjalla

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   3.12.25 15:57:12

Magic Brush ja luonnonharjaksinen, pehmeä pölyharja, joka ei tee karvasta entistä sähköisempää (kuten muoviharjaksinen).

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   3.12.25 23:16:45

Yllä mainituilla kapineilla ei kyllä paksussa karvassa tee yhtään mitään. Vähän silittää pintaa vain.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   3.12.25 23:20:42

Joo Magic brush on ihan lelu.

Lähettäjä: +++ 
Päivämäärä:   4.12.25 00:42:50

Koirapuolelta löytyy takkuharjoja, jotka puree suokkiturriin.

Lähettäjä: Sohvapöytä 
Päivämäärä:   4.12.25 09:39:45

Joo, minkähänlainen takkuharja? Shettiksen turkkiin karsta, piikkisuka, Magic brush tai ihmisten hiusharja ovat ihan turhia.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.