|
Lähettäjä: Vuokraaja
Päivämäärä: 13.11.25 14:19:00
En tiedä voinko nyt sinänsä kutsua itseäni vuokraajaksi, kun en ratsastuksesta mitään maksa, ehkä enemmänkin joku omistajan kaveri ja auttelija. Eli siis kaverilla (ei läheinen ystävä) on kaksi hevosta, joiden liikutukseen pyytää minulta apua. Käyn pari kertaa viikossa, mutta alan enemmän ja enemmän kyseenalaistaa sitä, miten eettistä touhu oikein on.
Hevoset ovat kipeitä, niillä on huonosti istuvat varusteet ja niiden hoidossa on paljon epäkohtia. Pieni tarha, epäsäännöllinen liikutus, pitkät ruokintavälit jne. Varusteet ovat vanhoja ja kuluneita, ei varmasti niille sovitettuja kun ovat periytyneet jostain vanhoilta hevosilta vuosien ja vuosien takaa. Ne protestoivat varustamista, heittelevät päätään ratsastaessa, kaahottavat, ovat vinoja ja tasapainottomia, yleisilmeeltään kiukkuisia.
Omistaja toivoo kovasti, että auttaisin niiden liikuttamisessa, koska ovat lihavia, ja niiden huono käytös johtuu hänen mielestään tuosta lihavuudesta. Hevoset eivät osaa juuri mitään, eikä niillä ole tarkoituskaan tehdä muuta kuin kärrytellä tai ratsastaa huvin vuoksi maastossa, vähän jumpata kentällä välillä. Pärjään niiden kanssa hyvin, ne eivät yritä heittää selästä. Välillä on maastossa äkkinäisiä tilanteita kun yrittävät esim kääntyä kotiin, mutta olen niin paljon näitä juttuja nähnyt ja kokenut että ei jännitä tai pelota.
Mutta, onko se kovinkaan eettistä mennä ratsastelemaan tuollaisilla hevosilla, kun näkee, että niiden ei ole hyvä olla? Omistajalla ei ole rahaa käyttää eläinlääkärillä tutkimuksissa, ei ole rahaa myöskään varusteisiin tai muuhun ylimääräiseen, hän tekee nyt jo tallivuoroja paljon pienentääkseen tallipaikkamaksua, ja sen myötä ei jaksa/ehdi itse juurikaan hevosia liikuttaa. Kaiken kukkuraksi ovat olleet jo niin pitkään joutilaina kahdestaan, että ovat äärimmäisen läheisriippuvaisia, eikä voi edes liikuttaa vain yksi kerrallaan tällä hetkellä.
Omistaja pyörii tarkkailemassa mitä teen hevosten kanssa, ja haluaa että kaikki tehdään hänen tyylillään, ns. vanhaan tapaan. Eli hevoselle ei voi antaa hänen mielestään "vaihtoehtoja". Haluaisin itse totuttaa niitä pehmeästi varustamiseen ja selkäännousuun, ja harjoitella rauhassa asioita. Kun niistä selkeästi huomaa, että ovat koko ajan kierroksilla ihmisen kanssa, ikään kuin pelkäävät että mitähän se ihminen seuraavaksi tekee niille. Mutta tämä ei omistajalle käy, kuulemma hevoset menee pilalle jos niille antaa vaihtoehtoja. Eli jos heppa ei halua satulaa tai ratsastajaa selkään niin ei muutakun väännetään ylähuulesta sen verran että pysyy paikallaan, ja tehdään väkisin. En tykkää tästä, mutta en tiedä miten saisin omistajan ymmärtämään, että muitakin tyylejä voisi kokeilla.
Tiedän, että jos en itse käy niin hevoset seisovat tekemättä mitään, korkeintaan kerran kuussa omistaja raahaa jonkun kanssaan tallille ja pistää hevoset väkisin nippuun ja lenkille.
Pitäisikö vaan sanoa että pidä hevoses ja tee omalla tyylillä? Surettaa hevosten puolesta, ne voisi varmasti olla toisissa olosuhteissa tosi kivoja...
|