Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Asianmukainen korvaus karsinan siivouksesta itse

Lähettäjä: visio tulevasta 
Päivämäärä:   29.11.25 14:40:13

Mikä on mielestänne sopiva korvaus siitä, että asiakas siivoaa itse hevosensa karsinan? /pvä ja/tai /kk?

Pohdin näitä puolihoitoratkaisuja juurikin, et miten siellä on laskettu se karsinan siivouksen arvo.

Kuulisin nimenomaan asiakkaiden mielipiteitä tähän ennenkaikkea?

Re: Asianmukainen korvaus karsinan siivouksesta itse

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.11.25 14:42:52

No meidän tallilla Tallivuokra 100e halvempi puolhoidolla, eli karsinat ja tarhat siivotaan itse ja pussitetaan heinät.

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   29.11.25 14:48:39

Jos yhternlasketaan aika mitä karsinan siivoukseen menee päivässä viikossa siitä tulee1, 5 - 2 tuntia jos oikein hidas on niin maks 3 tuntia. Eli ei mitään isoa korvausta kannata odottaa

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   29.11.25 15:18:05

Ihan max 5min per karsina eli 35min/vko. 2h/kk. Maatalousalan tessin alimman palkkaluokan (tekijä ei ole ammattilainen eikä edes työsuhteessa) mukaan vajaan 20e korvaus/kk.

Lähettäjä: kysyn vaan 
Päivämäärä:   29.11.25 15:25:00

Kuinkakohan moni asiakas on valmis siivoamaan itse saamalla 20€ alennusta tallimaksusta? Ei kukaan varmastikkaan.

Toisaalta oletetaan, että se palvelu kuitenkaan saadaan tuohon hintaan.

Näemme tässä vähän ristiriitaisuutta. Siksipä hinnoittelu onkin niin vaikeaa tässä kohtaa.

Mikä on se hinnan alennus, että ryhtyisitte itse siivoamaan karsinat??

Lähettäjä: Joopa 
Päivämäärä:   29.11.25 15:39:16

Pelkkä karsinan siivous ei tosiaan ole kovin arvokasta, lisäksi kuivikkeen menekki voi olla huomattavaa, jos omistaja siivoaa joka päivä isolla kädellä, eikä säästele kuivikkeessa. Jää pian miinukselle asian kanssa.

Jos siivoaa tarhankin ja laittaa jotain ruokia valmiiksi, se voisi olla ehkä 50 euron alennus kuussa, en mihinkään satasiin alkaisi.

Isommat alennukset sitten, jos omistajat jollain kiertävällä systeemillä hoitavat koko aamu- tai iltatallin ja siivoavat myös karsinat ja laittavat heiniä ym. Tällainen vaihtoehto kannattaa olla ja opastaa omistajille myös. Jos tulee vaikka sairausloma ja tarvitaan tuuraajaa.

Lähettäjä: aina myyjän? 
Päivämäärä:   29.11.25 15:47:59

Joopa, monella tallilla käytäntö että kuvitus kerran viikossa esim. Iso kottikärrylkinen. Jos haluaa ebemnön/tai kuluu enemmän niin maksaa siitä sit.

Lähettäjä: Jepu 
Päivämäärä:   29.11.25 15:49:37

Yhtälö ei välttämättä ole lineaarinen, jos kyseessä on isompi talli ja jollain ratkaisulla vältetään toisen tallityöntekijän palkkaus, niin alennus voi olla merkittävä.

On totta, että yksittäisen karsinan siivouksen alennuslappu on pieni (jos edes kannattaa antaa, jos kuivikkeita menee enemmän). Jos taas hevosten omistajat tekevät vuorollaan iltatallin (ei tarvita henkilökuntaa kuin yhteen vuoroon), niin tilanne voi olla toinen.

Lähettäjä: Sait 
Päivämäärä:   29.11.25 16:44:23

En ole asiakas vaan tallipitäjä. Huomioi se, että kuiviketta menee enemmän ja lantala täyttyy nopeammin, eli melkein pitäisi maksaa siitä jos siivoaa itse.

Tai ainakin maksaa käyttämänsä kuivikkeet + lantalan tyhjäyksestä jotenkin yhdistettynä siihen käytetyn kuivikkeena määrään. Ja sitten jos on iso talli ja ihmiset siivoaa karsinaa puoli tuntia ja tarhaa tunnin niin tarvit monet välineet.

Lähettäjä: &€#? 
Päivämäärä:   29.11.25 16:57:16

Täysi- ja puolihoitomahdollisuus meillä. Muuten sama kuvio molemmilla paitsi toiseen kuuluu karsinan puhdistus, toiseen ei. 150e halvempi itse putsaten. Tuohon kuuluu hankkia itse kuivikkeet.

Lähettäjä: Maija 
Päivämäärä:   29.11.25 16:58:48

Meillä 80e/kk halvempi kun siivoaa karsinan itse.

Päivämäärä:   29.11.25 17:07:51

Meillä erotus oli 170€/kk

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   29.11.25 17:08:49

Yhdella tallilla ollessani siivosin karsinan ja tarhan itse. Tästä sai 40e alennuksen kuukaudessa. Toisella tallilla taas iltatallista sai 20e/krt. Kolmannessa tallissa 50e/kk kun siivosi itse tarhan.

Tallityöntekijän roolissa nähnyt näitä itse siivoajia ja kuiviketta menee todella paljon hukkaan. Jos itse antaisin alen siivoamisesta niin antaisin asiakkaalle määrän x kuiviketta joka pitää riittää viikoksi.

Lähettäjä: PP 
Päivämäärä:   29.11.25 17:17:40

"Ihan max 5min per karsina eli 35min/vko. 2h/kk. Maatalousalan tessin alimman palkkaluokan (tekijä ei ole ammattilainen eikä edes työsuhteessa) mukaan vajaan 20e korvaus/kk."

Nyt täytyy ymmärtää se, ettei yksikään tallityöntekijäkään varmasti tulisi töihin vain tunniksi tes-tuntipalkalla, saati sitten siivoamaan vain yhtä karsinaa jollain alle eurolla, koska ei sellaisessa vain olisi mitään järkeä. Ei tuollaista yksittäistä pientä asiaa voi ajatella hinnoittelevansa sen mukaan, paljonko alan työntekijän tuntipalkka olisi. Joku 20 € on niin mitätön summa hevosenpidon kokonaiskustannuksissa, ettei niin pieni alennus vain ole ollenkaan houkutteleva hevosenomistajan näkökulmasta, koska järjestely kuitenkin vaatisi päivittäistä sitoutumista. Toki jos asiakkaita on tulossa ovista ja ikkunoista eikä haittaa, että vaihtuvuus on suurta, niin sen kun vain sitten muuttaa puolihoidoksi 20 €/kk alennuksella. Kunhan vain tiedostaa ja hyväksyy sen tosiasian, ettei tosiaan kovinkaan moni hevosenomistaja halua pidemmän päälle sitoutua päivittäiseen käymiseen ja siivoamiseen niin pienellä hyvityksellä, vaan mieluummin menee muualle ja maksaa sen pari kymppiä enemmän täysihoidosta tai saa isomman hyvityksen siitä, että siivoaa itse.

Lähettäjä: PP 
Päivämäärä:   29.11.25 17:19:38

Ja siis silloin kun oma hevonen on ollut puolihoitopaikalla, hintaero täysihoitoon oli muistaakseni 90 €/kk. Puolihoidossa siis piti siivota karsina, laittaa vedet ja pussittaa ilta- ja aamuheinät itse.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   29.11.25 17:20:13

Paljon riippuu myös hevosesta. Mun kaksi hevosta tosi siistejä: molempien kakat aina yhdessä nurkassa ja pissa aina samassa kohdassa => karsinat siivottu alle 5 minuutissa. Suttupytyillä kaikki kikkareet sotkettu ympäri karsinaa ja pissitty ympäriinsä => siivoamiseen menee moninkertaisesti aikaa (oon tehnyt aamutalleja välillä ja ero on todella suuri) :)

Päivämäärä:   29.11.25 17:21:29

Meillä täysihoidon ja puolihoidon erotus on 140€, puolihoidossa siivotaan karsina ja tarha itse, pussitetaan heinät ja laitetaan väkirehut valmiiksi. Puhtaan kuivikkeen määrä on rajattu tallisopimuksessa, tosin en tiedä valvotaanko sitä mitenkään.

Lähettäjä: G 
Päivämäärä:   29.11.25 17:37:36

Jos hevosen omistaja putsaa karsinan niin hinnan alennus on 5e päivä. Jos talli työntekijä putsaa niin hinta on 1e. Jos hevosen vuokraaja putsaa niin korvaus 10e.

Lähettäjä: Jos 
Päivämäärä:   29.11.25 19:40:18

Jos asiakkaalle on ookoo maksaa tessin keskipalkka työntekijälle, pitäis se sama kelvata sitten asiakkaallekin.
5min/karsina lasketaan alan oppilaitoksissa kannatuslaskelmissa.

Eli kuussa 150min.
Noin kymppi tunti plus sivukulut 2,5h x 10e/h x 1,6 = 40e kuussa.

Päivämäärä:   29.11.25 22:33:38

En ole koskaan nähnyt edes yhdenkään ammattilaisen siivoavan karsinaa viidessä minuutissa. Pelkkä urbaani legenda.

Päivämäärä:   29.11.25 22:40:20

Kyllä siivoaa 5min, siistin hevosen karsinan vähemmässäkin ajassa.

Lähettäjä: l 
Päivämäärä:   29.11.25 22:56:10

Ruotsalaisilla täysihoitotalleilla (ammattiravitallit) joilla olen ollut töissä kuivitettu niin että vähintään joka kolmas pv lisättiin 20kg purupaali. Toki puhtaan purun hukkaa tuli jonkin verran kun tahdin oltava reipas eikä joka kikkaretta eroteltu. Joskus kellotin niin aikaa meni noin 8-10min per karsina sisältäen siivous, kuivitus, heinät, vedet jos ei tarvinnut kaukaa hakea.

Lähettäjä: lhhl 
Päivämäärä:   29.11.25 23:46:21

No sehän riippuu ihan siitä miten siivoaa. Jos lappaa puolet puhtaista kuivikkeista lantalaan joka päivä, niin tallinpitäjällehän se ei ole hyvä juttu kun lantala täyttyy nopeaa, vaikka asiakkaat itse kuivikkeensa kustantaisivatkin. Ei lantalan tyhjennyskään ole halpaa...

Moni tallinpitäjä on laittanut omistajat itse siivoamaan ja ostamaan kuivikkeet. Minusta tuo on todella hyvä systeemi enkä itse sitä morkkaa ollenkaan. Ei haittaisi, vaikka jokainen tallinpitäjä siirtyisi tuohon, että siivous ja kuivitus kuuluu omistajalle, eikä hinta laske ollenkaan. Jäisi tallinpitäjälle enemmän käteen eikä tarvitsisi kuunnella valitusta kuivikkeissa pihistelyssä. Jos omistaja haluaa että hevonen ui kuivikkeissa niin mikäs siinä, kun siivoaakin itse :D Mutta jos haluaisi siivouksen ja kuivittamisen tallin puolesta, niin siitä sitten kunnon lisähinta, vaikka 5 e siivouksesta ja 5 e kuivikkeista per päivä, eli n. 300 e/kk.

Aika siisti karsina pitää olla ja siivooja todella nopea, jos "ihan max 5 minuuttia" saa kulumaan karsinan siivoukseen, kuivikkeiden tasoitukseen, puhtaan kuivikkeen tuomiseen ja levittämiseen ja karsinan oven ja edustan lakaisemiseen ja kottareiden tyhjentämiseen.... Toki jos tuohon siivousaikaan lasketaan pelkkä lantojen lappaaminen kottareihin niin eihän siinä silloin paljoa aikaa kulu, pari minuuttia max, jos ei käy tyhjentämässä kottareita.

Teen tallivuoroja kotitallilla jossa 4 karsinaa. Jos haluaa nopeastitehdä, niin eihän siihen kauaa mene, jos ei kunnolla siivoa. Mutta ei kaikkien karsinoiden sotkut kyllä yksiin kottareihin mahdu ja lantala tai puhtaat kuivikkeet ei ole ihan keskellä käytävää, joten saa siihen menemään sen 10 minuuttia per kar sina, kun laskee kaiken siivoukseen kuuluvan. Onneksi meillä ei kuitenkaan tarvitse kiirehtiä siivouksen kanssa eikä kukaan ole sekuntikellon kanssa vieressä. Tällä tallilla kuivikkeena puru ja hevoset välillä paljonkin karsinoissa, eli eivät välttämättä vietä 20 h päivässä pihalla.

Lähettäjä: marni 
Päivämäärä:   30.11.25 00:49:27

"Tallityöntekijän roolissa nähnyt näitä itse siivoajia ja kuiviketta menee todella paljon hukkaan. Jos itse antaisin alen siivoamisesta niin antaisin asiakkaalle määrän x kuiviketta joka pitää riittää viikoksi."

Öööööö... Jos asiakas siivoaa itse, niin eikö hänen kuulu myös silloin kuivittaa itse? Eli kuivikkeet ei tule tallin puolesta ollenkaan.

Toki on niitä sopimuksia, joissa tallin puolesta tulee esim. 1 tai 2 kutteripaalia (tai mikä kuivike ja sen menekki sitten onkaan käytössä) per viikko* ja jos menee enemmän tai asiakas haluaa hevoselleen eri kuivikkeen, niin hankkii sen itse, eikä saa tallimaksuista mitään alennusta. Eli sotkuiselle hevoselle menee enemmän ja omistaja maksaa sen itse.
(*esim. jollekin pikkuponille pikkukarsinassa voi riittää se yksi paali kun iso hevonen isommassa karsinassa tarvitsee tietenkin enemmän.)

Välillä kyllä ihmettelen näitä tallinpitäjiä, jotka pysyvät laskuissa siitä, mitä kenellekin tarjotaan ja mistä kaiesta saa alennusta. Eikö ole helpompaa laittaa nokan eteen sopimus "nämä kuuluu perussopimukseen ja hinta on tämä. Jos haluaa jotain muuta, maksaa sen itse eikä siitä tule alennusta. Nämä lisäpalvelut on mahdollista saada lisähintaan X (hinta niin korkea, että huvikseen kukaan ei mitään tilaile) ja näitä palveluja ei saa ostettua edes rahalla".

Esim. jos sopimuksessa sanotaan "Hintaan kuuluu 2 x 20 kg kutteria per viikko ja 2 litraa täysrehua X per päivä ja yksi loimi päälle ulosviedessä ja sama loimi pois sisääntuodessa" ja asiakas haluaa olkipelletin ja hamppukuivikkeen ja syöttää lisärehua Y, niin hankkii ne itse, eikä tallimaksu halpene euroakaan ja lisäloimen pukeminen tai riisuminen tai suojien laitto ja riisuminen on 50 e/kerta, eli jos pitää laittaa ja riisua lisäloimi ja pukea ja riisua suojat, se onkin jo 200 e lisälasku per päivä. Silloin loppuisi se turhien asioiden vaatiminen kun ne joutuu itse kustantamaan.

Helpottaisi monien tallinpitäjien taakkaa ja myös tallityöntekijöitä turhilta asioilta, kun kaikki ei sisältyisi hintaan tai maksaisi vain 2 e lisähintaa per päivä... Pysyisi paremmin asioista kartalla kun joka päivä ei olisi eri lisätehtävälista.

Siihen on ehkä syy, miksi minä en pidä tallia vieraille. En jaksa turhia sössötyksiä vaan tarjoaisin pelkät perusasiat, pitäisin perushinnankin korkealla, ja kaikesta ekstrasta joutuu maksamaan tuntuvasti, jos niitä edes tarjoaisin :D Pidän puitteet hyvinä itselleni ja harrastan omassa rauhassa. Pari kaveria käy välillä ja kehuvat, miten hienosti minulla asiat on, kun en joka päivä nyhrää kaikkea turhaa. Kuiviketta on riittävästi ja sitä tuodaan lisää 2 krt/vk, eli ei nyhrätä pikkumäärän kanssa joka päivä.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   30.11.25 07:12:14

Meidän tallilla useampi asiakas "varastaa" tallinpitäjän purua. Sopimukseen kuuluu yksi paali viikossa ja jos haluaa enemmän, niin ostaa. No, kuka sitä valvoo?

Lähettäjä: djddj 
Päivämäärä:   30.11.25 07:36:26

"Lähettäjä: m
Päivämäärä: 30.11.25 07:12:14

Meidän tallilla useampi asiakas "varastaa" tallinpitäjän purua. Sopimukseen kuuluu yksi paali viikossa ja jos haluaa enemmän, niin ostaa. No, kuka sitä valvoo?"

Jos varastaminen ei lopu, niin sitten tallinpitäjä ei tarjoa kuivikkeita kenellekään, ja jokainen ostaa hevosilleen omat kuivikkeet. Jos tallinpitäjällä on omia hevosia ja kuivikkeet niille, niin ne on sitten lukkojen takana.

Lähettäjä: Galla 
Päivämäärä:   30.11.25 09:01:20

Jos mä pitäisin tuollaista tallia niin jokaisen asiakkaan kohdalla kävisin läpi tarvittaessa kädestä pitäen karsinan siivouksen. Kuten myös hevosen ja kamojen pesun.

Etenkin hevosen peseminen. Se miten ihmiset lotraa saamatta kuitenkaan mitään aikaiseksi, saa minut näkemään punaista.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   30.11.25 09:41:40

99% talleista työ on yleisesti hinnoiteltu niin halvaksi, että harva asiakas tekee sillä hinnalla itse mitään. Toinen ongelma on se, että moni on valinnut täysihoitopaikan juuri siksi, ettei tarvitse päivittäin käydä itse siellä tallilla, ja jos yhtäkkiä täytyykin joka päivä käydä siivoamassa karsina, niin bensakulut on varmasti valtaosalle suurempi kulu kuin mitä se alennus karsinan siivouksesta on. Itse todennäköisesti vaihtaisin tallia tällaisen muutoksen myötä.

Lähettäjä: :( 
Päivämäärä:   30.11.25 13:58:03

Tuohan täysin laskettavissa oleva asia. Jos vielä niin, että asiakas ostaa kuivikkeen tallilta, ainakin saa varmasti korvauksen käytetystä kuivikkeesta. Eli ne reilulla kädellä siivoavat maksavat vähän enemmän ( kuivikkeen hintaan sisällytetään lantalan tyhjennys, niin pysyy realistisena homma)

Lähettäjä: Jyy 
Päivämäärä:   30.11.25 16:23:44

Meillä on ensisijaisesti tarjolla puolihoito (omistajat siivoaa itse karsinan, tarhan ja pussittaa heinät) mutta kaiken voi myös ostaa halutessaan ja karsinan siivous ma-pe on 60€ kk ja ma-su 100€ kk. Meillä on noin 30 asiakasta joista oiskohan 9 asiakasta on ostanut tuon ma-pe siivouksen ja muuten lisäpalveluita ei oo ostettu. Karsinanhan siivoaa aika ripeään itse varsinkin sitten kun siihen tulee rutiini. Meillä voi ostaa kyllä myös yksittäisiä täysihoito päiviä jos haluaa lähteä reissuun yms mutta ensisijaisesti tarkoitettu paikat tuolle puolihoidolle niin tallin omistajalla on enemmän aikaa myös muihin töihin (kengitys, ratsutus ja valmennus) :)

Lähettäjä: 50 
Päivämäärä:   30.11.25 19:20:18

Mä oon sanonut kyselijöille, että jos maksaa 50 e kuussa lisää niin saa siivota itse jos mun siivous ei kelpaa.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   1.12.25 00:19:40

Meillä oli erotus muistaakseni reilu 100€ puolihoidolla. Kuivikkeen määrä on säännöstelty.

Itselleni ei olisi ongelma siivota hevoseni karsina, on todella siisti hevonen. Mut en pääse käymään joka päivä tallilla. Sen takia en valinnut puolihoitoa, vaikka hinta olisin ollut mieluinen.

Tallinomistaja pärjää tällä tavalla yhdellä työntekijällä kun osa asiakkaista on puolihoidolla. Mun mielestä ihan hyvä idea. Yksi työntekijä lisää on todella kallis erä yritykselle.

Lähettäjä: danna 
Päivämäärä:   1.12.25 05:28:15

Minä teen mielelläni tallihommia, mutta en pääse joka päivä tallille, joten tarvitsen edes välillä täysihoidon. Illat, viikonloput ja pyhät kiertää. Kun en itse pääse, maksan tallinpitäjälle tai vuoroni tekevälle ekstraa. Mielellään minun vuoroni hoidetaan, kun sanon, että maksan 10 e sille, joka hoitaa tallivuoroni kun sairastan/reissaan. Olen myös tehnyt kolme aamuvuoroa arkena putkeen, kun tallityöntekijä oli sairaana. En veloittanut siitä mitään. Asun 5 km päässä tallilta ja minulla oli hyvin aikaa käydä, kun olin lomalla.

Meillä tuodaan karsinoihin purupaali ma ja to, eli tiettyinä päivinä. Jos enemmän haluaa, pitää ostaa itse lisää. Ja jos joku meinaa uida kuivikkeissa, jätetään sitten purupaalin lisääminen pois. Helpottaa tallityöntekijän hommia, kun ei joka päivä tarvitse kuskata kuiviketta sille ja tolle vaan sille on vakipäivät ja saa kerralla tuotua kaikille.

Olen myös viime vuonna ostanut tallinpitäjälle lahjaksi neljä lavaa kutteripaaleja. Kiitoksena siitä, että tallia pidetään niin hyvin ja mitään valittamista ei ole.

Minulla on kotona hyvät tilat säilyttää kamoja, joten tallilla en varastoi turhia, esim. talviloimia kesällä. Muutenkaan en hanki turhia kamoja. Minulla on vain yksi hevonen kerrallaan niin tavaramäärä pysyy hanskassa.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   1.12.25 11:31:30

Meillä puolihoito 100e halvempi ja siihen tulee itse siivota karsina, tarha ja säkittää heinät. Jos ei jostain syystä pääse tallille niin 10e/kerta voi ostaa palvelun, jolloin yhden päivän ajan nuo hommat hoidetaan tallin puolesta.

Lähettäjä: hevosen omistaja 
Päivämäärä:   1.12.25 11:49:17

Mielestäni 60€ (2€/pv) on ehdoton minimi millä tekisin homman itse. Ja toisaalta jos tuon saisin hyvitystä niin silloin olisin valmis maksamaan 5€/pv kun joku muu tekee. Ei minusta ole oikein, että alennusta saa murto-osan siitä mitä itse haluaa korvaukseksi. Vaihtoehto on silloin, että tuota palvelua ei tarjota lainkaan kuin ihan äärimmäisissä poikkeustilanteissa silloin tuo kymppi voi olla oikein mitoitettu.

Oikeasti olen saanut jo kymmenen vuotta sitten neljäkymppiä ja viisi vuotta sitten tuon kuusikymppiä. Eli riippuen tallimaksusta, satasen kieppeillä lienee yleisin. Jos kova tallimaksu niin sitten enemmän.

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   1.12.25 13:01:56

Minulle omistajien pitäisi maksaa siitä, että saisivat siivota karsinan itse.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   1.12.25 17:55:07

En lähtisi tuohon. Moni ei todellakaan osaa siivota karsinaa. Menee liikaa kuiviketta ja talli-ilma kärsii kun kaikkina aikoina myllätään karsinoita. Karsinan siivous on kuitenkin nopea ja helppo homma kun sama ammattilainen tekee joka päivä.

Toinen asia on se, että minä asiakkaana käyn töissä -siksi, että voin vain harrastaa kun menen tallille. Siivoan jo hevosen tarhan, ei kiinnosta siivota vielä karsinaakin vaikka olen nopea ja tehokas.

Lähettäjä: hmh 
Päivämäärä:   1.12.25 19:31:24

Mä en ymmärrä näitä että miten joku saa kuivikkeita kulumaan enemmän jos siivoajana on joku muu kuin tp? Mua ärsyttää, kun mun hevosen karsinassa on palleroita about talikollinen, pissoja jää karsinaan ja kuiviketta liian vähän. Voisin ihan hyvin siivota itse, jolloin ei varmana lähde ylimääräistä puhdasta kuiviketta lantalaan, mutta jokainen pallero ja pissakohta on karsinasta pois, jolloin myös kuivikemenekki pienenee, kun sitä pissaista kuiviketta ei ole kostuttamassa ja haisemassa siellä. 50€ alea tallivuokraan niin siivoaisin vaikka kaikki karsinat. Muutenkin mm kesällä ostin omat kuivikkeet karsinaan ja näköjään taas pitää alkaa ostamaan kun hevosella kintereet auki.

Lähettäjä: Joost 
Päivämäärä:   2.12.25 10:40:20

Hmh: kyllä niitä vaan kuluu enemmän . Usko tai älä.

Päivämäärä:   2.12.25 10:58:41

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 29.11.25 22:33:38

En ole koskaan nähnyt edes yhdenkään ammattilaisen siivoavan karsinaa viidessä minuutissa. Pelkkä urbaani legenda.

No tervetuloa katsomaan vaikka heti huomenna aamulla. 3/4 hevosta on semisiistejä, yksi ihan supersiisti ja sen karsinan vetäisee alle 2min. Patjakarsinat niin helppo siivota, kikkareet ja kusilaatat pois eikä turhaa kääntelyä.

Lähettäjä: ltl 
Päivämäärä:   2.12.25 11:44:19

Ihmiset ovat kai eri mieltä siitä mitä "karsinan siivoaminen" sisältää. Minulle se on muutakin kuin "kikkareet ja kusilaatta pois". Siihen kuuluu myös kuivikkeiden tasoittaminen, karsinan oven edustan lakaiseminen, puhtaiden kuivikkeiden tuonti ja tasoittaminen ja kottareiden tyhjennys. Ja kun ottaa lannat ja pissat kokonaan pois eikä vain kuopaise enimpiä pois, niin siihenkin saa menemään enemmän kuin minuutin.

Toki jos siivoaa monta karsinaa, niin saa useamman karsinan yksiin kottareihin, ja kuivikkeitakin voi tuoda monta paalia kerrallaan kärryllä. Irtokuivikkeiden kanssa sitten työläämpää, kun pitää tuoda kukkurallinen kottarillinen joka karsinaan ja kaikki hakea yksitellen. Mutta ei niitäkään (toivottavasti) joka päivä roudata. Lisäksi lakaisunkin voi tehdä koko talliin kerralla, ei karsina kerrallaan.

Olen nähnyt paljon nopeita siivoojia, mutta työn jälki sitten sellaista, että huhhuh. Menee toki silloin tällöin, mutta jos siivoustyyli on samanlainen joka päivä vuoden putkeen, niin... No, yööööök :D

Minulla hevonen tallissa, jossa 13 karsinaa. Illat ja viikonloput ja pyhät tehdään talliporukalla asiakkaiden kesken, karsinat siivotaan tallin puolesta ja kuivikkeita tuodaan kahdesti viikossa arkena, Mutta kyllä sen huomaa, että kuka siivoaa karsinat järkevästi ja kuka ei. Jotkut tosiaan tekevät sen nopeasti ja pikaisesti ja toiset sitten niin, että karsinaan viitsii hevosenkin tuoda... Minulla ei yleensä ole kiire tehdä omaa tallivuoroani, joten siivilöin pintakuivikkeita ja aika paljon paskaa niistä lähtee, kun joku muu on ottanut vain enimmät pois. Lisäksi pissaakin on yleensä päivittäin karsinoissa enemmän kuin talikollinen.

Joillakin on tapana lapata puhdasta kuiviketta lantalaan, joka tietenkin on huono homma. Mutta meillä onneksi tallinpitäjä tuo puhdasta kuiviketta X määrän ja jos se ei riitä, niin asiakas ostakoot lisää. Eli ainoa ongelma on lantalan liika täyttyminen, mutta sekin onneksi laskutetaan tallivuokrassa, joka ei ole halpa. Ja jos hinta nousee jollekin liian kalliiksi, niin vaihtakoot tallipaikkaa. Minulla ei ole tarvetta vaihtaa ja hevoselleni riittää nykyinen kuivikemäärä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.12.25 11:54:39

En jaksanut lukea aiempia kommentteja, mutta laske kulutus kun asiakas siivoaa itse. Toisilla tyyli lapata kaikki pois ja uudet tilalle, ei välitetä vaikka puhdasta menisi lantalan- kuivike kustannukset nousee- lantalan tyhjennys väli tihenee.

Lähettäjä: l66r 
Päivämäärä:   2.12.25 12:17:14

Jos asiakas siivoaa itse niin ei kai yksikään tallinpitäjä silloin tarjoa kuivikkeita?? Kai jokaisen sopimuksessa lukee, että asiakas siivoamisen lisäksi myös kuivittaa karsinan itse? Tallinpitäjä maksaa yleensä lantalan tyhjennyksen, mutta senkin sisällyttää tallivuokraan niin, ettei tee persnettoa.

Kustannusten noustua moni uusi sopimukset jo muutama vuosi sitten niin, että tallivuokra ei muuttunut mihinkään, mutta karsinoiden siivous ja kuivittaminen ja tarhojen siivous jäi asiakkaiden omalle vastuulle. Tallinpitäjän kustannukset laskivat, kun työntekijän/tallinpitäjän ei tarvinnut enää siivota karsinoita eikä tallinpitäjän kustantaa kuivikkeita, ja aikaa säästyi muuhun, ja tallinpitäjälle jäi rahaa lantalan tyhjennyskuluihin.

Toki tuossa on huono puoli se, jos asiakkaat siivoavat karsinoita miten kerkeävät ja niitä räplätään sitten aamusta iltaan, joten ainakin itse pidän parempana vaihtoehtona sitä, että kaikki karsinat siivotaan kerralla tiettyyn aikaan päivästä.

Kerran myös kyselin tallipaikkaa eräältä tallilta, jossa tallin puolesta siivottiin karsinat aamulla ja omistajan piti illalla lapata lannat karsinoista pois. Tämän tarkoituksena se, että tallityöntekijällä on vähemmän hommaa aamuisessa siivoamisessa. Minä käyn tallilla yleensä aamulla/päivällä, joten en ole illalla siivoamassa karsinaa. Tallinpitäjälle ei kuitenkaan käynyt se, että olisin itse siivonnut hevoseni karsinan kokonaan, jolloin työntekijän ei tarvitse tehdä sitä ollenkaan, joten en sitten voinut ottaa karsinapaikkaa tuolta, koska olisin joka ilta joutunut nakittamaan jonkun tallikaverin ottamaan ne lannat karsinasta puolestani....

Minulle ei ole mikään ongelma maksaa tallinpitäjälle enemmän saadakseni tarvitsemani lisäpalvelut, kuten täysihoito sille ajalle, kun en itse pääse tallille. Mutta kaikki eivät tarjoa tällaista, joten tallipaikka pitää valita sen mukaan, missä asiat saa joko ostettua rahalla tallinpitäjältä tai sitten tallikavereilta. Joudun kuitenkin jonkin verran reissaamaan työn ja perheen vuoksi, joten en voi sitoutua olemaan paikalla 365 vrk vuodessa.

Lähettäjä: Jännä 
Päivämäärä:   2.12.25 12:25:52

Hevosen pito on muutenkin niin kallista, että välillä ihmettelen onko sen satasen "säästön" väärti sitten ryhtyä hevosenomistajana puolihoitoon? Toki joo vuodessa säästää sitten enemmän, mutta myös aika on rahaa :)

Lähettäjä: hhssh 
Päivämäärä:   2.12.25 14:19:46

"Lähettäjä: Jännä
Päivämäärä: 2.12.25 12:25:52

Hevosen pito on muutenkin niin kallista, että välillä ihmettelen onko sen satasen "säästön" väärti sitten ryhtyä hevosenomistajana puolihoitoon? Toki joo vuodessa säästää sitten enemmän, mutta myös aika on rahaa :)"

Minä kyllä maksaisin täysihoidosta sen mitä veloitetaan, mutta jostain syystä sitä harva enää tarjoaa. Täälläkin kaikki tallit vaihtaneet sopimuksen sisällön täysihoidosta puoli- tai itsehoitoon.

Lähettäjä: Muistelo 
Päivämäärä:   2.12.25 14:38:46

Yhdellä tallilla lapsen isä oli tallilla mukana ja halusi auttaa ja nopeuttaa hommia. Auttoi siis karsinan siivouksessa. Mitä teki isä, otti lapiolla koko karsinan tyhjäksi kaikesta tavarasta ja toi sinne uudet kuivikkeet. Tämän ehti tekemään monta kertaa, ennenkuin joku sanoi, että käytä talikkoa ja säästä kuivikkeita. Ei se silti mennyt jakeluun, käytti mieluummin lapiota. Näiden kanssa voi sitten ihmetellä miksi kuviketta menee niin paljon.

Päivämäärä:   2.12.25 14:43:38

ltl: Patjakarsinoita ei kuiviteta kuin kerran viikkoon, puoleentoista, koska kuiviketta on niin paljon ettei tarvitse. Tasaukseen ei mene 12 neliön karsinassa puolta minuuttia kauempaa. Ammattilaiset eivät myöskään käytä mitään joka karsinan jälkeen tyhjennettäviä minikottareita vaan +200l joihin siivotaan useampi karsina. Lakaisu tehdään koko tallille viimeiseksi kerralla ettei koko ajan pölise.

Huomaa kyllä, kuka on tehnyt hommia ammatikseen ja kuka ei... :D

Lähettäjä: ltl 
Päivämäärä:   2.12.25 15:43:39

*** ei näköjään kuitenkaan osaa lukea, mutta pakko komemntoida silti. En vaivaudu edes vastaamaan, kun lukutaitosi on tuolla tasolla...

Mutta ehkä ammatikseen karsinoita siivoavat eivät ole edes peruskoulua läpäisseet, kun ei ole tarvinnut opetella lukemaan?

Lähettäjä: Ku 
Päivämäärä:   3.12.25 13:29:56

Meillä voisi melkein pyytää rahaa siitä, että antaa siivota karsinan :D Olen kieltänyt juuri kuivikkeiden h

Lähettäjä: Ku 
Päivämäärä:   3.12.25 13:30:18

ukkaamisen takia.

Lähettäjä: Joost 
Päivämäärä:   4.12.25 17:28:38

Ihan tohtorinväitöskirjalla voin sanoa, että nopeus on yksi laatukriteeri. Jos niitä " siivilöitsijöitä" joutuisi palkkaamaan, niin huhuh. Omahoitoisessa tallissa taas kottikärryt ja talikot olisi koko ajan jonotuksessa, sekä se, että siivilöitsijät vievät myös puolilikaista tavaraa paljon ulos, joka toimii hyvin vielä pissapaikan pohjakerroksena. Eli ei kiitos teille.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.