Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuivikekutterit

Lähettäjä: kuivis 
Päivämäärä:   13.11.25 11:31:31

Markkinoilla on monia kuivikekutteripaalivaihtoehtoja, onko näissä mitään mainittavia eroja laadun tai kuivikeominaisuuden suhteen ?
Kiitos jos jaat mielipiteesi.

Re: Kuivikekutterit

Lähettäjä: Ob 
Päivämäärä:   13.11.25 11:43:44

Ei. Olen kokeillut erilaisia.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   13.11.25 15:29:11

Osa paaleista on niin tiukkaan pakattuja, esim.FLT, että todella hankala levittää, Laatu myös vaihtelee, jotkut pölisee melko paljonkin.

Lähettäjä: o7o5 
Päivämäärä:   14.11.25 10:13:46

Lähettäjä: jdj
Päivämäärä: 13.11.25 23:57:34

Ainakin Pölkyn kutteripaalit on myös tiukkaan pakattuja ja niitä ei saa levitettyä millään.

Lähettäjä: Äh 
Päivämäärä:   14.11.25 10:21:30

Mä en ymmärrä tota, ettei saa levitettyä.
Ne tiukkaan pakatut aukeaa joltain sivulta siivuina auki. siivut sitten leviää helposti pienemmiksi. Jos yhdeltä sivulta et saa siivutettua, pyöräytä seuraava sivu ja koita siitä. Lohkeaa ihan vaikka käsin.

Lähettäjä: ueuje 
Päivämäärä:   14.11.25 12:52:21

"Lähettäjä: Äh
Päivämäärä: 14.11.25 10:21:30

Mä en ymmärrä tota, ettei saa levitettyä.
Ne tiukkaan pakatut aukeaa joltain sivulta siivuina auki. siivut sitten leviää helposti pienemmiksi. Jos yhdeltä sivulta et saa siivutettua, pyöräytä seuraava sivu ja koita siitä. Lohkeaa ihan vaikka käsin."

En aiemmin ymmärtänyt minäkään. Mutta sitten tuli vastaan niin tiiviisti pakattuja paaleja, että ne eivät hajonneet ollenkaan. Silloin tajusin, mitä tarkoitettiin tuolla ettei paali hajoa ja sitä saa levitettyä. Vaikka mitä ja miten teki, niin ei lähtenyt hajoamaan ja lohkeamaan.

No, onneksi oli pihatossa pari puuhakasta varsaa, joille ne meni mätkittäväksi... Saivat taistella niiden kanssa pari viikkoa vähitellen ja silti ne olivat vain murikoina kuivikkeen seassa.

Ja samaa sanoivat monet muut kun täällä silloin asiaa tuskailin eli oli ilmeisesti joku kivikova erä Pölkyn paaleja.

Lähettäjä: koo 
Päivämäärä:   14.11.25 13:52:46

Joskus joku pitkään kaupan ja/tai tallin varastossa ollut erä saattaa olla jämähtänyt kuutioksi. Varsinkin jos jossain vaiheessa säilytystä on yhtään imenyt kosteutta ja sitten taas kuivunut.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   14.11.25 16:03:48

Itse tykkään woodcompin paaleista. Ovat 25 kg ja isompaa lastua mitä esim pölkky eikä ole niin hötyistä. Tuo on myös halvinta. Siihen muhaa kaveriksi (aina kun saa).

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.11.25 23:28:51

Mitä on muha? Onko se joku murresana turpeelle?

Lähettäjä: vinkki 
Päivämäärä:   15.11.25 05:44:40

Hankkikaa kuokka, millä nämä tiukkaan pakatut paalit saa auki. Paras on nelipiikkinen kuokka, mitä itse käytän kun turvepaali on tiukka ja sen avaamisessa hyvä. Saa hakattua tiukkaan pakatun paalin auki ja murennettua paakut.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   15.11.25 07:21:40

...; sahanpurua.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.11.25 07:22:40

Muha on kyllä laajempi käsite kuin sahanpuru. Eli kaikki se mitä aikanaan eristeenä käytettiin yläpohjissa.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   15.11.25 07:25:07

.; käsittääkö sitten kaikki sahausjätöksen, sahajauhosta kutteriin. Iät ja ajat on ollu erikseen muha ja kutteri mielestäni.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.11.25 07:51:59

Muhassa voi olla olkea tai vaikka sammalta seassa. Sellaista sekalaista materiaalia, joka kuivana ja ilmavana toimii eristeenä.

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   15.11.25 09:16:37

Meikäläisen ja Ennean kotinurkilla muhaksi puhutaan nimenomaan sahanpurua. Karkeusasteeseen ei termi ota kantaa, mutta kutteri on asia erikseen.

Lähettäjä: jeed 
Päivämäärä:   15.11.25 17:29:45

Minulla ei paljoa woodcompista ole kokeumusta, mutta sen verran mitä olen vierestä nähnyt niin jestas se pölisee :O

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.