Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ongelmia täysihoidossa

Lähettäjä: Ttd 
Päivämäärä:   20.11.25 09:52:26

Miten voi sanoa ilman että tallin omistaja loukkaantuu;
Liian vähän kuiviketta. Ymmärrän kun tallityöntekijä vaihtuu usein että ohjeistus epäselvää mutta nyt pidempään tilanne että kintereet auki. Vetoaa että on kumimatto mutta lkuivikkeessa säästäminen ei ole ok.
Toinen on luvattu vapaa heinä. Ei toteudu. Jakaa heinät aamulla tarhaan olettaen et riittää. Mutta 4kg iltaan asti ei riitä. Yöks sama juttu. Sopimuksessa lukee vapaa heinä.
Nyt iso pv saa 8kg päivässä kum oikeasti tarve vähintään 12kg.

Miten rakentavasti sanoa?

Re: Ongelmia täysihoidossa

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   20.11.25 09:54:41

Tuo kertoo sen, että tallinpitäjä ei noudata tehtyä sopimusta ja kun menet asiasta mainitsemaan olet se "hankala" asiakas.

Itse etsisin toisen tallin ja siirtäisin hevosen sinne. Sanomalla tuo kun ei tule paranemaan.

Lähettäjä: &€#? 
Päivämäärä:   20.11.25 09:57:01

Mitä loukkaantumista tuossa on? Kerrot yrittäjälle puutteet ja hän tekee ratkaisun. Et ole TPn kaveri vaan asiakas. Älä sotke rooleja.

Lähettäjä: 0600 
Päivämäärä:   20.11.25 09:59:33

Oletko kysynyt kuitenkin asiaa ihan suoraan (ja ystävällisesti..)? Voithan tallinpitäjälle laittaa kuvan tarhasta, kun hevonen on kaiken syönyt? Karvattomat kintereet kannatta myös näyttää tallinpitäjälle. Ystävällinen lähestyminen tekee asiasta helpompaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.11.25 09:59:34

Ainahan niitä ongelmia on. Tallia vaihtamalla tuskin paranee kumpikaan ongelma noista. Oma talli ainoa vaihtoehto pitää hevosia juuri kuten haluaa.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   20.11.25 10:04:16

Todella tyypillistä tallinpitäjiltä, jotka eivät osaa ottaa palautetta vastaan. Parhaassa tapauksessa kertovat tallipaikkaa katsoessa haluavansa palautteen aina suoraan ja arvostavansa rehellisyyttä sekä mutkattomuutta, mutta käytäntö osoittaakin sitten aivan jotakin muuta. Sanot vaan epäkohdista hevosen takia neutraalin jämäkästi. Jos sillä on hankala asiakas tallinpitäjän tehtyä ihan omia, vainoharhaisia tulkintojaan, olkoon sitten niin.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   20.11.25 11:59:08

1. Menet ihan _asiallisesti_ puhumaan ongelmista. Olet tosiaan asiakas ja sopimus on sopimus.
2. Vaihdat tallia, jos talli ei pidä kiinni sopimuksista.

Itse olen pyörinyt nyt viimeiset 15v talleilla, joissa on lähes aina saanut sen palvelun mitä sopimuksissa on luvattu. Ja jos ei ole heti saanut, niin aina ystävällisesti juttelemalla asiat on ratkenneet tavalla tai toisella. Vain yhdellä tallilla tuli ongelmia ja sieltä siirryimmekin toiselle tallille ja nyt on asiat hyvin taas ja olleet hyvin tällä tallilla koko sen ajan kun olemme siellä hevoseni kanssa olleet eli 8v.

Hyviäkin talleja oikeasti on! Aina joutuu toki jostain tinkimään, myös siellä kotitallilla. On vain sitten itsestä kiinni, mistä tinkii. Onko se oma vapaa-aika (omassa tallissa on ihan eri tavalla kiinni) vai siitä omasta vapaudesta tehdä asiat kuten haluaa vai jokin muu asia, se on sitten toinen juttu. Itse en omaan pihaan hevosia ottaisi, ei olisi mun juttu.

Päivämäärä:   20.11.25 16:10:13

Tuo heinässä pihistely on kyllä vähän sellainen varoitusmerkki itselle. Jos on oikeasti työntekijöissä vaihtuvuutta, antaisin mahdollisuuden ja huomauttaisin, mutta lienee helpompi muussa tapauksessa vaan nostaa kytkintä.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   20.11.25 16:53:24

Yleensä ei kannata alkaa kitistä vaan vaihtaa maisemaa. Pahimmassa tapauksessa alkaa kostamaan omaa käytöstään (eli siitä saatua kritiikkiä) sun hevoselle. Yksi aivan psykoottinen tapaus on tullut vastaan ja sen jälkeen en ole uskaltanut sanoa kenellekään tallinpitäjälle yhtään mitään, edes asiasta (esim. kun lääkkeet jäänyt antamatta, ähkyä ei ole huomattu, tukkijalkaisesta hevosesta ei ole mitään ilmoitettu saati tehty asialle mitään). Käyn joka päivä itse tallilla ja hengähdän vasta kun saan vihdoin hepat omaan pihaan.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.11.25 17:33:46

Vaihda paikkaa

Lähettäjä: dkkd 
Päivämäärä:   20.11.25 17:40:06

Kuivikkeiden vähyys on helppo itse korjata ostamalla pari paalia tallilla käytettävää kuiviketta ja viemällä ne itse karsinaan.
Minulla on kimo hevonen, jolla pitää olla paljon kuiviketta, koska lika näkyy hevosessa. Tallin puolesta tulee tietty määrä kuiviketta turve alla pissapaikoissa+ puru päällä koko karsinassa, itse vien tallille lisäksi yhden paalin purua kerran viikossa. En ole niin köyhä että menisin tuosta konkurssiin...

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   20.11.25 19:55:11

"Tuo heinässä pihistely on kyllä vähän sellainen varoitusmerkki itselle. Jos on oikeasti työntekijöissä vaihtuvuutta, antaisin mahdollisuuden ja huomauttaisin, mutta lienee helpompi muussa tapauksessa vaan nostaa kytkintä."

Toisaalta ihan perusasioiden suhteen osaamattomien työntekijöiden jatkuva vaihtuminenkin on todella iso red flag..

Miten tuollaisella tallilla edes on työntekijöitä, jos hevosia ei edes ruokita? Vai onko kyse jostain vuokraa työllä alentavista hevosenomistajista, jotka siivoavat tallia miten sattuu?

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   20.11.25 20:26:47

Jos hevosella kintereet aukeavat, ei kuivikkeiden vähyyttä "korjata" ostamalla kuivikkeet itse.

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   20.11.25 20:47:54

Dkkd, olin kerran auttelemassa yhtä ralli pitäjää karsinoiden siivouksessa. Hän sanoi "tuolle hevoselle ei lisätä tallin puolesta kuiviketta kun omistaja kerran tykkää tuoda sitä itse".
Kuiviketta ei ollut enempää koska talli ei laittanut hitustakaan. Yksi paali viikossa ei siinä vielä lohduta...

Olen itsekin ostanut jossakin tallissa hevoselle omat heinät ja kuivikkeet mutta eihän se mikään täysihoitopaikka enää siinä vaiheessa ole. Jos kustannuksia miettii ehkä ennemmin vaihtaa tallipaikkaa mikäli vuokrahintakin on sellainen millä pitäisi hevosen perustarpeet jo täyttyä.

Itse tykkään että myös tallin puolelta toiminta on rehellistä ja avointa.

Lähettäjä: seppä 
Päivämäärä:   20.11.25 22:19:40

Jos maksaa 700e kk niin saa sen mukaiset palvelut

Lähettäjä: dkkd 
Päivämäärä:   21.11.25 00:01:24

Jos tallin puolesta ei yhtään kuiviketta laiteta, niin tietenkin silloin se yksi paali on vähän. Mutta meillä on ihan järkevä määrä kuiviketta per hevonen ja jos se ei riitä, saa omalla kustannuksella tuoda enemmän. Joillakin hevoset sotkee enemmän ja toisille juo ja pissaa enemmän, joten on ihan reiluakin, että tuollaisten omistajat sitten maksavat kuivikkeestakin enemmän. Minulla se lisäkuivike on vain siksi, että sillä tavalla hevonen pysyy puhtaampana. Samaa tekee toinenkin kimon omistaja tällä tallilla ja muutama muu tietämäni kimon omistaja. Joillakin on kuivikkeena täysin jotain muuta kuin turvetta, koska turve sotkee karvan, mutta meillä sitä on pissakohdassa imukyvyn vuoksi. Koko karsina ei kuitenkaan turpeessa ui.

Voi kun meillä olisi tallivuokra vain 700 e/kk. Vuokra on 850, puolihoidolla, ei maneesia. Eikä olla edes pk-seudulla. On aika hintava, mutta muuten niin hyvä, etten pois vaihda.

Lähettäjä: vaihda 
Päivämäärä:   21.11.25 07:47:05

Ammattimaisesti hoidetulla talleilla asiallisesti esitetty palaute otetaan vastaan ilman loukkaantumista. Mutta ammattimaisella tallilla yleensä ei säästetä kuivikkeissa, heinissä tai muussakaan mikä sisältyy perushyvinvointiin hevosten hoidossa.

Sitä vastoin aloittajan kohdalla suosittelen vaihtamaan tallia, palaute yleensä kääntyy sanojaansa vastaan, tavalla jos toisella. Säästyt itse sekä hevosesi. Parempi maksaa laadukkaasta tallista ja ammattimaisesta hoidosta, mihin sisältyy ammattilainen, joka kykenee keskustelemaan ilman loukkaantumista.

Lähettäjä: Ttd
Päivämäärä: 20.11.25 09:52:26

Miten voi sanoa ilman että tallin omistaja loukkaantuu;
Liian vähän kuiviketta. Ymmärrän kun tallityöntekijä vaihtuu usein että ohjeistus epäselvää mutta nyt pidempään tilanne että kintereet auki. Vetoaa että on kumimatto mutta lkuivikkeessa säästäminen ei ole ok.
Toinen on luvattu vapaa heinä. Ei toteudu. Jakaa heinät aamulla tarhaan olettaen et riittää. Mutta 4kg iltaan asti ei riitä. Yöks sama juttu. Sopimuksessa lukee vapaa heinä.
Nyt iso pv saa 8kg päivässä kum oikeasti tarve vähintään 12kg.

Miten rakentavasti sanoa?

Lähettäjä: Tuutti 
Päivämäärä:   21.11.25 08:15:53

Aika moni tallinpitäjä on pistänyt tallin pystyyn juuri siksi, ettei tullut toimeen asiakkaana. Oli tyytymätön jne. Sitten kun on oma talli, niin nämä epäkohdat unohtuvat ja ei ole asiakaspalvelukokemusta. Olen harrastanut hevosia yli 50 vuotta ja todennut, että parempi pysyä talliyrittäjän kanssa välilöissä ja vaihtaa paikkaa mieluummin kun reklamoida, koska loukkaannutaan ja suututaan. Pahimmat kostavat irtisanomisenkin hevoselle ja hoitavat sitä kuukauden huonosti. Olen tarvittaessa maksanut kahteen paikkaan ja muuttanut heti. Tosin montaa kertaa ei ole tallia tarvinnut vaihtaa. Edellisessä tallissa yli 10 v ja nykyisessä 15 v.

Lähettäjä: Hmmmmm 
Päivämäärä:   21.11.25 15:26:03

Toinen hmmm ollut varmaan samalla tallilla kuin itsekin olin ja huh huh... onneksi pääsi pian pois. Tulin siihen tulokseen, että jos tuollaisista perusasioista täytyy edes sanoa, kannattaa vaihtaa paikkaa. Hyvällä tallilla nuo eivät ole ongelma, hyvällä tallilla sovitut asiat sujuvat.

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   21.11.25 15:50:37

Kysyisin että hevoseni kintereet on auki, valokuvaa ja laita viestin liitteeksi tai näytä jos juttelet asiasta ja kysy mitä asialle voisi tehdä? Jokainen tietää, että siihen auttaa tarpeeksi kuivitetta.

Jos on sovittu vapaa heinä, ja hevosella ei ole vapaata heinää, kysy/sano että hevosella ei ole heinää naaman edessä ja vapaa heinä ei toteudu, mitä asialle voisi tehdä?

Jos tilanne ei parane, vie hevonen sinne missä se hoidetaan sopimuksen mukaisesti.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   21.11.25 15:58:32

1. redflag: työntekijät vaihtuu kuin sukat
2. redflag: heinän pihtailu
3. redflag: kuivikkeen pihtailu

1+2+3=persaukinen tallinpitäjä, joka on todennäköisesti velkaa joka suuntaan. Vaihda tallia, tuo ei puhumalla parane.

Päivämäärä:   21.11.25 20:16:40

"Ainahan niitä ongelmia on. Tallia vaihtamalla tuskin paranee kumpikaan ongelma noista. "

Lol, mitä?! Oon pitänyt hevosia 3 tallilla eikä missään niistä ole ollut kumpaakaan noista ongelmista :D

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   22.11.25 07:20:52

Jos vaihtuvat tallityöntekijät eivät toimi oikein ja sopimuksen mukaan, kannattaa ilman muuta ottaa asia tallinpitäjän kanssa puheeksi. Jos siitä loukkaantuu, on tallinpitäjällä puutteita sekä ammattitaidossa että itsetunnossa.

On yllättävän vaikea saada tavalliselle, pienehkölle ratsutallille hyvää, pysyvää henkilökuntaa. Asiakkaiden maksukyky ja -halu ei yleensä riitä siihen, että palkalla pystyisi houkuttelemaan kokeneita ja osaavia töihin.

Motivoituneimmat ja ahkerimmat nuoret pyrkivät harjoitteluun ja töihin kilpatalleille, mieluiten ulkomaille. Ilta- ja viikonlopputyöt eivät kiinnosta alalle tulevia, kokemusta ja taitoa ei ole ehtinyt karttua, kunto ei riitä kokopäivätyöhön. Toistuvista kehotuksista huolimatta kuiviketta ja heinää ei viitsitä tai jakseta kärrätä riittävästi.

Jos tallinpitäjä itse puhuttelee kuiviketta ja heinää, ei auta muu kuin vaihtaa tallia.

Lähettäjä: Nähtyon 
Päivämäärä:   22.11.25 08:41:38

Heinäruokinta on yleisimpiä ongelmia.
Ei riitä, että sitä heinää omasta mielestään antaa tarpeeksi ja jos hevonen jättää sitä, niin sitten vaan vähentää. TÄHÄN sortuu moni uusi " ammattitaidolla " tekevä tallinpitäjä.

Hän ruokkii ne hevoset ja jokainen hevonen pitää opetella ruokkimaan. Kun uusi hevonen tulee, menee jokunen päivä hahmottaessa minkä verran se uusi syö. Miten se syö. Jos uusi hevonen on iso pv ja tallinpitäjä tulee tulokseen, että no kiva kun syö vain 7kg päivässä heinää ja omistajan määräämät puoli litraa väkirehua, niin mitä tulee mieleen? Sekö että onpa kiva kun isosta koostaan huolimatta menee noin vähän heinää, hyvin kustannustehokas asiakas!!? EI. Sen täytyy herättää kelloja soimaan. Onko hevonen uudessa paikassa levoton eikä malta vielä syödä? Jos se on tullessa hienossa kunnossa, voi miettiä että onko uusi heinä kenties kortista tai jotain, mitä se hevonen jättää syömättä? Jne jne.

Mä näen joka ikinen kerta punaista kun sanotaan, että vähensin heinää. Miksi vähensit? No kun se jättää sitä. Paljonko annoit? No kyllä se on ihan riittävästi sitä saanut. Syökö se sitä normaalisti? Juu syö.. Miksi se on sitten laihtunut?????? .....

Sitten kun kaksi minuuttia katsot sitä hevosta niin on helppo todeta että ei se kyllä syö sitä kunnolla, suussahan on selvästi jotain vikaa joka pitää selvittää. Ja tallinomistaja vetää porot nokkaan kysyt vielä ne viimeiset kysymykset : Milloin aloit vähentämään tätä heinää siltä? Monta kiloa se tätä nykyä edes syö heinää? MIKSI ET OLE KERTONUT ETTÄ SE ON ALKANUT JÄTTÄMÄÄN HEINÄÄ??

Jokaiselle omistajalle siis ihan vaan tiedoksi: Älkää luottako siihen että se tallinpitäjä osaa antaa edes heinää. Tutustukaa sen oman hevosen syömäkulttuuriin perin pohjin ja katselkaa tarpeeksi usein sitä sillä silmällä.

Nimittäin : jos hevonen alkaa laihtua, niin aivan liian usein omistajilla menee turhaan rahaa syyn selvittämiseen, koska syy löytyy siitä niin läheltä eikä sitä tajuta koska on luultu, että homma toimii. Aina ensin selvitetään miten on heinäruokinnan ja syönnin laita. Samalla siinä juomishommat. Onko automaattijuotto ym.

Myös te tallinpitäjät, opetelkaa hommanne. Niin ei tarvitse alkaa loukkaantumaan jos joku alkaa kysymään edellämainittuja kysymyksiä. Esimerkiksi, jos olette sääntökirjanne mukaan ainoa joka saa antaa hevosille heiniä, niin silloin pitää tulla kuin apteekin hyllyltä se (suunnilleen) kilomäärä minkä kukin hevonen päivittäin saa ja ETENKIN syö. Eikä vähennellä viikkotolkulla sitä heinää älyämättä että jokin voi mättää.

Lähettäjä: ÖH 
Päivämäärä:   22.11.25 11:03:39

”Jos maksaa 700e kk niin saa sen mukaiset palvelut”

Tämä tieto varmasti yllättää sinut, mutta asiakkaat maksaa sen summan, minkä tallinpitäjä on itse pistänyt tallivuokran hinnaksi. Ymmärrän jos tämä tieto järkyttää mieltäsi, mutta kaupankäynnissä myyjä määrittelee hinnan.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   22.11.25 11:24:38

Kyllä 700€ pitäisi heinää ja kuiviketta saada, perustarpeita! Karsinoissa kunnon patjat niin kuivikekulutus on vähäistä. 10kg heinää/ pv on 30pv 300kg eli n. 1 iso paali esim. 70€/kk.

Päivämäärä:   22.11.25 13:51:53

Onko hevonen alikuntoinen tai laiha? Jos on ihan normaali niin silloin 8 kg kuivaheinää on ok.
Heinämäärä hevosen kunnon mukaan eikä omistajan mielipiteen mukaan.

Lähettäjä: pyh 
Päivämäärä:   22.11.25 14:29:56

Pitää olla pieni hevonen jolle 8kg kuivaheinää on riittävä. Tai sitten samalla on useita litroja muuta rehua.

Hevosen lihavuuskunto ei ole ainoa asia vaan myös se että onko sillä nälkä ja nälkän liittyvää käytöstä.

Päivämäärä:   22.11.25 14:56:20

Sanomalla suoraan ja ystävällisesti. Jos hevosella kintereet ja polvet kulumilla, niin ihan on perusteltu pyyntö tsekata kuivikkeen määrä. Heinän kohdalla kysyisin, voiko lisämaksusta saada lisää. Punnitaanko tallilla heinät? Ja mitä käytännössä vapaa heinä tarkoittaa, sitäkö ettei pitäisi loppua kesken pitkäksi aikaa?

Päivämäärä:   22.11.25 16:09:36

Hevosen lihavuuskunto ei ole ainoa asia vaan myös se että onko sillä nälkä ja nälkän liittyvää käytöstä.

Taidat sekoittaa ahneuden hevosen nälkäkäytökseksi. Ja jos hevonen on normalissa kunnossa eli ei ole liian laiha eikä liian lihava niin silloin se saa tarpeeksi rehua.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   22.11.25 17:42:24

Siis jonkun kommentoijan mielestä on ok-määrä 8kg kuivaheinää isolle hevoselle???

Ei todellakaan ole.

Asia pitää ottaa puheeksi. Alkaisin kyllä katsoa jo tänään uutta tallipaikkaa. Suomi on pullollaan tallinpitäjiä, jotka viis veisaavat hevosen hyvinvoinnista. Varaudu siihen, että kun vaihdat tallia, hevosesi saattaa joutua koston kohteeksi nykyisessä paikassa, jos hevonen jää irtisanomiskuukauden ajaksi nykytallille. Siksi vie se heti pois ja maksa kahteen paikkaan mielummin.

Ensihätään, anna sille iltaisin vaikka sangollinen haylinea muun lisäksi.

Päivämäärä:   22.11.25 17:49:01

”Heinämäärä hevosen kunnon mukaan eikä omistajan mielipiteen mukaan.”

Jos sopimuksessa luvataan vapaa heinä, niin se mielestäni tarkoittaa, että hevosella on jatkuvasti saatavilla heinää. Jos hevonen söisi enemmän kuin 8 kg ja on siis välillä ilman heinää, sopimusta ei noudateta. Jo ennen talliin muuttoa, kun sopimusta käytiin läpi, olisi kannattanut kysyä, miten vapaa heinä on tarkoitus toteuttaa.

Onko tallilla on muitakin asiakkaita, joilla on sama ongelma liian vähäisen kuivituksen kanssa? Voisitteko yhdessä keskustella tallin omistajan kanssa? Ehkä hän silloin ohjeistaisi paremmin työntekijöitä.

Päivämäärä:   22.11.25 18:12:57

Nykyään on näköjään huonoa hevosenpitoa jos ei syötetä sitä vapaalla heinällä sikalihavaksi.

Lähettäjä: heinästä 
Päivämäärä:   22.11.25 19:03:23

Kyllä 8 kg isolle hevoselle olipa se kuivaa heinää ei ole sopiva määrä, mutta pienelle hevoselle kyllä. Perusoletus on, että tallinpitäjä ymmärtää, mitä tarkoittaa kuiva-ainekilo (ei pelkästään luettuna vaan käytännössä), minkä suositus on 1,5 ka kg / 100 kg, nykyisin enemmän. Aikoinaan hevoseni oli tallilla missä sai vapaasti heinää verkotettuna, sopimuksessa luki rajoituksetta. Hevoseni lihoi ja tp oli sitä mieltä, että sen saamat lisät olivat syynä lihomiseen. Väitti hevoseni syövän 8 kg heinää samoin kuin muutkin lauman hevoset, koska hän oli punninnut jakamansa heinät. Mutta kaikesta teoriatiedosta huolimatta matematiikka oli unohtunut. Heinän kuiva-aineprosentti oli sen verran matala, että tuolla tarjotulla määrällä suositus jäi alakanttiin, hevoselle kun tulisi antaa kuiva-aineena se puolitoista kiloa sataa kiloa kohden.

Joten se 8 kg heinää ei missään tapauksessa ole riittävä isolle hevoselle, vaikka se lihavuuskunnoltaan olisi kuinka optimaalinen. Kuidun määrä jää hevosella liian vähäiseksi vuorokaudessa ja tästä seuraa vatsa- ja suolisto-ongelmat saati sitten muut, mitkä vaikuttavat hevosen hyvinvointiin. On myös otettava huomioon, millaista heinää hevonen saa, lehtevä valkuaispitoinen heinä, missä sulavuus on hyvä ja energia myös, voi laskennallisesti jopa se 8 kg olla riittävä, mutta kuitua hevonen tarvitsee. Tällöin omistaja on velvollinen myös itse ottamaan koppia, miten saada hevoselle riittävästi kuitua vuorokaudessa jos saatavilla olevassa heinässä arvojen mukaan tarpeet täyttyvät. Osa on korvattava oljella tai muutoin köyhemmällä heinällä. Jolloin ns. tarjottu heinämäärä vuorokaudessa on huomattavasti enemmän kuin se 8 kg.

Päivämäärä:   22.11.25 21:15:51

Edelleen, hevosen lihavuuskunto ei kerro yksistään sitä että sen asiat ovat ruokinnallisesti tai muutenkaan kunnossa. Hevonen ei ymmärrä nälän tunnetta itselleen hyväksi asiaksi. Kyllähän noita esim normaalipainoisia suomenhevosia on nähty, joilla on hirveä hinku ruokaan, koska niillä on nälkä. Hevosen ahneus on ihmisen keksimä asia, jos hevonen tarvitsee syötävää, sitä on annettava vaikka olkena. Jos se muuten siirtyy syömään hiekkaa tai alkaa olla liikaa ruuan perään.

Hevoset tarvitsevat myös liikuntaa. Ruokintalaskuihin käytettyä aikaa voisi käyttää hevosten reenaamiseen, niin senkus työntää ruokaa eteen.

Päivämäärä:   22.11.25 21:23:23

Tuo kostohomma on yleistä eikä sitä vain tajua kaikki. Eivät halua uskoa ihmisestä sitä. Jotkut tallinpitäjä-noita-akat kostaa jo ihan siitä, että kuulevat jotain "väärää" mitä olet sanonut tai tehnyt. Selän takana, hiljaa. "Unohtavat" asioita ihan viattomasti. TÄYSIN sairasta puuhaa kun tämän tajusin yhdenkin paikan kohdalla.

Ja itsekin oon ton kokenut, että kun kuiviketta ei vain laitettu kuin ehkä kerran kuussa, toin omia kuivikkeita ja sen jälkeen ei talli kuivittanut enää sitäkään vähää. Sieltä oltiin kaikki vuokralaiset yhtä aikaa lähdössä, ja lähdettiinkin. Voitte kuvitella, että niiden omilla hepoilla oli about 50 cm korkuiset patjat kun niitä joskus katsoin.

Minun mielestä vaan täydellisen sairasta kostaa eläimelle, jos ei saa toimintaa kannattavaksi eikä saa asiakkaita riittävästi. Sitten on kiva kostaa eläinraukoille. Kaiken päälle nämä on yleensä "eläinlääkäri viisaampia" ja tekevät ihan päättömiä juttuja noidenkin asioiden suhteen. Ollaan kierretty talleja sen verran paljon 20 vuoden aikana, että näitä nähty on ja PALJON.

Hevosihminen on SAIRAS tyyppi eläintä kohtaan, kun se pieni vika päästä löytyy. Minun mielestä on ihan sama miten ihmistä kohtelee, mutta ihminen on yksinkertaisesti paha ihminen jos se kääntää sen eläimeen!

Päivämäärä:   23.11.25 07:21:47

Oon nyt itse huomannut täysihoidossa omalla hevosella että aikaisemmin karsinan pohjalle jääneet heinät siivottiin mutta nyt ne jätetään siivoomatta. Eihän hevonen niitä enää syö kun ovat kuivikkeissa ja jaloissa pyörinyt. Joudun itse sitten viemään ne lantalaan.

Lähettäjä: llll 
Päivämäärä:   23.11.25 08:17:12

^ Kysele kuka on tallin jäteimuri ja voiko sen karsinaan nakata ne.

Lähettäjä: llll 
Päivämäärä:   23.11.25 08:17:38

Jos siis ovat vain kuivikkeissa pyörineet mutteivät kustuja.

Päivämäärä:   23.11.25 09:12:56

Niin mutta jos maksan täyshoidosta niin oletan että minun ei tarvitsisi karsinaa siivoilla ja siirrellä heiniä lantalaan tai toisen karsinaan... aikasemmin ne heinät kuitenkin siivottiun pois tallin toimesta.

Lähettäjä: Hups 
Päivämäärä:   23.11.25 09:16:11

Vaihdoin tallia kun karsinoita ei puhdistettu ja kuivitettu kunnolla . Ostin aikani omat kuivikkeet mutta sitten kyllästyin siihen.

Lähettäjä: Nella 
Päivämäärä:   23.11.25 10:20:35

Minulla oli isolla hevosella liian vähän kuiviketta ja kun kysyin lisää niin sanottiin, että kuiviketta lisätään tietty määrä kaikille. Ja, että karsinan siivous vie liikaa aikaa jos siellä on enemmän kuiviketta. Kaikilla hevosilla oli vähän, mutta isoilla näkyi kintereissä helpommin. Aloin sitten tuomaan itse lisää, se johti tosiaan siihen, että tallin puolesta ei lisätty kuiviketta lainkaan ja jopa vietiin minun tuomaani ja ostamaani lantalaan. Eli vaikka kuinka yritin niin ainoaksi vaihtoehdoksi jäi vaihtaa tallia. Nyt on kuiviketta nykyisessä tallissa riittävästi.

Lähettäjä: n 
Päivämäärä:   23.11.25 10:31:28

Samoja kokemuksia kuin muilla, valitettavasti. Vaikka ihan sovitusta asiasta ystävällisestä huomauttaisi tai kiltisti kysyisi, joissain paikoissa tallinpitäjä ottaa kovasti itseensä ja alkaa pelaamaan vallankäyttöön perustuvaa kostopeliä, kohteena usein omistajan lisäksi hevonen. Tätä näkee ja kokee usein myös savustamiseen ja kostamiseen silloin kun on irtisanonut tallisopimuksen. Itse vien hevosen heti pois, jos vaan mitenkään mahdollista tai hoidan itse sen ajan mitä pitää. Niin hirveitä tarinoita nähneenä ja kuulleena katson kyllä tarkkaan minne hevosiani vien ja kerron avoimesti tutuilleni kokemuksistani. Tallia pitäessä eteen sattuu varmasti kaikenlaisia, mutta välillä kannattaa sinne peiliinkin katsoa. Pihistely heinässä, kuivikkeessa, vedessä tai hevosten huono kohtelu hoitaminen esimerkiksi vääränlaisillä talli- ja tarhajärjestelyillä on sellaista, minkä valitettavasti huomaa vasta kun on muuttanut. Harvemmin tallin edustaja avoimesti kertoo esimerkiksi jättävänsä hevosia tahalleen yksin ulos juoksemaan tai antavansa yöksi 2 kg märkää säilöheinää isolle hevoselle yms. Surullista, mutta totta.

Päivämäärä:   23.11.25 10:54:16

Näinhän se on. Jotenkin tuntuu että hevosten omistajissa on paljon hyvin sinisilmäisiä ihmisiä. Tietynlainen elämänkokemus puuttuu ja ehkä he eivät ole pikkulapsesta saakka kasvaneet alalle. Se ihminen, jolle karsinaan jätetyt eilisen heinät on isoin ongelma, on hyvin onnekas ihminen.

Lähettäjä: hohhoijaa 
Päivämäärä:   23.11.25 11:01:49

Mihins aloittaja katosi? Porvooseen?

Päivämäärä:   23.11.25 11:19:23

Ainoa kontakti hevosteluun on käydä välillä täällä hötössä ihmettelemässä ja muistelemassa miten sairasta väkeä hevospiireissä on, etten vain retkahda ja enää koskaan ja hanki hevosta tai erehdy mihinkään tallille.

Päivämäärä:   23.11.25 11:26:10

pyh, eli hevonen pitäisi syöttää ylipainoiseksi jottei sillä olisi nälkä? Kaikilla ei ole mahdollisuutta lisätä liikuntaa hevoselle joten on syötettävä heinää sen verran mikä on energiantarve.

Lähettäjä: Linnea 
Päivämäärä:   23.11.25 12:40:21

Kyllä pitää suoraan uskaltaa sanoa että kuiviketta lisää ja heinää tai sitten muuttaa. Ei tp tai työntekijä voi tuollaisesta suuttua, itse en ainakaan ole suuttunut, jos isoille hevosille haluttu omistajan toimesta lisää purua tavanomaisen määrän sijasta. Ja jos sopparissa tosiaan vapaa heinä voit siihen vedota, useimmissa paikoissa soppari sisältää esim. 12kg päivässä.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   23.11.25 12:57:12

Työntekijä on työntekijä, tekee mitä ohjeistetaan
Vaihto kannattaa ennen kallista ähkyleikkausta joka saattaa seurata heinävähyydestä ja jos sen saa vain aamulla ja illalla

Lähettäjä: Missä moraali 
Päivämäärä:   23.11.25 13:08:02

Onpas surullista luettavaa. Ainakin minulle tällaisen suht pienen tallin täysihoitoa tarjoavana (asiakashevosia 10kpl), ihan ykkösenä on pitää huoli, että hevoset voi hyvin ja että hevosenomistajat uskaltavat sanoa, jos jokin asia heitä mietityttää tai toivovat jotakin.

Meilläkin vapaa heinä sopimuksessa, ja se tarkoittaa tosiaankin sitä, että omistaja saa itse päättää,jos haluaa rajoituksia, ettei koko ajan ole heinää turvan edessä.

Täysihoitoa voisi verrata esim hotellin pitämiseen. Miltä asiakkaasta tuntuisi nukkua ilman patjaa ja tyynyä, ja että saa pari leivänkannikkaa vuorokaudessa maksaessaan kuitenkin all inclusive - paketista?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   23.11.25 14:12:34

Missä moraali
Juuri näin, hevoset edellä tai alanvaihto suotavaa

Lähettäjä: kompataan 
Päivämäärä:   23.11.25 15:39:41

Lähettäjä: Missä moraali
Päivämäärä: 23.11.25 13:08:02

Onpas surullista luettavaa. Ainakin minulle tällaisen suht pienen tallin täysihoitoa tarjoavana (asiakashevosia 10kpl), ihan ykkösenä on pitää huoli, että hevoset voi hyvin ja että hevosenomistajat uskaltavat sanoa, jos jokin asia heitä mietityttää tai toivovat jotakin.

Meilläkin vapaa heinä sopimuksessa, ja se tarkoittaa tosiaankin sitä, että omistaja saa itse päättää,jos haluaa rajoituksia, ettei koko ajan ole heinää turvan edessä.

Täysihoitoa voisi verrata esim hotellin pitämiseen. Miltä asiakkaasta tuntuisi nukkua ilman patjaa ja tyynyä, ja että saa pari leivänkannikkaa vuorokaudessa maksaessaan kuitenkin all inclusive - paketista

NIIN TÄMÄ!!!!!!!!!👍🌹

Päivämäärä:   23.11.25 20:08:35

Missä moraali : niinpä, meillä on onneksi nykyisessä paikassa ns. oikea mentaliteetti, mutta aika monta sammakkoa sai pussata ennen kuin prinssi löytyi. On lähestulkoon poikkeus, että uskaltaisi pyytää tallinpitäjältä jotain muutosta ilman, että täytyy sitten pelätä hevosen puolesta, tai harmitella kun asiat menee vielä enemmän pieleen. Niin monta raivoavaa tallinpitäjää on tullut katseltua, ettet uskokaan.

Lähettäjä: Missä moraali 
Päivämäärä:   23.11.25 20:30:52

Hmm: ihanaa, että olet löytänyt hyvän paikan teille.

Lähettäjä: Toinen täti 
Päivämäärä:   24.11.25 07:52:55

Tämänkaltaisia keskusteluja lukiessa ihmetyttää aina, miten pihistely tulee niin monelle yllätyksenä. Kun tallipaikkaa käy katsomassa, pitäisi kiinnittää huomiota siihen ovatko tallinpitäjän puheet ja omat havainnot samansuuntaisia.

Jos karsinoissa on liian vähän kuiviketta tai ne ovat likaisia, monilla hevosilla on kintereet auki tai ne ovat lihavia/laihoja, eivät tallinpitäjän lupaukset ja todellisuus kohtaa. Jos sopimukseen kuuluu vapaa heinä, pitäisi useimmilla hevosilla olla heinää edessä - tai jokin selitys sille, minkä vuoksi kaikkien hevosten omistajat kuitenkin ovat päätyneet sitä rajoittamaan.

Jos sinulle on tärkeätä, että hevonen saa heinää vapaasti tai neljä kertaa vuorokaudessa, älä vie sitä talliin, jossa sopimukseen kuuluu x määrä heinää kolme kertaa vuorokaudessa vaikka talli ja omistaja muuten vaikuttaisivat täydellisiltä.

Jonkin verran varmasti tapahtuu sitä, että tallinpitäjä ajan myötä väsyy tai alkaa säästelemään väärässä paikassa, mutta ei siitä voi olla kyse joka kerta.

Päivämäärä:   24.11.25 08:57:21

Ne kentät ja radat lanataan ja karsinat laitetaan nätiksi sen päivän ajaksi, kun katsoja käy. Lakaistaan käytävä ja siivotaan turha romu sivuun hetkeksi pihasta. Kokemusta on.

Lähettäjä: hohhoijaa 
Päivämäärä:   24.11.25 09:35:21

Ja jos esim loppukesästä käy katsomassa paikkaa, niin marraskuun loskapaskakelissä ne tarhat voivat näyttää erillaisilta kuin kuivana kesäkautena.

Lähettäjä: Nipsu 
Päivämäärä:   24.11.25 09:38:47

Täällä toinen tp,jolla hevoset ja niiden hyvinvointi menee kaiken edelle. Yksin teen hommaa ja paikkoja reilu 10,vaan täysihoitoasiakkaita.Hevoset oljella ja sitä reilusti.Olen oppinut että siinä pitää itse pystyä nukkumaan,sitten kuiviketta on tarpeeksi.Heinää 5x vrk ja reilusti eli voisi melkeinpä sanoa,että vapaa heinä. Vuosien varrella tullut monta hoikkaa hevosta talliin,jotka nimenomaan hoikistuneet sen jälkeen kun tallipaikka irtisanottu.Todella surullista,että pitää hevoselle kostaa omistajan päätös vaihtaa paikkaa. Itselleni on kunnia-asia varmistaa,että tallia vaihtava hevonen on hyvässä kunnossa,kengitetty,raspattu ajallaan ja ennen kaikkea puhdas.
Jos alkaa lompakko olemaan tyhjä ja kuivikkeesta/heinästä pitää pihistellä,on silloin aika laittaa lappu luukulle ja keksiä jotain muuta tekemistä.

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   24.11.25 09:51:18

Ensinnäkin, yleensä ei kannata valittaa. Etenkään näin selvässä tapauksessa missä sopimusta rikotaan räikeästi. Sen kun vaan vaihtaa.

Toiseksi, kun vaihdat niin älä kerro totuutta. Keksi joku hyvä syy, valittelee kovasti kuinka on hyvä paikka ja haluaisit ehdottomasti jäädä, mutta syystä X on pakko vaihtaa. Näin sopimusta rikkovan tallinpitäjän itsetunto ei kolahda ja muutto sujuu sulle ja hevoselle kivuttomammin.

Paljon paremmin kuin jos keskustelet epäkohdista, valitat ja sitten irtisanot syynä hevosen huono hoito.

Valitettavan totta on, että oman tallin pistävät usein pystyyn ne jotka eivät tule toimeen muiden kanssa eikä ole minkäänlaista hajua asiakaspalvelusta tai miten otetaan palautetta vastaan.

Lähettäjä: Horsemanship 
Päivämäärä:   24.11.25 10:21:56

Hyvä Nipsu:)

Lähettäjä: Nipsu
Päivämäärä: 24.11.25 09:38:47

Täällä toinen tp,jolla hevoset ja niiden hyvinvointi menee kaiken edelle. Yksin teen hommaa ja paikkoja reilu 10,vaan täysihoitoasiakkaita.Hevoset oljella ja sitä reilusti.Olen oppinut että siinä pitää itse pystyä nukkumaan,sitten kuiviketta on tarpeeksi.Heinää 5x vrk ja reilusti eli voisi melkeinpä sanoa,että vapaa heinä. Vuosien varrella tullut monta hoikkaa hevosta talliin,jotka nimenomaan hoikistuneet sen jälkeen kun tallipaikka irtisanottu.Todella surullista,että pitää hevoselle kostaa omistajan päätös vaihtaa paikkaa. Itselleni on kunnia-asia varmistaa,että tallia vaihtava hevonen on hyvässä kunnossa,kengitetty,raspattu ajallaan ja ennen kaikkea puhdas.
Jos alkaa lompakko olemaan tyhjä ja kuivikkeesta/heinästä pitää pihistellä,on silloin aika laittaa lappu luukulle ja keksiä jotain muuta tekemistä.

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   24.11.25 10:32:49

On niin totta, että tallin ongelmat ilmenevät kuivikkeissa ja heinälaadussa. Pienemmällä tallilla oli alussa tosi hyvä meininki näiden suhteen, sitten alkoi kummallinen tapa kerätä kuivikekuorma pihaan ilman kunnollista säilytystä. TÄmä oli jotain halpis turvemultaa, joka talvella jäätyi kuivikkeena. Pissoja ei viitsitty kovin usein kerätä, ne jäätyi sinne kuivikkeeseen muutenkin. Toin itse kuivikkeita, jolloin tallin puolesta ei oikein viitsitty omia lisätä - se jäätynyt kuivike kuitenkin toimi ok kun oli oma paali siinä lisänä. Tallinpitäjä hankki kunnolliset paalit omille hevosilleen, eikä käyttänyt tätä jäätyvää ns. turvetta mistä kyllä voi päätellä, ettei kovin kummoisena sitä pitänyt itsekään. Sitten kun alettiin syöttämään luokatonta heinää niin lähdettiin. Oliko mahdollista tallinpitäjälle näistä ongelmista sanoa? - ei ollut, loukkaantui niin kovasti.

Päivämäärä:   24.11.25 11:05:18

Hmm ja Hohhoijaa, varmasti tuollaista ”somistamista” tapahtuu, mutta ei suurta määrää roinaa saa nopeasti piiloon.

Myöskään rikki järsittyjä tai vinksallaan olevia aitoja ja seiniä ei tallipaikankatsojan takia ehditä ja viitsitä korjata. Tuskinpa kaltereita ja seiniäkään ryhdytään pesemään, jos ei se muutenkaan ole tapana.

Jos kenttää hoidetaan pitkään huonosti, ei sitä kevyellä lanauksella saa priimakuntoon vaan ura ja epätasaisuudet kyllä huomaa, jos osaa katsoa.

Hevosten laihuuden voi yrittää piilottaa loimittamalla, mutta auki olevien kintereiden peittäminen on hankalampaa.

Jokainen kokenut hevosihminen osaa kuvitella, miltä savipohja tms. näyttää syyssateiden jälkeen.

Päivämäärä:   24.11.25 11:19:50

Ei niitä yksityiskohtia ehdi millään katsoa läpi silloin kun paikan päällä käy, esim. väärinkorjattua aitaa, jossa ei kierrä sähkö. Tai liian heppoiset lankut, jotka on suunnilleen irti. Likaiset karsinat on peitetty kuivikkeilla niiltä osin, kun tuleva asiakas saattaa nähdä karsinat. Ei sitä voi tietää, ettei niitä ämpäreitä ja kuppeja pestä todellakaan joka päivä. Ei sitä voi tietää, jos vesiautomaatteja suljetaan yöksi (jotta hevoset pissaisi kuvikkeille vähemmän) tai hevosille annetaan liian vähän heinää, väkkärit tai lääkkeitä unohdellaan. Käytkö tosiaan tutkimassa hevosten kintereet läpi kun käyt katsomassa tallipaikkaa? Tai huomaatko kaukaa tarhoille jonkun kimon likaiset kyljet, kun sillä on loimi päällä? Näissä paikoissa vaikka varsatkin pestään ja ihan vaan siksi jos vieraita tulossa, saadaan hepulit jos likainen varsa viedään toiseen paikkaan pesemättä. Keinot kyllä löytyy antaa tietynlainen illuusio tarvittaessa.

Lähettäjä: suokki 
Päivämäärä:   24.11.25 12:49:28

Suurimmalla osalla talleista sama ongelma, kuin aloittajalla. On turhaa lähteä painimaan asian kanssa, vaan äänestä jaloilla. Voin sanoa, että jos tämä on tilanne, ei se tule paranemaan. Tallinpitäjä varmasti tietää tilanteen ja tietoisesti ohjeistaa pihistelemään heinässä ja kuivikkeissa myös työntekijöitä. Vaihda tallia. Ei kukaan tallinpitäjä ala toimimaan paremmin asiakkaan ehdotuksesta, vaan asiakkaasta tulee "hankala". Tämä on niin nähty.

Lähettäjä: Huooooooh 
Päivämäärä:   24.11.25 15:35:32

Saisko lisää kuiviketta, kintereet auki? Noin, heleppoa kun sanan tuotto suusta.

Päivämäärä:   24.11.25 15:40:27

Näiden sanojen tuotto jostain syystä monesti suututtaa tpn. Heinä ja kuivike tuntuvat olevan kovin herkät sana useammalle tietämälleni tplle.

Päivämäärä:   24.11.25 17:45:43

Hmm,

en ole hevostani sellaisella luksustallilla koskaan pitänyt, jossa ruokakupit olisi päivittäin pesty. Siis toki silloin on putsattu, jos on joku hevonen siihen paskonut, mutta ei muuten. Ihan itse ole ne puhdistanut ja myös lääkkeet antanut tai valmiiksi laittanut.

Jos on silmät auki, näkee ihan riittävän hyvin hevosten yleiskunnon, kun menee paikalle sellaiseen aikaan, kun hevosia viedään ja tuodaan kentälle tai maneesiin. Aika paljon ehtii nähdä siinä ajassa, kun tallin käytännöt käydään läpi ja kenttä, tarhat ym. esitellään.

Ehkäpä sitä sitten iän ja kokemuksen myötä harjaantuu tunnistamaan, onko karsina oikeasti puhdistettu ja kuivitettu kunnolla vai puhdasta kuiviketta vain ripoteltu koristeeksi.

Oma lukunsa ovat sitten ne hullut, jotka sulkevat vesihanat yöksi tai keräävät heinät hevosilta sen jälkeen, kun talli on suljettu.

LähettäjäPäivi 
Päivämäärä:   24.11.25 18:09:48

Minä olisin erittäin potentiaalinen urputtaja jos hevoseni olisivat hoitopaikassa ja nimenomaan heinän ja kuivikkeen määrä...

Lähettäjä: sama täällä! 
Päivämäärä:   24.11.25 21:39:11

Lähettäjä: Päivi
Päivämäärä: 24.11.25 18:09:48

Minä olisin erittäin potentiaalinen urputtaja jos hevoseni olisivat hoitopaikassa ja nimenomaan heinän ja kuivikkeen määrä...Lähettäjä: Päivi

Minä olisin erittäin potentiaalinen urputtaja jos hevoseni olisivat hoitopaikassa ja ni
menomaan heinän ja kuivikkeen määrä...👏

Päivämäärä:   24.11.25 22:06:04

Toinen täti, joo, sitten varmaankin oma keskittymiseni ei riitä tutkimaan juttelun ohella joka nurkkaa tai tulkitsemaan onko karsina siivottu aina hyvin vai ei, jos se on sinä päivänä hyvin siivottu. Olenhan ollut vain lomittajana ja hevosenhoitajana koko elämäni.

Päivämäärä:   24.11.25 22:19:46

Mä olen sitä mieltä että mieluummin hevonen saa olla vaikka liikalihava kuin nälissään. Oletteko ikinä ajatellut minkälainen tunne jatkuva nälkä on eläimelle? Se on erittäin häiritsevä. Rehujen laatuun on tietenkin kiinnitettävä huomiota mutta ei eläintä voi pitää sen takia nälkäisenä ettei se liho.

Ainakaan ennenkuin hevosille tehdään mahalaukunpienennysleikkauksia.

"Minä olisin erittäin potentiaalinen urputtaja jos hevoseni olisivat hoitopaikassa ja nimenomaan heinän ja kuivikkeen määrä...Lähettäjä: Päivi

Minä olisin erittäin potentiaalinen urputtaja jos hevoseni olisivat hoitopaikassa ja ni
menomaan heinän ja kuivikkeen määrä...👏"

Arvatkaa kuka muu..

Lähettäjä: :( 
Päivämäärä:   25.11.25 02:10:58

Kamalaa lukea tätä, ja pelkään juuri nyt, kun hevoselle alettu kostaa loppuaika. Miksi ihmeessä elämeille ..

Irtisanoin hevoseni nykyisestä paikasta, ja joo. Ilmeisesti ei saa tarpeeksi heinää enää ,koska todella nälkäinen ja kiukkuinen. Karsinassa ei tarpeeksi kuiviketta myöskään., mutta eiköhän selviä nämä parit vuorokaudet. Koska havaitsin ruokinnassa ongelmia, niin syötön ihan itse aamuisin ja iltaisin ekstrat -vaikka täysihoito. Haluan tietää, että hevoseni saa sille tarkoitetut rehut. Lisäksi ostin kuivaheinää erikseen. Jotta edes yöski.pari kiloa esikuivattua ei kauheesti ruokia edes ponia 9-10h yöksi

Päivämäärä:   25.11.25 06:24:05

Jos pelkäät että tallinpitäjä suuttuu niin kysy vaikka että ottaakohan työntekijä paljon puhdasta kuiviketta pois kun siivoaa karsinan. Tämä voi hyvin olla mahdollista.

Osta kasseja ja säkitä päivän heinät valmiiksi.

Tämä nyt ensiapuna.

Päivämäärä:   25.11.25 07:20:44

Hmm,

ei ole tarkoitus jankata kanssasi - en epäile, etteikö tallinpitäjossä olisi myös niitä, jotka ovat taitavia peittämään epäkohtia ja valehtelemaan, kun se heille sopii.

En minä kierrä kaikkia nurkkia läpi tallipaikkaan tutustuessani. Kun on kymmeniä vuosia harrastanut ja omistanut hevosia, on nähnyt aika monta tallia. Nuorempana tein välillä tallitöitä, joten osaan siivota ja kuivattaa karsinan.

Virhearvioita voi tapahtua (myös työpaikkaa ja asuntoa vaihtaessa), mutta silti pidän erikoisena, että tietyt ihmiset hevosineen päätyvät kerta toisensa jälkeen tallille, jossa kaikki on huonosti.

Päivämäärä:   25.11.25 07:52:51

Ei ole tarkoitus jankata minullakaan, mutta nuo sinun kommentit kuulosti siltä, että "oletteko noin tyhmiä kun ette osaa katsoa näitä asioita". Tiedän ilmiön mistä puhut, itse en kuulu niihin jotka vaihtaa puolen vuoden välein, mutta kaveripiirissä on kyllä pari tällaista. Meidän nykyisessä paikassa ei minkäänlaisia perusongelmia ole ja ollaankin viihdytty jo monta vuotta. Toivon silti saavani hevoset omaan kotiin.

Ollaan itse lähdetty aina tallinpidon epäluotettavuuden takia eikä hevonen ole voinut silloin hyvin. Ei olla muutettu mihinkään ihme rytökeitaisiin ja olen aina koittanut etukäteen selvittää, mihin ollaan muuttamassa. Esim. Ellit saattavat tietämättään suositella tallia, josta eivät tajua miten huonossa kunnossa tallinpitäjä henkisesti on, jos asiat on näyttäneet aina olevan päällisin puoli ok ja ne omat hevoset hoidettaisikin ihan hyvin. Eivätkä he tiedä sitä, jos tallinpitäjä on ihan pissipää joka tykkää kyykyttää niin hevosia kuin ihmisiä. Tai ei ole kiva huomata olevansa esim. alkoholistin tai muuten vaan pers.häiriöisen tallissa.

Lähettäjä: vaikeeta 
Päivämäärä:   25.11.25 08:09:48

Usein on kyse siitä, että paikkaan tutustuttaessa nähdään pintasilaisu tallinpidosta. Tallissa voi olla niin lihavia, sopivasssa lihavuuskunnossa olevia sekä hoikkia hevosia, loimitettuja, ei-loimitettuja yms. Vaihtelua löytyy. Ja lihavien hevosten suhteen vastuu on myös omistajalla, joten siltä osin ei voi vastuuta sälyttää täysin tallinpitäjälle. Paikka voi olla päällisin puolin huollettu, kaikki vaikuttaa hyvältä ensi näkemältä ja kysyttäessä esim. loimituksista, vastaukset on sään mukaan, tarvittaessa yms. Tai kuivituksesta tai heinästä. Kaikille sopivaa, riittävä kuivitus, ei lantalaan hukkaan, mutta ei liian vähän. En tiedä kuinka moni käy karsinoissa potkimassa kuivikkeen paksuutta yms. seikkoja. Koska moni tallinpitäjä kokee liian kyselevän hevosen omistajan joko epävarmaksi, hankalaksi jo alun alkaen, joten se voi olla myös punainen valo tallinpitäjälle. Eiköhän kyse ole siitä, että molemmat pyrkivät näyttämään ensi kohtaamisella parastaan.

Kunnes kohtaa arki ja näet, mitä se käytännössä on. On asioita, joita voi itse tehdä ja edesauttaa hevosen hyvinvointia, mutta usein ne omat ajatukset siitä, mikä on hyvää voi olla niin eri tallinpitäjän kanssa. Loimitus tarvittaessa voi olla ihan mitä vain taivaan ja maan välillä. Tai se kuivitus. Tai heinä yms. Kaikki nämä ovat sellaisia herkkiä kohtia, mihin tallinpitäjä voi reakoida odottamattomasti. Toisen hyvä, on toisen paska vai miten se oli. Mutta ei ihan niin yksinkertaista ole, että katsomalla paikkaa voit tehdä jo johtopäätöksiä, millainen se on. Ja toiselle se sopii, toiselle ei - joko hevoselle tai omistajalle tai sitten molemmille.

Minulla on oma talli ja olen ollut tyytyväinen. Tunnen myös naapuritallit ja osalle en veisi hevostani tietäen, mitä se tallipito voi olla. Mutta toiselle taas ko. paikka voi olla hyvinkin sopiva. Jokaisella tallilla on omat tapansa toimia ja joskus voi käydä hyvin ja löytää sen helmen sieltä joukosta - hevoselleen ja itselleen sopivan. Ei ehkä sovi kaverille ja sen hevoselle.

Päivämäärä:   25.11.25 11:33:13

Ongelmat heinän ja kuivikkeen laadussa ja määrässä johtuvat monesti siitä, että ne ovat tallin suurimmat kuluerät. Talliyritykset sinnittelevät kannattavuuden rajoilla, joten joko näissä on pihisteltävä tai hintoja nostettava. Jälkimmäinen olisi varmasti parempi vaihtoehto, mutta silloin asiakkaat menevät usein halvemmalle tallille, jossa taas on samoja ongelmia heinän ja kuivikkeen kanssa.

En puolustele huonoa hevosenpitoa, mutta ongelmaan ei välttämättä ole helppoa ratkaisua.

Lähettäjä: Huooooooh 
Päivämäärä:   25.11.25 14:46:18

"Näiden sanojen tuotto jostain syystä monesti suututtaa tpn. Heinä ja kuivike tuntuvat olevan kovin herkät sana useammalle tietämälleni tplle."

Vaihda tallia. t. Tp

Päivämäärä:   25.11.25 16:47:21

Heinä ja kuivike on lämpimän veden lisäksi kaikkein kalleimpia elementtejä ja niitä kuluu eniten. Siksi isoimmat riidatkin niistä. Jokaisella pitäisi olla terve järki lämpimän veden käytössä (ei esim pestä astioita kuumalla vedellä kuin vain jos jokin pakko) ja jos kuivittaa itse, niin ei vie sitä puhdasta kuiviketta lantalaan.

Olen miettinyt ottaisinko itse asiakkaita talliini, ja jotenkin mietin sitä jos se kaikki kate katoaa noihin, niin kyllä siinä oma järkikin katoaa. Nuo on ihan tavallisia asioita olla tarkkana, koska hevosenpito palveluna ei ole kauhean kannattavaa.

Sen sijaan en edelleenkään hyväksi tuota kosto-mentaliteettia, hevosten hoitoa humalassa, asiakkaiden asioiden levittelyä/juorua/paskanpuhumista ympäri Suomea, ja muuta sellaista mikä ei liity asiakkaaseen oikeastaan mitenkään. En hyväksy myöskään hevosta kohtaan voimankäyttöä ja muuta aggressiivisuutta - todella monessa "ammatti"tallissa tuntunut, että ne taidot on aika heppoisella tasolla kun niin paljon hakataan luudilla, talikoilla ja ketjuilla niitä hevosia. On ihan arkipäivää jos sitä touhua päivittäin enemmänkin katselee. En sano että kaikkialla on niin, mutta hämmentävän monessa paikassa on. Lajia en viitsi mainita, tietyssä lajissa tämä on hämmentävän yleistä. Näissä yleensä ongelmana myös paskapuhe selän takana.

Sen huomaa hevosesta miten se katsoo paikan tallinpitäjää, hevostenhoitajia, onko se ilme avoin ja utelias vai mahdollisesti vetäytynyt ja pelokaskin silloin, kun heitä on lähistöllä. Sama koskee eläinlääkäreitäkin kyllä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.