Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vieraat valkut ja jalkalenkit kielletty?

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   23.11.25 07:30:30

Onko tiedossa pieni täysihoitotalli missä on vierailevat valmentajat, sekä loimien jalkalenkkien käyttö kielletty? Asuuko sinun hevosesi tällaisella tallilla? Millä paikkakunnalla ko. talli sijaitsee?

Re: Vieraat valkut ja jalkalenkit kielletty?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.11.25 08:11:51

Jalkalenkkien kielto täysin normaali, esim. HW loimissa ei niitä ole edes vakiona.

Yleensä tallit jotka kieltää muut valmentajat ovat sen yhden valkun omistajia ja ovat niin epävarmoja itsestään etteivät anna käyttää muita. Eivätkä ole koskaan edes hyviä.

Päivämäärä:   23.11.25 08:30:21

Sitä en kysynyt.

ilmianna tällainen täysihoitotalli jos hevosesi sellaisella asuu.

Lähettäjä: —- 
Päivämäärä:   23.11.25 08:34:25

Mikä poliisi aloittaja luulee olevansa :D
Saat varmasti tallin säännöt tietoon ennen kuin viet sinne hevosesi. Nuo molemmat säännöt on täysin laillisia ja syrjimättömiä.

Lähettäjä: ennni 
Päivämäärä:   23.11.25 08:36:41

Jalkalenkkien kielto on tosiaan ihan tosi yleinen pykälä säännöissä, tiedän äkkiseltään moniakin talleja ympäri maata joissa on se sääntönä. Nykyisellä tallillakin on, mutta en tietenkään tänne mene sitä tai edes paikkakuntaa mainitsemaan, miksi ihmeessä niin tekisin. Omilla hevosilla on vain hw loimia, niin en ole koskaan asiaa edes miettinyt sen kummemmin, jalkalenkkejä kun ei omissa loimissa koskaan ole muutenkaan.
Ja yleensä ne tallit joihin ei saa ulkopuolisia valmentajia ottaa on sellaisia paikkoja, joissa se tallinpitäjä on tallilla asuvien valmentaja. Näitäkin tulee äkkiseltään useita mieleen ympäri Suomea.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   23.11.25 08:53:34

Ehkä tallinpitäjä voisi pyytää jotain korvausta siitä että toinen ammatinharjoittaja tulee käyttämään hänen fasiliteettejaan oman ammattinsa harjoittamiseen. Eri juttu tietysti jos talli järjestää valmennuksen.
Tuo jalkalenkkien kieltäminen kuulostaa pöhköltä, en ole törmännyt moiseen.

Lähettäjä: Erre 
Päivämäärä:   23.11.25 09:20:38

Meillä on kielletty (talli Keski-Suomessa). Tosin kaikki hevosenomistajat eivät noudata tota jalkalenkkisääntöä. Toisaalta ymmärrän, koska jos vaan ottaa jalkalenkit pois niin loimi valuu. Ehkä voisi tehdä yhdestä jalkalenkistä häntäremmin. Itse olen jo vuosia ollut käyttämättä jalkalenkkejä ihan turvallisuuden vuoksi.

Tuo vierailevien valmentajien kielto on tympee. Itse pärjään kun ajan sitten trailerilla muualle.

Päivämäärä:   23.11.25 09:48:48

Onko teillä kuinka iso täysihoitotalli? Montako hevosta? Tekeekö tallinpitäjä itse aamutallin ja vie hevoset ulos? Missäpäin Keski-Suomessa?

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   23.11.25 10:07:59

”Itse olen jo vuosia ollut käyttämättä jalkalenkkejä ihan turvallisuuden vuoksi.”

Ihmisen turvallisuuden? Potkiva hevonen?
Hevoselle ja loimelle jalkalenkit on turvallisempi vaihtoehto kuin häntälenkki.

Lähettäjä: Hhh 
Päivämäärä:   23.11.25 10:10:51

Istuva loimi ja häntälenkki niinkuin horsewareissa on ehdottomasti fiksuin. Jalkalenkit ovat kamalat ja jopa vaaralliset sille hevoselle. On myös erittäin mieltä ylentävää kun hevonen on kovalla pakkasella kussut tai paskonut jaökalenkkien lukoille ja siinä iltatallissa ihmettelen että mitäs nyt sitten.

Lähettäjä: Nakki 
Päivämäärä:   23.11.25 10:22:10

Vai että ihan pitäisi "ilmiantaa" talli. Jepjep.

Jokainen, joka on tehnyt eläissään edes yhden aamu- ja iltatallin 10+ hevosen tallissa, tietää miksi jalkalenkit ovat s:nasta. Sitten kun vielä sattuu se potkiva eläin, on niiden laittaminen vielä lystimpää.

Lähettäjä: Erre 
Päivämäärä:   23.11.25 11:32:07

Piehtaroidessaan hevonen voi saada jalan jumiin jalkalenkkiin, tämä on se turvallisuusasia.

Lähettäjä: Linnea 
Päivämäärä:   23.11.25 12:38:11

Kuinka löysällä te niitä jalkalenkkejä oikein pidätte, jos vaarana jäädä jalkoihin piehtaroidessa. Olen työskennellyt Suomessa ja ulkomailla isoissa kisatalleissa, ikinä ei ole kielletty (oreille suositeltu kylläkin ilman) tai sattunut mitään, edes niille oreille. Oikein käytettynä eli erikseen molemmat ei keskeltä yhteen on täysin turvallinen ja meidän orit tarhanneet jalkalenkkien kera 20v.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   23.11.25 13:53:53

Tallityöntekijän terveiset:

Ne jalkalenkit on USKOMATTOMAN usein ihan jäätävän pitkiksi vedetty omistajan toimesta. Samoin aivan liian tiukalla. Kun hevosia on tallissa sellainen 30+ kappaletta, minulla ei ole aikaa alkaa sotimaan niiden lenkkien kanssa uudelleen ja uudelleen.

Ja kun ne jalkalenkit ovat todella tiukalla ja lyhyellä, hajonneiden lenkkien määrä on myöskin huomattava. Ja niitähän ei korjata koskaan.

Jalkalenkit ovat hitaat laittaa, ne ovat hyvin istuvan loimen kanssa turhat, niitä on ikävää laittaa hevosille jotka potkivat, ne helposti kiertyvät toisen loimen lenkkeihin.

Lähettäjä: Tähti 
Päivämäärä:   23.11.25 14:09:53

Hevoseni asuu 20+ hevosen tallilla ja ten myös itse tallivuoroja. Meillä on jalkalenkit lähtökohtaisesti kielletty. Jos olisi joku loimi/hevonen, jolle ne olisi ehdottoman tärkeät loimen pysymisen kannalta, saisi niitä sovitusti käyttää. Vielä ei vaan ole tullut vastaan moista, kun hevosilla on istuvat ja niille sopivat loimet. Eniten on HW loimia,
On myös ihan saatanasta, kun oletat ettei niitä jalkalenkkejä ole, kun ei ole ennenkään ollut ja teet hommia tietyllä autopilottirutiinilla, ja sitten jossain uudessa loimessa/uudella hevosella yhtäkkiä jalkalenkit onkin! Sepä on kiva huomata siinä kohden, kun olet jo nykäisemässä sitä loimea hevosen selästä pois...

Ne kumpparijalkalenkit myös aikaa myöten muuttuvat pidemmiksi ja pidemmiksi venyneiksi ja vanuneiksi ja muutenkin, kun joustavat niin hitosti, niin en tiedä miten hyvin ne alun alkaenkaan pitävät loimea paikoillaan... näistä tulee myös älyttömän huono häntälenkki juuri sen takia, kun joustavat ihan liikaa.

Lähettäjä: Rulla 
Päivämäärä:   23.11.25 14:24:54

"On myös ihan saatanasta, kun oletat ettei niitä jalkalenkkejä ole, kun ei ole ennenkään ollut ja teet hommia tietyllä autopilottirutiinilla, ja sitten jossain uudessa loimessa/uudella hevosella yhtäkkiä jalkalenkit onkin! Sepä on kiva huomata siinä kohden, kun olet jo nykäisemässä sitä loimea hevosen selästä pois..."

Tiedän tunteen! Onneksi hevonen oli fiksu eikä ruvennut hillumaan loimi perässään. Totta kai uuden hevosen kohdalla pitäisi aina tarkastaa että onko jalkalenkkejä, mutta rutiinilla hommia tehdessä näitä inhimillisiä virheitä joskus käy. Tietysti olisi myös hyvä, että jos loimen pukee eri ihminen kuin riisuu, niin tieto jalkalenkeistä menisi jotenkin ihmiseltä toiselle.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   23.11.25 14:38:24

Jalkalenkeistä ja loimien soljista oli täällä vasta pitkä keskustelu.

Monesti ke on kielletty ihan aikataulullisista syistä, kestää kauan pukea iso hevosmäärä mitä ihmeellisimpiin loimisolkiviritelmiin. Toinen on turvallisuus. Ei haluta koukkia niitä jalkojen välistä ja riisuessa ne on aina kiinni jossain.
Ja kyllä, olen ollut tallilla jossa ne olivat kielletty.

Ja kyllä, myös parillakin eri tallilla jossa ulkopuoliset valmentajat olivat kielletty. Tallinpitäjä piti itse valmennukset.

Lähettäjä: Asko 
Päivämäärä:   23.11.25 16:06:44

"Hevoselle ja loimelle jalkalenkit on turvallisempi vaihtoehto kuin häntälenkki."

Ei ole.

Mulla nykyään HW loimissa ja Bucaseissa vain häntälenkit. Loimet aina pysyvät suorassa. Tallinpitäjän hevosilla jalkalenkkejä, ja ne roikkuvat usein pitkinä:(

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   23.11.25 17:24:16

Meillä pakko käyttää ruunalaumassa jalkalenkkejä, ilman niitä istuvatkin loimet on aina aivan vinossa, kun leikkivät ja roikkuvat loimissaan niin paljon

Lähettäjä: Fii 
Päivämäärä:   23.11.25 19:34:32

40 hevosen täysihoitotalli. Jalkalenkit on kielletty. Ulkopuoliset kouluvalmentajat on sallittu, mutta maneesia/kenttää saavat käyttää muutkin samaan aikaan (maneesin voi vuokrata yksityiskäyttöön jos haluaa).

Tallinpitäjä on itse estevalmentaja. Jos haluaa käyttää ulkopuolista estevalmentajaa, se on (teoriassa) mahdollista, mutta silloin maneesi/kenttä pitää aina vuokrata yksityskäyttöön ja lisäksi ulkopuolinen valmentaja maksaa 50e/alkava tunti käyttömaksua tiloista. Jos siis valmennus olis klo 13-14, rata rakenetaan 12.45 alkaen ja rata on purettu 14.15 mennessä, valmentaja maksaa käyttömaksua 1,5h:sta eli 100e. Alkaa tulla sen verran kalliiksi (este)valmennukset, ettei kukaan halua pyytää ulkopuolista valmentajaa tallille.

Lähettäjä: Gh 
Päivämäärä:   23.11.25 19:38:58

Loimen käyttö ilman jalkalenkkejä on turvallisuusriski ja jokaiselta ammattitallilta saa samantien kenkää jos jättää ne laittamatta. Järki hoi. Niin kiire ei saa olla! Eikä kiire saa koskaan olla syy turvallisuudesta tinkimiseen. Kaikki varusteet puetaan kunnolla ja asianmukaisesti.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   23.11.25 19:58:59

Ammattitallilta saa kenkää jos edes mainitsee sanan jalkalenkki. Laadukkaissa loimissa ei sellaisia edes ole eikä niitä tarvitse yhtään mihinkään.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   23.11.25 20:06:22

Ei ole todellakaan jalkalenkit kielletty. Meillä monta hevosta tallissa joilla ei muuten loimet pysy päällä.

Lähettäjä: X nro 1 
Päivämäärä:   23.11.25 20:16:04

Silloin kun olen itse tehnyt tallia 10-30 hevosen talleissa ei oltu vielä keksitty että jalkalenkit olisi vaikea pukea/ turhia/ vaarallisia/ kiellettyjä. Ei myöskään talleissa missä omiani olen pitänyt. Kun on ollut oma talli yli 10 vuotta en ole pysynyt tässä "kehityksessä" mukana että jopa jalkalenkkien laitto on vaikeaa.

Päivämäärä:   23.11.25 20:41:01

Kenen tallilla oli vain nämä tietyt loimien etukiinnitykset sallittu?

Lähettäjä: niin 
Päivämäärä:   24.11.25 07:01:22

Jos jalkalenkit laittaisi aina kiinni takas loimeen kun loimen ottaa pois niin lenkin laitto on huomattavasti nopeampaa kun niitä ei tarvitse kaivelle mistään loimen alta. Tästä olen omalla kotitallilla aika nipo, että näin toimitaan. Itselläni nousee aika nopeasti ärsytys ja niitä joutuu kaivelemaan jostain loimen alta. Kun ei ole oikeasti iso vaiva laittaa samalla kiinni, niin lenkki löytyy aina samasta kohtaa :)

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   24.11.25 07:59:24

Ei kai niitä kukaan kokonaan irroita 😳

Lähettäjä: Omena 
Päivämäärä:   24.11.25 08:26:09

Lähettäjä: I
Päivämäärä: 23.11.25 17:24:16

Meillä pakko käyttää ruunalaumassa jalkalenkkejä, ilman niitä istuvatkin loimet on aina aivan vinossa, kun leikkivät ja roikkuvat loimissaan niin paljon

Meillä taas junnulaumossa kaikilla horsewaret pysyy vauhdissa ja leikeissä mukana ihan ongelmitta ilman jalkalenkkejä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.11.25 08:38:43

"On myös ihan saatanasta, kun oletat ettei niitä jalkalenkkejä ole, kun ei ole ennenkään ollut ja teet hommia tietyllä autopilottirutiinilla, ja sitten jossain uudessa loimessa/uudella hevosella yhtäkkiä jalkalenkit onkin! Sepä on kiva huomata siinä kohden, kun olet jo nykäisemässä sitä loimea hevosen selästä pois..."

Elävien eläinten kanssa toimiessa töitä ei saa ikinä tehdä autopilottirutiinilla, ja eihän loimea muutenkaan riuhtaista hevoselta pois edestä taakse, vaan se kootaan takaa eteen ja riisutaan seisten hieman hevosen lavan takana ja pitäen riimunnarusta kiinni.
Oli jalkalenkkejä tai ei, niin on hengenvaarallista riisua loimi nykimällä se edestä taakse. Esimerkiksi ihan loimen polyesterivuoren staattisen sähkön purkautuminen säkäreinä voi saada kiltinkin hevosen panikoimaan. Meillä oli yksi ääliö työharjoittelija joka harrasti tätä loimien riuhtomalla riisumista ja ohjeista ja kielloista huolimatta hän sitten lopulta onneksi loukkasi itsensä ottamalla napakan potkun sääreen. Vasta sitten meni oppi perille.

Päivämäärä:   24.11.25 10:42:15

LähettäjäM

Päivämäärä24.11.25 07:59:24

Ei kai niitä kukaan kokonaan irroita 3

Siis tässä tarkoitettiin että lenkki napsautetaan saman tien takaisin loimeen kun se on irrotettu hevosen jalan ympäriltä eikä jätetä heilumaan irrallisena jolloin seuraavan kerran pukiessa hihnat heiluu missä sattuu, vaikka siellä loimen alla tai hevosen mahan alla.
Hyvä vinkki kaikille!

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   24.11.25 13:46:31

Jalkalenkit on ihan saatánasta, meidän tallilla niitä ei ole yhdessäkään loimessa mikä ulos laitetaan.

Lähettäjä: Hö 
Päivämäärä:   24.11.25 13:59:50

Siis jalkalenkkejä ei poisteta, jos häntäremmiä ei ole. Se on JOKO TAI! Ja häntäremi ihmisen ja hevosen puolesta parempi.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   24.11.25 15:29:23

Jos loimessa on jalkalenkit niin toisesta tehdään häntäremmi jos sitä ei ole ennestään.

Pahempia kuin jalkalenkit on soljella kiinnitettävät etuosat ja kaulakappaleet. Yksikin omistaja neuvoi mua, että tämä pitää laittaa neljänteen reikään, näethän, että siinä on vähän kuluneempi kohta, siina se on istuvin... Osta v!ttu pikalukollinen loimi ja säädä se sopivaksi jos haluat loimen joka istuu juuri niin kuin olet suunnitellut...

Päivämäärä:   24.11.25 16:18:18

Jos loimessa on jalkalenkit niin toisesta tehdään häntäremmi jos sitä ei ole ennestään.

Toimiiko joustava häntäremmi? Useinhan nuo on kumia....

Lähettäjä: Kuka 
Päivämäärä:   24.11.25 17:51:27

Hö. Toiminut omilla jo vuosia juuri noin, eli toisesta jalkaremmistä tehdään häntälenkki, joka kiristetään sopivaksi ja toinen otetaan pois.
Pysynyt loimet aina hyvin päällä vauhdikkaammassakin menossa

Päivämäärä:   24.11.25 17:53:27

Sama juttu, aina jalkaremmistä häntälenkki ja toinen jalkaremmi hiiteen.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   24.11.25 17:57:18

Kai te ymmärrätte laittaa ne jalkalenkit ristiin mahan alta ja kiinni vastakkaiselle puolelle?

Lähettäjä: :)))) 
Päivämäärä:   24.11.25 18:02:14

Ja se häntälenkki laitetaan tosiaan sinne "alas" kuten HW loimissa on, ei ylös hännän alle.

Päivämäärä:   24.11.25 21:51:56

“10 vuotta en ole pysynyt tässä "kehityksessä" mukana että jopa jalkalenkkien laitto on vaikeaa.”

Sinä kymmenen vuotta kotipihassa seisseenä on ehkä eri asia, kuin ylityöllistetty tallityöntekijä minuutti, ellei jopa sekuntiaikataululla. Näin maalaisjärjellä ajateltuna. Samalla järjellä päästään myös siihen shokkitulokseen, että ehkä kyse ei ole vaikeudesta -kyse on siitä, että niinkin pieni asia kuin jalkalenkit lopulta syövät loimituksesta paljon aikaa, kun se tehdään sille 30 hevoselle. Niiden joukossa myös satavarmasti on hevosia, jotka potkivat ja hevosia, jotka pyörivät karsinassa.

Ja kun sen työpäivän hektisyys ja fyysisyys ei pääty loimituksen ja ulosviemisen jälkeen. Joten pahoittelen oikein sydämeni pohjasta, että kehtaan mennä kannattamaan istuvia loimia joihin ei tarvita jalkalenkkejä. Niitä kusen ja paskan polttamia remmejä kun on oikea ilo käsitellä, pidentää ja lyhentää koska jostain kumman syystä ne ovat usein kaikkea muuta kun fiksun mittaiset siellä jalan ympärillä.

Jos saan loimesta edes ne pari lenkkiä, jotka on mahdollista löytää aamuisin naurettavan tiukalla tai löysällä pois minun kalenterista, olen iloisesti yllättynyt.

Ja kun ne lenkit ovat usein siellä muissa remeleissä kiinni kun aletaan ottamaan loimea pois. Tai rikki. Heittäessä loimen selkään, ne jäävät loimen alle jumiin ja niitä pitää molemmilta puolilta oikoa. Ja niin edelleen.

Voisin kuvitella, että ne myöskin ikävästi vetävät loimea perseen päältä tai hiertävät jalkoja. Muutamia hevosia olen nähnyt myöntyvän loimitukselle enemmän heti, kun jalkalenkit ovat jääneet pois. Jännä.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   24.11.25 22:26:01

Jankuttaako täällä joku eri nimimerkeillä? Sehän on itsestäänselvyys että jokainen hevonen loimitetaan ulos asianmukaisesti, oikean kokoisessa loimessa, jalkalenkit kiinni ja häntälenkki paikalleen. Tämä on turvallisuuskysymys. Herää kysymys mitä amatöörejä alalla pyörii, vai joku vitsillään hoitaa hevoset miten sattuu. Ihan uskomatonta lukea tällaista "keskustelua". En ole ikinä 30-vuoden urani aikana käynyt tai nähnyt tallia missä olisi tällaisia sääntöjä, enkä suosittele kenenkään vievän hevostaan sellaiselle.

"Laadukkaissa loimissa" ei niitä tosiaan ole valmiina, sillä jokainen valitsee itse mitä pituutta ja materiaalia haluaa jalkalenkit, mutta ei niitä todellakaan ole tarkoitus ilman käyttää!

Lähettäjä: Joopa 
Päivämäärä:   24.11.25 22:30:17

Taitaa olla mielikuvistustalleja nämä +40 hevosen täysihoitotallit missä tällainen sääntö on. Yksi laiska tallinpitäjä koittaa perustella huolimattomuuttaan? Olen nähnyt tämän jankutuksen HW-loimista ennenkin. Yhden ainoaa tallia ei ole nimeltä mainittu?

Lähettäjä: Joopa 
Päivämäärä:   24.11.25 22:36:45

Eikä todellakaan ole mikään yleinen sääntö. Ei ole normaalia. Jos on aamulla niin kiire ettei pysty asialliseen työhön, ei ole sopiva täysihoitotallin pitäjäksi, ja jos hevonen ei anna jalkalenkkejä laittaa, sen paikka ei ole täysihoitotallilla.

Täällä on tosiaan ihan samat tekopyhät selitykset kun edellisessä aiheeseen liittyvässä keskustelussa. Ettei olisi ihan samoilta nimimerkeiltäkin..?

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   24.11.25 22:45:55

Oon aina ihmetellyt miksi kenenkään yrittäjän pitäisi maksutta antaa toisen yrittäjän tulla tienaamaan omiin liiketiloihinsa. Todella outo ajatus, mutta koska kyseessä on hevosala niin tottakai se on normaalia...

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.11.25 08:27:42

EI JALKALENKKEJÄ, vain häntähihnat.
Hevosten hoitomaksuihin tulee sisällyttää " vuokra" jolla sepät, valmentajat, hierojat ym voi tulla tai sitten siitä pitää olla sopimus joko omistajien tai niiden muiden yrittäjien kanssa.

Lähettäjä: Nasty 
Päivämäärä:   25.11.25 09:14:26

Meillä otetaan jalkalenkit pois niiltä joilta voidaan. Olen saanut kyseenalaisen kunnian omistaa kaksi hevosta, jolla nämä on ollut välttämättömät; nykyinen, joka yrittää välillä riisua loimet ja silputa ne sekä edellinen ruunani, joka piehtaroi niin paljon pihalla, että loimet olivat alta ja päältä kurassa jos jalkalenkeillä niitä ei aika napakasti koteloitu sen päälle.

Kategoriset kiellot hevosten kanssa on minusta aina järjen köyhyyttä, aina tulee vastaan hevonen, joka opettaa, että joku hyväksi havaittu toimintatapa ei sovi jollekulle yksilölle.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   25.11.25 11:27:09

Jalkalenkkien tarpeeseen vaikuttaa se millaisessa tarhassa ja seurassa hevonen ulkoilee. Pariksi tunniksi postimerkkiin paketoitu nyt ei tarvi mitään kiinnityksiä kun masentuneena paikallaan möllöttää. Taas painiva ryhmä rämä riisuutuu helpommin loimistaan. Meillä ruunakaksikko riisuu loimet toiselta jälkiä jättämättä, soljet kiinni mikäli jää jalkalenkit laittamatta. Ihan istuvat loimet, ei toki näitä kalliita mutta tuolle sopivat.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   26.11.25 08:36:32

Meillä on hevosia laumassa 10-12, eri ikäisiä, 3-25v. Lauma ulkoilee ympäri vuoden luonnonpohjaisessa vaihtelevamaastoisessa tarhassa ja kesällä laitumilla. Yhdelläkään ei ole jalkalenkkejä, kaikilla häntäremmit ja loimet pysyvät päällä, jopa nuorten oripoikien rymytessä keskenään ;). Loimet ovat toki oikeasti istuvia ja laadukkaita, paljon Horsewarea esimerkiksi.

Päivämäärä:   26.11.25 08:52:12

ja sitten on loimia, jotka jalkalenkkienkin kanssa valuvat sivulle. Eli istuvuudella todellakin väliä, ainakin Globuksen loimia olen vinossa nähnyt.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   26.11.25 08:59:10

Riippuu miten ne hevoset leikkivät, meidän pojat oikein tarraavat siihen loimeen kiinni ja repivät sivusta ja takaa niin että loimi varmasti lähtee liikkeelle. Meillä on rambon loimet, koska muut ei pysy ehjänä, ja silti näihin on ollut asennettava jalkalenkitkin, koska muuten loimet on riisuttuna illalla jossain lammikossa

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   26.11.25 09:59:58

Johan on aikoihin eletty.

Olen 20 vuotta tehnyt talleja erikokoisissa talleissa, nykyisin 15 hevosta, enkä kyllä ole koskaan A) kuullut että jalkalenkit ovat kielletty ja B) että ne olisivat jotenkin hankalat?

Kuinka tumpelo pitää tallintekijän olla, jos ei saa jalkalenkkejä sujuvasti auki ja kiinni, ei tuo nyt kovin hankalaa ja aikaavievää hommaa ole? :D

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   26.11.25 12:54:25

"Hevosten hoitomaksuihin tulee sisällyttää " vuokra" jolla sepät, valmentajat, hierojat ym voi tulla tai sitten siitä pitää olla sopimus joko omistajien tai niiden muiden yrittäjien kanssa."

No et todellakaan voi ottaa mitään vuokraa siitä, jos sepät tai hierojat tulee laittamaan tallissa asuvia hevosia! Jos sinne tulee jotain ulkopuolisia kengitykseen tai hierottavaksi, niin siitä voi sitten velottaa.

Lähettäjä: Voiluoja 
Päivämäärä:   26.11.25 13:15:42

"Kuinka tumpelo pitää tallintekijän olla, jos ei saa jalkalenkkejä sujuvasti auki ja kiinni, ei tuo nyt kovin hankalaa ja aikaavievää hommaa ole? :D"

Joko sulla ei ole oikeasti kokemusta tai sitten olet ollut onnekkaasti työpaikassa, jossa asiat ovat suunniteltu ja organisoitu järkevästi.

Vähän jos istut miettimään, uskon että tajuaisit että kyse ei välttämättä ole mistään tumpeloinnista? Voisiko vika kenties olla siinä, kuinka ylityöllistettyjä tallityöntekijät ovat? Työmäärä on jäätävä, työvuorossa todella harvoin riittävä määrä tekijöitä, ja tilanne puskettu niin pitkälle että jopa ne jalkalenkit oikeasti hidastavat liikaa.

15 hevosta ei ole mitään. Jalkalenkit eivät ole hankalat.

Uskomatonta, miten aina jaksetaan se paska kaataa tekijöiden niskaan. Uskalla yhtään sanoa mitään siitä, mikä edes vähän helpottaisi sitä tallin tekemistä ja välittömästi olet tumpelo. Siellä ne tumpelot nyt vaan elää kädestä suuhun hoitamassa niitä hevosia parhaansa mukaan.

Hävettää sun puolesta. Käytä päätä kun sullekin sellainen on suotu.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   26.11.25 13:22:30

"Lähettäjä: Joopa
Päivämäärä: 24.11.25 22:30:17

Taitaa olla mielikuvistustalleja nämä +40 hevosen täysihoitotallit missä tällainen sääntö on. Yksi laiska tallinpitäjä koittaa perustella huolimattomuuttaan? Olen nähnyt tämän jankutuksen HW-loimista ennenkin. Yhden ainoaa tallia ei ole nimeltä mainittu?"

Siis monellako +40 hevosen tallilla olet itse ollut, jos tiedät kaikkien säännöt? Nopeasti tulee tässä mieleen dumin tallit, rusan tallit sekä porvoossa kaksi vajaa 40 hevosen tallia. Lisäksi yksi 10 hevosen talli Lappeenrannan lähellä.
Ulkomailla töissä ollessani n. 10 vuotta sitten kahdessa +80 hevosen myyntitallissa oli molemmissa jalkalenkit kielletty ulkoloimissa.

Itse pidän tosi erikoisena sitä, että ulkopuoliset valmentajat joutuisivat maksamaan jotain tilojen käytöstä, kun asiakkaat jo maksavat siitä.
Eri asia, jos ihan jatkuvasti järjestäisivät valmennuksia monia tunteja putkeen, vaatisivat maneesin omaan käyttöön veloituksetta tai jos tallinpitäjä tarjoaa valmennuspalveluita.

Lähettäjä: Joop 
Päivämäärä:   26.11.25 16:12:05

siis jos vieraat valkut on kielletty perusteella outoa että joku tulee tienaamaan tallinpitähän yritykseen itselleen niin pitääkö teillä sitten myös tallinpitäjän kengittää ja hieroa hevoset vai itsekkö kengitätte? Meillä tallinpitäjä käy tallissa siis ehkä kerran viikossa ja paikan omistajan/tallin pitäjän hommana on hoitaa lähinnä paperi hommat ja tilit. Tallilla yksi ratsastuksen opettaja ja saa käydä ulkopuolisia valmentajia koska sehän vaan tuo mainetta tallille kun huippu valmentajat käy tallilla. Jalkalenkitkään ei ole kielletty mutta harvalla niitä on (tallissa 40-60 hevosta)

Lähettäjä: Hd 
Päivämäärä:   26.11.25 18:56:16

”LähettäjäTiina
Päivämäärä24.11.25 22:45:55

Oon aina ihmetellyt miksi kenenkään yrittäjän pitäisi maksutta antaa toisen yrittäjän tulla tienaamaan omiin liiketiloihinsa. Todella outo ajatus, mutta koska kyseessä on hevosala niin tottakai se on normaalia...”

Tallivuokralaisen tilipussistahan se maksu menisi jos tällaisen yrittäjä päättäisi valmentajille laittaa. Mikä taas voisi karkoittaa asiakkaita.
Mutta sama periaatehan silloin pitäisi olla kengittäjillä, hierojilla, satulansovittajilla yms

Lähettäjä: Hd 
Päivämäärä:   26.11.25 19:02:34

Jatkoa edelliseen viestiin.

Kyllä tulisi hevosenomistamisesta hankalaa kun hevosta pitäisi kuskata jokaisen yrittäjän omille tiluksille.
Itse pitäisin erittäin mielelläni vaikka kaikki valmennukset omalla kentälläni enkä käyttäisi muiden liiketilaa mutta helpompi liikuttaa valmentajaa kuin hevosta.
Ja vuokralainen on jo maksanut kentän/maneesinkäytöstä niin miksi ajelisi muualle.

Lähettäjä: p¨jweft 
Päivämäärä:   26.11.25 19:46:37

Meillä ei kyllä yhdelläkään hevosella ole koskaan ollut/käytetty jalkalenkkejä. Tuntuu hullulta ajatuskin. Ja ihan Suomen huippuratsastajia ja valkkuja meillä.

Tallilla asuva hevosenomistaja saa tuoda ulkopuolisia valkkuja, ja tallilla asuvat valkut (ts ne joilla oma hevonen tallilla) saavat tuoda ulkopuolisia asiakkaitaan. Aiemmin ihan ulkopuoliset valkut toivat ulkopuolisia asiakkaitaan, se saatiin kiellettyä.

Lähettäjä: hep 
Päivämäärä:   26.11.25 20:03:11

Jos tallityöntekijät on noin ylityöllistettyjä että perusasioita ei enää pystytä hoitamaan niin nämä on jonkun yksittäisen tallin ongelmia, ja toivottavasti hevosenomistajat siinä kohtaa alkaa äänestää jaloillaan kun eläinten turvallisuudesta tingitään. Ihan älytöntä ja täysin epäammattimaista selittelyä. Jalkalenkit on loimissa itsestäänselvyys.

Siis onko jossain oikeasti tällainen KIELTO säännöissä?

Päivämäärä:   26.11.25 21:05:34

Eihän ne hevostenomistajat mitään tiedä siitä, kuinka ylityöllistetty tallityöntekijä on. Se ei nyt vaan ole niiden omistajien, eikä sen tekijän vika, että se aikataulu on niin kireäksi vedetty. Jo on kumma, että tätä pitää kiertää näin helvetisti niinkuin oltaisiin ruotsalaista juhannusta viettämässä.

Mutta jalkalenkit ei mikään yleinen turvallisuuskysymys ole. Jos olisi, niitä hajonneita jalkalenkkejä varmasti korjattaisiin paljon reippaammin mitä todellisuudessa, niitä ei löytyisi joka aamu ihan naurettaviin pituuksiin vedettyinä ja ne kusen ja paskan polttamat remmit varmaan haluttaisiin pitää siistinä, että niitä voi yleensä edes säätää.

Mutta kumma kyllä, tilanne on usein päinvastainen. Hommatkaa ne istuvat loimet ja lopettakaa esittämästä että kyse on jostain yleisestä (eli huomioin muutamat poikkeukset, mitä kuitenkaan lähes yksikään yksin tarhaava postimerkkiläinen on) turvallisuusriskistä.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   26.11.25 21:32:13

? Itseasiassa jos jalkaremmejä on pakko käyttää niin mä ymmärrän laittaa ne ristiin keskenään ja kiinni omille puolilleen. Katsos kun tämä on ainoa oikea tapa.
T: kaikkien meidän ei tarvitse palata heppakouluun.

Päivämäärä:   26.11.25 22:17:13

Kyllä ne on ihan yleinen turvallisuuskysymys. Ne kuuluu olla ehjänä ja paikallaan, oikein säädetty ja jalkojen välistä ristiin kiinnitetty. Ja itsestäänselvyys että loimi on sopiva, mutta ei se tarkoita että ne voi siiden vedoten pois jättää.

Ainoa joka "kiertää" on näköjään joku yksittäinen eri nimimerkeillä samaa laiminlyöntejään ja laiskuuttaan selittelevä. Kiire ei ole mikään hyväksyttävä syy. Jos jollain tallilla on aikataulu noin tiukka, niin se ei kyllä ole enää millään lailla normaalia. Jokainen voi leikkiä oman hevosensa hengellä ja terveydellä, mutta muiden vaarantaminen on jo aika vakava asia. Ja hevosen kuristuessa loimeen, maksajahan löytyy heti. Kaikki välineet ja varusteet pitää olla asianmukaisesti sovitettu ja puettu. Ihan perusasioita!

Päivämäärä:   26.11.25 22:18:06

"Siis tässä tarkoitettiin että lenkki napsautetaan saman tien takaisin loimeen kun se on irrotettu hevosen jalan ympäriltä eikä jätetä heilumaan irrallisena jolloin seuraavan kerran pukiessa hihnat heiluu missä sattuu, vaikka siellä loimen alla tai hevosen mahan alla."

Tämä.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   26.11.25 22:34:06

"Osta v!ttu pikalukollinen loimi ja säädä se sopivaksi jos haluat loimen joka istuu juuri niin kuin olet suunnitellut..."

Huh huh. Jos asiakkaan loimen soljet saavat sinut noin tolaltasi, on aika vaihtaa alaa. Se ei ole asiakkaan vika jos tekijällä on kiire eikä se oikeuta hoitamaan eläimiä vähän sinne päin ja kiroilemaan jälkikäteen netissä.

Päivämäärä:   26.11.25 22:58:29

"laiminlyöntejään ja laiskuuttaan selittelevä."

Jos katsot oikein tarkasti, saattaa luetun ymmärtämisen opiskelut tuottaa tulosta ja huomaat, etten kommentoi kun omasta kokemuksestani, enkä lainaa muiden kommentteja kohdistaakseni niitä muihin. Olen kyllä samaa mieltä monien eri pointtien kanssa, mutta en tarvitse niitä oman pointtini kanssa, koska omani perustuu työkokemuksesta saatuun lopputulemaan.

Eli, minulla ei ole mitään syytä vaihtaa nimimerkkiä lennosta ja sanoa samaa, mitä olen tässä jo muutaman kommentin verran toistanut.

Me ei olla alakouluikäisiä ratsastuskoulussa. Toiset tekee tätä työkseen, ja ehkä pystyvät hieman paremmin sanomaan, pysyykö se nuttu niskassa ja ovatko jalkaremmit vaaralliset vai ei. Tässä olen jo muutamasta toistanut, että suurimmalta osin jalkaremmien turvallisuuskysymykset ovat aivan perseestä vedettyjä. Kuten aiemmin mainitsin, tämä turvallisuus ei paina piirun vertaa tosielämässä. Rikkinäisiä, väärän mittaisia, paskaisia jalkalenkkejä kyllä löytyy. Minun periaatteisiin kuuluu, että turvallisuuteen liittyvät tilat ja varusteet pidetään siisteinä ja huollettuina. Puhumattakaan, kuinka nopeasti ne jalkalenkit sotkeutuu toiseen loimeen, ovat ikävät potkivan hevosen kanssa ja, uskomatonta mutta totta, turhat.

Laitanko jalkalenkit, jos ne ovat loimessa? Tottakai. Valitanko loimen ostajalle? En. Mutta toivoisinko, että jalkalenkkejä ei käytettäisi enää kuin OIKEASTI niitä kaipaaville? Kyllä. En suoraan sanottuna ymmärrä, (yksi hyvä arvaus kyllä löytyy) miksi tämä aiheuttaa niin hirveän tunneräjähdyksen sinussa.

Ja yhdessä kommentissa mainitusti; myös hevosten tyytyväisyyteen loimituksessa olen huomannut eron, kun käytössä on ollut Hankkijan jalkalenkillinen loimi tai laadukas, hyvin istuva loimi ilman.

Kotitallilla olen käyttänyt kumpaakin mallia, lenkillä ja ilman. Ilman, loimet ovat pysyneet hyvänä ja päällä. Jalkalenkilliset ovat taas olleet käyttökelvottomia heti, jos jalkalenkki on napsahtanut katki. Loimi putoaa päältä heti. Kertoo jotakin. Ja voit arvata, kumpaa suosin tämän havainnon tehtyäni.

Kuitenkin toivon että häpeä saavuttaa sinunkin sielusi. Häpeäisit, millä tavalla kommentoit ihan yleisesti niitä, jotka suorittaa raskasta työtä eläinten hyvinvoinnin hyväksi puoli-ilmaiseksi. En ole tavannut montaa tallityöntekijää, jotka ovat laiskoja ja valitsevat ensimmäiseksi kohteekseen jotkut @!#$ loimilenkit. En itseasiassa yhtäkään. Olen tavannut monta nuorta, ollut itsekin yksi heistä, jotka uskovat että isot tallit ja heille luvatut opit olisivat jotenkin sen työn ja tuskan arvoisia -ei ole. Kyykyttäminen, valehtelu työmäärästä ja siitä paljon työvoimaa on oikeasti vuoroissa töissä, jäätävä kiire kokoajan ja valtava työmäärä ovat valitettavasti yleisiä. Omallekin työuralle on sattunut pari vastaavaa. Ei sen kuuluisi olla normaalia, mutta kovasti sitä meidänkin pienen maan ammattilaiset yrittävät suosia. Toivon, että jonakin päivänä sinäkin kasvattaisit sen verta järkeä, että ymmärtäisit edes vähän enemmän kuin nyt annat täällä julkisesti olettaa.

.
Mitä kuitenkin vielä niihin vitun jalkalenkkeihin tulee; ehkä ne ovat eräs t-kysymys. Mutta onko se t niinkuin turvallinen vai t niinkuin taloudellinen, jää arvattavaksi. Tiedän mitä omaan kuponkiin vastaisin.

Lähettäjä: Tööt 
Päivämäärä:   27.11.25 06:39:44

Montako hevosta tänä päivänä yksi hevosen hoitaja hoitaa? Oman seuraamisen laskelmat menee 10-15. Itse olen hoitanut yli 30 yksin ja kyllä ne jalkalenkit laitettiin kiinni ja potkuja väisteltiin. Tänä päivänä vaan ei jakseta tehdä töitä eikä nähdä vaivaa.

Päivämäärä:   27.11.25 09:08:26

Sääli, miten typeryys on kuin sairaus.

Lähettäjä: ö 
Päivämäärä:   27.11.25 13:36:05

"Montako hevosta tänä päivänä yksi hevosen hoitaja hoitaa? Oman seuraamisen laskelmat menee 10-15. Itse olen hoitanut yli 30 yksin ja kyllä ne jalkalenkit laitettiin kiinni ja potkuja väisteltiin. Tänä päivänä vaan ei jakseta tehdä töitä eikä nähdä vaivaa."

En kyllä milellään jalkalenkkejä laita, vaikka olihan se hienoa, kun ennenvanhaan sai tedä ja tehtiin asiat vaikeammin ja vaarallisemmin, voi kumpa edelleen jokapaikassa tehtäisiin näin. Harmi, kun on Avanteja ja mönkkäreitäkin talleilla nykyään. Olisi se niin hienoa edelleen suurissa talleissa talikolla ja kottareilla kaikki työ tehdä, ei tarvitsisi otsalamppuakaan, kun sädekehä loistaisi päänpäällä.

Häntäremmi on:
- mukavampi hevoselle
- pitää loimen paremmin paikoillaan
- turvallisempi laittaa
- turvallisempi hevoselle

En keksi yhtään syytä miksi omilleni tai kenellekkään vaihtaisin jalkalenkit.

Lähettäjä: No se 
Päivämäärä:   27.11.25 14:00:24

Ei koskaan jalkaremmejä!! Vaaralliset hevoselle ja hoitajalle.

Vieraan valmentajan pitää ainakin maksaa siitä, että saa toimia toisten tiloissa.

Meillä esteet on palautettava samoille paikoille ja korkeuksille, maneesiin tai kentälle ei saa jäädä kuoppia eikä uria valmennuksen jälkeen, valmennusta ei saa pitää prime time aikaan eikä se saa olla ryhmävalmennus eikä saa markkinoida tallilla.

Valmentajasta, ajasta ja häiriöstä riippuu paljonko otan rahaa. Jos ei palauta esteitä just, ei tule enää uudelleen.

Päivämäärä:   27.11.25 14:06:53

Valmennusoikeus maksaa 20-100€ kellonajasta riippuen. Omaan käyttöön ei saa rahallakaan klo 16-20 arkisin eikä klo 10-18 viikonloppuisin ja oma käyttö maksaa aina 80€.
Jos valmennuksen jälkeen jää kakkoja tai epäsiisteyttä, ei tule enää anteeksipyydellen tai rahallakaan uudelleen.

Niitä jalkaremmejä saa käyttää kun pukee ja riisuu itse eikä tietenkään saa alennusta. Talli ei puutu mitenkään, jos hevonen jää remmeihin jotenkin jumiin eli kokonaan omalla vastuulla.

Lähettäjä: Apua 
Päivämäärä:   27.11.25 14:10:01

Enpä veisi hevosta ikinä tallille missä jalkalenkit KIELLETTY. Epäammattimaista ja laitosmaisuuden merkki.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   27.11.25 15:55:32

"Häpeäisit, millä tavalla kommentoit ihan yleisesti niitä, jotka suorittaa raskasta työtä eläinten hyvinvoinnin hyväksi puoli-ilmaiseksi."

Sehän olet sinä joka jatkuvasti otat itseesi ja erikseen loukkaannut tällaisesta, jopa uhriudut. Kun puhutaan ihan yleisellä tasolla yleisistä asioita. Ei sitä että asioita ei tehdä kunnolla, voi perustella "kiireellä", "työkuormalla" tai millään muullakaan.

Herättää epäilyksen että tällaista päätöstä raivokkaasti koittaa kaikilta kanteilta puolustella joku yksittäinen tallinpitäjä eri nimimerkeillä sillä tällainen ei ole yleisesti alalla hyväksyttyä tai käytössä.

Kyse ei todellakaan ole mistään "ennenvanhaan tekemisestä" saati että pitäisi valita sopiva loimi, häntälenkki TAI jalkalenkit. Kun nämä kaikki vaan rutiinina alkaa opetella laittamaan sujuvasti paikalleen niin siinä tulee joka kerta nopeammaksi. Tai sitten menee sinne hevosopistolle opettelemaan perusasiat kuntoon ennenkun alkaa hoitaa muiden hevosia. Onhan se kumma että muilla talleilla ei edes kävisi mielessä alkaa asennoitumaan "vitun jalkalenkkeihin" tuolla tavalla.

"Jalkalenkkien kielto on tosiaan ihan tosi yleinen pykälä säännöissä, tiedän äkkiseltään moniakin talleja ympäri maata joissa on se sääntönä."

Nimeä nyt toki sen oman tallisi lisäksi edes yksi?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   27.11.25 19:21:35

En koskaan puuttuisi tilanteeseen, jossa ihminen tai hevonen olisi jalkalenkkien takia pulassa. Minulla on idioottisuodatin.

En onneksi tunne ketään niin tyhmää, joka käyttäisi jalkaremmejä.

Enkä ole vuosiin nähnyt niitä loimissa. Tarinoita olen kuullut, mutta sellaisesta wt väestä.

Lähettäjä: padjfiscfj 
Päivämäärä:   27.11.25 19:53:47

Meidän tallilla ei ole jalkalenkkejä kielletty, mutta en muista niitä olleen kenelläkään vuosiin. Ja huippuammattitalli on kyseessä.

Päivämäärä:   27.11.25 23:20:37

" ei tehdä kunnolla, voi perustella "kiireellä", "työkuormalla" tai millään muullakaan."

Kuten sanoin, typeryys on sairaus. Yksi surkeimmista.

"Laitanko jalkalenkit, jos ne ovat loimessa? Tottakai"

Tämä luki siinä täysin samassa tekstissä. En tiedä miten se ei ole kunnolla tekemistä jos kaikki työtehtävät on tehty? En myöskään tiedä, miten kirjoituskykyinen ihminen voi olla, no, tuollainen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.