Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Juoksuttaminen

Lähettäjä: Kysyjä 
Päivämäärä:   16.11.25 15:35:58

Tahtoisin kysyä juoksuttamisesta. Mistä johtuu että siitä on niin paljon eri mielipiteitä ja mikä on ns. oikea tapa juoksuttaa?

Joskus olen kuullut että jokainen väärin juoksutettu kerta tai ympyrä tms voi lyhentää hevosen elinikää X vuodella, miten tuo oikeasti on?

Ja onko niin että jotkut hevoset ovat vaan helpommin juoksutettavia kuin muut? Olen itse pari kertaa kokeillut ja yksi juoksi ihan helposti ja toinen ei mitenkään tahtonut liikkua, oli tosi tarkka missä asennossa ihminen on ja tuntui lähinnä ydinfysiikalta...

Mitkä on tärkeimmät seikat joita juoksutuksessa on otettava huomioon?

Ja lopuksi vielä: onko ok antaa hevosen juosta vapaana kentällä jos ideana vain energian purkaminen? Voiko tästä olla jotain haittaa?

Kiitos jo etukäteen vastauksista.

Re: Juoksuttaminen

Lähettäjä: Joop 
Päivämäärä:   19.11.25 18:41:13

Hevonen pitää toki aina opettaa juoksutukseen eivät ne sitä luonnostaan ymmärrä että pitäisi ympyrällä juosta ja kun ihminen sanoo näin niin minä teen näin. Itse en ole kuullut tästä että väärin juoksutettuna voisi lyhentää elinaikaa tuskin sen kovin todenperäistä on jos nyt pitää järjen päässä.

Tärkeintä varmaan muistaa että heppa pääsee tarpeeksi isolle ympyrälle ja hyvät alku ja loppu verryttelyt sekä muistaa vaihtaa suuntaa tarpeeksi usein. Veikkan että tuo "väärin" juoksuttamisen mielipide perustuu apu ohjiin/piuhoihin joita jotkut käyttävät juoksuttaessa että saa hevosen niskan alas ja hevosta lyhenemään.

Ja tottakai on ok antaa hevosen juosta kentällä vapaana ja se tekee niille yleensä hyvää kunhan muistaa siinäkin hyvän verryttelyn eli esim taluta aluksi ja lopuksi ettei suoraan päästä hevosta vapaana laukkaamaan täysiä. Näin vältetään mahdollisia vammoja joita voi saada jos ei lämmittele.

:)

Lähettäjä: Just 
Päivämäärä:   19.11.25 23:09:45

Hyvä juoksutus on parempi ku huono ratsastus

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   20.11.25 08:42:11

Minulle eläinlääkäri sanoi, että oikein juoksuttaminen ei kuluta hevosta. Pitää siis huolehtia, että hevonen on taipunut sisäänpäin ja astuu hyvin takaosalla alle, työskentelee selän läpi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.