|
Lähettäjä: -
Päivämäärä: 25.11.25 23:38:01
Täällä on tullut hyviä pointteja.
Yksi mun henkilökohtaisista on, että en enää koskaan mene töihin tallille, joka pyrkii näyttämään siltä, kuin siellä ei hevosia olekaan. Ne kiiltokuva, modernit nykyaikatallit.
Kun tallin täytyy näyttää siltä, ettei siellä ole hevosia, se meinaa että loimet, lantala, työvälineet jne. ovat piilotettuina eri puolilla tallialuetta. Tämä on täyttä haista paska -meininkiä työntekijöitä kohtaan. Tulee jäätävä määrä turhaa juoksemista ympäriinsä, tavaroiden raahaamiseen menee todella paljon työaikaa, ja ne piilopaikat loimille, välineille. lantalalle jne. ovat yleensä ahtaat ja pienet.
Työnantaja voisi tehdä valintoja, jotka helpottaisivat työntekijän työtä. Kokemallani työpaikalla näin ei ollut. Työpäivät olivat pitkiä, täynnä juoksemista, raahaamista, kantamista, repimistä, jne. Työjaksojeni aikana minulta putosi painoa paljon, olin jäätävän uupunut ja pettynyt.
Koska ilmeisesti tallin imagoon ei sopineet he, jotka työtä tekivät. Todella ikävää, miten talliporukka ei pystynyt edes tervehtimään. Ovet tulivat päin naamaa, välillä työntekoani häirittiin mitä typerimmillä jutuilla; auto parkkeerattiin käyttämälleni väylälle niin, että jouduin jälleen kiertämään pihaa hevosten kanssa. Työtehtäviä, jotka sopimukseni mukaan eivät kuuluneet minulle, puskettiin tehtäväkseni kaiken muun homman ohella. Usein. Työpäiviä puskettiin ylitöiksi jatkuvasti; ylitöistä ei maksettu palkkaa.
Kun talli rakennetaan ajatuksella, että työntekoon liittyvät elementit ovat piilossa, myös työntekijät halutaan pitää erillään. Ja ajatuksella, että itse ei tarvitse tehdä, joten pienintäkään ajatusta työntekijän työmäärään saati jaksamiseen ei anneta.
Olen tehnyt töitä myös tallilla, jossa siisteys ja organisointi menevät käsi kädessä. Talli, ja ympäristö ovat siistejä ja mitä ikinä etsit, löydät varmasti. Loimet saavat olla karsinoiden edessä. Siisteyteen liittyy tarkat säännöt; karsinan tanko ei ole säilytysteline. Siinä on kaksi käyttöloimea, eli yksi valmiina jos toinen on kuivumassa. Tilat ovat isot ja käytännölliset. Kuivatustila, säilytystila, työvälineet ovat kaikki kuuluvilla paikoillaan, siististi. Tilat ovat lämpimät ja puhtaat. Oma jaksaminen huomattavasti parempaa, kiireen tunne poissa, hevosten ja ihmisten tyytyväisyys parempaa, kuin missään muualla.
|