Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Avioero ja hevoset

Lähettäjä: Gertrude 
Päivämäärä:   26.11.25 23:06:47

Yhteinen taival alkaa lähestyä loppua yli 20-vuoden jälkeen.
Hevoset, oikeasti 2 ponia, on kotona.

Miten olette hoitaneet hevosten asiat eron tullessa? Itselläni ei ole varaa pitää vieraalla. Ja tutut joiden luo voinut ponit majoittaa esimerkiksi reissun ajaksi, luopuneet jo hevosistaan.

Talven heinät ja kuivikkeet hankittu, paljon varusteita. Miten olette myynnin niille hoitaneet kun itse olette olleet lähtevä osapuoli?
Kovin raskaalta tuntuu poneista luopuminen, varusteet saa muistoja kovasti mieleen.

Re: Avioero ja hevoset

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.11.25 23:11:43

Eikö toinen osapuoli voi lähteä?

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   26.11.25 23:11:55

Muutatko itse pois? Eli ponienkin on lähdettävä? Voitko viedä tallipaikalle ja etsiä vuokraajat? Näin voit itse pitää ponit ja olla mukana niiden arjessa.

Päivämäärä:   26.11.25 23:19:56

Pienin mahdollinen eläke mulla, joten ei ole vaihtoehto viedä muualle hoitoon. Edes autoa taikka mitään lemmikkiä ei ole varaa pitää.
Koirakin menossa piikille kun vähän hankala tyyppi eikä tule sopeutumaan kerrostaloon. Sekin täyttää 3kk päästä vasta 4.

Lähettäjä: Rem 
Päivämäärä:   26.11.25 23:34:01

Kysele jotain itsehoito pihattoa, sellainen ei paljoa maksa jos kerta kuivikkeet ja heinätkin jo on. Toki sinnekin täytyisi jollain kulkea

Lähettäjä: Ø 
Päivämäärä:   26.11.25 23:59:21

Jos hevosia ei ole vara pitää ne joko myydään tai lopetetaan.

Lähettäjä: Peile 
Päivämäärä:   27.11.25 00:37:08

Nyt kyllä vähän uhriudut, jos koirakin pitää lopettaa, kun tiedät jo ennalta, ettei sopeudu. Koirat ja kissatkin sopeutuu monesti ennakko-oletuksista huolimatta kerrostaloon, kun on jo tuttu ihminen. Hevoset onkin sit eri juttu, jossei rahat vaan riitä

Lähettäjä: Terhi 
Päivämäärä:   27.11.25 06:24:14

Ei kai mihinkään reissuunkaan sitten olisi varaa?
Ei tuossa taida olla muuta vaihtoehtoa kuin antaa ponit ylläpitoon, etsiä vuokraajia tai myydä varusteineen, jos on varma, ettei pysty tallille kulkemaankaan.

Päivämäärä:   27.11.25 06:44:20

Koira isohko palveluskoira rotuinen. Ei osaa kulkea vetämättä remmissä eikä siedä kaikkia koiria. Itselläni useampi jalkavaurio joten taluttamisesta ei tule mitään. Tottunut olemaan irti paljon ulkona. Toki käy miehen kanssa pitkillä lenkeillä useamman kerran päivässä.

Vanhempi poni toiminut nuoremmalle kaveriponina omien vaivojensa takia. Kivuton ja virkeä on. Paremmassa kunnossa kuin aikoihin. Tämä voisi kuitenkin olla järkevää lopettaa.
Nuorempi erikoinen luonteeltaan ja koulutus alkutekijöissä. Terveenä ollut.

Meiltäpäin katselin tallipaikkaa, se on alkaen 400e ja siitä ylöspäin. Ei omat rahat todellakaan riitä. Vuokra-asunnot 550e ja siitä ylöspäin.

Päivämäärä:   27.11.25 06:55:42

"Koira isohko palveluskoira rotuinen. Ei osaa kulkea vetämättä remmissä eikä siedä kaikkia koiria. Itselläni useampi jalkavaurio joten taluttamisesta ei tule mitään. Tottunut olemaan irti paljon ulkona. Toki käy miehen kanssa pitkillä lenkeillä useamman kerran päivässä."

Siis se, että koira ei osaa kulkea vetämättä remmissä on ihan teidän omistajien syy kun ette ole kouluttaneet sitä. Ja harva koira sietää kaikkia koiria, ei todellakaan ole syy viedä piikille! Miksei se koira jää miehelle jos kerran mies sen on hoitanutkin? Sinä et selkeästikään pysty.

Lähettäjä: Minnihiiri 
Päivämäärä:   27.11.25 07:24:37

^tuossa kohtaa elämää aloittaja ei varmaan hyödy siitä, että kerrotaan syyllistävästi mitä koiran kanssa olisi pitänyt aiemmin tehdä koulutuksessa aiemmin :)
Ja melkein veikkaan ettei ilmeisesti siis maalla irti asuneen ison aikuisen koiran pikakoulutus kulkemaan kiltisti hihnassa liikuntavammaisen aloittajan kanssa yhdistettynä samalla pieneen kerrostaloasuntoon muuton kanssa ole ihan se helpoin nakki. Ja tuskinpa aloittaja asiaa pohtisi, jos aloittajan mies halusi koiran pitää.

Lähettäjä: 'Ä 
Päivämäärä:   27.11.25 07:32:58

Laita terve poni ylläpitoon ja sairaampi joko taivaslaitumille tai ylläpitoon seuraponiksi (esim varsoille haetaan paljon kaveriponeja ylläpitoon) riippuen kuinka vaivanen on.

Ei tarvi nyt tehdä myyntipäätöstä terveestä ponista avioeron keskellä ja voit miettiä rauhassa löytyykö joskus joku itsehoitotalli ja onko mahdollisuus hankkia auto.

Tai puoliylläpitoon jos pystyt itse vastaan puolista kuluista ja kulkemaan tallille. Puolet yhden ponin maksusta vaatimattomall atallilla maksaa vähemmän ku kahden ponin ylläpito kotona. Toki en tie maksoko sun ex puoliso ne ponit

Päivämäärä:   27.11.25 07:44:42

No eihän tähän ole kuin yksi ratkaisu!
Muut nuoremman ja lopetat vanhemman.

Ylläpidossa on aina se riski, että poni täytyykin hakea pikaisesti pois. Mihinkäs sitten ponin pistäisit?

Ylipäätään kuulostaa siltä, kun nuorempaakaan ei ole koulutettu, ettei ponien pito ole ollut mitenkään järkiperäistä ja tarpeellista. Ponit tarvitsevat liikutaan, koulutusta, aktiviteettia yms. Siinä missä hevoset kun (ja koirat!)

Mieskö nämä kaikki on kustantanut vai millä nämä on elätetty?

Päivämäärä:   27.11.25 08:20:04

"tuossa kohtaa elämää aloittaja ei varmaan hyödy siitä, että kerrotaan syyllistävästi mitä koiran kanssa olisi pitänyt aiemmin tehdä koulutuksessa aiemmin :)
Ja melkein veikkaan ettei ilmeisesti siis maalla irti asuneen ison aikuisen koiran pikakoulutus kulkemaan kiltisti hihnassa liikuntavammaisen aloittajan kanssa yhdistettynä samalla pieneen kerrostaloasuntoon muuton kanssa ole ihan se helpoin nakki. Ja tuskinpa aloittaja asiaa pohtisi, jos aloittajan mies halusi koiran pitää."

Pointti olikin se, että aloittaja on viemässä tuollaista nuorta, kouluttamatonta koiraa vaan piikille, kun ylimielisesti ajattelee, että sille ei löytyisi sopivampaa kotia.

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   27.11.25 08:31:42

myyntiin vaan, tai lopetukseen. Varsinkin jos sinulla terveysongelmia. Talleja löytyy aina minne kyllä pääsee hevosia haistelemaan jos se tuntuu tarpeelliselta. Säästääkin ison ajan ja rahan ja murheet.
Lopulta ne on vaan hevosia.
Kyllä asiat selviää, niin niille aina käy.
Tsemppiä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.11.25 08:38:05

” Nyt kyllä vähän uhriudut, jos koirakin pitää lopettaa, kun tiedät jo ennalta, ettei sopeudu. Koirat ja kissatkin sopeutuu monesti ennakko-oletuksista huolimatta kerrostaloon, kun on jo tuttu ihminen. Hevoset onkin sit eri juttu, jossei rahat vaan riitä”

Tämä. Nyt kyllä vähän kuohutti itseänikin, että eläintä ei kouluteta ja laitetaan piikille kun tulee muutos, johon ei a) ole tajuttu varautua tai b) ei haluta edes sopeutua.

Itse eläimiä hankkiessani tärkeää oli, että eläimet on mun nimissä ja oli selvää, että eron tultua pystyisin ne pitämään. Mutta kyllähän tuo kuulostaa, että vaihtoehdot on etsiä edullinen paikka, antaa ylläpitoon, myydä tai lopettaa. Jos tuloja ei ole mahdollista hankkia enempää.

Päivämäärä:   27.11.25 08:55:07

Kiitos Minnihiiri. Asia on juurikin niin kuten asiat on.
Miehen työvuorot on 12h + tunnin työmatka. Jos kaupassa käy niin päivä on pitkä. Tekee tälläisiä päiviä 4, jonka jälkeen 5 vapaata.
Sekin aika mahdoton yhtälö että työpäivinä kävisin koiran hoitamassa. Kun ei tosiaan ole sitä autoa.

Koiraa koulutettu jonkin verran mutta jopa yksityinen kouluttaja sanoi että sillä hyvät oltavat kun saa paljon pihalla touhuta. Ja ettei välttämättä ole ns.kaupunkikoira.

Kyselen muutamilta ponitutuilta kiinnostaako heitä kumpikaan poni. Vanhempi voi vaikka varsan tehdä, kuten nuorempikin. Tammoja ovat.

Päivämäärä:   27.11.25 09:00:49

Tosiaan, itse olen ponien kulut hoitanut. Ja mies auttanut lähinnä uuden heinäpaalin siirrossa. Loput rahoistani mennyt omiin lääkkeisiin ja fyssarilla käynteihin.

Poneja juoksutettu kentällä yhdessä irti tai erikseen liinassa.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   27.11.25 09:23:05

Jos minä olisin aloittajan saappaissa niin etsisin nuoremmalle ponille ja koiralle uudet kodit ja vanhempi poni ikivihreille.
Jos ei aloittajalla riitä kunto ja kyky ulkoiluttaa isoa koiraa NIIN SE EI TARKOITA ETTEI KUKAAN MUUKAAN kykene siihen. Ihan varmasti sille koiralle löytyy ottajia, just sellaisia jotka on muuttaneet maalle ja tekee etätöitä esimerkikisi.

Lähettäjä: Kwy 
Päivämäärä:   27.11.25 09:37:14

Jos ponit ovat tammoja ja rodullisia, niin voihan niille löytyä esim.siitosleasing kotikin jos haluaa hetken aikaa katsoa ja miettiä ennen myyntiä, tai saa muut asiat järjestymään tänä aikana ja otettua itselleen tämän jälkeen takaisin.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   27.11.25 09:46:13

Ylläpidot, vuokraajat ja muut ovat riski. Toinen osapuoli voi sanoa sopimuksen irti lyhyelläkin varoitusajalla ja sitten ollaan pulassa, mitä swn ponin kanssa nyt tekee. Myyntiin tai lopetukseen. Eläkeläisen tulot tuskin tulevat nousemaan niin että voisi ylläpitää kalliita eläimiä.

Koiran kanssa koittaisin etsiä uutta kotia vaikka eläinsuojelyhdistyksen avulla, saattaisi löytää uuden paikan maalta.

Lähettäjä: Td 
Päivämäärä:   27.11.25 09:59:56

Kyllä, niinkuin edellinen sanoo, ponit myyntiin ja en kyllä koiralle uutta kotia etsisi vaan laittaisin pois.

Lähettäjä: oo 
Päivämäärä:   27.11.25 10:28:57

Oletko pisterivi ikinä kuullut spimuksista? Sopimushan sen määrää kuinka pitkä irtisanomisaika on ja sopimus myös määrittelee kuka velvollinen huolehtiin hevosesta irtisanomsiaikana

Päivämäärä:   27.11.25 10:38:49

"Oletko pisterivi ikinä kuullut spimuksista? Sopimushan sen määrää kuinka pitkä irtisanomisaika on ja sopimus myös määrittelee kuka velvollinen huolehtiin hevosesta irtisanomsiaikana"

Niin, täälläkin saadaan lukea ihan viikottain kuinka hyvin ne sopimukset toimivat. Ja vaikka nyt sattuisikin löytymään hyvä paikka missä jomma toimii, varattoman ei kannata tukeutua siihen ajatukseen että sille ponille löytyy sormia napsauttamalla uusi paikka jos vanha irtisanoo. On ikävää löytää itsensä tilanteesta jossa poni pitää hakea viikon päästä eikä varattomalla ihmisellä ole mitään ideaa millä sen ponin hakisi tai mihin sen laittaisi.

Lähettäjä: Hopoti 
Päivämäärä:   27.11.25 10:47:13

Tiedän tunteen. Olen ollut lähes samassa tilanteessa. Hevoset pystyin myymään, mutta otti se koville...

Ja on täysin ymmärrettävää, että maalla aina vapaana elänyt koira ei ole koulutettu elämään kaupunkikoiramaisesti. Mutta suosittelen että aluksi etsit vaikka eläinsuojeluyhdistyksen kautta uutta kotia ja vasta jos sellaista ei löydy, päädyt lopetukseen. Itse pidin maalla kasvaneet koirat hieman väkisin epäsuotuisassa ympäristössä kaupungissa, oli hankalaa, mutta tiesin että päädyn vielä takaisin maalle, kunhan elämä taas palaa raiteilleen.

Paljon tsemppiä vaikeaan elämänvaiheeseen, ainoa lohdutuksen sana on, että kaikki kyllä järjestyy ajan kanssa!

Lähettäjä: Anita 
Päivämäärä:   27.11.25 11:01:49

maalla asuvalta tutulta lähti juuri viimeinenkin koira (koirat olleet isokokoisia laumanvartijoita ) hänhän voisi hyvinkin haluta aikuisen koiran . tosin remmissä pitäisi osata kulkea myös . itse vielä mainitsi ettei pentua jaksaisi enää .

ymmärrän miten vaikea tilanne aloittajalla on , todella ikävä. toivottavasti asiat jotenkin järjestyy .

Lähettäjä: Leon muistolle 
Päivämäärä:   27.11.25 15:16:05

Mitä ihmettä? Koira uuteen kotiin! Se on nuori ja sopeutuu kyllä, kun sopiva koti löytyy. Aivan käsittämätöntä, että edes harkitset nuoren ja terveen koiran lopettamista omista pitovaikeussyistä. Olet todella itsekäs etkä todellakaan ajattele koiran parasta lopettamalla sen tuossa tilanteessa. Koirat sopeutuvat uuteen kotiin paljon paremmin kuin me ajattelemme ja on itsekästä ajatella, että kun minä en enää pysty niin ei pysty kukaan muukaan.

Itse olen antanut eläinsuojeluyhdistykselle ison, vaativan ja hyvin haasteellisen 7-vuotiaan laumanvartijasekoituksen kun koira ei ( vähemmän yllättäen) sopeutunut kaupunkimaiseen ympäristöön. Luopuminen oli yksi elämäni kovimmista paikoista, mutta koira sai eläinsuojeluyhdistyksen auttamana aivan upean kodin maalta ja eli rakastettuna perheenjäsenenä vielä viisi vuotta. Ihan hirveä ajatuskin, että olisin riistänyt koirani hengen vain koska minä en enää pärjännyt haastavan koiran kanssa vääristä olosuhteista johtuen.

Lähettäjä: Leon muistolle 
Päivämäärä:   27.11.25 15:16:39

PS. Vanhatkin koirat sopeutuvat uuteen kotiin.

Lähettäjä: Hellu 
Päivämäärä:   27.11.25 15:31:40

"Tosiaan, itse olen ponien kulut hoitanut. Ja mies auttanut lähinnä uuden heinäpaalin siirrossa. Loput rahoistani mennyt omiin lääkkeisiin ja fyssarilla käynteihin.

Poneja juoksutettu kentällä yhdessä irti tai erikseen liinassa."

Niin oot maksanut itse ponien kulut, mutta oletko maksanut sun omasta asumisesta tai elämisestä mitään? Jos loput rahat menny lääkkeisiin ja fyssariin. Silloinhan mies on todellisuudessa elättänyt sun poneja, koska oot käyttänyt omat rahasi niihin oman elatuksesi sijasta. Miksi sulla on ollu poneja? Eiköhän niille joku parempi paikka löydy, jos ei ahneuksissaan ala pyytämään liikoja. Samoin koiralle, vastaanlaisia maatalokoteja on varmasti olemassa kun vaan viitsii etsiä. Jos koira tai ponit ei oo sairaita niin vähän radikaali olis laittaa piikille...

Lähettäjä: Lapsi 
Päivämäärä:   27.11.25 15:59:18

Poni ja hevonen olivat lapsen, minä autoin liikutuksessa. Jäivät asumaan lapsen isän talliin. Kävin niitä hoitamassa ja liikuttamassa. Maksoin osan kuluista, kuten ennen eroakin. Miehen kanssa sovittiin, ettei lapsen tarvitse erosta kärsiä enempää kuin on pakko, joten ponia ja hevosta ei myyty eikä viety toiselle tallille.

Päivämäärä:   27.11.25 18:33:08

Mies aina sanonut että hän hoitaa muut asiat jos ponit ja niiden kulut pääosin hoidan. Eli riippakivi olen aina ollut.
Vikaa niin paljon kropassa että sairaseläkkeellä ollut jo vuosia. Valitettavasti niin tyhmä etten osaa juurikaan tietokone hommia tehdä. Semmoista vois tällainen romukin tehdä.

Poneja ollut joskus enemmänkin. Jopa muutama miehen ostama. Nyt vaan nämä 2 tässä. Nämä omistan itse.

Koira moninkertainen kodinvaihtaja. On kuitenkin tervepäinen joten pää pysynyt kasassa.

Miehellä ollu ruoka valmiina kun kotio tulee. Useimmiten saunakin tulossa, talo lämmitetty, vaatteet pesty, taloa siivottu. Ilman apua ei hänkään täällä olisi voinut olla.

Päivämäärä:   27.11.25 18:37:27

Nyt en kyllä ymmärrä mikset myy sitä koiraa osaavaan kotiin?

Ei hihnssa vetäminen ja koirille haukkuminen ole syy viedä piikille.

Päivämäärä:   27.11.25 18:40:34

*hihnassa

Kuten joku jo sanoi niin vie löytöeläintaloon jos itsellä ei ole juuri nyt voimia etsiä sopivaa kotia koiralle. Mutta joku muu voi löytää sille hyvän kodin, maalta... Joku jolla kokemusta paimenista ja ymmärtää positiivisen koulutuksen päälle.

Päivämäärä:   27.11.25 20:29:19

Osaa toki kulkea remmissä, mutta jos joku rusakko vilahtaa, niin aika äkkiä kaataa taluttajansa.
Metsässä ollutkin irti, maanomistajan luvalla.
Välillä vienyt autolla sivummalle jossa voi heti autosta laskea juoksemaan.

Isohkot kulut tulee jos mies yhden autoista lainaisi käyttöön ja kävisin hoitamassa eläimet. Se mietinnässä nyt.
25km/sivu kaupungista tänne ajella.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   27.11.25 20:32:38

Mene oma talous ja terveys edellä.

Laittaisin miehen miettimään ratkaisun koiran osalta.

Ponit pois, joko myyt nuoremman ja vanhempi pois, tai molemmat pois.
Sun taloudellinen tilanne on niin tiukka, että et voi ottaa riskejä koiran tai ponien suhteen, että jotain palautuu sun maksettavaksi & hoidettavaksi.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   27.11.25 22:03:09

Jos on asunut maalla, ja koira siis siellä myös koko elämänsä, niin ei ole kenenkään eikä varsinkaan aloittajan syy että koira ei osaa kulkea remmissä!!!
Miksi ihmeessä sen pitäisi osata kun sen tehtävä on tuollaisessa paikassa kulkea vapaana ja vahtia maita!
Huomaa että täällä on vain kaupunkilaisia jotka eivät älyä että muuallakin on elämää kun kerrostaloissa. Luoja mitä pölvästejä!
Minä en edes omista koirilleni hihnoja, jos joskus on tarve niitä semmoiseen ottaa niin otan riimunnarun. Ja toki koiraa pystyn siinä kuljettamaan jos joku ihmeen tarve tulee, vaikka käynti eläinlääkärillä. Toki yleensä eläinlääkäri hoitaa samalla koirat kun käy katsomassa hevosia.
Mutta jokainen, siis ihan jokainen joka tietää yhtään mitään koirista niin ymmärtää että tuollainen koira ei kuulu kerrostaloon tai remmilenkeille edes!!

Päivämäärä:   27.11.25 22:17:59

Myyntiin kaikki, eihän sulla ole mitään muuta vaihtoehtoa. Eläinsuojeluyhdistys tosiaan saattaisi osata auttaa tuon koiran sijoittamisessa. Mutta tosiaan jos olet sairaseläkkeellä nyt eikä rahat pitoon riitä, ei ole vaihtoehto jäädä yhtään katselemaan mitään, tulisiko muuta ratkaisua. Ei tule. Sun tulot ovat tulevaisuudessakin samat kuin nyt joten ratkaisua ei pidä yhtään pitkittää. Mutta jos eläimet ovat terveitä, tietysti myy (/anna). Elämäntilanne voi muuttua ihan kellä tahansa, itsekästä on lopettaa siinä vaiheessa terveet eläimet.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   27.11.25 22:57:18

Aloittajan ongelma ei ole avioero vaan se, että on rakentanut oman elämänsä täysin vinksalleen. Ei rahaa, ei asuntoa, ei autoa, ei töitä. Ei mikään ihme, että mies kyllästynyt.

Lähettäjä: käytös 
Päivämäärä:   27.11.25 23:14:20

Nyt käytöstavat kunniaan, jos ei kykene vastaamaan asiallisesti, niin ei kannata vastata ollenkaan. Haluatko olla se joka antaa viimeisen iskun jo maassa olevalle?
Elämä vie meitä niin eri tavalla, ei kaikkeen pysty vaikuttamaan itse.

Ei ole väärin kiittää eläimiä, viettää mukavan viimeisen hetken niiden kanssa ja ottaa eläinlääkäri tai metsästäjä lopettamaan. Sillä varmistat, etteivät joudu väärille ihmisille kärsimään tai kiertoon. Ja sinulta loppuu huoli niistä välittömästi, tarvitset varmasti kaikki voimavarat nyt omien asioiden kuntoon laittoon.

Päivämäärä:   27.11.25 23:46:14

Koira parka. Kaikenlaiset ihmiset eläimiä ottaa. Lopettaisitko lapsesikin kun eivät viihdy kaupungissa.

Päivämäärä:   28.11.25 05:40:41

Nyt käytöstavat kunniaan, jos ei kykene vastaamaan asiallisesti, niin ei kannata vastata ollenkaan. Haluatko olla se joka antaa viimeisen iskun jo maassa olevalle?
Elämä vie meitä niin eri tavalla, ei kaikkeen pysty vaikuttamaan itse.

Ei ole väärin kiittää eläimiä, viettää mukavan viimeisen hetken niiden kanssa ja ottaa eläinlääkäri tai metsästäjä lopettamaan."

Kaikkeen ei tosiaankaan pysty vaikuttamaan, elämä on arvaamatonta. Sinun neuvosi sen sijaan on täysin epäempaattinen. Terveiden eläinten lopettaminen avioeron ja rahattomuuden takia ja siksi, että kuvittelee itse olevansa eläimille ainoa osaava hoitaja, on kammottavaa.

Lähettäjä: wå 
Päivämäärä:   28.11.25 06:45:18

Olette ehkä miehen kanssa kuitenkin väleissä vaikaka eroamassa? Muistan tuossa muutaman vuoden takaa tapauksen jossa ero tuli ja mies antoi naiselle kuukauden aikaa lähteä ponien, lasten ja muiden eläinten kanssa. Eläimiä sitten annetiin ylläpitoon ja myytiin nopellla aikatalululla kun oli pakko.

Itsekin suosittelisin siunua luopumaan eläimistä, jos talous on kerran niin tiukalla. Ei kannata ajaa itseään konkurssiin niiden takia.

Lähettäjä: Toinen täti 
Päivämäärä:   28.11.25 06:59:09

Avio- tai avoero ero on usein vähintään yhtä iso taloudellinen riski kuin työttömyys. Toivon sinulle aloittaja voimia ja että saat järjestettyä asiat parhain päin. Se, miten olette menot puolisosi kanssa tähän asti jakaneet, ei ole olennaista jatkon kannalta. Asian kysely ja kommentointi edellä oli asiatonta ja osoitti lähinnä typeryyttä ja myötätunnon puutetta.

Heinät ja kuivikkeet yrittäisin myydä alueen hevosihmisten FB-ryhmässä, jos sellainen on. Ehkä suoraan jollekin pikkutallillekin voisi niitä tarjota.

En kaikkea lukenut, joten jäi epäselväksi nuoremman ponin ikä, luonne ja koko. Jos se soveltuu ratsastuskäyttöön, on uuden kodin löytyminen varmasti suhteellisen helppoa. Aina parempi, jos muutkin kuin ihan pikkulapset voisivat ratsastaa. ”Seurahevosia” näyttää annetaan ylläpitoon -osastoilla olevan paljonkin tarjolla, joten vanhemman ponin uudelleen sijoittaminen hyvään kotiin vaatii enemmän onnea, jos realisteja ollaan. Ihanteellista varmaan olisi, että niille löytyisi yhteinen koti.

On mahdollista, että koiralle löytyy uusi hyvä koti haja-asutusalueelta. Toivotaan että niin käy. Itse en käsitä, minkä vuoksi ihmiset haalivat kaupunkiasuntoihin isoja palvelus- ja vetokoiria, jotka tarvitsevat paljon liikuntaa ja toimintaa, kun ei ole aikaa, kuntoa, taitoa ja tilaa niitä koirille tarjota. Sen vuoksi ymmärrän hyvin, että harkitset koiran lopettamista, jos et voi olla varma siitä, että uusi hyvä koti löytyy.

Tsemppiä.

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   28.11.25 08:06:45

Lähettäjä: *
Päivämäärä: 27.11.25 22:57:18

Aloittajan ongelma ei ole avioero vaan se, että on rakentanut oman elämänsä täysin vinksalleen. Ei rahaa, ei asuntoa, ei autoa, ei töitä. Ei mikään ihme, että mies kyllästynyt.

Ymmärräthän että jos ollaan naimisissa, eletään yhdessä niin omaisuus myös hankitaan niin että se sopii siihen yhteiseen elämään. Näin ollen avioparilla on YHTEINEN koti, mahdollisesti yksi yhteinen auto, töitä ja rahaa on muutoinkin huonosti tarjolla tässä maailmassa, etkä voi tietää vaikka aloittaja olisi vakavasti sairastunut ja pudonnut sairaseläkkeelle.
Aika tasapainoton kommentti siinä.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   28.11.25 08:58:20

Epäempaattinen kommentti ehdottaa terveen koiran lopetusta.. No jos sen ajattelee vain noin, mutta. Jos aivan aikuisten oikeasti haluaa koiralle parasta ja olla täysin vakuuttunut siitä että sen on hyvä olla niin se kannattaa lopettaa.
Kyse ei ole nyt mistään kultaisesta noutajasta, aika tarkkaan harkitsisin antavani neljävuotiasta laumanvartijaa yhtään kenellekään.

Päivämäärä:   28.11.25 10:40:06

Ei pidä ottaa koiraa jos ei pysty sitoutumaan antaa sille hyvän elämän. Kun tulee tilanne eteen ettei sitä pysty enää pitämään niin silloin sille etsitään uusi koti jos se kerta on terve.
Todella oksettavaa vain tokaista että terve koira piikille.
Kyllä pistää vihaksi tuollainen asenne.
Itse jouduin eilen tekemään omalle koiralle viimeisen palveluksen mutta se oli jo yli 14 vuotias (iso rotu) ja mennyt viime päivinä huonoon kuntoon.
Koiran kasvattajaan tai löytöeläinkotiin yhteys tai paikallisten kodinvaihtaja fb-ryhmiin ilmoitus että koirasta johtumattomista syistä etsii uutta kotia.
Äläkä enää ota koiraa. Ikinä!

Lähettäjä: Toinen täti 
Päivämäärä:   28.11.25 10:46:55

Lähettäjä: *
Päivämäärä: 27.11.25 22:57:18

—-

Aloittajalla ei ole mahdollisuutta lunastaa nykyistä kotiaan: on tehty avioehto, jos puoliso on hankkinut tilan ennen naimisiinmenon tai puoliso ei ole halukas myymään omaa osuuttaan aloittajalle tai kiinteistön lunastaminen on eläkkeellä olevalle liian kallista eikä ole voimia ja osaamista kiinteistöstä yksin huolehtia.

Tähän mennessä hän ei ole tarvinnut omaa/toista asuntoa eikä autoa. Miksi hän olisi sellaiset hankkinut sen varalta, että ero joskus tulee?

Jokainen järjissään oleva ymmärtää, että on olennainen ero, maksaako vuokraa, vastiketta tai omakotitalon ylläpitoa yksin vai yhdessä toisen kanssa. Vaikka kaikki kulut olisi jaettu puoliksi, on iso muutos, kun eron jälkeen joutuu maksamaan 100 eikä 50 prosenttia asumisen kuluista.

Vaikka pahanpäivän varalle olisi säästöjä, on erittäin järkevää pohtia, kannattaako tuossa elämäntilanteessa niitä käyttää kolmen ison eläimen ylläpitoon, autoon jne. Kymppitonnit hupenevat siinä muutamassa vuodessa.

Lähettäjä: Kop 
Päivämäärä:   28.11.25 13:13:48

Minä en ymmärtänyt miksi pitää erota ja sotkea elämänsä? Mies kuulostaa kiltiltä ja joustavalta. Seuraavaksi valitat, kun on niin yksinäistä...

Lähettäjä: Sohvapöytä 
Päivämäärä:   28.11.25 13:41:30

Onko aloittajalla siis avioehto?

Lähettäjä: Kipa 
Päivämäärä:   29.11.25 07:31:43

Jos minä olisin sinä niin laittaisin molemmat ponit myyntiin varusteineen ja katsoisin löytyykö kiinnostuneita.Luulisin, että löytyy jos ne ovat käsiteltävissä. Koirista en ymmärrä mitään. Sinulla on nyt niin paljon huolia, että saisit keskittyä niihin rauhassa eikä menisi kaikki aika ja resurssit eläimiin. Tsemppiä!

Lähettäjä: Nn 
Päivämäärä:   29.11.25 10:33:30

Onhan se mies voinut haluta erota? Yllä olevaan kommenttiin. Minimieläke on tosi pieni käsittääkseni. Tsemppiä paljon sinne aloittajalle

Lähettäjä: Hannele 
Päivämäärä:   29.11.25 12:13:21

Poishan ne ponit on myytävä jos ei ole varaa pitää hoitotallilla. Tai lopetettava.

Poni(t) voi myydä varusteineen tai myyt varusteet erikseen.

Tee aloittaja asiasta hyvin yksinkertainen, mieti järjellä. Tuossa tilanteessa ei ole varaa, konkreettisestikaan, tunteiluun.

Koira piikille, turha tässä vaiheessa enää harmitella jos ei ole koulutettu kunnolla.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   29.11.25 14:02:15

Kun se oma elämä pitää rakentaa itsensä eikä kenenkään muun varaan. Jos ei ole varaa pitää poneja yksin, ei niitä pidä haalia silloinkaan kun on parisuhteessa.

Päivämäärä:   29.11.25 15:36:59

Tähti puhuu puppua. Yhtä hyvin itse voi kuolla, sairastua tai vammautua tms. ettei enää ole hevosista tai muista eläimistä huolehtimassa. Ei elämää voi elää jos ja jos -tyylisesti.

Ihmisen pitää vain sopeutua kulloiseenkin tilanteeseen.

Voi kumpa tämän pitäisivät mielessä ne monet karjatilalliset, jotka ovat uupuneet työtaakan alle ja jättäneet eläimet hoitamatta eivätkä hakeneet apua ajoissa tai myyneet eläimiä.

Päivämäärä:   29.11.25 15:41:03

"Kun se oma elämä pitää rakentaa itsensä eikä kenenkään muun varaan. Jos ei ole varaa pitää poneja yksin, ei niitä pidä haalia silloinkaan kun on parisuhteessa."

Miksei? Jos tilanne sallii ponien pitämisen asiallisesti niin siinäpähän pitää. Kun tilanne muuttuu, laittaa pois. Tuolla logiikalla kukaan ei voi ikinä hankkia mitään, koska vain voi tapahtua jotain sellaista ettei sitä rahaa enää olekaan.

Lähettäjä: Jepu 
Päivämäärä:   29.11.25 15:42:49

No just näin, kuin Hannele kirjoitti.

Aloittajakin on ymmärtääkseni pitänyt hevosia kauan. Ihmiselämässä tulee kaikenlaisia yllätyksiä, ja niihin pitää sopeutua.

Takuueläke taitaa olla n 1000 €/kk, joten sen avulla ei eläimiä pidetä, joten tärkeintä on sopeuttaa oma talous mahdollisimman nopeasti uuteen elämäntilanteeseen. Parhaimmillaan ponin myyntihinnalla voi saada vaikka jonkun huonekalun uuteen kotiin tms.

Päivämäärä:   30.11.25 11:31:37

Toivottavasti Hannele ei myöskään ikinä hanki koiraa.

Lähettäjä: Anita 
Päivämäärä:   1.12.25 12:54:15

minäkin ajattelin ennen ja osittain vieläkin näin: " Kun se oma elämä pitää rakentaa itsensä eikä kenenkään muun varaan. Jos ei ole varaa pitää poneja yksin, ei niitä pidä haalia silloinkaan kun on parisuhteessa."

mutta en osannut itselleni ennustaa näitä kaikkia sairauksia edes 5-6 vuotta sitten kun ensimmäisen hevosen hankin . vielä sinnittelen ja pärjätään jotenkin mutta luopuminen on edessä .

perheen koirat on helppo sijoittaa tai jättää perinnöksi muille . ja voinkin ne luottaivaisin mielin jättääkin perheenjäsenille.

Päivämäärä:   1.12.25 21:55:03

Samat ajatukset oli kuin Anitalla. Ei kristallipallo kertonut että kaatuessa loukkaannun niin että eläkkeelle pikavauhtia.
Lisäksi he, joita luulin ystäväksi, eivät sitä olleet vaan hyväksikäyttäjiä. Kun heillä oli vaikeaa, autoin ja pidin hevosensa täällä. Kun nyt itse tarvitsisin apuja, ei käy mitenkään.

Päivämäärä:   1.12.25 22:03:04

Tilanne "kelluu" täällä vielä. Yritetty puhua mutta asiat aika solmussa edelleen.

Päivämäärä:   1.12.25 22:04:18

Onpa surullista Gertrude, että tuollaisia "ystäviä" :(

Olisiko senkin takia hyvä aloittaa uusi elämä jossain uudessa paikassa? Uusi alku, uudet ystävät. <3

Lähettäjä: sipi 
Päivämäärä:   2.12.25 22:50:40

Miksei mies voi pitää koiraa? Sille tarha pihalle ja lämmitetty koppi. Vapaapäivinä kulkisi mukana.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.