Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi ridaopeja ärsyttää...

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   22.11.25 20:32:16

...kun tädit ei halua hypätä? Eivät laita hopotiin, jos aikovat pitää estetunnin. Sitte ovat pahalla päällä kun ratsastajia jännittää. Mä oisin tallinpitäjänä tyytyväinen, jos jotku ryhmät EI haluais hypätä. Säästää hevosia kun estetunteja vähemmän.

Re: Miksi ridaopeja ärsyttää...

Lähettäjä: Terkkuja. 
Päivämäärä:   22.11.25 21:13:16

Sinä päivänä, kun todistin ratsastuksenopettajan esittelevän hänen kuvaamaansa videota tuntilaisesta, nauroi sille ja haukkui ratsastajaa, totesin että jotkut ovat vain elämänlaatuunsa niin tyytymättömiä, huonolla itsetunnolla ja elämän sisällöllä varusteltuja, että he mielummin vaikka väkisin asettavat itsensä itselleen ärsyttävään tilanteeseen ja luovat siitä sisältöä, kuin vaikka aloittaisivat oman harrastuksen.

Siksi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.11.25 22:14:27

Entä jos samalla tunnilla osa haluaa hypätä? Ei ole kiva koululle, jos ratsastajat peruvat tunteja. Hyppääminen ratsastajan, ja ratsukon, tason mukaan, niin kaikki voivat osallistua. Hyppääminen opettaa paljon, vaikka ratsastaja ei koskaan esteille muuten aikoisikaan.

Lähettäjä: Hobs 
Päivämäärä:   22.11.25 23:31:29

.

Eikö tässä nimenomaan ollut pointti se että kun niitä estetunteja ei merkata hopotiin, jotta sellaiset ihmiset, jotka eivät halua hypätä eivät menisi ko. tunnille esimerkiksi rästimään. Ei siitä, ettei tunneilla voisi hypätä jos toiset niin tahtoo.

Järkevämpäähän se sekä tallille että asiakkaille olisi merkata estetunnit ajoissa, jolloin sen tunnin voi perua ajoissa ja joku toinen varata rästiksi. Kuin se, että siellä on kaikki pahalla päällä ja puolet hevosista päätyy vaan kävelemään.

Lähettäjä: Vakiotunnit 
Päivämäärä:   23.11.25 00:30:54

Tuo on varmaan Hopoti-tallien ongelma. Meillä ei ole Hopotia käytössä. Vain vakiotunnit, vakioryhmille. Kesällä ilmoittaudutaan joko sellaiseen ryhmään, joka sekä hyppää että menee koulua tai pelkkään kouluryhmään.

Jos joku vakiotuntilainen haluaa rästiä, opettajalta varataan suoraan rästitunti ja opettaja kyllä kertoo, onko kyseessä este- vai koulutunti.

Itse olen kouluryhmässä ja välillä joudun rästimään. Se ryhmä, jossa yleensä rästin, on este-kouluryhmä. Koulujaksoille opettaja antaa varata rästitunnin, estejaksoille ei.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   23.11.25 15:00:38

Tämän tunnin kohdalla lukee aina "kouluratsastus". Mutta siellä voi silti olla esteitä, ja kun tädit eivät halua hypätä, niin opettajalla on melkein puhekupla täynnä kirosanoja siinä pään päällä. Kuulin hänen kerran sanovan yhdelle rästijälle, joka ihmetteli, että miksi hypätään, vaikka on koulutunti, että ei merkkaa tän tätiryhmän estetunteja hopotiin, kun muuten kaikki peruu.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   23.11.25 18:41:13

Jopas on!

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   23.11.25 19:34:19

Meiän ope laittaa oikein mielellään esteet puomeiksi osalle, hyvä vaan hepoillekin. Jos ois kouluryhmiä niin niissä ei taatusti hypättäisi.

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   23.11.25 20:21:43

Opettajan täytyisi laittaa pelkkä puomi niille jotka eivät hyppää ja muille este. Voi laittaa vaikka ratana niin että on esteen vieressä puomi niin että hekin voivat ratsastaa rataa jotka eivät hyppää. Ja puomilla tietenkin kevyt istunta.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   23.11.25 23:23:29

Pelkät puomit riittää jo karkoittamaan tädit

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.11.25 00:36:51

Hopotin hyvä ominaisuus sekä ratsastajan ja tallin kannalta on, että näkee etukäteen hevosen (ja onko edellisellä tunnilla) sekä tunnin sisällön; koulua, puomi, puomi/kavaletti, este, maasto, CR jne. Mitä aikaisemmin tunnin sisältö on näkyvissä, sitä varmemmin tunnille tulee varauksoa, jos joku peruu. Meidän tallilla tämä toimii hyvin ratsastajan kannalta.

En ymmärrä tätä, että kaikkien pitäisi hypätä ja ei haluta laittaa tunnin laatua näkyviin etukäteen. Kaikkien etu on, että on joustoa tunneissa ja harjoituksissa. Ihmisilläkin tilanteet vaihtelee terveyden ja muiden tekijöiden suhteen.

En itsekään ole viime vuosina hypännyt, vaikka pääosan ratsastusvuosikymmenistä olen ollut intohimoinen hyppääjä, myös kisoissa. Jos vielä löytyy intoa hankkia oma tai vuokrahevonen, vaikka nuorikin, niin voisin alkaa hypätä lähtien ensin sieltä puomi/kavalettitehtävistä. Minulle on aina ollut tärkeää, että on ainakin yksi tuttu hevonen, jonka kanssa harjoitella.

Olisin kiinnostunut kuitenkin teknisistä puomi/kavalettitehtävistä (siirtymiset, askelmäärillä leikittely, yhdistelmät, haluttu laukka jne), ja jos olisi vaikka kesäkurssi, niin treenaisin näitä mielellään useammankin päivän putkeen. Omalla/lainahevosilla olen aina rakastanut suunnitella ja toteuttaa puomi/estetehtäviä, yhtä hyvin kuin kouluratsastuksessakin harjoitukset, niin, että hevosen koulutustaso/toimivuus nousee.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.11.25 09:30:14

Kuulostaa siltä, että tallilla ei ole hevoskalusto ja/tai joku muu osa-alue siinä kunnossa, että hyppääminen olisi mukavaa ja turvallista. Olen käynyt tallilla, jossa oli ainakin ennen joillain opettajilla yllätyshyppäreitä. Kävin myös estetunneilla eli sinäänsä hyppääminen oli ihan ok, mutta se, ettei estetunneista ilmoitettu etukäteen, ei ollut ok ihan jo sen takia, että haluan varustaa itseni ja hevosen asianmukaisesti. Vaikka opettajaa kuinka naurattaisi ahdistukseni, kun alkukäynneissä kuulen, että tänään hyppään ilman turvaliiviä ja koulusatulalla niin minä en halua sellaiseen tilanteeseen uudelleen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.