|
Lähettäjä: ...
Päivämäärä: 24.11.25 00:36:51
Hopotin hyvä ominaisuus sekä ratsastajan ja tallin kannalta on, että näkee etukäteen hevosen (ja onko edellisellä tunnilla) sekä tunnin sisällön; koulua, puomi, puomi/kavaletti, este, maasto, CR jne. Mitä aikaisemmin tunnin sisältö on näkyvissä, sitä varmemmin tunnille tulee varauksoa, jos joku peruu. Meidän tallilla tämä toimii hyvin ratsastajan kannalta.
En ymmärrä tätä, että kaikkien pitäisi hypätä ja ei haluta laittaa tunnin laatua näkyviin etukäteen. Kaikkien etu on, että on joustoa tunneissa ja harjoituksissa. Ihmisilläkin tilanteet vaihtelee terveyden ja muiden tekijöiden suhteen.
En itsekään ole viime vuosina hypännyt, vaikka pääosan ratsastusvuosikymmenistä olen ollut intohimoinen hyppääjä, myös kisoissa. Jos vielä löytyy intoa hankkia oma tai vuokrahevonen, vaikka nuorikin, niin voisin alkaa hypätä lähtien ensin sieltä puomi/kavalettitehtävistä. Minulle on aina ollut tärkeää, että on ainakin yksi tuttu hevonen, jonka kanssa harjoitella.
Olisin kiinnostunut kuitenkin teknisistä puomi/kavalettitehtävistä (siirtymiset, askelmäärillä leikittely, yhdistelmät, haluttu laukka jne), ja jos olisi vaikka kesäkurssi, niin treenaisin näitä mielellään useammankin päivän putkeen. Omalla/lainahevosilla olen aina rakastanut suunnitella ja toteuttaa puomi/estetehtäviä, yhtä hyvin kuin kouluratsastuksessakin harjoitukset, niin, että hevosen koulutustaso/toimivuus nousee.
|