Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ruuvaatteko hokit pois ratsastukseen

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   14.11.25 21:27:03

Maneesissa kuitupohja, jaksatteko ruuvata hokit pois joka päivä ja laittaa sit takaisin? Kuluuko hokki 6 viikossa hiekkatarhassa (ei pehmeä) niin, että jossain vaiheessa homma vaikeutuu tai vaan osa hokista enää irtoaa?

Re: Ruuvaatteko hokit pois ratsastukseen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.11.25 21:33:48

Pakkohan se on. Tai ainakin aina kun menee maneesissa, onneksi on maastotkin niin ei siellä joka päivä mennä.

Tietysti kuluneet hokit vaihdetaan uusiin, siinähän se käy näppärästi irrotuksen ja takaisinlaiton ohessa.

Päivämäärä:   14.11.25 21:34:37

Jos ei "jaksa" niin pitää muuttaa tallille jossa ei ole kuitupohjaa tai olla menemättä maneesissa hokkikauden

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.11.25 21:48:32

Oho, ompas täällä vihmeriä omistajia kun jaksatte ruuvailla hokkeja. Todellisuudessa mitä olen seuraillut, niin aniharva jaksaa tuota hommaa. Ihan ehdottomasti siis kannattaisi, vaikka ei olisi sitä kuituakaan. Hokit sulalla maalla rasittaa ja paljon.

Lähettäjä: Lilya 
Päivämäärä:   14.11.25 22:08:30

Minä ruuvaan pois. Ja takaisin ratssstuksen jälkeen. Eihän se nyt ole sen työläämpi toimenpide kuin kavion puhdistus tai vie juurikaan ylimääräistä aikaa, ei mielestäni vaadi mitään jaksamista.

Lähettäjä: Hop 
Päivämäärä:   14.11.25 22:25:17

Pysyykö teillä pumpulituppo hokkireiässä? En tiedä mitä sekundaa olen ostanut kun ei enää pysy yhtä hyvin

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.11.25 00:34:16

Vinkkejä kaipailisin mäkin, et miten tehdä tosta helppo homma...mitä laitatte hokinreikiin ratsastuksen ajaksi?

Lähettäjä: Sini 
Päivämäärä:   15.11.25 00:59:53

Rizzloja🤔 leikkaa vaan sopivan pituiseksi

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   15.11.25 07:50:20

En.

Lähettäjä: zz 
Päivämäärä:   15.11.25 08:48:23

Meillä ei kotona ole kuitua, mutta talvikaudella käyn n kerran kahteen viikkoon kuitupohjaisessa hallissa hyppäämässä ja joka kerta ruuvaan hokit pois. Ja ihan kengitysnaulalla yleensä riittää kaivaa reiät tyhjäksi, ei ne ratsastuksen aikana yleensä kovin pahasti tukkoon mene, sitten toki jos pidempään reiät auki voi jenkatapille olla käyttöä lisänä.

Lähettäjä: cookie 
Päivämäärä:   15.11.25 09:00:22

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 15.11.25 00:34:16

Vinkkejä kaipailisin mäkin, et miten tehdä tosta helppo homma...mitä laitatte hokinreikiin ratsastuksen ajaksi?

Mä en itse laita mitään, ei ne reiät ratsastuksen aikana niin tukkoon meidän pohjilla ainakaan mene ja kierteetkin on pysynyt hyvinä. Kengitysnaulalla itse vaan pyöräytän hiekat pois, sitten hokki takasin paikoilleen ja thats it. On meillä maneesin laidalla myös sellainen piikki+harja työkalu (en tiedä virallista nimeä sille :D), mitä monet käyttää. Hyvällä avaimella tosiaan hokien pyörittely on tosi nopeaa ja simppeliä, ei vie aikaa eikä vaivaa. Varmasti asian voi kyllä tehdä paremminkin, mutta meillä tämä on toiminut hyvin ihan näin pelkistetysti tehtynä.

Lähettäjä: Tupu 
Päivämäärä:   15.11.25 10:12:16

” Vinkkejä kaipailisin mäkin, et miten tehdä tosta helppo homma...mitä laitatte hokinreikiin ratsastuksen ajaksi?”

Korvatulppia jotkut käyttää.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   15.11.25 10:36:58

.; on olemassa ihan siihen tarkoitukseen tehdyt tulpat.

Päivämäärä:   15.11.25 12:06:51

Miksi juuri kuidulla ei saa mennä hokeilla?

Päivämäärä:   15.11.25 13:04:56

"Eihän se nyt ole sen työläämpi toimenpide kuin kavion puhdistus tai vie juurikaan ylimääräistä aikaa, ei mielestäni vaadi mitään jaksamista"

Ehkä jos on vain kantahokit ja pulttikone käytössä, mutta on se vaan aikamoinen rumba melkein päivittäin tehdä jos 16xhokkia ja räikällä kieritelee..

Lähettäjä: Helmi 
Päivämäärä:   15.11.25 14:06:29

”Ehkä jos on vain kantahokit ja pulttikone käytössä, mutta on se vaan aikamoinen rumba melkein päivittäin tehdä jos 16xhokkia ja räikällä kieritelee..”

Jaa, itse ruuvaan talvisin ne 16 ihan sujuvasti räikällä maneesissa ratsastusta varten pois ja ratsastuksen jälkeen takaisin ~ 4 päivänä viikossa, en nyt sitä kyllä itse työlääksi sanoisi.

Päivämäärä:   15.11.25 14:08:28

Entäs kun ratsastuskoulussa on 16 hevosta, miten luulisitte tämän tapahtuvan?
Tietenkään hokkeja ei ruuvata edestakaisin.

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   15.11.25 20:28:28

Täällä ruuvataan ahkerasti, tallilla sitten ei =)

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   15.11.25 21:38:47

Sulalla kelillä käytän 7 mm hokkeja, kun en halua että ne reiät menee pihalle ja täyteen shaibaa. Ne on ihan jees ja sopii ainakin mun hevoselle.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   15.11.25 22:52:10

...; mitä ihmettä, kyllähän nyt jokaisella hevosella se 16 hokkia yhteensä on. Räikällä tai lenkillä ole mikään homma vaihtaa tai ruuvata pois ja lyödä uudestaan alle. Jouhtuuhan niutä näin alkutalvesta vaihtaan myötäänsä kun kuluu.

Lähettäjä: vvvv 
Päivämäärä:   15.11.25 23:12:32

Mun hevoselle laitetaan kantahokit keskiviikkona, ja ihan kevääseen asti ne on sillä, ei tod välillä aleta poistamaan. Sama kaikilla tallin hevosilla, yleensä kantahokit, joillakin harvoilla 4 hokkia. Ja ihan vaativalla tasolla kilpaileevat kaikki.
Maneesi on ja kenttä joku pysyy loistavassa kunnossa valtaosan vuotta.

Päivämäärä:   15.11.25 23:17:07

Monelle hevoselle riittää jo se, että ruuvaa ne varvashokit pois. Näin toimin itse. Kannalla on 8mm hokit ja varpaalla 7mm. Varvashokit pois aina kuitupohjalla. Kantahokkien kanssa kuitenkin pärjää sitten maneesista poistuessa ulkoalueilla.

Päivämäärä:   15.11.25 23:27:38

Mä otan kans kärkihokit pois, ja esim hypätessä vaihdan kannan hokit mataliin, eli laitan kärkihokit kannalle ratsastuksen ajaksi. Kärjellä on usein 7mm ja kannalla 9mm. En ota kaikkea pois, koska maneesiin pitää kulkea ulkokautta ja en myöskään ala maneesissa yksin vääntää hokkeja. Kiltti hevonen, mutta tiedän aika monta ihmistä jotka on saanut vastaavassa tilanteessa kaviosta päähän. Arvostan kuitenkin omaa henkeä sen verran, että en ala leikkiä asialla. Toisaalta meillä on vain hyvin vähän kuitua maneesissa ja melko pehmeä hiekka eli ei ne hokit määräänsä enempää ota sinne kiinni.

Lähettäjä: mmhh 
Päivämäärä:   17.11.25 09:15:33

Miksi ruuvaatte edes niitä pois? :D Meillä elänyt kaikki hevoset läpi talven aina hokit jalassa, niin käytävällä laitettaessa, kuin kuitumaneesissa ratsastaen?
Onko joku tallin sääntö vai joku ylivarovaisien ihmisten trendi?

Lähettäjä: y 
Päivämäärä:   17.11.25 09:22:59

Siis ikinä en ole moisesta kuullutkaan :D Ikinä ei myöskään ole ollut yhtäkään vaivaista hevosta ja kaikilla mun hevosilla ratsastettu vuodesta toiseen 5-6x viikossa kuitupohjaisessa maneesissa ja hypätty ja kaikkee. Ja mulla hevoset on loppuun saakka, eli poloisia olen jokaista ratsastanut maneesissa hokeilla kaikki talvet 10-15 vuoden ajan eikä silti yksikään ehtinyt vaivaantua mulla ollessaan.

Siis onks tää jotain uudenmaailman hömpötyksiä vai onks tää ihan validi homma mitä ihmiset tekee?

Päivämäärä:   17.11.25 09:24:31

Miten s eees käytännössä toteutuu jos ei ole tallista suoraa kulkua maneesiin? Sidotteko hevosen maneesissa seinään kiinni että saatte hokitettua takaakin vai onko teillä apulainen aina mukana pitämässä hevosta? Entä muut maneesinkäyttäjät, eikö niitä ala vetuttaan etä joku tauno tukkii uran tai vie tilaa hokkirumban takia? Vai onko teidän maneesilla hokituskarsina minne jonotetaan hokittaan? XD Ei jeesus sanon mä

Päivämäärä:   17.11.25 09:27:27

Nyt oikeen mietin tätä, meidän maneesilla käyttäjiä viikottain jotain 20 henkee ja ihan ulkona käveltävä vähintään 400m talliin/parkkikselle. Koskaan ei ole kukaan hokittanut maneesissa hevostaan.

Sitten käyn valmentajani luona valmennuksissa. Siellä vaihtelevasti varmaan 30-40 eri ratsukkoa vuosien aikana pyörinyt mun treeneissä tai edeltävissä/seuraavissa ryhmissä ja again, ulkona käveltävä hyvän matkaa talliin/parkkikselle. Koskaan ei ole kukaan hokittanut maneesissa.

Sitten olen käynyt vuosia ypäjällä eri valmennusringeissä ja valmennuspäivissä pääasiassa haimihallissa, sielläkin varmasti kymmeniä eri ratsukoita tullut nähtyä enkä koskaan ol ekenenkään nähnyt hokittavan maneesissa. Onko tää nyt joku kehä 3 ilmatilan hömppätouhua?

Lähettäjä: pilkunviilaaja 
Päivämäärä:   17.11.25 09:40:12

Kuitumaneesissa ruuvaisin kärkihokit pois. Jos esteitä harrastaisin, miettisin myös kantahokkien ruuvaamista.
Pelkässä hiekkamaneesissa en ole ruuvannut mitään pois.
Asuttu paikoissa missä maneesiin mennään ulkokautta, eikä hiekoitus todellakaan ole riittävää siihen että kaikki hokit otettaisiin pois.

Jos maassa ei ole lunta, hokit todennäköisesti kuluu kengitysvälin aikana sen verran että ainakin lyhyemmät hokit pitää vaihtaa kertaalleen uusiin.

Lähettäjä: Ohi aiheen 
Päivämäärä:   17.11.25 09:41:36

”Sitten olen käynyt vuosia ypäjällä eri valmennusringeissä ja valmennuspäivissä pääasiassa haimihallissa, ”

Tämä menee nyt ihan ohi aiheen, mutta onko Haimihallissakin kuitupohja? Olen jostain syystä aina luullut, että se on hiekalla (aina omat valkut ja kisat siis ollut Ypäjällä opistohallissa ja ypäjähallissa)

Lähettäjä: ok 
Päivämäärä:   17.11.25 10:10:16

Voisko nyt joku kertoa mikä tää mörkö on hokit + kuiti yhistelmässä?

Jääkö ne muka joenkin kiinni vai kuluuko ne siellä kuidussa vai mikä homma?

Päivämäärä:   17.11.25 10:22:08

Tää on tätä nykyajan pelleilyä niinkuin kuitupohjatkin.

Lähettäjä: Anita 
Päivämäärä:   17.11.25 13:14:10

en ole koskaan nähnyt tai kuullut kenenkään talvella veivaavan tollasta hokkien kanssa . hmmm..

edellisessä paikassa oli kuitupohja maneesissa eikä tälläisestä ollut mitään puhetta .

Lähettäjä: Henna 
Päivämäärä:   17.11.25 13:22:26

No en todellakaan ruuvaa pois :D :D

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   17.11.25 13:38:16

No totta helvetissä ne ruuvataan kuitupohjalle pois?

Miten hevosharrastus / urheilu menee kokoajan enemmän siihen suuntaan, että hevosen suorituskyvyn vaatimustasot nousee, mutta sitä pitää varusteilla ja muilla valinnoilla vaikeuttaa niin kuin vain pystyy. Voisin kuvitella, että jo ihan jaloissa tuntuu ikävälle kun hokki-kuitu -yhdistelmä ei anna myöte yhtään. Puhumattakaan pitkäaikaisista vahingoista.

Kyllähän ne hevoset nyt varmaan siinä kuidulla juoksee kun pistää juoksemaan ja ovat varmasti ihan elämänsä kunnossa niin kauan, kun ei katsota sitä jalkaa muuten kuin paljaalla silmällä vilaisten, mieluiten hyvän matkan päästä. Plussapisteitä siitä että ei edes tiedä, mitä pitäisi katsoa.

Voi luoja.

Lähettäjä: ep-kv 
Päivämäärä:   19.11.25 14:34:03

A, mikä siinä kuidussa tekee hokin kanssa hevosen jaloille pahaa?

Lähettäjä: niin 
Päivämäärä:   19.11.25 16:41:19

Mä kanssa ihmettelen, miten tämä hiekan päällä oleva kuitu eroaa pelkästä hiekasta, että ei voisi hokeilla mennä?? Ekan kerran tästä olen lukenut täältä tänä syksynä.

Lähettäjä: Selitystä vailla 
Päivämäärä:   19.11.25 16:45:15

Samaa kysyisin minä...elikkä voisiko joku nyt oikeasti selittää se fysiikka mikä aiheuttaa sen että kuitupohja "lukitsee" hokkijalan alustaan? Eihän se kuitu (kai) mikään kova liikkumaton alusta ole...

Lähettäjä: Selitystä vailla 
Päivämäärä:   22.11.25 11:03:18

Kukaan ei näköjään sitten osaa vastata tähän kysymykseen?

Päivämäärä:   22.11.25 11:16:17

Kuitupohja on liian pitävä jo pelkälle kengälle. Kavion pitäisi päästä liukumaan vähän kun tulee maahan. Kisassa päästään nopeammin ja turvallisemmin kuidulla mutta jokapäiväiseen treeniin se ei sovellu pelkästään. Muitakin pohjia on käytettävä. Jotain tutkimusta on kuidun aiheuttamista mikromurtumista vuohiseen.
Järjen käyttö tässäkin asiassa tietenkin suomen olosuhteissa sallittua.

Päivämäärä:   22.11.25 11:23:50

Nyt täytyy sanoa, että yllätyin tästä keskustelusta. Eläessäni en ole nähnyt kenenkään ottavan hokkeja pois ratsastukseen, oli maneesin pohja millainen tahansa. Tiedän kyllä hevosia, joilla on talvellakin vain kantahokit (nämä hevoset tarhaavat postimerkeissä eivätkä maastoile).

Lähettäjä: Höpöhöpö 
Päivämäärä:   22.11.25 11:47:52

En todellakaan, tosin on vaan kantahokit (ja hui kauheeta, tilsakumit), mennään ulkona vaan sellaisella kelillä että kantahokeillakin hyvä mennä. En ottaisi pois vaikka olisi 4 hokkia per jalka. Enkä myöskään tiedä ketään joka niin tekisi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.