|
Lähettäjä: Jääpala
Päivämäärä: 25.11.25 04:07:47
Mulla harrastus loppui oman pahemman loukkaantumisen ja sairaslomalla ollessani hevoseni loukkaantui ja piti lopettaa, kaikki loppui siis kuin seinään ihan yhtäkkiä. Hassua kyllä vaikka se oli suuri shokki, pettymys ja erittäin surullinen hetki, niin samaan aikaan tunsin myös salaa tietynlaista helpotusta, että nyt on ns pakko hetken levähtää, saa levähtää. Tajusin vasta siinä vaiheessa kuinka väsynyt ja loppu oikeasti olinkaan. Mä olen vähän sellainen kaikki tai ei mitään ratsastaja. Eli kun harrastin ratsastusta, niin se tarkoitti omaa hevosta, valmennuksia useita kertoja viikossa, valmennusreissuja, kisareissuja (myös ulkomaille), tavoitteita ja suunnitelmat miten niitä kohti edetään, kavereidenkin hevosilla ratsastamista, omia oheistreenejä joka päivä, kaikkea hevosen omistamiseen liittyvää ’oheistoimintaa’, valtavaa rahan menoa ja siten myös oikeasti hurjaa työntekoa. Eli koko elämä on pyörinyt vain hevosten ja ratsastuksen ympärillä ja ehdoilla todella kauan. En minä silti koskaan ammattilaiseksi ole halunnut, harrastaa vaan tavoitteellisesti. Kuulostaa varmasti typerältä, mutta se on myös ainoa tapa harrastaa hevosia ja ratsastusta, minkä minä itselleni voin edes kuvitella.
Vaikka rakastan hevosia ja ratsastusta yli kaiken ja paloa vielä löytyy, niin silti palaaminen takaisin lajiin nostaa myös tietynlaisen ahdistuksen palan kurkkuun. Hävettää jotenkin sanoa ääneen, mutta mietin jaksanko minä varmasti taas hypätä siihen kaikkeen, vieläpä näin pidemmän tauon jälkeen, eli taidot ruostuneita ja taantuneina ja ns kaikesta jäljessä? Sitä on todella hankala selittää, mutta kokisin ns höntsäharrasteluratsastajaksi siirtymisen pahemmaksi ja kivuliaammaksi vaihtoehdoksi, kuin aivan totaalisen lajin lopettamisen. Kokisin itsestäni niin suurta pettymystä, että mokasin ratsastuksellisten tavoitteideni saavuttamisen. Ja rehellisesti en tiedä kykenisinkö mitenkään elämään sen tunteen kanssa.
Samaan aikaan koen myös tämän hevosettoman elämän todella kurjana, vaikka olen koittanut täyttää sitä aukkoa kaikenlaisella muulla urheilulla, jopa liiallisuuksiin asti. Syvemmin ajatellen olen tajunnut myös sen, että kai hevoset on ollut minulle myös tavallaan pakokeino joiltain tunteilta.
Tavallaan tuntuu, että hevosettomuus on jättänyt päähän vaan stressin, joka huutaa ”koko kuka hitto minä olen ja mitä ihmettä mun pitäisi tehdä”. Hevoset ja ratsastus on antanut minulle aivan valtavasti positiivista, kuten hevosen läsnäolon tuomaa rakkautta ja mielenrauhaa, iloa onnistumisia, kavereita ja todella hyviä ystäviä, jne jne. Koen surua niistä luopumisesta ja kaipaan sitä kaikkea ihan vietävän paljon. Mutta myös hyvin paljon negatiivistakin, joka on nakertanut minut aika loppuun. Ristiriitaista.
Eli päätöksen kynnyksellä ollaan täälläkin.
|