|
Lähettäjä: -
Päivämäärä: 26.11.25 16:51:42
Joo ja ei pelkästään se treenihiki, mun oli pakko klipata kun lämmin ja kostea keli jatkui pitkään, ja hevonen täydessä talvikarvassa. Teki hilserupea ja kutisi kaikesta tukihoidosta huolimatta, oli pakko klipata, vaikka aiemmin ajattelin että pitäkööt karvansa kun tiedossa oli liikutuksen suhteen hyvin kevyt syksy ja talvi. Mulla vielä kylmä talli ja ulkona jos ei ihan koiran ilman niin sen 14 tuntia. Tyytyväinen hevonen ja hyvinvoiva iho klipattuna ja puhtaissa loimissa. Karvat on hevosella varmaan hyvät kun se asuu jossain sille luontaisessa ympäristössä, mutta ihmisen hoidossa ja ihmisen määrittämässä liikutuksessa ne on usein vain haitaksi, ei toki kaikilla kaikissa olosuhteissa.
Ratsastusloimessa itse suosin villaa, toisiksi paras meillä ollut Horsewaren, joka on tiukkaan kudottua fleeceä tms, ei sähköisty kuten ihan ohkiaset fleecet. Kovalla pakkasella mulla on ollut rennossa menossa villaviltti kaulalla, reippaampaan menoon olen laittanut ihan vaan irrotettavan kaulakappaleen jostain loimesta, ja sen tarrat kiinnittänyt johonkin mihin ne tarttuu, esim ratsastusloimen tarroihin tai sitten lapaspidikkeellä satulahuovan reunaan, hyvin on pysynyt.
|