|
Lähettäjä: -
Päivämäärä: 14.11.25 10:13:17
Etsitkö urheilukelloa vai älykelloa?
Nämä on kaksi eri aivan eri tuotetta.
Älykello on suora puhelimen jatke, ja niiden akunkesto on huono, koska ne on jatkuvassa yhteydessä puhelimeen. Puhelut, viestit ym. tulee suoraan myös kelloon, kellon kautta voi ohjata spotikkaa sun muita, gps on oletuksena aina päällä jne.
Urheilukello on kello, jonka ensisijainen tarkoitus on toimia urheilusuoritusten tukena - mitata sykettä, matkaa jne. Urheilukellojen akunkesto on yleensä älykelloa parempi, koska ne yhdistyvät puhelimeen vain silloin kun puhelin-applikaatio synkronoidaan kellon kanssa. Tämän ansiosta esimerkiksi garminin urheilukellon akku kestää useita päiviä - se ei lataa tietoa puhelimeen 24/7, vaan ainoastaan silloin kun appi on puhelimessa aktiivisena. Toki joissain urheilukelloissa kelloa voi käyttää puhelimen jatkeena, mutta silloin täytyy muistaa että siinä uhraa todella paljon akunkestoa.
Urheilukellojen keskinäiset erot on lähinnä siinä, minkä urheilulajien tallentamiseen ne on suunniteltu. Esimerkiksi garminin omissa lajeissa ei ole ratsastusta. Tämähän ei ole mikään ongelma, vaan ratsastuksen suoritusten seuraamiseen voi hyvin käyttää esim, pyöräilyn pohjaa, koska ratsastuksessa ei varsinaisesti ole mitään uniikkia mitattavaa.
Itse olen uskollinen garmin-käyttäjä, ostin vivoactiven vuonna 2018, ja sama kello on minulla käytössä edelleen. Akku kestää edelleen useita vuorokausia, riippuen tietysti siitä paljonko GPS on päällä. Esimerkiksi nyt minulla on 40% akkua jäljellä ja latasin kellon maanantaina aamupäivällä.
Kellon värinätoiminto lakkasi toimimasta pari vuotta sitten, mikä on harmi, koska tykkäsin käyttää sitä normaalin herätyskellon rinnalla herätyksenä.
Kokeilin myös oikeaa älykelloa, samsungin galaxy watchia, mutta se vaati päivittäistä latausta.
|