Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Nuolee maata

Lähettäjä: Aapuuva 
Päivämäärä:   28.11.25 12:33:02

Ostin hepan keväällä, tämä on nyt ensimmäinen yhteinen syksy. 6-vuotias pv, tamma, Suomessa syntynyt.

Se nuolee maata tarhassa. Kaivaa kaviolla pienen kuopan ja alkaa nuolla siitä kohtaa maata. Voi nuolla kymmenenkin minuuttia kerralla. Tekee sitä varsinkin silloin kun maa on märkä. Ei tehnyt tämä kesällä kun oli laitumella (en ainakaan nähnyt).

Sillä on hevosseuraa tarhassa, tulee hyvin juttuun muiden kanssa. Tarhassa tilaa ja vaihtelevaa maastoa, pari puuta, pari isoa kiveä, salaojitettu sorapohja. Olen vienyt sinne havuja, lehtipuiden oksia, haavan runkoa, leluja. Ruokitaan ulos kolmen tunnin välein, saa reilusti heinää, saa syödä rauhassa. Lähtee välillä heiniltään nuolemaan maata ja palaa sitten taas heinille. On kovin puuhakas eikä juurikaan seisoskele tarhassa vaan puuhailee koko ajan jotain.

Liikutan lähes joka päivä ratsastaen tai kävelyttäen, maastossa ja kentällä. Nyt lisännyt lenkkien kestoa, ettei olisi niin paljon joutoaikaa tarhassa nuoleskeluun. Menee hyvin ja lähtee aina mielellään lenkille.

Saa reilusti hyvää heinää ja muut rehut, kivennäiset ja vitamiinit laskettu optimaaliseksi. Sen pitäisi nyt saada kaikki ravinteet mitä tarvii. Vettä ja suolaa aina tarjolla.

Tutkittu klinikalla, sanovat että on terve kuin pukki, paitsi tietenkin sitä hiekkaa näkynyt mahassa röntgenissä, mutta vähäisiä määriä. Eläinlääkärien mielestä maan nuolemiselle ei löydy fyysistä selitystä, pikemminkin ongelma on henkinen; varsana opittu tapa.

Miten tästä eteenpäin? Mitä muuta voisin vielä kokeilla ettei nuolisi niin paljon sitä maata? Hiekka ei kuitenkaan kuulu hevosen elimistöön. Vai annanko vaan asian olla ja hevosen nuolla sitä maata? Kerro, jos sinulla on tämmöisestä kokemusta.

Re: Nuolee maata

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.11.25 12:35:40

Jotain puutosta on, sinkki-kuparia antaisin. Nuoleeko siis savea vai sitä hiekkaa?

Päivämäärä:   28.11.25 12:59:44

Nuolee soraa. Tarha on perustettu siten, että alimpana on kuitukangas jonka päälle on levitetty soraa, alimpana on isompaa louhetta.

Päivämäärä:   28.11.25 13:32:42

Voi olla että tykkää vaan siitä mausta :’D

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   28.11.25 14:00:07

Maan nuoleminen ei ole yleensä mikään puutostila. Syy voi olla stressi,pelko, tylsyys, kipu mahassa tai suolistossa tsi opittu ärsyttävä tapa.

Päivämäärä:   28.11.25 15:44:12

Kokeile piimaa-valmistetta. Esim. https://www.hevari.fi/steel-joint-10-kg.html

Lähettäjä: Kipa 
Päivämäärä:   28.11.25 15:44:34

Mun hevosella se on emältä opittu huono tapa. Sillä on tietyt hetket päivästä kun se tekee sen, emällä oli tismalleen samat ajat. Onneksi ei tullut siitä tammasta tehtyä kuin tämä yksi varsa kun tilanteen huomasin. Tapaa on lähes mahdoton kitkeä täysin pois. Liikuntaa, kavereita, virikkeitä. Kun maa jäätyy ja lumi maassa niin meillä nuoleminen loppuu. Ei nuole myöskään kesällä laitumella kun on ruohoa mitä etsiskellä.

Itse olen huomannut, että nää maan nuoleskelijat eivät yllättäen olekaan niitä tallin ahneimpia hevosia. Ne voi tosiaan jättää heiniä syömättä ja lähteä kaivelemaan kuoppia. Ne on tosi touhukkaita ja omatoimisia luonteeltaan. Mutta hermohan siihen on omistajalla mennä, myönnetään.

Päivämäärä:   28.11.25 17:42:06

Mun heppa tekee samaa, mutta se nuolee sitä savimaata. Oon yrittänyt laittaa lantaa noulukohtien päälle jos se vähän hidastaisi hommaa.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   28.11.25 17:46:07

Kokeile auttaisiko joku nuolukivi tarhaan. Meillä chian savi(?) nuolukivi vähensi huomattavasti.

Lähettäjä: Kipa 
Päivämäärä:   29.11.25 12:48:05

Joo, hevosta voi yrittää "harhauttaa" eli laittaa sinne tarhaan jotain "parempaa" eli vaikkapa joku pitkäkestoinen makunuolukivi (esim. Hankkija myy), tai jotkut hevoset on ihan hulluna haavan kuoreen. Olen laittanut tarhaan oikein vanhan haavan runkoa jossa on tosi paksu kaarnakerros. Siinä menee hevosella aikaa kun sitä kuorii.

Toisaalta olen joskus kaatanut nuolupaikoille maahan jotain pahanmakuista tököttiä (esim. chilikastiketta), valkopippuria tai hevosen kusta ja se on estänyt hevosta nuolemasta juuri siitä (toki kohta se nuolee sitten jostain muualta).

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   29.11.25 12:59:43

Mun Heppa tekee samaa ja aion ottaa testiin tuon chian nuolukiven.

Gastro clay B chialta mielestäni vähensi nuolemista. Lisäksi annan mashin sekaan joka päivä vähän suolaa (1 rkl). Mutta nyt on taas sula maa, niin kokeilen kyllä tuon nuolukiven.

Päivämäärä:   29.11.25 17:18:10

Tarkoitatteko siis tuota Chian Carbon Clay -kiveä?

Lähettäjä: Ookoo 
Päivämäärä:   29.11.25 20:19:42

Ensimmäisenä tarkista saako riittävän määrän suolaa 1-2rkl vrk vaikka ois kivi, natriumista on pulaa.

Sinkki-kupari raudaton esim cdg sinkkikupari.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.