|
Lähettäjä: M.
Päivämäärä: 18.11.25 13:14:08
Omaa tallikaveriani olen seurannut, miten on näyttänyt olevan "kasvamassa ulos" lajista harrastamisen osalta. Hänellä lapset jo niin isoja, että omaan harrastamiseen olisi mahdollista panostaa. Sekä ajallisesti että rahallisesti. Joten tilanne on todella sääli.
Koko ikänsä rakastanut hevosia ja ratsastusta ja harrastanut elämäntilanteen mukaan. Kuitenkin tallilla monen asian summana heikko ilmapiiri, vaikka satunnaisemmille kävijöille ja talliyrittäjän "kätyreille" se on tietysti mukava. Näiltä "kätyreiltä" odotetaan että kertovat yrittäjälle mitä muut asiakkaat puhuvat ja aikovat, ja hehän käyttävät tilannetta hyväkseen valehtelemalla tai vääristelemällä, parantaakseen omaa asemaansa. Lisäksi ilmapiiri on muutoinkin epätasa-arvoinen, mikä näkyy esimerkiksi siten, että tietyt lapset saavat yrittäjän asiasta tietäessäkin jatkaa kiusaamista ja toisten "pomottamista" jopa pois tallin asiakkuudesta.
Valitettavasti tästä epätasa-arvoisuudesta johtuen ns. savustaminen on mahdollista ja sitä tapahtuu. Yksi aikuinen myönsi tahallaan saattavansa tiettyjä muita heikkoon valoon, mm. väittämällä näiden kiusanneen täysin ystävällisissä keskustelutilanteissa. Ja toinen aikuinen sai tallinpitäjänkin puolelleen, että eräistä tallinvaihtajista laitettaisi liikkeelle valheita uudelle tallilleen, että olisivat kiusanneet. Ja kolmas aikuinen kertoi olleensa aiemmin talleilla kiusattu mutta nyt "turvapaikassaan", vaikka ei sen mukaisesti itse toiminut toisia kohtaan (esim. ristiriitatilanteet, joissa ilmeisesti itse osaltaan aiheuttajana, ratkaisee laittamalla estoja sekä kärjistää muiden puheita yrittäjälle mm. varmistaakseen, että saa toivomansa kisahevosen). Ja sitten neljäs aikuinen (ei ratsastava), jonka lapsi kiusasi ja savusti porukasta ulos niitä keille oli kateellinen, erityisesti tietyt siskokset, osoitti mieltään olemalla tervehtimällä ja keksimällä ja levittämällä valheita siskosten äidistä... ja sai siihen mukaan muita ja muutoinkin naapurissa asuvana sääteli, ketkä saisi talliporukkaan hyväksyä ja ketä ei. Ja sitten vielä kaiken huippuna viides aikuinen (ei ratsastava), jolla oli "monta eri persoonaa" eli kaikkien edessä mielistelevä ja miellyttävä, äärimmäisen ilkeä ja kaksinaamainen, joka keksi mitä käsittämättömämpiä tarinoita ja puhui tallinpitäjän nimissä asioita. Kuten että ovat käskeneet varoitella asiakkaita toinen toisistaan, että ei pidä luottaa, siis niistä jotka eivät olleet edellä mainittuja todellisia ongelmien aiheuttajia epärehellisyydellään.
Joten en ollut enää niin hirveän yllättynyt että tallissa olin todistanut jo useita muita ulos savustamista niin sain todeta, toki asian vasta jälkikäteen ymmärtäessäni, myös tallikaverini tulleen savustetuksi. Yksi oli saanut mukaan valheillaan toisenkin väittämään, että hän kiusaa tallissa ja aiheuttaa riitaa keksimällä valheita. Levitti esim. tallissa puheita, että tällä tallikaverillani olisi ongelmia yrittäjän kanssa ja tämä on kieltänyt kaikkia olemasta tekemisissä hänen kanssaan. Hän väitti kaikille tämän tallikaverin olevan ”kaksinaamainen ja erittäin epärehellinen” ja haukkuneen yrittäjää ja muita tallilaisia, vaikka hän oli se kaksinaamainen ja erittäin epärehellinen itse, ja kun tästä huomautin tuli osakseni vain "piilotettua uhkailua" ja oman mielenterveyteni kyseenalaistamista.
Valitettavasti itselleni tämä talli on maantieteellisesti ainoa mahdollinen mutta onneksi tuo tallikaveri löyti tiensä parempaan ympäristöön. Tosin olen ymmärtänyt että koska kiusaaminen, hyväksynnän puute (kiertävistä huhuista johtuen? saa osakseen epäluottavaa kommentointia), mielen osoittaminen häntä kohtaan, estot ym. asioiden selvittämismahdollisuuksien epääminen ovat vakavasti vaikuttaneet hänen haluunsa ja kykyynsä jatkaa harrastusta.
Avoin kommunikointi asioista olisi niin kovin tärkeää, mutta meidän tallillamme yrittäjä muodostaa mielipiteensä valheellisten juorujen pohjalta ja on täysin hyväksi käytettävissä ja pyöritettävissä. Siirtää omat mt-haasteensa ja tunnekuorman asiakkaiden niskaan.
Itsekin rajasin harrastamista ilmapiirisyistä johtuen. En ole enää missään tekemisissä alussa mainitun ns. ”aktiiviporukan” kanssa, juttelen vain oman ryhmän mukavien naisten kanssa ja käyn enää kerran viikossa. Avoimille ja rehellisille ihmisille kun ei tallillamme ole sijaa ja tilaa. Tämän kun ymmärsin koin kasvaneeni ulos rakkaasta harrastusyhteisöstäni.
|