Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosen opettaminen lastautumaan traikkuun

Lähettäjä: OMP 
Päivämäärä:   21.11.25 12:16:21

Olen ostamassa omaa traikkua ja haluaisin opettaa hevoseni lastautumaan sinne niin, että pääse reissuille yksin :) Eli nyt hyvät vinkit käyttöön, miten kannattaa aloittaa opettamaan heppa seisomaan rauhassa traikussa jotta pääsen laittamaan takapuomin kiinni?

Re: Hevosen opettaminen lastautumaan traikkuun

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.11.25 12:38:22

Liinalla viet sisään ja itse etuovesta ulos kierrät taakse laittamaan perän kiinni, liina koko ajan kädessä

Lähettäjä: ) ( 
Päivämäärä:   21.11.25 12:41:58

Voit aloittaa harjoitukset ilman traikkuakin vaikka kentällä. Tee vaikka puomeista "traikku" ja harjoittele lähettämistä siihen. Silta on joillekin hankala. Sitäkin voi harjoitella esim. pressun/maton päältä kävellen. Tee ensin itse "koppi" erikseen ja "silta" erikseen, ja vasta kun molemmat on erillisinä osioina hyvin hallussa yhdistät ne. "Takapuomi" voi olla alkuun vaikka riimunnaru, tai sitten ihan vaan hääräilet hevosen takana ikään kuin laittaisit puomia kiinni ja auki. Näin saat opetettua uuden taidon hevoselle tutussa ympäristössä ja kun saat traikun on uusi juttu vain se itse traileri, ei koko operaatio.

Lähettäjä: Ubg 
Päivämäärä:   21.11.25 12:47:13

Itselläni on onneksi niin ahneet hevoset, ettei ole tarvinnut opettaa seisomista. Toisaalta minulla on etupurku, joten en koskaan ota niitä ulos peruuttamalla.
Eli vinkkinä ehdottomasti etupurku.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   21.11.25 13:35:35

Kun opettaa sen lähetykseen, voi seistä sillan vieressä ja nakata puomin ja sillan kiinni.

Lähettäjä: pilkunviilaaja 
Päivämäärä:   21.11.25 14:21:57

Lähetystä suosittelen niillä hevosilla jota haluaa sillä tavalla mennä traikkuun. Monet hevoset toimii tosi hyvin näin.
Mulla on yksi onneton, joka kävelee kyllä kiltisti perässä sisään mutta ei tosiaankaan mene sisään jos ihminen ei mene ensin. Yritin opettaa lähetykseen mutta ei hevonen halunnut.

Tämän viimeisen opetin seisomaan niin, että traikkuun käveltyä se sai palkan, heppa oli liinassa, kiersin vapaan loossin puolelle liina kädessä ja suljin sieltä puomin, menin taas hevosen pään luokse ja annoin lisää palkkaa.
Kun heppa yritti alussa pois, pystyin vähän nykäisemään liinasta ja sanomaan "ei", tälle hevoselle se riitti eikä peruuttanut pois kokonaan, taas palkka siitä kun käveli "perälle" takaisin. Toisaalta, jos olisi peruuttanut pois kokonaan niin liinaa olisi voinut päästää pidemmäksi sitä mukaa eikä olisi ollut hevonen karussa.

Jos olisi 1-1.5 hepan traikku jossa näin ei voi tehdä, kiertäisin liinan kanssa pikkuovesta ulkokautta hevosen taakse. Siinä on haasteena se kun hevonen ei hetkeen näe ihmistä, malttaako pysyä paikallaan sen hetken.

Lämmin suositus etupurkutraikulle täältäkin. Se todellakin vähentää hevosten peruutteluhalua, kun lähes aina tullaan ulos etukautta. Eikä tarvitse stressata niiden hevosten kanssa jotka rupeaa nojaamaan takapuomiin kovin ennen kuin saat sen auki.

Lähettäjä: Pk 
Päivämäärä:   21.11.25 16:08:14

Osaako sun hevonen seistä yksin näkemättä muita hevosia esim. karsinassa, tallissa, hoitopaikalla, tarhassa tai maneesissa? Tää olis se tärkein opetettava asia, jos haluaa hyvin lastautuvan ja rennosti matkustavan hevosen. Hevonen, joka luottaa omistajaansa ja kokee olon turvalliseksi lastautuu ilman isompia taikoja. Mutta jos traileri on ainoa paikka, jossa sen odotetaan pärjäävän yksin, niin ongelmia tulee.

Lähettäjä: Muhvi 
Päivämäärä:   21.11.25 16:23:17

Ensin opetan hevosta siirtämään jalkojaan eteenpäin, kun maiskutan ja pyöritän narunpäätä (tai annan raipalla merkin). Kun hevonen osaa sen, parkkeeraan hevosen rampin eteen, käyn kiepauttamassa liinan etupuomin ympäri, palaan hevosen viereen ja näytän raipalla merkkiä, että mene eteenpäin. Sitten vain takapuomi kiinni. Liinan heitän sinne eteen ja käyn sen sieltä noukkimassa. Kun hevonen on oppinut tämän luotettavasti, liinan voi vaihtaa tavalliseen naruun ja jättää kiepauttamatta etupuomin ympäri.

Lähettäjä: ( 
Päivämäärä:   21.11.25 17:42:48

Lähettäminen on hyvä. Mulla menee vaihtelevasti lähettämällä, ei oo vielä vahvana, kun vasta vaihtu heppa-autosta traikkuun. Toinen tyyli mulla on samalle, että meen sen kanssa toiselta puolelta sisälle ja pidän narusta omalla puolellani sen sisällä (naru siitä väliseinän tolpasta mun puolelle). Ei yritä poistua mitenkään rajusti, muttei tajua vielä pysyä paikallaan kun mä lähen pois laittaa puomia.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.