Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosen myynti

Lähettäjä: Nimetön 
Päivämäärä:   15.11.25 20:28:27

Kiinnostusta hevoseen riittää, mikä on toki hienoa, mutta olen viime aikoina pohtinut koeratsastuksen muuttamista maksulliseksi. Mietin esimerkiksi 50 € / kerta, johon sisältyisi enintään 6 estettä korkeudella 50–60 cm.

Syynä tähän on se, että osa koeratsastajista kiertää tallilta toiselle ratsastamassa eri hevosia ilman todellista aikomusta ostaa. Oman ajan käyttäminen tällaiseen alkaa tuntua turhalta, kun haluaisin keskittyä niihin, jotka oikeasti harkitsevat tämän hevosen ostoa.

Toinen haaste on osaamattomuus. Hevonen ei sovi aloittelijalle, mutta silti välillä tulee koeratsastajia, joilla ei ole edes perusratsastustaitoja — esimerkiksi vaikeuksia laukassa. Se on hevosen ja omistajan kannalta hankalaa.

Kolmas ongelma ovat “budjettihaaveilijat”. Hevosen hinta on 12 000 €, mutta paikalle tullaan kokeilemaan, vaikka oma budjetti on esimerkiksi vain 8 000 €. Tällaisissa tilanteissa koeajoista tulee helposti turhia molemmille osapuolille.

Onko muilla kokemusta vastaavasta? Oletteko veloittaneet koeratsastuksista, ja onko se auttanut karsimaan turhat kävijät?

Re: Hevosen myynti

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.11.25 20:44:43

Yhden hevosen olen myynyt ja en pyytänyt koeratsastuksesta rahaa. Kaikkien kokeilijoiden kanssa puhuttiin puhelimessa ennen koeratsastusta. Onko tallipaikkaa, mitä etsivät.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   15.11.25 21:33:48

Jos on vaikeuksia kokeilijoiden valinnassa, siihen ei välttämättä hinta auta. Kyselyjä se vähentää merkittävästi, mutta se poistaa lähinnä ilmaisen ratsastuksen perässä olevat ja ne, jotka loukkaantuvat jo pelkästä ajatuksesta. Itsestään liikoja luulevat ja hinnasta tinkijät jäävät vielä jäljelle.

Lähettäjä: Olivia 
Päivämäärä:   15.11.25 21:56:21

Ja sitten on ne jotka muka ostamassa jotain mutta mikään ei ole hyvä. Käyvät kokeilemassa helposti 40-50 hevosta parin kk sisällä ja rähisevöt maksusta.

Lähettäjä: lissu 
Päivämäärä:   16.11.25 07:08:34

Myyjänä kartoita ostajan tiedot ja taidot vaikka valmentajan kautta. Jos et, kerjäät vain ongelmia tulevaisuudessa.

Lähettäjä: Tea 
Päivämäärä:   16.11.25 09:23:07

Kannattaa tosiaan kysyä onko tallipaikka tai onko se varattu ja missä. Jos ei ole, niin eivät ole oikeasti ostamassa

Lähettäjä: z 
Päivämäärä:   16.11.25 09:37:35

On kyllä törkeetä että jotkut käy ilmaiseksi koeratsastamassa ilman aikomustakaan ostaa hevosta. Itse varmaan repisin pelihousuni tällaisten kanssa.
Tottakai otat mahdollisimman korkean hinnan koeratsastuksesta niin karsii näitä lokkeja pois. Vähennät sen siten ostohinnasta.

Itse jos olisin hevosta ostamassa niin haluaisin enneminkin nähdä kun omistaja ratsastaa sillä kuin että itse ratsastaisin. Voisin toki omistajan jälkeen mennä lyhyesti jos olisin todella kiinnostunut.

Pitäisi näistä lokeista olla omat listat niin myyjät osaa varoa.

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   16.11.25 09:52:24

Itse ostin hevosen ilman että oli sille tallipaikkaa. Tilaa alueen talleissa oli ja on, ja tiesin hevoselle saavani katon pään päälle.
Valitsen hevoselle tallipaikan hevosen tarpeiden mukaan, joten myös sillä ostettavalla hevosella on väliä.
Eli jos myyjä olisi kysynyt ensin onko mulla hevoselle tallipaikka, ni olis jäänyt hevonen ostamatta ht.net ohjeiden mukaan.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.11.25 10:44:19

Mama, jos myyjä olisi kysynyt minne hevonen on muuttamassa, mitä olisit sanonut? Että "ei ole paikkaa" ja jättänyt siihen, vai sanonut että "Pirkon tallissa ja Matin mestassa on vapaita paikkoja, joten valkkaan niistä sitten"?

Lähettäjä: Ostaja 
Päivämäärä:   16.11.25 10:58:08

Koeratsastusmaksu (vaikka 50 euroa) on tässä yhtälössä melko pieni summa, sillä kokonaiskustannukset mahdolliseen uuteen hevoseen liittyen ovat jo nousseet parin tuhannen euron luokkaan (esimerkiksi polttoaineet ja ELL-kulut).
Kun hevoseen on sijoittamassa kokonaisen vuoden palkan verran, haluan olla täysin varma valinnasta. Tavoitteena on löytää hevonen, joka on edelleen mieluisa kumppani kahden tai kuuden vuodenkin kuluttua.
Aiemmin olen voinut ostaa alle 10 000 euron hevosia jopa kokeilematta, mutta niille ei myöskään ole tullut luvattua loppuelämän kotia samalla tavalla. Tässä hintaluokassa ja tällä panostuksella (vuoden palkka) odotukset ja sitoutuminen ovat korkeammat.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   16.11.25 11:13:47

Syitä, miksi en maksa/pyydä rahaa koeratsastuksista:

1. En ymmärrä tätä usein esiintyvää käsitettä "myyjän ajan tuhlaaminen". Hevosen päivän liikutus hoituu koeratsastuksen yhteydessä.
2. Myyjä sopii koeratsastukset oman aikataulunsa mukaisesti. Niitä voi järjestää halutessaan vaikka useampia samalle päivälle tai vaikka kerran viikossa.
3. Koeratsastus ei ole ilmainen ratsastustunti. Jos myyjä/ratsuttaja esittää hevosen osaamista 15-20 min., niin potentiaalinen ostaja kokeilee 10-15 min., miltä hevonen tuntuu. 50€ tästä?
4. Myyjä voi päättää, kuka hevosta kokeilee, sinne ei todellakaan tarvitse päästää kavereita tai pikkusiskoa. Jos valmentaja on mukana, niin yleensä ostaja on tosimielellä liikkeellä.
5. Myyjä voi keskeyttää koeratsastuksen koska tahansa, jos näkee, että hevonen on esim. ostajalle liian vaikea.

Lähettäjä: <3 
Päivämäärä:   16.11.25 11:44:10

Voe ei, luen täällä korvat punaisena että minä olen varmaan tämä renkaanpotkija ja lokki ja mitänäitänyton. Hevosen osto on niiiiiiin iso asia ainakin itselleni, että nytkin olen käynyt testaamassa kymmenen hevosta, mutta valitettavasti yksikään niistä ei ole ollut sellainen, jonka olisin sitten lopun viimein ostanut.
Jokainen on puhelimessa tai myynti-ilmossa ollut sellainen, että ostaisin. Mutta aina on paikanpäällä ilmennyt jotain miksi jäänyt kaupat tekemättä, valitettavasti.

Tai sit alan myöntämään itselleni että etsimääni hevosta ei ole olemassakaan ja unohdan koko touhun :(

Lähettäjä: hups 
Päivämäärä:   16.11.25 16:41:28

Miten sitten toisinpäin?Jos hevonen ei vastaa lähellekkään myyjän kuvaamaa ja ostaja kuitenkin kuluttaa aikaansa ja rahaansa,kun tulee katsomaan.

Lähettäjä: Nasu 
Päivämäärä:   16.11.25 17:29:47

Minä en ota ketään kokeilemaan, ennenkun olen puhelimessa puhunut asiakkaan kanssa ja selvittänyt onko hän potentiaalinen.
Joskus olen pyytänyt ratsastusvideota ja sen perusteella hylännyt/päästänyt jatkoon. Ei sitten käy niin, että tulee turhaan katsomaan hevosta.

Näillä perusteilla valitsen sitten yhden hevosta katsomaan.

Lähettäjä: Pk 
Päivämäärä:   16.11.25 18:30:28

Itse en ole päästänyt ostajaa koeratsastamaan, jos valmentaja ei ole mukana. Tämä karsii tehokkaasti renkaanpotkijat. Jos valmentaja ei pääse paikalle, niin olen pyytänyt, että valmentaja soittaa ennen koeratsastusta. En ole halunnut myydä kotiin, jossa valmennuskuviot ei ole kunnossa. Valmentajan kanssa on myös helppo selvittää, onko ostajan taitotaso sopiva hevoselle. Ei tule turhia koeratsastuksia ja hevoset päätyvät hyvään kotiin. Suosittelen!

Lähettäjä: <3 
Päivämäärä:   16.11.25 18:39:08

Pk: En tuhlaa valmentajani aikaa kuin vasta sitten jos se hevonen jonka olen itse koeratsastanut menee itselläni jatkoon. Sitten 2. kerralle valmentaja mukaan ja jos se läpäisee myös sen testauksen, niin olen valmis varaamaan ostotarkin! :)

Lähettäjä: Iines 
Päivämäärä:   16.11.25 18:49:59

En minä oo yhtään hevosta ostanut niin että valmentaja olisi mukana. Vaikka niitä vuosien saatossa +10kpl tullut ostettua. Ihan kiinnostaa että minkä ikäisiä ja millä tasolla on ratsastajat, jotka lähtee valmentajan kanssa ostoksille? Kuinka kaukas?

Lähettäjä: Lilo 
Päivämäärä:   19.11.25 14:02:57

Myyjissä on moneen lähtöön. Kävimme koeratsastamassa hevosen ja kaikki vaikutti hyvältä. Kysyimme myyjältä, voisimmeko teettää hevoseen ostotarkastuksen. Se sopi hänelle, mutta hän ei ehtinyt kuljettaa hevosta klinikalle. Eläinlääkäriltä saimme ajan vasta kahdeksan päivän päähän.

Samana päivänä, kun ostotarkastus olisi ollut, hevosta oli kuitenkin käynyt toinen henkilö koeratsastamassa, ja he olivat jo lyöneet kaupat lukkoon. Harmitti kyllä maksaa eläinlääkärille 100 euroa viime hetkellä peruutetusta ajasta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.