Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuinka usein teillä omistaja kyselee ylläpidosta

Lähettäjä: Kippo 
Päivämäärä:   16.11.25 21:36:09

Mikä on normaalia ja mikä ei. Omistaja antoi ylläpitoon ja kyselyitä tulee viikottain. Rasittavaa koko ajan olla vastineena.

Re: Kuinka usein teillä omistaja kyselee ylläpidosta

Lähettäjä: Jestamandeera 
Päivämäärä:   16.11.25 21:50:34

Palauta jos ahdistaa. Alkuun joku saattaa kysellä varmaan enemmän.
Järkevintähän on ostaa oma eikä ottaa käyttöön toisen hevosta, säästyy ikäviltä kyselyiltä. Kannattaa muistaa ettet omista hevosta ja se varmastin joskus vielä lähtee!

Lähettäjä: Linnea 
Päivämäärä:   17.11.25 00:09:06

Alkuun viikottain, puolen vuoden jälkeen kerta tai kaksi kk jos ei mitään erikoista ole.

Lähettäjä: lissu 
Päivämäärä:   17.11.25 05:36:31

Kippo ei ole ymmärtänyt että haltuusi on HETKELLISESTI ANNETTU arvokasta ja rakasta omaisuutta

Lähettäjä: effie 
Päivämäärä:   17.11.25 07:14:12

Kun annoin itse oman hevoseni ylläpitoon niin minun ei tarvinnut kysellä hevosen perään lainkaan, ylläpitäjät itse soittivat/laittoivat viestiä ja kertoivat kuulumisia lisäksi pystyin seuraamaan heidän puuhia instan kautta.
Olisi ollut aika ahdistavaa että olisi itse joutunut kyselemään perään.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   17.11.25 07:49:44

Minulla on ollut muilta hevosia ylläpidossa ja minun hevosia on ollut ylläpidossa (ei toki samaa aikaa). Ylläpitäjänä laitan kuulumisia aluksi hyvinkin säännöllisesti, pari kertaa viikossa. Sitten jossain kohtaa se vähän harvenee, mutta kuukausittain laitan yleensä aina jotain. Enkä koskaan koe, että omistajan kuulumisten kysely haittaisi, minusta on kiva, ettei ylläpitoon antaminen tarkoita hylkäämistä, vaan hevosesta ollaan kiinnostuneita.
Kun minun hevoseni oli ylläpidossa, minun ei tarvinut kysellä, vaan sain tietoa tosi hyvin, että miten heillä menee.
Näiden ylläpitodiilien kautta olen saanut uusia kavereita, jopa ystäviä. En oikein ymmärrä, miksi se yhteydenpito olisi vaikeaa, jos ei ole mitään salattavaa.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   17.11.25 07:52:07

Sanon vielä, että jos ei halua kertoa omistajalle kuulumisia, kannattaa varmaan ostaa oma hevonen. On luonnollista, että omistajaa kiinnostaa hevosen hyvinvointi ja varsinkin alkuun, että miten teillä menee. Moni myyjäkin kyselee aluksi perään, että miten on pärjätty ja onko mitään erityistä. Sekin on minusta kiva. Nämä kun eivät ole mitään esineitä, vaan näihin muodostuu kiintymyssuhde.

Jos antaisit omat hevosesi ylläpitoon, olisiko sinusta ok, ettei siitä kuulu mitään?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.11.25 13:49:49

Meillä on yksi maanvaiva. Kyselee hevosesta monta kertaa viikossa mikä loukkaa kun ei luota ollenkaan. Puhe oli loppuelämän ylläpidosta ja nyt muuttunut että toistaiseksi. Haluaa tulla käymään mutta aikataulu ei sovi. Lisänä tää ehv tilanne ja meil varsoja...heppa on kiva mut omistaja ei.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   17.11.25 16:01:43

jos olisi jäänyt vaan kyselyn asteelle, niin olisi ollut ok. Mutta alkoi käydä ratsastamassa hevosella. Ilmoittamatta mitään etukäteen tai jälkikäteen. Eli minä maksoin ylläpidon, ja omistajalla oli silti käsitys, että voi käyttää kuten ennenkin. Jos olisi kysynyt, niin olisi saanut mennä. Mutta että menet tallille ja sulle kerrotaan, että on käyty ja ratsastettu... Ja kyllähän sen hevosesta olisi tiennyt ilman sanomattakin.

Lupasi tutulleen, että hevonen tulee tämän hevoselle kesälaidunkaveriksi. Tämäkin kysymättä mitään etukäteen. No sitten olikin kauhea pettymys tälle kaverille, kun sanoin että nyt ei sovi. Joo, hevonen oli kesälaitumella, mutta juuri sille "lainaus"viikolle osui oma treenileiri. Ja muutenkin ajatus siitä, että hevonen heitetään pariksi viikkoa totuttamatta vieraan hevosen kanssa jonnekin ihan muualle - siis oikeasti. Tästäkin olisi voitu ehkä sopia, jos olisi tiedetty etukäteen.

Ylläpito päättyi sitten vajaaseen vuoteen, kun hevonen myytiin. Oli melkoinen kokemus. Opettavakin. Meillä oli kyllä kirjallinen sopimus, mutta jos sitä ei omistaja noudata, niin vaikeaa on. Varsinkin jos ja kun olet jo kiintynyt siihen ylläpitohevoseesi, niin sitä sitten taipuu jos johonkin. Että omistaja ei veisi sitä pois. Mutta niinhän siinä sitten kuitenkin kävi.

Lähettäjä: Sohvapöytä 
Päivämäärä:   18.11.25 14:43:22

Kun oma hevonen meni ylläpitoon, ihan ensimmäisinä viikkoina kysyin, että onko ollut kiltisti ja kuinka on mennyt. Ylläpitäjältä tuli sitten muutamia viestejä eli ei liikaa oltu yhteyksissä.

Kun meillä oli hevonen ylläpidossa, ei oltu muuten yhteydessä, mutta omistaja näki kilpailutuloksista kuinka menee.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.11.25 15:43:53

Ei kysele. Nähdään kuitenkin viikottain, jutellaan kaikenlaista yleisluontoista, myös kyseisestä hevosesta lause silloin toinen tällöin. Luottamus on molemminpuolin ja tilanne stabiili.

Vierestä katselen omistajaa joka antoi hevosensa samalle tallille ylläpitoon rahavaikeuksien vuoksi. Päättää kuitenkin kaikesta, myös kuka ratsastaa ja koska. Jos omistaja haluaa, hän tekee mitä haluaa. Kaikki kulut on kuitenkin siirretty ylläpitäjän vastuulle. Eli samantyylistä menoa kuin * ylempänä kertoo. Liekö sama tyyppi vai onko normaali tapa toimia.

Lähettäjä: nämä 
Päivämäärä:   18.11.25 17:49:07

Lähettäjä: K
Päivämäärä: 17.11.25 07:49:44

Minulla on ollut muilta hevosia ylläpidossa ja minun hevosia on ollut ylläpidossa (ei toki samaa aikaa). Ylläpitäjänä laitan kuulumisia aluksi hyvinkin säännöllisesti, pari kertaa viikossa. Sitten jossain kohtaa se vähän harvenee, mutta kuukausittain laitan yleensä aina jotain. Enkä koskaan koe, että omistajan kuulumisten kysely haittaisi, minusta on kiva, ettei ylläpitoon antaminen tarkoita hylkäämistä, vaan hevosesta ollaan kiinnostuneita.
Kun minun hevoseni oli ylläpidossa, minun ei tarvinut kysellä, vaan sain tietoa tosi hyvin, että miten heillä menee.
Näiden ylläpitodiilien kautta olen saanut uusia kavereita, jopa ystäviä. En oikein ymmärrä, miksi se yhteydenpito olisi vaikeaa, jos ei ole mitään salattavaa.

Lähettäjä: K
Päivämäärä: 17.11.25 07:52:07

Sanon vielä, että jos ei halua kertoa omistajalle kuulumisia, kannattaa varmaan ostaa oma hevonen. On luonnollista, että omistajaa kiinnostaa hevosen hyvinvointi ja varsinkin alkuun, että miten teillä menee. Moni myyjäkin kyselee aluksi perään, että miten on pärjätty ja onko mitään erityistä. Sekin on minusta kiva. Nämä kun eivät ole mitään esineitä, vaan näihin muodostuu kiintymyssuhde.

Jos antaisit omat hevosesi ylläpitoon, olisiko sinusta ok, ettei siitä kuulu mitään?

KOMPATAAN!👍

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.