Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kännykällä kuvaaminen kun itse ratsastaa

Lähettäjä: Hortensia 
Päivämäärä:   25.11.25 20:07:15

Olenko jotenkin vanhan liiton ratsastaja kun itselle tulee jonkinlainen myötähäpeä jos näkee videoita joissa ratsastaja kuvaa selästä kun mennään esim. laukkaa maastossa tai mitä tahansa periaatteessa? Ymmärrän että jos on tuttu hevonen niin on luottoa, mutta varsinkin masstossa tuo on ihan selkeä turvallisuusriski, ties mikä peura voi hypätä puskista tien eteen. Myös ehkä periaatekysymys, miksi tai kelle sitä pitää näyttää? Jotenkin nykyaika on niin hassua.

Re: Kännykällä kuvaaminen kun itse ratsastaa

Päivämäärä:   25.11.25 20:07:38

*maastossa

Lähettäjä: oi 
Päivämäärä:   25.11.25 20:09:14

Minulla on gopro, ja videon voi julkaista pystysuuntaisena kuten puhelimesta. Ei siis automaattisesti ole puhelimella kuvatti, vaikka sitäkin varmasti tapahtuu.

Lähettäjä: Maisa 
Päivämäärä:   25.11.25 20:19:24

Kiinnittänyt samaan asiaan huomiota.
Naapuri tallilla oli instahaaste missä piti kuvata jotain touhua hevosen selässä, maastossa ja kädet irti ohjista. Oikein fiksu haaste.

Lähettäjä: deow 
Päivämäärä:   25.11.25 20:29:10

Ilmoittaudun samaan vanhan liiton ratsastajien kerhoon. Yhtälailla en siedä nähdä videoita joita otettu kun hevosta juoksutetaan liinassa toisella kädellä ja kuvataan puhelimella toisella. varsinkin jos hevonen juoksee turpa maassa ja on aivan tarpeeton riski että liinan päälle astuu. Olen aikoinaan vierestä nähnyt kuinka ihan tavallinen nivekuolain saa leikattua kielen poikki.

Lähettäjä: Eikö 
Päivämäärä:   25.11.25 20:34:08

Ne kännykät tule kielletyksi ainakin kisoissa, verkassa, ihan Fei n sääntöjen mukaan? Jossain oli juttua, en muista mistä luin.

Lähettäjä: haha 
Päivämäärä:   26.11.25 07:06:02

Luin otsikon ja niiiiin tiesin, että joku tulee kirjoittamaan tästä FEI:n säännöstä :D

Kyllä aloittaja, olet vanhan liiton ratsastaja, kun seuraat somessa (tuttuja) ratsukoita, tunnet myötähäpeää ja tulet kirjoittamaan siitä anonyymina tänne.

Lähettäjä: .- 
Päivämäärä:   26.11.25 07:09:12

Juoksuttaessa on välillä pakko ollut kuvata, jotta saa esim ell videon. Aina ei vaan löydy ylimääräisiä käsiä paikalle. Itse kuvaan vain yhden oman hevosen selästä pieniä käynti pätkiä, en ravissa laukasta puhumattakaan. Ponin kärryiltä voi kuvata helpommin, kärryt sen malliset että sieltä ei pääse tippumaan ja poni helppo ajaa yhdellä kädellä.
Usein mullakin gopro jos oikeasti haluan videota maastosta.

Lähettäjä: petteri 
Päivämäärä:   26.11.25 07:24:23

Joo, kännykät ja kypärättömyys hevosen selässä pistävät silmään. Väitän kuitenkin, että itse kukin meistä vähän oikaisee erilaisissa turvallisuusasioissa sekä hevosten parissa että muussa elämässä. Kyllä riski jollain tasolla yleensä tiedostetaan, mutta tekijä luottaa, ettei juuri omalle kohdalle osu. No, joskus sitten napsahtaa, muttei mitenkään välttämättä eikä läheskään kaikille.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.11.25 07:36:49

"Kyllä aloittaja, olet vanhan liiton ratsastaja, kun seuraat somessa (tuttuja) ratsukoita, tunnet myötähäpeää ja tulet kirjoittamaan siitä anonyymina tänne."

Tämä!

Lähettäjä: Oon 
Päivämäärä:   26.11.25 07:46:45

Olen vanhanliiton jäsen, 50 v hevosia ja ei niin mitään ongelmaa maastoilla koko lenkki yhdellä kädellä. Pidätän käännän yhdellä kädellä lähes kaikki maastolenkin, laukkaankin ihan vaan ohjat yhdessä kädessä. Ja maastossa on vuosien mittaan hypännyt kaikki mahd otukset puskista. Maastoilen niin luotettavien kun nuortenkin kanssa. Ainoa riski kuvatessa on ettå se puhelin lentää vauhdissa ja hajoaa, ei mitenkään kyllä vaikuta ratsastukseen..
juoksuttaessa en käytä ikinä kiolaimia, aina kapsonia ja hevosen ovat myös koulutettu niin että liina ei sotkeudu jalkoihin ja osaan juoksuttaa taas kerran ihan yhdellä kädellä aina koska toisessa on raippa… ja pitää tuntuman ja etäisyyden.
Nämä kaksi ei ole turvallisuusriski kaikille. Hevoeenlukutaidon katoaminen on varmasti isoin turvallisuusriski kun tänä päivänä monet ratsastaa ymmärtämättä hevosista muuten mitään (jhoitajakulttuurin katoaminen n 10-20v sitten lähes kokonaan)

Lähettäjä: Marja 
Päivämäärä:   26.11.25 09:08:25

Mulla on tosi rauhallinen, varma ja tasainen hevonen, mutta en silti onnistuisi kuvaamaan mitään järkevää kuvaa maastossa laukatessa. Ehkä se ei tällaiselta täti-ihmiseltä ole fyysisesti mahdollista, kun se puhelin ei ole kasvanut käteen kiinni.

Lähettäjä: Hgjl 
Päivämäärä:   26.11.25 09:18:20

Pahinta on nää instababet jotka tunkevat tallille kuvaamaan pyllistävää ahteriaan hevosten kanssa.Ottaen huomioon että ratsastus on vanha laji pukeutumissääntöineen.

Oi aikoja oi tapoja.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.11.25 09:19:57

Ohjillako itsesi pidät satulassa? Miten onnistuukaan esim lassoaminen tai working equitation -tehtävät?? Kieltoon kaikki ja ohjat molempiin käsiin. Voi jeesus.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.11.25 10:45:15

Tiesitkö, että myötähäpeä on sukua kateellisuudelle?
Harmittaa "hassu nykyaika" ja "instabebet", jotka ovat rohkeita, nuoria, ehkä joskus menestyviäkin ihmisiä. Mutta koska itse ei sellainen ole ja se vähän harmittaa, niin peitetään kateus sääliin ja halveksuntaan eli myötähäpeään.

Lähettäjä: rkfr 
Päivämäärä:   26.11.25 11:06:10

Minullakin on go pro kypärässä mutta paljon näkee näitä, jotka kuvaavat puhelimella ratsastaessaan. Toivon joka kerta, että puhelin putoaisi kädestä tuollaisilla.

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   26.11.25 12:03:53

Go pro kovempaan menoon, ja käyntimaastolla kuvaan tiedostaen että jos jotain käy niin puhelin lähtee, ehkä minäkin. Toisaalta taidan olla sitä sukupolvea joka kuvasi selästä digikameralla ennenkuin puhelimiin tuli kamerat. Filmikameralla ei sentään kuvattu, joten eipä sieltä varhaisvuosiltä kuviakaan ole.

Päivämäärä:   26.11.25 12:27:24

Olen 48v ja kyllä kuvaan maastossa puhelin kädessä myös laukassa. Puhelimen voi vaaratilanteessa heittää mäkeen enkä tuijota sitä ruutua kuvatessa, puhelin on vaan kädessä.
Kuvaan, koska mun mielestä tollasia videoita on ihana katsoa.
Aloitin ratsastuksen vuonna 1989, joten kokemusta, hevosenlukutaitoa ja tasapainoa on vaikka muille jakaa, vaikka teknisesti olenkin tasolla heB re80-90cm.

Lähettäjä: jejde 
Päivämäärä:   26.11.25 15:22:26

Kuvaamiseen on olemassa kameroita joita ei tarvitse pitää kädessä, joten ihanuuden vuoksi ei tarvitse pitää puhelinta kädessä.

Päivämäärä:   26.11.25 17:16:22

jejde, no tää täti pitää kädessä, koska voi, yritä kestää :D

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   26.11.25 17:27:15

Kyllä on taas elämänpoliisit liikkeellä. Antakaa ihmisten elämään rauha omilta peloiltanne. Jos joku kuvaa hevosen selässä, niin miksi pitää moralisoida ja olla omassa päässään parempi ihminen sillä perusteella, kun itse ei kuvaa. Jos itse ei hanskaa ko tilannetta niin ei pidä luulla että muutkin ovat yhtä tunareita. Minä en kuvaa kun en osaa.

Päivämäärä:   26.11.25 18:17:20

"maastossa ja kädet irti ohjista"

Ensinnäkin, maastoon ei lähdetä hevosella jolla ei voi ratsastaa täysin löysin ohjin! Ei pitäisi myöskään olla mikään ensimmäinen refleksi kiskoa ohjista jos jotain tapahtuu vaan ihan vaan istutaan se hevonen seis ja jaloilla ohjataan tarvittaessa suuntaa. Toki siinä kohtaa on hyvä ottaa ohjat käteen jos maastossa jotain tulee vastaan, mutta niillä vain ohjataan hevosen päätä haluttuun suuntaan. Esimerkiksi ruuhka-aikaan kun odotellaan joskus kauankin rakoa liikenteessä joka paahtaa 80km/h odotellaan ihan varmuuden vuoksi yleensä pylly rekkoihin päin, vaikka yleensä ollaankin naama menosuuntaan muutoin samassa kohtaa. En minä typeriä riskejä ota, mutta on todella vääristynyt kuva ihmisillä edelleen ratsastamisesta kun kuvitellaan että siihen tarvitaan ohjia.

Ei minulla ole ohjat edes molemmissa käsissä kuin silloin kun on muutakin liikennettä reitillä tai ollaan ylittämässä autotietä. Ohjat toisessa ja raippa toisessa, sillä annan tarvittaessa merkkiä hevoselle, esim. jos on kovin laiskalla päällä eikä muilla avuin ota takaosaa mukaan vaan laahustaa kosketan takareittä/lautasta niin muistaa kantaa itsensä. Useimmiten kylläkin se on hidastava apu, painan ryntäälle jos haluan tehostaa istuntaa ja ääntä hidastaessa tai pysähtäessä enkä kisko ohjasta.
Vaikka sieltä mikä tahansa hirvi pomppaisi eteen niin ei ohjilla hevosta hallita ratsastaessa, missään tilanteessa sen ei pitäisi olla tarpeen. Ohjat ovat merkinantoväline siinä missä raippakin. Käytän painetta kaulalle kun haluan että hevonen siirtyy tien sivuun tai keskemmälle, pienimmän avun periaatteella. Kun ei ole tullut ääniapua opetettua sivuttaissiirtymiin.

Lähettäjä: hmh 
Päivämäärä:   26.11.25 18:39:14

Itse ratsastan esim alku-ja loppukäynnit monesti pitkällä ohjalla ilman toista kättä, kuten maastossakin, mutta silti puhelin pysyy taskussa. Se on eri asia olla kartalla yhdellä kädellä kuin huomio puhelimessa, menee samaan kategoriaan kuin lukisi viestiä autoa ajaessa. Eli vanhan koulukunnan hoopo täällä myös. Ehkä se on järki, mikä kolissut päähän vuosien saatossa, kun ihan täydessä fokuksessa ollessakin hevonen pääsi yllättämään ja sen seurauksista kärsitään edelleen fyysisten rajotteiden kanssa.

Lähettäjä: Sylvia 
Päivämäärä:   26.11.25 19:10:13

Minä nelikymppinen muinaismuisto kyllä kuvaan hevosen selässä ja katselen niitä sitten itse iltaisin ja fiilistelen mun ihania hevosia ja maastolenkkejä :D

Oon vähän samaa mieltä jonkun edelisen kirjoittajan kanssa siitä, että ei se turvallisuus maastossa voi lähteä siitä, että ohjia puristaa tiukasti kaksin käsin... toki itsekin olen psyykannut itseni siihen, että jos taivas just kuvaamisen hetkellä tippuis niskaan niin päästäisin puhelimesta irti, mutta toki otan sen puhelimen käteen muutenkin vain tilanteessa, jossa ei just ole mitään erikoisempaa näköpiirissä.

Päivämäärä:   26.11.25 19:10:43

Työlajit ratsastetaan yhdellä kädellä. Jousiammunta ilman käsiä.

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   27.11.25 08:33:41

Työlajit ratsastetaan yhdellä kädellä. Jousiammunta ilman käsiä.

Harvemmin nää kuitenkaan ratsastetaan maastossa siinä merkityksessä että siellä voi tulla vastaan autoja, lenkkeilijöitä tai muuta erikoista. Ainakin meilläpäin näitä lajeja ratsastetaan radalla, aitojen sisällä tai muuten "suljetulla" paikalla, jonne naapurin pärinäpojat ei hyökkää keskenkaiken. Toki sinne joku peura voi hypätä, mutta useimmin ne väistää jo alkulämpän aikaan (jolloin kädet on ohjissa)

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   27.11.25 12:01:27

Oi voi voi. Juuri kuvasin kun laukkasin metsätiellä. Ilman satulaa hackamorella. Toisella kädellä pidän ohjia ja harjasta kiinni ja toisella kuvasin yhteensä neljä eri videota ja ihan vaan että saan laitettua instagramiin. En sitä näyttöä kuitenkaan tuijota vaan katse on eteenpäin koko ajan. Tosin vedet valui silmistä, niin ei siinä paljoa nähnyt ees.

Jos hevosella ei voi maastoilla ottamatta tukea ohjista, ei ole silloin valmis maastoilemaan.

Päivämäärä:   27.11.25 17:44:30

Onpas täällä herkkää porukkaa :D

Ei, kyse ei ole kateudesta. Miksi olisi jos voisin itse tehdä saman? Pointti on että KETÄ VARTEN? Ketä tai mitä varten sitä pitää kuvata?

Ja hehe ei en roiku ohjissa ja voin mennä ihan yhtä hyvin yhdellä kädellä, kyse ei ole siitä... Hohhoijjaa. Kyse on lähinnä periaatteesta. Ymmärrän jos joku haluaa kuvata someensa jotain mutta joku raja... Tuntuu ettei ihmisillä olr enää nykyään mitään rajaa juurikaan siinä että mitkä hetket sinne someen kuuluu ja mikä ei. Jotenkin itse näen vaan järjettömänä räplätä puhelinta kun ratsastaa ihan vaan sen takia että joku muukin näkisi sen. Mutta joo, kukin tyylillään.

Terveisin juurikin myös vanhan liiton hoitaja jolla on hevosenlukutaitoa. Ja joka ei silti ymmärrä ja kokee myötähäpeää. Joka ei muuten liity mitenkään kateuteen. :D Ei teil sit muuta korttia ollut. Lol. Onneksi osa ymmärtää että miksi se herättää myötähäpeää. Onhan se varmasti vaikea lukea sellaista jos itse harrastaa sitä. Että ei se oma laukkavideo ole niin cool mitä luulee... Jotkut harvat on (tyyliin ulkomailla hienoissa maisemissa tai jollain jolla muutenkin hevosten koulutus sillä tasolla että voi mennä vaikka ilman varusteita) mutta suurin osa oikeasti herättää vaan myötähäpeää.

Päivämäärä:   27.11.25 17:44:54

*ole

Päivämäärä:   27.11.25 17:46:02

"LähettäjäO

Päivämäärä27.11.25 12:01:27

Oi voi voi. Juuri kuvasin kun laukkasin metsätiellä. Ilman satulaa hackamorella. Toisella kädellä pidän ohjia ja harjasta kiinni ja toisella kuvasin yhteensä neljä eri videota ja ihan vaan että saan laitettua instagramiin. En sitä näyttöä kuitenkaan tuijota vaan katse on eteenpäin koko ajan. Tosin vedet valui silmistä, niin ei siinä paljoa nähnyt ees.

Jos hevosella ei voi maastoilla ottamatta tukea ohjista, ei ole silloin valmis maastoilemaan."

Ihan hackamoreilla wau

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   27.11.25 17:48:58

"Pointti on että KETÄ VARTEN? Ketä tai mitä varten sitä pitää kuvata?"

Ihan kuule itseä varten. Tykkään katsoa videoita jälkeenpäin ja fiilistellä.

Päivämäärä:   27.11.25 17:50:16

Kuka on sanonut mitään tuen ottamisesta ohjista kun kyse oli kännykällä kuvaamisesta? Nämä liittyvät toisiinsa miten?

Nojoo, kukin tekee mikä on itselleen tärkeää. Ei vaan vakuuta yksikään näistä perusteluista tai syistä kuvata siellä... Ainoa mihin vedotaan on että jos ei ymmärrä kuvaamista=kiskoo ohjista. Ja että koska he muut eivät vedä niim voivat kuvata. SELVÄ. :D

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   27.11.25 17:51:24

Esimerkiksi tässä marraskuun pimeydessä on ihanaa katsoa jotain kesällä kuvattua videota ja fiilistellä. Ikävää toki, jos sinulla on niin huono olo itsesi ja oman tekemisesi kanssa, ettet halua muistella tekemiäsi asioita etkä varsinkaan jakaa niitä muille, mutta kaikilla ei ole.

T. Vanhan liiton tätiratsastaja 48 v.

Päivämäärä:   27.11.25 17:51:48

"Lähettäjä*

Päivämäärä27.11.25 17:48:58

"Pointti on että KETÄ VARTEN? Ketä tai mitä varten sitä pitää kuvata?"

Ihan kuule itseä varten. Tykkään katsoa videoita jälkeenpäin ja fiilistellä."

Allrightieee... Sekin on kai katoava taito fiilistellä ja elää hetkessä KUN LAUKKAA sillä hevosella. Voisi vaikka keskittyä joku solulla siihen ratsastukseen ja siihen hevoseen ja siihen hetkeen. Jäisi ehkä paremmin mieleen. ;)

Päivämäärä:   27.11.25 17:53:20

"Lähettäjä*

Päivämäärä27.11.25 17:51:24

Esimerkiksi tässä marraskuun pimeydessä on ihanaa katsoa jotain kesällä kuvattua videota ja fiilistellä. Ikävää toki, jos sinulla on niin huono olo itsesi ja oman tekemisesi kanssa, ettet halua muistella tekemiäsi asioita etkä varsinkaan jakaa niitä muille, mutta kaikilla ei ole.

T. Vanhan liiton tätiratsastaja 48 v."

Haluan ja niin teen toki. :) Ei ole paha olla, kiitos huolenpidosta. :) En vain todella ymmärrä tuota trendiä kuvata sieltä hevosen selästä kun itse ratsastaa.

Päivämäärä:   27.11.25 17:53:36

*a

Päivämäärä:   27.11.25 17:57:04

Itteä häiritsis ainakin ihan hemmetisti pitää kännykkää siinä samalla, en vaan tajuu mikä pointti. Toki eri asia jos kerran kuvaa jonkun pienen pätkän jota haluu kattoa sitten mutta en kyllä siltikään ymmärrä. Mutjoo, maailma muuttuu, trendit muuttuu. Nykyään se on tätä et ollaan hevosenkin selässä puhelimet kädessä.

Päivämäärä:   27.11.25 19:13:29

Ahh ihmiset, kaikesta sitä pitääkin ärsyyntyä. Jos ne ihmiset ei teidän hevosilla ratsasta puhelimet kädessä, niin mitä ihmettä se nyt niin ärsyttää? Ärsyttääkö teitä katsella niitä videoita somessa vai mikä? Onko pakko katsoa? Tuntuu, että jonkun tällaisen taivastelun kautta yritetään kaivaa tunnetta omasta paremmuudesta, kannattaa ehkä pysähtyä tällaisessa tapauksessa tarkastelemaan, miksi se ärsyttää? Minuakin kyllä ärsyttää, jos minun hevoset jää puhelimen räpläyksen takia ratsastuksen jälkeen hoitamatta ja joutuvat vaikka hikisinä pakkasessa odottelemaan, mutta siitä huomautan paikan päällä ystävällisesti, jos ei homma ala toimia, niin ei sitten tarvitse mun hevosilla ratsastaa. Mutta vaikea nyt tavoittaa sitä, miksi pelkästään asiana se, että joku hevosen selässä kuvaa videoita, on niin ärsyttävää.

Päivämäärä:   27.11.25 19:16:11

Täytyy vielä lisätä, että itse katselen esimerkiksi edesmenneen ratsuni kanssa kuvattuja maastoiluvideoita välillä, kun ikävä iskee ja on ihana palata niihin tunnelmiin ja eri vuodenaikoihin ja maisemiin. Jos lenkki kestää 30-120min ja siitä kuvailee 2min, jää kyllä aikaa nauttia niistä livekokemuksistakin.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   27.11.25 21:17:40

Juuri niinkun Sylvia sanoo, maastoilen monta tuntia päivässä yleensä 2-3 hevosta, jos jonkun lenkistä kuvaan 20 sekkaa niin ei ole kyse siitä että räplään puhelinta, en todellakaan katso puhelinta kun ratsastan mutta teen videoita omaan ”päiväkirjaan ” ja fiilistelen ihania maisemia/ hevosia fiiliksiä siitä hetkestä . Muuten puhelin on taskussa. En maastoile autojen joukossa tai jos maastoilen en kuvaa. Kuvaan yleensä keskellä metsää jonka tunnen, tiedän ja tunnen pohjat ja maastot, pellolla ei myöskään peurat hypi eteen. Ja todellakin yhdellä kädellä voin vallan hyvin mennä koko lenkin joten toinen käsi vapaana anyway. En tiedä kenen persuutta kutittaa, älä seuraa ketään jonka tekeminen ärsyttää. Ja mieti miksi jonkun tekeminen ärsyttää? Mua ärsyttää kun jengi kulettaa hevosia riimunlukko auki, joka voi päätä heiluttaessa sokeuttaa hevosen. Ärsyttää jos joku ei siivoa jälkiään. Ärsyttää sellaiset jotka pahoittaa mielensä kaikesta. Ja sellaiset jotka luulee että nylpyttämällä alitahtia vuodesta toiseen jonkun akateemisen nimissä on turvallista ja hevosystävällistä. Mutta rn avaudu kellekään mistään. Let them be theory…. Ei kiinnosta mitä muut tekee, kunhan kukaan ei tee mitään sellaista kun hevosten kanssa josta vaaraa niille. Kuten päästämällä hevosen tahallaan vapaaksi talliin tmv

Lähettäjä: mi-tä 
Päivämäärä:   28.11.25 06:07:45

"Allrightieee... Sekin on kai katoava taito fiilistellä ja elää hetkessä KUN LAUKKAA sillä hevosella. Voisi vaikka keskittyä joku solulla siihen ratsastukseen ja siihen hevoseen ja siihen hetkeen. Jäisi ehkä paremmin mieleen. ;)"

Rallienglanti-Räikkönen ei nyt vissiin sisäistä että sillä hevosella varmaan laukataan ihan useamman kerran viikossa, eikä niitä kaikkia kertoja kuvata? Herranjestas sentään jos jonkun pätkän ottaa, eihän se poista sitä etteikö sitä hevosta ratsasteta fiiliksellä muuten.

Mä mielummin katselen että joku kuvaa jonkun kivan pätkän maastossa kuin niitä, jotka ovat puhelimella tekemässä kaikkea muuta jossain ratsastuskentällä. Videota ottava nyt kuitenkin keskittyy edes vähän siihen ympäristöön, mutta joku skrollaileva tyyppi kentällä ei niin yhtään.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.