Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tallinpitäjien ikuinen marmatus

Lähettäjä: toisen alan tekijä 
Päivämäärä:   20.11.25 07:56:51

Törmäsin Facebookissa yrittäjien ikuiseen keskusteluun tallinpitämisen vaikeudesta, asiakkaiden maksukyvyttömyydestä, jaksamisen puutteesta, ja roisista alihinnoittelusta johtaen kilpailun vääristymiseen ja työn repimiseen yrittäjän selkänahasta.

Kysymys, miksi teitä on niin paljon samoine ongelmineen? Jos yrittäjällä on tuote X joka ei myy, jota kukaan ei halua, jota ei pysty hinnoittelemaan järkevästi, ja joka aiheuttaa jopa yrittäjälle mielenterveysongelmia, ratkaisu ongelmaan on alan vaihtaminen ja/tai tuotteen kuoppaaminen. Näin toimitaan maailmanlaajuisesti ja normaalisti, siis yrittäessä.

Mikä pitää teidät samassa noidankehässä vuidesta toiseen?

Se, ettei muutakaan tekemistä ole? Se, että huonokin yritys tekee omasta elämästänne veroedullista? Se, että ette halua lähteä kodin ulkopuolelle normaaleihin töihin? Kertokaa toki rehellisesti, mikä?

Re: Tallinpitäjien ikuinen marmatus

Lähettäjä: Mmm 
Päivämäärä:   20.11.25 07:59:43

Iso osa ei ole osannut laskea, ja on omat talot panttina yrityksen veloista. On pakko jatkaa nollaliksalla jotta saadaan velat maksettua.

Lähettäjä: e 
Päivämäärä:   20.11.25 08:05:19

Koska tallin pitäminen on heille ainut keino pitää omia hevosia. Jos menisivät muualle töihin ei olisi varaa pitää vieraalla kuin max 1 hevonen, jos sitäkään.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.11.25 08:30:45

Valitettavan usein se tallin pitäminen on heille keino elää omaa heppaunelmaa ja pitää omia hevosia... Monessa tapauskessa se tallin pitäminen ei kiinnosta vähääkään, mutta halutaan kivat puitteet omalle harrastamiselle.Henkilökohtaiset rahat ja luottokelpoisuus loppuu paljon nopeammin kuin yritystoiminnan.....

Lähettäjä: Tallinpitäjä 
Päivämäärä:   20.11.25 09:13:28

Harva tallinpitäjä haluaa hoitaa vain vieraiden hevosia, että minusta on ihan normaalia, että tallinpitäjä kustantaa OMALLA TYÖLLÄÄN omien hevosten pidon kun hoitaa asiakkaiden hevosia. Ette tekään varmaan ilman palkkaa töitä tee?
Se että tallinpito ei kannata on asia erikseen ja jos kaikki tallinpitäjät laittaisi pillit pussiin kun asiakkailla ei ole varaa maksaa sellaista vuokraa josta jäisi tallinpitäjälle muutakin kun vain se omien hevosten "ilmaiseksi" kotona pitäminen niin mihin meinaatte hevosenne viedä?
Jos kalliit vuokrat on ongelma niin suosittelen kaikille lämpimästi ottamaan hevoset omaan pihaan. Saattaa muuttua ääni kellossa aika äkkiä kun huomaa miten kallista se on silloinkin ja kuinka sidottu siinä hommassa on.

Päivämäärä:   20.11.25 09:20:11

Jos ne valittavat tallinpitäjät lopettaa, niin tallipaikkojen tarjonta vähentyy, ja jäljelle jäävät voivat nostaa hintoja koska kilpailu vähenee. Tämäkin on aivan normaalia markkinataloutta, mekanismi jonka kautta ala tervehtyy.

Lähettäjä: -., 
Päivämäärä:   20.11.25 09:23:58

Tallinpitäjät kuvittelevat, että talli ei kannata koska eivät osaa laskea mukaan heidän omia hevosiaan. Hevosala on matalapalkkatyötä. Ja kun matalapalkkaisella on 2+ omaa hevosta niin tietenkään rahaa ei ole mihinkään muuhun. Näin se on kaikilla joilla on pieni palkka. Useimmilla ei ole varaa edes yhteen hevoseen.

Päivämäärä:   20.11.25 09:26:35

Lähettäjä-

Päivämäärä20.11.25 09:20:11

Jos ne valittavat tallinpitäjät lopettaa, niin tallipaikkojen tarjonta vähentyy, ja jäljelle jäävät voivat nostaa hintoja koska kilpailu vähenee. Tämäkin on aivan normaalia markkinataloutta, mekanismi jonka kautta ala tervehtyy.

Toivottavasti näin käykin. Seuraava marmatuksen aihe voikin sitten olla se, miksi vain rikkailla on varaa harrastaa ja pitää hevosia.

Päivämäärä:   20.11.25 09:34:10

Kannattamattoman liiketoiminnan kuuluukin kuolla. Kannattamaton liiketoiminta ei ole kestävää liiketoimintaa.

Jos liiketoiminta ei kannata, rakennuksiin ja alueille ei voida tehdä tarvittuja kunnossapitotöitä ajallaan. Pohjat mutaantuvat, rakennukset menevät huonoon kuntoon, paikat alkavat hajoilla ja niitä fiksaillaan jesarilla ja nippusiteillä siihen kuntoon että niiden kanssa voi elää. Laitteet (lämminvesivaraajat, ilmanvaihtokoneet jne.) ylittää teknisen käyttöikänsä ja jäävät huoltamatta. Kunnossapitovelka kasaantuu ja kasaantuu, kunnes kamelin selkä lopulta katkeaa ja tulee joku niin kallis paukku, että homma kaatuu siihen.

Jos liiketoiminta ei kannata, niin toiminta pyörii yrittäjän selkänahasta. Jatkuvat taloudelliset murheet ja 24/7 työskentely käyvät kenen tahansa mielen päälle - tulee uupumusta, mielenterveysongelmia. Lomat jää pitämättä, perhe jää "heitteille". Todennäköisesti myös oma henkilökohtainen talous menee kuralle, vaikka yritys olisi oy, varsinkin jos tallinpitoa harrastaa "rakkaudesta lajiin" ja jos taloudellisia ongelmia yrittää peitellä asiakkailta maksamalla yrityksen kuluja omasta tai puolison pussista.

Jos liiketoiminta ei kannata, niin hevosten turvallisuutta ja hyvinvointia ei voi taata. Ennemmin tai myöhemmin tulee se päivä, kun maksamattomat laskut kasaantuu niin pahasti että laadukasta tai edes syömäkelpoista heinää ei enää saa, kuiviketta ei enää saa. Sähkön säästäminen menee siihen pisteeseen, että putket jäätyy ja vedentulo loppuu. Ennemmin tai myöhemmin tulee se päivä, kun tallinpitäjän oma mieli murenee ja hän alkaa purkaa pahaa oloaan hevosiin, alkoholiin tai muulla tavalla.

Eli kannattamattomien hevostallien kuuluukin loppua.

Tallinpitäjän ei kuulu kustantaa kenenkään harrastusta omalla hyvinvoinnillaan, omalla taloudellaan, omalla jaksamisellaan. Tallipaikkojen hintojen kuuluu olla sillä tasolla, että ne kattaa toiminnan kulut.
Ja jos hevosenomistajalla ei ole varaa maksaa tallipaikasta sellaista hintaa, joka kattaa toiminnan kulut - niin sillä hevosenomistajalla ei kuulu olla hevosta.

Päivämäärä:   20.11.25 09:35:18

Omissa piireissä en tätä ole onneksi nähnyt. Hevosalalla on rankkaa mutta ei kukaan normaalijärkinen siitä suoraan asiakkaille valita.

Lähettäjä: &€#? 
Päivämäärä:   20.11.25 09:54:32

Hevoset elämäntapana on iso valinta. Juuri tämä omalla työllä tekeminen mahdollistaa ainoastaan useamman hevosen pitämisen jollei ole erityisen varakas. Jossain vaiheessa tulee motivaattoriksi tuo kalliisti investoidun omaisuuden menettämisen uhka. Aika usein tuo on maatila joka on muodostunut samalla kodiksi.
On totta että tämän päivän vaatimukset ovat tehneet alasta mahdottoman. Todellisia hintoja on murtoosalla varaa maksaa. Myöskin asiakkaiden vaatima infra on jotakuinkin epärealistinen. Lopetettava on tai muutettava toimintaa radikaalisti. Tallinpitäjän täytyy huolehtia että tarvittava infra on laskutettu huolella oikein. Vasta sen jälkeen voi edes miettiä tarjottujen palvelujen työaikaa ja sen hinnoittelua.
Kyllä marmatus loppuu kun toiminta loppuu. Samoin loppuu asiakkaiden valitus kun hevosen pitoon ei ole enää mahdollisuutta.

Lähettäjä: JJ 
Päivämäärä:   20.11.25 10:15:40

Aika monen kohdalla tila ja samalla oma koti pitäisi myydä, että voi lopettaa. Ja näinä aikoina se on vaikeaa, joten sinnitellään parempia myyntiaikoja odotellen. Itsellä myös tämä tilanne, yhtään investointia tilaan en enää tee, koska se on hukkaan heitettyä rahaa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   20.11.25 10:45:10

"Hevosalalla on rankkaa mutta ei kukaan normaalijärkinen siitä suoraan asiakkaille valita"

Aloittajahan oli mennyt facessa lukemaan yrittäjien keskinäisiä keskusteluja. Ei hän edes sanonut, että hänen hevosensa tallipaikalla yrittäjä valittaa, tai edes, että hänellä on hevosta...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.11.25 11:00:34

voihan sen tilan pitämisen maksaa menemällä muihin töihin jos tallinpito ei kannata

Lähettäjä: Rita 
Päivämäärä:   20.11.25 12:40:13

Rahoitukset joita on otettu/saatu/maksetaan takaisin. Ei mikään muu. Asiakkaat lähtee heti, kun näitä kolmannen osapuolen velvoitteita ei enää ole.

Lähettäjä: Oma 
Päivämäärä:   20.11.25 15:17:23

Meillä pidettiin asiakkaiden hevosia 39 vuotta kahdessa sukupolvessa kunnes tilan taloustilanne oli se, että asiakkaista voitiin luopua ja keskittyä vain omiin hevosiin. Nyt nautin joka hetkestä! Käyn välillä naapuritallien tallinpitäjillä kahvilla kuulemassa uusimmat "trendit" ja lähden onnellisena kotiin, jossa ei odota yksikään asiakas huolineen ja murheineen.

Lähettäjä: tallinpitäjäX 
Päivämäärä:   20.11.25 15:24:25

Lähettäjä: -
Päivämäärä: 20.11.25 09:35:18

Omissa piireissä en tätä ole onneksi nähnyt. Hevosalalla on rankkaa mutta ei kukaan normaalijärkinen siitä suoraan asiakkaille valita.

Komppaan. Eikä ole minunkaan piireissään onneksi. Olen kyllä tietoisesti ihan rajannut mahdollisimman vähille kontakteille elämässäni ne kollegat, jotka vaan valittavat aina ja kaikesta, niitäkin persoonia kun toki on. Mutta niin on myös meitä tyytyväisiä tallinpitäjiä :)

Lähettäjä: kvjvj 
Päivämäärä:   20.11.25 18:39:40

tallinpitämisen vaikeus
jaksamisen puute
roisi alihinnoittelu johtaen kilpailun vääristymiseen
työn repiminen yrittäjän selkänahasta

= Kaikkiin noihin on syynä tämä asiakkaiden maksukyvyttömyys.

Tallinpitäjät tekevät lähinnä hyväntekeväisyyttä, koettavat saada edes jotain palveluja aikaan halvalla tai ilmaiseksi, ja asiakkaat silti vaativat enemmän.

Hintoja ei voi nostaa, kun asiakkailla ei ole varaa maksaa. Puitteita ei voi parantaa ja kunnollisia välineitä, koneita ja automaatiota hankkia, jotta tallinpito olisi helpompaa, koska asiakkailla ei ole varaa maksaa.

Moni tallinpitäjä laittaakin pillit pussiin, koska parempaa palkkaa saa helpommallakin. Tai siis ylipäätään palkkaa...

Minulla on kaksi hevosta tallilla, joka ei ole kovin halpa ja sinne jonotetaan, koska se ei ole kovin iso ja puitteet on ok. Siellä on puolihoito ja kiertävät ilta- ja pyhävuorot, joten ei kovin hyvin minulle passaa kun tarvitsisin täysihoidon aina välillä, mutta onneksi porukka joustaa ja asiat järjestyy. Minä siis vastaavasti teen muiden vuoroja kun olen paikkakunnalla ja maksan minun vuoroni hoitaville ekstraa.

Pyrin myös omalla toiminnallani tekemään tallinpidon mahdollisimman helpoksi, eli jos olen paikkakunnalla, niin siivoan tarhan ja karsinan itse ja hankin myös kuivikkeet itse, ettei tallinpitäjän rahat mene niihin. Vaikken itse laskekaan pennejä ole maksukyvytön asiakas, niin ymmärrän sen, että monille muille nämä summat on isoja ja itsekin olen miettinyt, että onko tässä kohta enää järkeä ja eikö samalla rahalla saisi vaikka mitä muutakin. Tonni per hevonen pelkkiin peruskuluihin kuussa, eli minun kohdallani kaksi tonnia kuussa, ja maneesimaksut ja muut lisäksi kun omalla tallilla ei maneesia ole, niin onhan tämä kallista :O Mutta ei tämä tallinpitäjälle ja maneesin rakennuttajalle ja ylläpitäjällekään halpaa tai varsinkaan ilmaista ole.

Mutta jos tallinpitäjät lopettavat, ei minulla ole enää paikkaa missä pitää hevosiani. En voi ottaa hevosia omaan pihaan, joten olen täysin ulkopuolisten tallinpitäjien varassa. Ja äärimmäisen kiitollinen siitä, että jotkut vielä viitsivät tallia pitää, että minun hevosharrastukseni mahdollistuu. Hintoja pitäisi kyllä nostaa, että tallinpitäjät saisivat jotain itselleenkin, mutta kun ne maksukyvyttömät asiakkaat... Enkä itsekään tiedä, paljonko maksaisin noista puitteista maksimissaan. En minäkään maksaisi mitä tahansa, mutta esim. 100 e/kk per hevonen vielä menisi. Mutta monille jo 20 e vuokrankorotus on ihan liikaa :/

Läheisestä tallista loppui jossain vaiheessa kaikki hoito, tarjolla oli enää itsehoitoa. Rahalla sai vain karsinapaikan, lantalan tyhjennyksen ja veden, kaikki muu piti itse ostaa. Tarhatkin oli hinnoiteltu koon perusteella ja maneesista ja kentästä piti maksaa erikseen, jos niitä käytti. Eli riisuttiin palvelut pois ja rahalla sai valita, mistä maksaa, kun itse joutuu ne heinät ja kuivikkeet hankimaan. Muttei enää tarvinnut valittaa tallinpitäjälle kuivikkeista, heinästä, ulkoilusta, mistään. Vähitellen vuosien varrella on tullut mahdolliseksi saada myös puoli- tai jopa täysihoitoa, mutta ne sitten maksaa.

Tuo on muuten ihan kiva, muttei passaa minulle, kun minä reissaan työ- ja perheasioiden vuoksi välillä.

Päivämäärä:   20.11.25 18:48:19

Miksi asiakas ostaa minulta / yritykseltäni?

Siinä on se kysymys joka pitää ratkaista. Tämä koskee ihan jokaista yritystä. Ja jos vastaus on hevosalalla halpa hinta, niin eihän siinä hyvin käy.

Päivämäärä:   20.11.25 23:06:25

Omalla kohdallani tiesin, mitä hevosten hoitaminen vaatii, mutta en tiennyt, mitä kaikkea asiakkaat voivat keksiä vaatia. Asikashevosten hoitaminen on sekä työläämpää että kalliimpaa kuin omien, jos yrittää yhtään vastata omistajien vaatimuksiin ja toiveisiin.

Lähettäjä: prilla 
Päivämäärä:   21.11.25 00:32:21

"Omalla kohdallani tiesin, mitä hevosten hoitaminen vaatii, mutta en tiennyt, mitä kaikkea asiakkaat voivat keksiä vaatia. Asikashevosten hoitaminen on sekä työläämpää että kalliimpaa kuin omien, jos yrittää yhtään vastata omistajien vaatimuksiin ja toiveisiin."

Niin? Yrittäjänä sinä sanelet, mitä palveluja tarjoat ja mitä ne maksaa. Joillakin kaikki maksetaan erikseen ja niistä räätälöidään jokaiselle paketti, josta maksaa. Joillakin on periaate, että rahalla saa kaikkea (eli palveluista voi joutua maksamaan todella paljonkin), toisilla se, että rahalla saa vain tietyt asiat ja muuta ei saa vaikka mitä maksaisi. Useimmiten tarjotaan joku tietty paketti tietyllä hinnalla, ns. peruspaketti. Lisäpalveluja saa sitten ostaa erikseen. Ja yrittäjänä sinä kerrot, mitä palveluja tarjoat, mistä pitää maksaa erikseen ja mitä on turha toivoa edes rahalla.

Joten saahan se asiakkaat toivoa ja vaatia mitä haluavat, mutta ei sinun tarvitse niitä toteuttaa, ainakaan ilmaiseksi. Eikä edes halvalla.

Esim. jos tallinpitäjän pitää tuoda hevonen sisään kengittäjää tai vaikka eläinlääkäriä varten, niin jotkut eivät veloita siitä mitään, toiset veloittavat 10 e, kolmannet 50 e ja neljännet eivät sitä tee vaikka mitä maksaisi.

Meillä on tietty paketti mikä perushintaan kuuluu. Siihen sisältyy kuivike, heinä ja täysrehu. Jos hevoselleen jotain muuta haluaa, niin ne pitää ostaa itse, mutta tallivuokran määrä ei silti alene. Ja omia tavaroita saa tuoda vain tietyn määrän, eli rehuja yhden säkin ja kuiviketta kaksi paalia tai pussukkaa kerralla, isompi määrä on säilytettävä jossain muualla. Tallille ei siis voi jokainen tuoda omaa lavaa kuiviketta tai kolmea suurpaalia heinää, vaan ainoastaan tietty määrä, sille mitoitettu tila.

Meillä tallinpitäjä tarjoaa hevosten tavaroille tietyn tilan tavaroiden säilyttämiseen ja siihen on mahduttava. Jos ei riitä, pitää ylimääräiset kamat säilyttää muualla. Trailerin saa tallin pihaan tuoda, mutta se maksaa 15 e/päivä (ei siis vrk vaan päivä, eli jos traikun tuo pihaan ma ja hakee ti, niin veloitetaan kahdelta päivältä eikä yhdetä vuorokaudelta) tai 300 e/kk. Alue aurataan talvella ja lanataan keväällä ja syksyllä ja nuo ajankohdat ilmoitetaan erikseen, ja jos traikku ei ole siirtynyt pois tieltä, niin siitä veloitetaan 100 e sakkomaksu.

Tee sinäkin selkeä lista siitä mitä rahalla saa, mistä pitää erikseen maksaa ja mitä ei kannata vaatia edes rahalla. Jos esittää peruspalvelujen lisäksi toiveen, niin se maksaa 50 e, jos vaatii jotain, se maksaa 100 e, vaikket sitä toteuttaisikaan :D

Jospa sitten alkaisi ne toiveet ja vaatimukset vähetä, kun laitat niille sellaisen hinnan, että tienaat niillä kolminkertaisesti perus tallivuokraan verrattuna. Esim. eräällä aiemmalla tallilla ei ollut mahdollista, että tallinpitäjä hakee hevosen kengitettäväksi ja palauttaa tarhaan, mutta kun sanoin, että maksan satasen jos teet sen kun itse olin kotona 40 asteen kuumeessa, niin hän teki sen ilomielin. Ja muutenkin hoiti hevostani enemmän kuin normaalisti, kun makasin kotona viikon. Maksoin siis ylimääräistä 30 e/päivä siitä, että hän pyynnöstäni lauloi vaikka tuutulaulun hevoselle, eli tuon viikon ajalta 210 e + kengityksestä 100 e = tienasi tuolta viikolta 310 e ekstraa, niin hän ei valittanut yhtään. Jos jokainen maksaisi tuon verran lisää, niin veikkaan, ettei tallinpitäjän valittaisi maksukyvyttömistä asiakkaista ja kentän lanaaminenkin sujuisi tallinpitäjältä vähän iloisemmin mielin, kun ei siihenkään käytettävä kalusto ilmaista ole eikä välttämättä edes ilmaiseksi liiku.

Päivämäärä:   21.11.25 07:14:50

Velka.

Tallinpidon jälkeen kun sitä on tehnyt parikymmentä vuotta, on omasta ratsastuksesta mennyt hohto niin että pihassa on vaan vieraat.
Kyllä luultavasti lopetan, kun velat maksettu ja menen helpompiin töihin.
Tai muutan itsehoitotalliksi.
Asiakkaat pelkää tätä jo nyt, kun tänäkin syksynä useampi talli lähialueilta siirtyi puoli- tai itsehoitoon.

Lähettäjä: Nipsu 
Päivämäärä:   21.11.25 07:34:18

Minun hevoseni on tallilla, joka vaihtoi keväällä puolihoidolle. Samalla hinta nousi, kun palveluja eriteltiin ja hinnoiteltiin tarkemmin. Talli on nyt ylivoimaisesti kallein tällä alueella.

Tallin omistaja on kiva ihminen ja tykkään hänestä. Tallilla on myös kiva yhteishenki. Mutta. Moni meistä hevosenomistajista seuraa omistajaa somessa, myös minä, ja hän juuri jakoi jonkun katkeran tallinpitäjän kirjoituksen siitä, miten ihmiset eivät välitä hevosten hyvinvoinnista kuten hän, tai eivät osaa asettaa hevosen hyvinvointia etusijalle, ja miten hevosenomistajat eivät tajua, mitä kaikki maksaa ja miten paskaa bisnestä tallinpito on. Vitsit tuli kyllä halju olo. Kenenkään en ole kuullut valittavan hinnannoususta ja vain muutama omistaja siirsi puolihoitomuutoksen myötä hevosensa muualle.

Päivämäärä:   21.11.25 07:46:42

Yhtä tallinpitäjää olen seurannut ja ihmetellyt, nyt pitää enää omiaan. Se touhu oli nimenomaan ikuista marmatusta. Jos on niin kamalaa niin on hyvä ja menee parempiin töihin. Kukaan ei pakota hoitamaan toisten hevosia liian halvalla.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   21.11.25 08:21:45

Tallin ovet säppiin ja hevoset pois kuten maitotilat tekee. Ongelma on sillä ratkaistu.

Päivämäärä:   21.11.25 10:18:15

Itse nostin hintoja niin paljon, että homma kannattaa. Tiesin riskin, että köyhät lähtee. Se riski oli kannattava, vain maksukykyiset omistajat jäivät. Elämäni paras teko!

Lähettäjä: edkd 
Päivämäärä:   21.11.25 11:43:38

"Asiakkaat pelkää tätä jo nyt, kun tänäkin syksynä useampi talli lähialueilta siirtyi puoli- tai itsehoitoon."

Pidä sinä täysihoitona, mutta nosta hinta sellaiseksi, että jaksat sitä tehdä. Muille jää nykyisellä hinnalla puolihoito tai vähän halvemmalla itsehoito.

Minä olisin valmis maksamaan reilustikin enemmän, jos saisin ihan pyytämällä täysihoidon kun sitä tarvitsen esim. sairastamisen ja reissaamisen vuoksi. Toisella tallilla tämä onnistuu, mutta siellä muuten puitteet niin köpöt, etten hevosta halua siellä pitää. Haluan pitää hevoseni nykyisellä tallilla, jolla puolihoito, mutta hirveä sumpliminen aina että kuka tekee minun tallivuoroni, jos en itse pääse. Toki maksan ylimääräistä sille joka minun vuoroni tekee ja vastaavasti teen sitten hänen/heidän vuorot, mutta ärsyttää kun en aina omia aikataulujani etukäteen tiedä, joten...

Toki voisi miettiä, että miksi edes omistan hevosta, kun elämäni on näin vaikeaa, mutta hevonen on tuonut elämääni niin paljon hyvää, etten halua hevosesta luopua.

Lähettäjä: Hauska 
Päivämäärä:   21.11.25 13:12:19

Ottaisin heti itsehoidon hyviss puitteissa jos se olisi mahdollista. Toki itsehoidon ja omien kuivikkeiden ja rehujen ohessa en ole valmis 1000€
Kk maksuun.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   21.11.25 15:29:49

Miksi luet tallinpitäjien vertaistukiryhmää/keskustelua jos et ole tallinpitäjä? Se ei ole asiakkaille. Joskus täytyy voida 'purkaa' että jaksaa arjessa hymyillä ystävällisesti.

Lähettäjä: eej 
Päivämäärä:   26.11.25 15:46:20

"Miksi luet tallinpitäjien vertaistukiryhmää/keskustelua jos et ole tallinpitäjä? Se ei ole asiakkaille. Joskus täytyy voida 'purkaa' että jaksaa arjessa hymyillä ystävällisesti."

Eihän aloittaja sanonut lukeneensa tallinpitäjien ryhmää vaan yrittäjien ryhmää.

Lähettäjä: Rupa 
Päivämäärä:   26.11.25 18:54:23

Uuden asetuksen myötä joudutaan tekemään siirtymäajalla investointeja jotka tekee homman todella kannattamattomaksi. Ensin rempattiin vuoden 2014 asetuksiin ja juuri saatu ne maksettua niin nyt sitten taas pitää laittaa asioita uusiksi. Tällä kertaa se tarkoittaa, että asiakaspaikkojen määrä vähenee vaikka kulut ei koska kokonaisneliöitä on saman verran. Hassu yhtälö. Tässä sitä nyt arvotaan kuka tai ketkä pitkäaikaisista asiakkaista saa irtisanomisilmoituksen kun aletaan rempata.

Lähettäjä: Tp2 
Päivämäärä:   26.11.25 21:12:34

Itse ainakin ratsastan asiakkaiden hevosia. Ei ole omia, koska kaikki maksulliset tallipaikat täynnä mutta käyn sitten ratsastamassa asiakkaiden hevosia kun tallilla on hiljaista. Hinta on asiallinen. Tykkään tehdä tätä tallityötä vaikka 247 vaihtoehtona olisi tosiaan jonkun muun palkollisena oleminen eikä se ole mun juttuni.

Päivämäärä:   26.11.25 21:15:10

Tietysti jätän tekemättä asiat, jotka eivät minulle sovi. Asiakkaiden jatkuva valitus on silti raskasta.

Päivämäärä:   27.11.25 01:12:07

Ensinnäkin ei pitäisi edes perustaa yritystä, jonka tietää etukäteen olevan kannattamotanta. Eikä kukaan asiakas ole niin pöljä, että menisi palveluntarjoajalle sanomaan, että haluan maksaa enemmän. Kyllä se hinnoittelu on yrittäjän tehtävä. Sama asia kuin perustaisi luksuskylpylän Kainuun perämetsiin, möisi lippuja 2€ ja haukkuisi asiakkaat miten maksukyvyttömiä ne ovat, kun heillä ei ole varaa tai halua maksaa 200€ kertakäynnistä useampana kertana kuussa ja valittaa miten siksi toiminta on kannattamonta.

Hevosenomistan näkövinkkelistä ei ole minun ongelma jos tallinpitäjä pitää ns. liian alhaista vuokraa. Jos korottaa ja perustelee syyt niin olen valmis tiettyyn pisteeseen maksamaan enemmän. Jos menisi rajan yli ottaisin omaan pihaan. Ja kyllä, tiedän tasan mitä se vaatii resursseiltaan. Silti koen, että en ole huono asiakas, kun vuokran maksan aina reilusti ennen eräpäivää, noudatan muutenkin sopimusta sekä tallinpitäjän tarvitsee hoitaa hevostani paljon vährmmän kuin voisin sopimuksen mukaan velvoittaa.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   27.11.25 03:04:18

On se sun ongelma usko tai älä.
Kannattamattoman toiminnan loppukärsijä on hevonen.

Lähettäjä: vaikeus 
Päivämäärä:   27.11.25 08:13:17

Tallinpidon kustannukset ovat nousseet suhteessa siihen, mikä on tallipaikan hinta. Jos ei ole vierasta pääomaa, korkoja yms. lyhennyksiä, on tällöin tuottavuuden saavutus tietysti helpompaa. Mutta suhteessa saatuun tuottoon, on työmäärä uuvuttava ja mikäli kyse on tallista, missä tallinpitäjänä teet lähes kaiken ja lisänä tallityöhön myös sosiaaliset suhteet asiakkaisiin, mikä lisää työn kuormittavuutta. Ei siitä syystä, että haluaisi olla erossa ihmisistä vaan asiakkaat eivät välillä näe tilannetta tallinpitäjän näkökulmasta. Tallinpitäjällä on myös oma elämä, perhe, ehkä koirat, muut eläimet hoidettavanaan. Kun asiakas saapuu tallille, hänen prioriteettinsa on oma hevonen, mutta sen ohella hän myös haluaa jakaa omat kuulumiset, kysyä miten hevonen on voinut, onko mitään muutoksia yms. Ja nämä vievät aikaa, sitä kallista omaa vapaa-aikaa, minkä haluaisi viettää ilman pitkitettyä asiakaskontaktia. Jos olet tyly ja toteat, että on kiire, kiitos ja hei. Voi se osalle asiakkaista olla loukkaavaa. Toiset taas eivät halua sosiaalisia kontakteja vaan hoitavat hevosensa. Mutta yllättävän paljon vie aikaa juuri se keskustelu. Ja kun tätä on 7 päivänä viikossa, on se pitkä aika.

On helppo sanoa, että tallinpitäjänä sinun tulee pitää rajat, sanot vain niin se toimii. Ei se käytännössä ihan niin mene kun on kyse ihmisistä. Meitä on niin monenlaisia. Tallinpitoon kuuluu tärkeimpänä hevosten ja tallin hoito, mutta suuri kokoanaisuus on myös asiakaskontaktit.

Tähän lisäksi säiden vaihtelut, kentän huoltotyöt jos ne onnistuvat, toisinaan taas ei, heinät, kuivikkeet, asiakkaiden unohtamat tavarat, roskat yms. Mikä lisää vielä entisestään harmitusta. Vaatii taitoa huomauttaa asiakasta hänen jatkuvasta unohtelustaan ja pyrkiä olemaan ystävällinen, vaikka mielessä harmistus nousee sataan ja yrität olla cool. Kannattaa kokeilla, ymmärtäkää myös tallinpitäjää, että hänkin on ihminen, ei täydellinen vaan joskus voi jokin ärsyttää ja jotkut päästävät liian pihalle. Toiset patoavat ja yrittävät sinnitellä. Miten sinä toimisit itse vastaavassa tilanteessa?

Päivämäärä:   27.11.25 08:33:27

"Kyllä luultavasti lopetan, kun velat maksettu ja menen helpompiin töihin."

Moni sanoo lopettavansa, kun velat on maksettu. Jos kerran on kannattamatonta toimintaa, niin eikös olisi järkevämpää lopettaa tappion tekeminen asap ja maksaa velat sitten oikeilla töillä?

"Lähettäjä: .
Päivämäärä: 27.11.25 01:12:07"

Tämä!

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   27.11.25 09:18:27

Onneks hevoset on omassa pihassa, ettei tarvitse "kuormittaa" tallinpitäjiä.
Olis kyllä ikävä mennä tallille joka päivä, kun tietäisi, kuinka tallinpitäjää vit..taa koko homma ja mitä hän minusta ja hevosestani ajattelee oikeasti, vaikka näyttää olevan "cool" ja "hymyilee ystävällisesti"..

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   27.11.25 12:50:30

"Kun asiakas saapuu tallille, hänen prioriteettinsa on oma hevonen, mutta sen ohella hän myös haluaa jakaa omat kuulumiset, kysyä miten hevonen on voinut, onko mitään muutoksia yms. Ja nämä vievät aikaa, sitä kallista omaa vapaa-aikaa, minkä haluaisi viettää ilman pitkitettyä asiakaskontaktia"

Tässä taas esimerkki huonosti suunnitellusta työpäivästä. Kun asiakkaita kerran on, niin on itsestään selvää, että heillä on kysyttävää ja tiedotettavaa yrittäjälle. Yrittäjän tehtävä on miettiä koska ja miten tuo kommunikaatio hoidetaan ja kertoa tapa asiakkaalle. Muuten käy niin, että asiakkaat toimivat kuten parhaaksi näkevät ja viestejä ja soittoja tulee ihan koska vain, ja niihin myös odotetaan vastausta asap.

Moni tp hoitaa puhelut aamutallin aikaan napit korvissa. Viesteihin voi vastata aamukahvilla. Toisen kerran tarkistaa viestit iltatallissa. Muun ajan työpuhelin äänettömällä. Ja asiakkaat tietävät tuon aikataulun.

Päivämäärä:   27.11.25 13:56:16

X.. kun ei ole. Kuten sanoin niin tarvittaessa voin ottaa hevosen vaikka kotiin ja voisin elää senkin päätöksen kanssa ihan hyvin. Ja toistan vielä senkin, että tiedän tasan mitä tallinpito vaatii. Toki ymmärrän, että kaikilla ei ole siihen mahdollisuutta, mutta lähtökohtaisesti ajattelen niin, että jos et voi tarjota tavalla tai toisella hevoselle hyvää elämää niin silloin se pitää jättää hankkimatta.

Päivämäärä:   27.11.25 22:40:44

Kyllä se omien hevosten pito siinä sivussa on se syy. En tunne yhtäkään tallinpitäjää jolla ei omaa hevosta tai hevosia olisi tallissa. En toki sano etteikö saisi olla. Monella varmaan vaan on tilanne, että jos jotain muuta työtä löytyisi niin ei olisi sitäkään varaa pitää omaa hevosta vieraalla. Palkat aloilla, joihin koulutusta ei vaadita, ei yleensä kovin leveästi elätä, ja jos on jo omia, voi olla ettei opiskeluun ole varaa.

Ja toki sitten jos oma talo on samalla tontilla, ja velat maksettava.

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   28.11.25 13:24:47

Miten usein teillä on loppunut lämmin vesi tallista kesken päivän? Voiko se tosiaan loppua yhden hevosen huuhtelusta? Meillä tallinpitäjä syyttää meitä lämpimän veden laskusta, ja samalla kun meikäläinen tulee hevosen kanssa lenkiltä iltapäivällä, ei koko lämmintä vettä tule ylipäätään enää hanasta, eikä tule loppuiltana. Mashit turvotetaan vedenkeittimen avulla. Tallinpitäjä sanoo siihen, että talvella tekee hyvää pestä kylmällä vedellä. Laittavat vissiin varaajan kiinni illaksi (on suljetussa tilassa niin en näe)? Missään muualla ei ole ollut tällaista, edes isoilla talleilla. Tässä nykyisessä noin 10 paikkaa (talli ei ole edes täynnä) ja osa treenihevosia kuten omani, ja pestä on vähän pakko lenkin jälkeen ravat ja hirveä määrä hikeä pois. Tekee kyllä pahaa laskea jääkylmää vettä niskaan. Vedenlämmittimellä ollaan nyt tehty haaleaa vettä, ei sekään ilmaista sähköä ole??

Uusi paikka hakusessa toki on, kun ei osata kuivittaakaan ja meidän vuokralaisten hevosille betonit sen kun vilkkuu ja kintereet auki. Muutenkin aika skitso tuo emäntä. Valittaa meille kaikille milloin mistäkin. Ihmettelen, mikä saanut tuolla luonteella ottamaan asiakkaita, joita suorastaan vihaa? Talli ei ole pyörinyt kuin puolisen vuotta, eikä ole halvimmasta päästä. Luvatut lisäpalvelut ei myöskään ole toteutuneet sopimuksen mukaan.

Päivämäärä:   28.11.25 15:13:31

Kyllähän saa moni tallinpitäjä miettiä että kuinka isoa laumaa elättäisi vieraalla ihan peruspalkalla (mikähän se mediaani nyt onkaan). Siinä voi vähän miettiä että olisiko rahkeita jos ei ole koulutusta edes sellaiseen palkkaan jolla pitää yhtä hevosta maneesitallilla. Asiakkaiden syyllistäminen ei ainakaan sitä kannattavuutta lisää.

Lähettäjä: osuu ja uppoo 
Päivämäärä:   28.11.25 15:24:56

Koska Suomessa ei ole vahvaa palvelukulttuuria, monet asiakkaat eivät ymmärrä:

mitä palvelu maksaa
mitä palveluun kuuluu
kuinka paljon aikaa ja työtä palvelu vaatii
miten yrittäjät hinnoittelevat
että virheitä tapahtuu kaikille

Ja kun asiakas ei ymmärrä palvelun dynamiikkaa, hän tulkitsee pienetkin virheet:

välinpitämättömyydeksi
osaamattomuudeksi
huonoksi kohteluksi
“huijaamiseksi”

Tästä syntyy se “pikkulapset hiekkalaatikolla” -käytös. Ja palaute annetaan somessa, eikä kasvotusten.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   28.11.25 16:29:43

Palautetta annetaan kyllä kasvotusten, mutta aika usein se johtaa kiusaamiseen, niin hevosen kuin ihmisen.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   12.12.25 20:55:56

Itsellä on vain omat hevoset tallissa, asiakkaita en ota vaikka paikkoja kysellään jatkuvasti. Meillä on kohtalaisen uusi paikka ja sen hetkisen tiedon valossa tehtiin minimiä suuremmaksi, onneksi sillä nyt 10 vuoden jälkeen pitäisi kaikki repiä auki. Hyvinvointiasetus haastaa vuoden vaihteessa ne kaikki paikat jossa on asiakkaiden toiveista yksilötarhaus, sillä aika harvassa paikassa tuottavalla pää määrällä tehdään tarhoja joissa laukata, etenkin kun kyse on yksintarhauksesta. Karsinoiden koko suurenee siitä perus koosta etenkin isoilla hevosilla joten ajatukseen "joka toinen lähtee" kannattaa varautua asiakkaan kun karsinoiden väliseiniä siirretään vastaamaan vaatimuksia. Ei tämä hevostallin pito meinaa pysyä lainsäädännön perässä. Mutta sinä asiakas joka olet käärmeissäsi yrittäjän marinasta, mieti hän kuitenkin osaltaan yrittää ratkaista vaikka varmasti kohta tyhjentää talliaan 1/3 määrästä jotta saa tilat sopivaksi hyvinvointi asetukseen.

Päivämäärä:   12.12.25 21:06:59

"Kyllähän saa moni tallinpitäjä miettiä että kuinka isoa laumaa elättäisi vieraalla ihan peruspalkalla (mikähän se mediaani nyt onkaan). Siinä voi vähän miettiä että olisiko rahkeita jos ei ole koulutusta edes sellaiseen palkkaan jolla pitää yhtä hevosta maneesitallilla. Asiakkaiden syyllistäminen ei ainakaan sitä kannattavuutta lisää."

Tallinpitäjällä on ollut varaa ostaa ja kunnostaa sitä isoa hevostila...

Lähettäjä: merketti 
Päivämäärä:   12.12.25 21:24:19

Kaupallisen alan ja yrittäjäkoulutuksen puute. Yksinkertaisesti millekään alalle ei pitäisi lähteä yrittäjäksi ilman kaupallisen alan perustutkintoa tai yrittäjätutkintoa. Pelkkä hevosala ei anna siihen valmiuksia.

Lähettäjä: .u. 
Päivämäärä:   14.12.25 11:31:55

"Tallinpitäjällä on ollut varaa ostaa ja kunnostaa sitä isoa hevostila..."

Yleensä siinä vaiheessa kun marmatetaan siitä kun rahat ei riitä mihinkään, pitää muiden hevosia ilmaiseksi ja syyttelee asiakkaita, ne rahat on loppu. Tuossa vaiheessa yleensä on pidetty tallia jo vuosia, paikat menneet rempalleen, kaikki on työlästä ja kulut nousseet siitä kun lainan otti ja tallinpidon aloitti.

Ainakin itse muistan kun kävin vain hoitamassa hevosia kotitallilla, niin tallinpitäjä valitti siitä ja tästä ja tosta. Hikeen treenattuja hevosia ei saanut edes pestä kun ei saa käyttää tallissa lämmintä vettä muuhun kuin rehujen turvottamiseen. Heinät tuotiin rahdilla satojen kilometrien päästä, kallista oli. Kuiviketta sai ilmaiseksi tuolloin paikalliseslta sahalta, mutta sen haku oli kallista kun piti ajaa traktorilla 15 km päähän. Kuivikkeen menekistäkin valitettiin, vaikkei sitä käytetty yhtään ylimääräistä...

Nuo siis pieniä kotitalleja. Mutta kun puhutaan isommista talleista, joissa paljon hevosia, kaikki isommassa mittakaavassa, paremmat puitteet, maksavia asiakkaita, jne., niin sitä rahaa menee enemmän, kaikki maksaa enemmän ja ihan joka asiaa ei tehdäkään itse vaan tarvitan esim. palkattu työntekijä.

Päivämäärä:   14.12.25 11:47:32

Miksi tässäkin keskustelussa puhutaan "ison hevoslauman pitämisestä vieraalla" talliyrittämisen vaihtoehtona, kun vaihtoehtona on myös käydä töissä muualla ja edelleen pitää omia hevosia omassa tallissa. Näinhän moni talliyrittäjä on tehnyt aiemmin. Ihan tavallisella palkalla elättää hyvinkin muutaman hevosen omassa tallissa, ainakin helpommin kuin talliyrittämisellä.

Tai halvennetaan talliyrittäjiä siitä, ettei heistä ole muuhun, kun ei ole kykyjä eikä koulutusta. Ihan peukalo keskellä kämmentä ei talliyrittämisessä useimmiten pääse alkuunkaan. Talliyrittäjissä on monenlaisia ihmisiä, yhteisenä tekijänä todennäköisimmin halu tehdä töitä hevosten kanssa. Siksi tallia ei ajatella asiakaspalveluna tai puhtaasti liiketoimintana, vaan alalle lähdetään rakkaudesta hevosiin. Intohimo ei sulje pois älykkyyttä tai kykyä toimia ihmisten kanssa, unelmat vain usein osoittautuvat toisenlaisiksi käytännössä kuin mielikuvissa.

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   14.12.25 12:23:24

"voihan sen tilan pitämisen maksaa menemällä muihin töihin jos tallinpito ei kannata"

Kun riittävän moni yrittäjä tulee siihen tulokseen, että tämä on paras vaihtoehto, pistää kaikki asiakkaat ulos, jättää vain omat hevosensa ja lähtee muualle ansiotyöhön, niin sitten loppuu marmatuksen lisäksi hoitopaikat.

Lähettäjä: ö6t 
Päivämäärä:   14.12.25 12:26:09

"Ihan tavallisella palkalla elättää hyvinkin muutaman hevosen omassa tallissa, ainakin helpommin kuin talliyrittämisellä."

Muttei todellakaan ole välttämättä aikaa tehdä niitä tallihommia, jotta harrastaminen olisi mukavaa ja ehtisi edes ratsastamaan. Moni omaa tallia pitävä sanoo, että palkkatyön lisäksi tallinpito on vain työleiri, eikä ratsasamaan ehdi ja tallityötkin tehdään pikaisesti räpiköiden ja on ihan naatti sen jälkeen kun kello on paljon ja pitäisi ehtiä syödä, käydä suihkussa ja nukkuakin.

Siksi moni laittaa ennemmin hevoset vieraalle, että se työleiriosuus jää pois ja maksaa siitä, että joku muu auraa, lanaa, tekee tai siivoaa.

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   14.12.25 12:29:59

"Tai halvennetaan talliyrittäjiä siitä, ettei heistä ole muuhun, kun ei ole kykyjä eikä koulutusta"

Tästä onkin aika hyvä esimerkki itselläni. Kun lopetin hevoshommat, törmäsin yhteen hevosen omistajaan, jonka kanssa mulla oli ollut hevonen samalla tallilla ennen kuin hankin oman paikan. Hän oli kuullut, että lopetin ja kyseli kohteliaasti kuulumisia. Tämä rouva oli korkeasti koulutettu ja kun kerroin, että olen lähdössä opiskelemaan x-alaa, hän totesi epäilevästi, että eikös siihen pidä olla ylioppilas. Naama peruslukemilla vastasin, että kyllä ja onneksi mulla on laudaturin ylioppilastodistus. ;) Todella usein oletetaan, että sontaa lähdetään lapioimaan siksi, että ollaan niin tyhmiä, ettei muuhun pystytä.

Lähettäjä: ¨¨ 
Päivämäärä:   14.12.25 14:22:49

"kun kerroin, että olen lähdössä opiskelemaan x-alaa, hän totesi epäilevästi, että eikös siihen pidä olla ylioppilas. Naama peruslukemilla vastasin, että kyllä ja onneksi mulla on laudaturin ylioppilastodistus. ;) Todella usein oletetaan, että sontaa lähdetään lapioimaan siksi, että ollaan niin tyhmiä, ettei muuhun pystytä."

Minäkään en kamalasti mainosta olevani FM, mutta jostain syystä luullaan, että olen käynyt max amiksen... Olen siis peruskoulun jälkeen käynyt lukion M:n papereilla ja siitä suoraan yliopistoon. Sitten useamman vuoden työuran jälkeen hevoset omaan pihaan, tallinpitoa vuosia, kunnes päätin laittaa pari hevosta vieraalle ja elellä leppoisammin :) Hevoset puolihoidossa eli tallihommia on edelleen, mutta vähemmän, ja isoin vastuu muilla. Ei tarvitse enää itse tilata kuormaa sieltä ja toista tuolta.

Päivämäärä:   14.12.25 17:13:59

ö6t: Meinaatko, ettei entinen vuokratallinpitäjä tuota tiedä. Tavallista kokopäivätyötä tehdään kuitenkin vain noin 8 tuntia päivässä, tallinpidossa tuo tuntimäärä ei useinkaan riitä. Muutaman hevosen pito ilman vaativia asiakkaita on oikein mukava harrastus!

Päivämäärä:   14.12.25 18:19:54

"ö6t: Meinaatko, ettei entinen vuokratallinpitäjä tuota tiedä. Tavallista kokopäivätyötä tehdään kuitenkin vain noin 8 tuntia päivässä, tallinpidossa tuo tuntimäärä ei useinkaan riitä. Muutaman hevosen pito ilman vaativia asiakkaita on oikein mukava harrastus!"

Öööö... Mitä? Missä väitin, ettei tallia pitänyt tiedä?

Kun pitää tallia ja hoitaa puitteita, kuten kenttää ja maneesia, niin siinä usein sitten laittaa itselleen niitä puitteita kuntoon sinä aikana kun muut ovat palkkatöissä muualla. Mutta kun on muualla töissä, niin kukaan ei niitä kotitallin puitteita hoida ja tallihommia tee, van ne odottaa tekijäänsä kun pääsee töistä kotiin ja sen jälkeen pitää vielä tulla hoitamaan niitä puitteita itselleen, että ne pysy yhyvänä. Eli joutuu tekemään toisen työpäivän vielä leipätyöpäivän jälkeen, ettei puitteet pääse ihan paskaksi. Siinä on iso ero ihan jo silloin, kun saa olla vaikka kesälomalla tekemässä niitä hommia päivässä vs. ei lomalla ja työt seisoo kun olen töissä :)

Minulla on aikoinaan ollut 5 omaa hevosta vieraalla, sitten otin ne omaan pihaaan ja pidin tallia, ja luonnollisen poistuman myötä määrä putosi vähitellen kahteen, ja sitten laitoin ne kaksi vieraalle. Ai että miten vähällä pääsen, kun ei enää leipätyön lisäksi tarvitse tehdä toista työpäivää kotitallissa :D Maksan tallinpitäjälle siitä, että pitää puitteet kunnossa ja minä voin vain harrastaa :)

Päivämäärä:   14.12.25 18:24:51

ö6t: Ei niitä puitteita paljon tarvitse huoltaa, kun eivät juuri kulukaan. Maneesissakaan kukaan ei ratsasta sillä aikaa, kun tallinpitäjä on itse muualla töissä. Eikä kukaan valita, jos maneesin pohja ei ole täydellisesti lanattu tai jokin korjaus odottaa viikonloppuun. Enemmän aikaa jää omille hevosille ilman tallinpitoa vieraille, usko pois. Toki minulla ei ole tästä kuin yksi henkilökohtainen kokemus, mutta harvalla useampaa onkaan.

Päivämäärä:   15.12.25 12:24:02

Ilmeisesti sinulla ei myöskään sada lunta pihalle tai tapahdu mitään muutakaan, joka vaatii toimenpiteitä. No, hyvä juttu :)

Et ilmeisesti osaa lukea, kun kirjoitin, että minulla on omaa kokemusta siitä, kun hevoset on vieraalla, sitten siitä, kun hevoset on omassa tallissa, ja siitä, kun omien lisäksi on myös vieraita hevosia, ja sitten siitä, kun on vain omat ja niitä vähemmän kuin aiemmin, ja nyt taas siitä, kun vähät hevoset on vierealla. Mutta hyvä, kun kuitenkin kirjoitat mitä sattuu edes lukematta, mihin vastaat :D

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.