|
Lähettäjä: pilkunviilaaja
Päivämäärä: 24.11.25 11:42:46
Minulle on sattunut sama kahdessa paikassa.
Hevosellani oli astma, ja muuttaessa oli sovittu että sille syötetään vain esikuivattua säilöä eikä kuivaheinää (jota osa tallin hevosista söi).
Tallinpitäjä ei ollut kertonut kaikille työntekijöille, että minun hevoselle kuului jakaa esikuivattua kaikille aterioille.
Asia tuli sitten nopeasti ilmi kun hevonen alkoi oireilla, minä aloin epäillä, ja ei mennyt kauaa kun kummassakin paikassa näin että 1) tallityöntekijä jakoi hevoselle kuivaheinää tai 2) hevosellani oli edessä kuivaheinä ja se söi sitä, eli joku oli sen sille annokseksi jakanut. Työntekijä kertoi selitykseksi, että hän ei ollut heinäohjetta saanut.
Otin asian molemmilla kerroilla välittömästi puheeksi omistajan kanssa. Sanoin ystävällisesti että hei, muuttaessa sovimme että hevoseni syö esikuivattua heinää koska sillä on astma, nyt sille on kuitenkin jaettu kuivaheinää ja hevonen oireilee. Mitä voin tehdä että hevonen saa vain esikuivattua heinää jatkossa?
Molemmilla kerroilla vastaanotto oli ystävällinen, pahoitteleva ja luvattiin informoida työntekijät.
Ensimmäisellä tallilla luotto oli niin vähäistä (ja työntekijät vaihtelevia) että askartelin hevosen tarhaan ja karsinaan kyltit siitä että sille sai antaa vain esikuivattua heinää, toisella tallilla viesti kulki ilmankin ja sai jatkossa vain esikuivattua.
Vahinkoja ei näiden jälkeen enää sattunut. Veikkaan että ensimmäisellä tallilla olisi voinut sattua, jos kylttejä ei olisi ollut, koska tosiaan työntekijät vaihtui tiuhaan.
Aloittajalle vinkkaisin, että katso näkyykö muilla tallin hevosilla jotain ohjekylttejä karsinoissa tai tarhoissa. Jos ei, ongelma todennäköisesti korjaantuu ihan sillä yhdellä sanomisella.
Sitä en osaa sanoa, että mikä järki oli toimia toisin kun oli sovittu. Tällaisista asioista jää aina ennen pitkää kiinni. Joskus työntekijä voi olla välinpitämätön, joo. Veikkaan että joskus motiivina on se, että epäillään että ongelmat on vain hevosen omistajan päässä eikä hevosessa (eikä ainakaan siinä omassa heinässä).
|