Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kavioröntgen - kengät pois?

Lähettäjä: Kiva 
Päivämäärä:   18.11.25 21:45:40

Missä tilanteessa kengät pitää poistaa röntgenkuvia varten? Epäilen hevoseni sairastaneen jossain kohtaa kaviokuumeen ja haluan kuvauttaa kaviot, mutta juuri kengitettyjen talvikenkien poisottaminen mietityttää tässä kohtaa, kun en saa itse lyötyä takaisin vaan pitäisi odottaa seppää..

Re: Kavioröntgen - kengät pois?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.11.25 21:49:39

Pyydä röntgenaika klinikalle niin, että on seppä paikalla.

Lähettäjä: ---------- 
Päivämäärä:   18.11.25 21:50:16

Kaviokuumekuvaukseen ei tarvitse ottaa kenkiä pois. Harvemmin nykyään tarvitsee ottaa muuten kuin jos etsitään jotain erityistä juuri kengän kohdalta.
Hokit on toinen juttu, ne voi joku lääkäri haluta pois, että saa mahdollisimman suoran kuvan ( etenkin jos vain kantahokit).

Lähettäjä: Henna 
Päivämäärä:   18.11.25 21:50:21

Kyllä ne kulmat näkyy vaikka olisi kengät, pyydät vaan ottamaan huolellisesti erityisesti kengitystä varten. Oman kengittäjän mielestä paras ottaa kuvat juuri kengityksen jälkeen, siinä on sen kengitysvälin paras asento.

Lähettäjä: Mrsa 
Päivämäärä:   18.11.25 22:58:52

Minä taas luulin ettei voi röntgen kuvata kun on kengät ihan sen takia kun ihmisetkin joutuvat ottamaan lävistykset pois röntgeniä varten, mutta olinkin ilmeisesti väärässä :'D
Mutta meillä on kuvattu kaviota paiseen takia, niin silloin piti olla kengittäjä ottamassa kenkä pois.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   19.11.25 03:22:40

Meilläkin alkuvuodesta kuvattiin paiseen ja keratoomaepäilyn takia, kenkä piti ottaa pois. Piti vain sopia sellainen aika, että ell ja kengittäjä pääsivät molemmat paikalle. Kengittäjä tosin tuli senkin puoleen oikein mielellään, että kävi ell kanssa kuvat läpi jos niissä näkyy jotain sellaista mikä on hyvä ottaa huomioon kengityksessä tulevaisuudessa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.11.25 07:08:19

Kun kuvataan kaviota vain katsoen, missä asennossa kavioluu on, se kyllä näkyy hyvin, vaikka kuvaan tulisi naulat.
Jos kahiosta etsitään syytä esim. Ontumalle, naulat luo kuvaan tulkinta vaikeutta ja saattavat jopa peittää jotain oleellista, silloin kengät otetaan pois.

Voit siis hyvin mennä klinikalle kavioluu asennon kuvaukseen kengät jalassa. Hokit voi tosiaan olla asia, jotka tarvii hetkeksi ruuvata pois.

Lähettäjä: '' 
Päivämäärä:   19.11.25 07:20:18

EI mulla ole koskaan kaviopaise eikä kavion asento -kuvauksissa kenkiä pyydetty poistamaan hevoselta

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.11.25 07:37:42

Ei tarvitse ottaa pois kun otetaan kk arviointia varten sivukuva. Varvasakselin, paiseen yms arviointiin suositellaan kengät pois.

Lähettäjä: Emma 
Päivämäärä:   19.11.25 08:25:14

”LähettäjäMrsa
Päivämäärä18.11.25 22:58:52

Minä taas luulin ettei voi röntgen kuvata kun on kengät ihan sen takia kun ihmisetkin joutuvat ottamaan lävistykset pois röntgeniä varten, mutta olinkin ilmeisesti väärässä :'D
Mutta meillä on kuvattu kaviota paiseen takia, niin silloin piti olla kengittäjä ottamassa kenkä pois.”

Hmm… siis mahdatkohan nyt iloisesti sekottaa keskenään röntgenin ja MRIn (Magneettiresonanssi). Magneettikuvia varten pitää riisua kaikki metalliset esim. just korut ja kellot, eikä sen putken kanssa samaan huoneeseen saa viedä mitään metallista.
Itse en ole koskaan joutunut röntgen kuvaa varten riisutaan mitään lävistyksiä. Voi tietty olla, että kuvattavalta alueelta halutaan tietty pois kaikki ylimääräinen mitä ei ole tarkoitus kuvata, mutta esim. minulla on omakannassa yhdet naamasta (kyllä, naamasta. Poski- ja otsaonteloita kuvasivat) otetut röntgen kuvat, joissa mulla on nenäkoru ihan paikoillaan nokassa. On villin näköinen…

Lähettäjä: Mrsa 
Päivämäärä:   21.11.25 19:12:44

Eei kyllä mun kylkiluita kuvattaessa pyydettiin ottamaan napakoru pois sekä kielikoru. Magneetissskin tietysti sama juttu ollut. Olisi kyllä hyvä jos vaikka kaviopaiseiden takia ei tarvitsisi poistaa kenkää

Lähettäjä: Höh 
Päivämäärä:   21.11.25 19:18:07

Kyllä kenkä voi haitata pahastikin rtg. Siispä pitää tietää mitä haluaa kuvata, jotta tietää pitääkö kengät ottaa pois vai ei

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   21.11.25 19:34:27

Meillä kavioluun asentoa kuvatessa ei ole tarvinut ottaa kenkiä pois. Käyty kk ja muista syistä.

Lähettäjä: olli 
Päivämäärä:   22.11.25 00:13:27

Se britti kengittäjäguru joka kävi Suomessa oli sitä mieltä että hyvät rtg kuvat saa ainoastaan, jos kengät on pois. Sanoi myös että moni ell ei osaa ottaa hyviä kuvia kaviosta.

Lähettäjä: polly 
Päivämäärä:   22.11.25 16:31:28

sädeluu + kaviopaise + keratooma = kengät pois

muihin ei tarvitse

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.