Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  ratsastusloimi klipatulle

Lähettäjä: söpis 
Päivämäärä:   25.11.25 01:44:32

Minkälaisia loimia käytätte klipatuilla talvella maastossa? Onko mitään mikä lämmittäs oikeesti tarpeeks ja pysyis päällä laukassakin? Viltti löytyy jo, ja mul menee hermot sen kanssa painimiseen. Eikö oikeesti oo keksitty mitään muuta ku noi viltit?? heelllpp

Re: ratsastusloimi klipatulle

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.11.25 02:00:11

Onhan ratsastusloimia markkinoilla vaikka kuinka paljon, tässä versiossa on kaulakappalekin mukana https://horze.fi/products/vancouver-riding- matt-jossa-on-irrotettava-kaula -200-g-tumman-laivaston-155

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   25.11.25 03:31:44

Älä klippaa sitä. Niillä karvoilla on ihan tarkoitu eläimellä. Jos pukea haluat hanki nukke.

Päivämäärä:   25.11.25 07:56:38

Edellinen voi pitää suunsa kiinni jos ei tiedä treenaavien hevosten pitämisestä mitään. On todella kiva hoitaa sitä hikisenä muhinutta likaista ihoa jos ei omasta perjaatteesta halua helpottaa hevosen oloa klippaamalla.
Meillä kokonaan klipatulla Kentucky heavy fleece scarf kaulalla käytössä pikkupakkasilla alkukäynneissä, kovilla pakkasilla koko treenin, maneesissa ja maastossa. Istuva, ei hankaa eikä häiritse ohjastuntumaa ja toimii myös martsan kanssa. Toki on kallis, mutta m5ls

Päivämäärä:   25.11.25 07:58:56

Lähti liian aikaisin... Mutta myös erinomainen muuhunkin käyttöön, kuivatukseen jne. Pepun päällä sitten kovilla pakkasilla villaloimi, alkuverkoissa tuon kiinnitettävän lisäksi villaviltti. Kuulostaa varmaan jonkun puskatädin korvaan hirveältä säädöltä, mutta kun klippaa hikoilun takia, on se hevonen pidettävä lämpimänä myös sen intensiiviurheilun ulkopuolella liikuttaessa.

Lähettäjä: söpis 
Päivämäärä:   25.11.25 18:36:13

Toi kaulaosa näyttää kyl toimivalta! koska nimenomaan kaulaltahan se rupeaa lepattaan se viltti. Heppa ei oo mun oma niin klippaamiseen en voi vaikuttaa ja vaikka oiskin oma niin klippaisin silti :) Kiitos vinkistä . !!

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   25.11.25 18:51:59

Kyllä tiedän. Olen pessyt satoja kertoja hikisen hevosen treenin jälkeen. Pesun jälkeen veden poisto hikiviilalla ja loimi selässä karsinaan kuivumaan. Parin tunnin kuluttua on kuiva puhdas hevonen. Eikä ole tarvinnut klipata ainoatakaan eivätkä ole seisseet paskaisina.

Päivämäärä:   25.11.25 19:13:29

P: kenellä on aikaa odotella hevosen karsinan vieressä ”pari tuntia” että polle kuivuu?

Lähettäjä: ponpon 
Päivämäärä:   26.11.25 07:30:20

Aina puhutaan sitä kun foresteja ei näy missään, niin nyt itse olen ainakin kiinnittänyt huomiota, että aluekoulualkuissa on useampi newforestinponi mukana :) Tosi hieno juttu! Toki en osaa sanoa onko esim connemaroja minkä verran niissä myös mukana, koska niitä vähemmän somessa seuraan.

Lähettäjä: ponpon 
Päivämäärä:   26.11.25 07:30:47

jaahas meni sitten väärään ketjuun tuo viesti :D

Lähettäjä: Hippihei 
Päivämäärä:   26.11.25 07:40:55

Täydessä talvikarvasss oleva suomenhevonen kuivuu jopa 6 tuntia, hyvistä kuivatusloimista ja loimien vaihdosta huolimatta. Pitkästä kuivumisajasta johtuen myös iho muhii, saattaa tulla hilsettä, rupia ym. Tällaisen hevosen kohdalla ei mielestäni ole perusteltua jättää klippaamatta jos on treenissä oleva hevonen

Lähettäjä: oo 
Päivämäärä:   26.11.25 09:21:00

Itse pidän maastossa talvella pakkasilla horzen oranssia kevyttoppaa ja sitten kaulalla ihan vaan horsewaren tallotoppaloimen kaulakappaletta jonka laitan loimiklipsuilla heijastinloimeen kii. Tollanen kentuckyn scarf olis kyllä moneen käyttöön hyvä

Lähettäjä: Jipii 
Päivämäärä:   26.11.25 14:00:55

Ehdottomasti paras Kentuckyn ratsastusloimi, jossa turkisvuori. Pysyy kuin tauti paikallaan, hengittää, lämmittää.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.11.25 16:51:42

Joo ja ei pelkästään se treenihiki, mun oli pakko klipata kun lämmin ja kostea keli jatkui pitkään, ja hevonen täydessä talvikarvassa. Teki hilserupea ja kutisi kaikesta tukihoidosta huolimatta, oli pakko klipata, vaikka aiemmin ajattelin että pitäkööt karvansa kun tiedossa oli liikutuksen suhteen hyvin kevyt syksy ja talvi. Mulla vielä kylmä talli ja ulkona jos ei ihan koiran ilman niin sen 14 tuntia. Tyytyväinen hevonen ja hyvinvoiva iho klipattuna ja puhtaissa loimissa. Karvat on hevosella varmaan hyvät kun se asuu jossain sille luontaisessa ympäristössä, mutta ihmisen hoidossa ja ihmisen määrittämässä liikutuksessa ne on usein vain haitaksi, ei toki kaikilla kaikissa olosuhteissa.

Ratsastusloimessa itse suosin villaa, toisiksi paras meillä ollut Horsewaren, joka on tiukkaan kudottua fleeceä tms, ei sähköisty kuten ihan ohkiaset fleecet. Kovalla pakkasella mulla on ollut rennossa menossa villaviltti kaulalla, reippaampaan menoon olen laittanut ihan vaan irrotettavan kaulakappaleen jostain loimesta, ja sen tarrat kiinnittänyt johonkin mihin ne tarttuu, esim ratsastusloimen tarroihin tai sitten lapaspidikkeellä satulahuovan reunaan, hyvin on pysynyt.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.