Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Laukka ei nouse

Lähettäjä: ÄO 
Päivämäärä:   11.11.25 16:58:42

Ratsastan säännöllisesti hevosella, joka kuka tahansa muu kuin minä pystyy näköjään laukkaamaan, jopa vähän ratsastaneet lapset. Itse olen melko kokenut ratsastaja.
En tiedä, mitä teen väärin, kun laukka ei nouse, ei kentällä eikä maastossa. Olen kokeillut kaikki temput, jotka tiedän ja etsinyt lisää tietoa asiantuntijoiden videoista ja kirjoituksista. Olisiko vielä jotain, jota voisi kokeilla ja mitä itse tekisitte?

Re: Laukka ei nouse

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   11.11.25 17:01:15

Opettaja?

Lähettäjä: Vera 
Päivämäärä:   11.11.25 17:03:15

Eikö ope anna mitään vinkkejä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.11.25 17:06:06

Yrität liikaa ja annat epäselviä apuja? Jäät kiinni sisäohjasta? Hevosella ei tarpeeksi eteenpäinpyrkimystä?

Päivämäärä:   11.11.25 17:18:05

Anteeksi tuo kirjoitusvirhe aloituksessa.
En käy tunneilla, joten opettajaa ei ole.
Epäselviä apuja tai liikaa yrittämistä olen itsekin epäillyt, mutta ne eivät selitä sitä, miksi minua paljon kokemattomammat ratsastajat saavat laukan nousemaan.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.11.25 17:18:25

Kysy niiltä muilta ratsastajilta. Tiedätkö, mitkä laukka-avut hevoselle on opetettu?

Päivämäärä:   11.11.25 17:26:42

Tiedän ja olen myös puhunut muiden ratsastajien kanssa.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   11.11.25 17:27:53

Yleensä aikuisilla on ongelmana puristaminen ja kiinni jääminen, jos laukka ei nouse. Annetaan ristiriitaisia apuja.

Hyvä, hallittu ravi pohjalle. Hevonen ei saa hiippailla eteenpäin, vaan ravissa pitää olla eteenpäinpyrkimystä. Älä purista istunnalla tai pohkeilla. Mieti, missä pisteessä nostat laukan. Hengitä ja istu alas. Ennen nostoa reipas puolipidäte, asetus ja sitten pyydät laukkaa. Jos hevonen ei nosta laukkaa, yritä uusiksi ja ota vaikka raippa apuun pohkeen tueksi.

Tässä se opettaja olisi kyllä hyväksi. Hevoset voi olla myös eri tavoin koulutettu, eli se mikä toimii yhdellä ei toimi kaikilla.

Päivämäärä:   11.11.25 17:28:24

Pyydä opettaja paikalle, vaikka et säännöllisesti kävisi tunneilla, niin kyllä tuollaiseen olisi hyvä saada ohjeita

Lähettäjä: = 
Päivämäärä:   11.11.25 17:36:45

Kokematon ei välttämättä ole huono ratsastaja. Ehkä niillä kokemattomilla lapsilla on vaan parempi tatsi siihen hevoseen tai luonnostaan selvemmät avut.

Muilta osin komppaan edellisiä eli opettaja/valmentaja kehiin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.11.25 17:59:19

Joo, jos kerran on selvää, mitkä avut pitäisi antaa, ja se ei riitä, tarvitset opettajan katsomaan.

Päivämäärä:   11.11.25 18:01:56

miksi minua paljon kokemattomammat ratsastajat saavat laukan nousemaan.

Ajaako ne hevosen laukkaan?

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   11.11.25 18:08:54

Mulla oli entinen tuntihevonen joka oli taustastaan huolimatta tosi herkkä, joka ei välttämättä nostanut laukkaa kokeneella ratsastajalla jos nojasi yhtään eteen. Toinen oli puristaminen.

Minäkin kyllä sanon, että ehdottomasti joku opettaja mukaan, tai edes kokeneempi kaveri katsomaan maasta ja neuvomaan sua.

Lähettäjä: Tessa 
Päivämäärä:   11.11.25 18:09:51

Millä avuin hevonen on opetettu nostamaan laukka? Jos herkkä, niin laukka nousee pelkästä "istuinluun siirtämisestä" halutun laukan puolelle, pohje hellästi kiinni ja vastakkaisella ohjailla tuli, ja ennen näitä puolipidäte (siihen riittää herkällä hevosella pelkkä vatsalihasten jännittäminen nopeasti. Monesti saattaa jäädä puristamaan riidellä/polvilla, paino olla väärällä puolella jne. Pienistä jutuista kiinni.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   11.11.25 18:13:24

Ja huom nuo minun ohjeet koskee sellaista hevosta joka ei ole herkkä tai pitkälle koulutettu. Oletan että kyseessä on ex-ravuri, lämppäri tai jokin muu maastopuksu, sillä tuskin kyseessä on mikään vaativan tason kouluratsu.

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   11.11.25 18:14:42

Ihan sekin voi vaikuttaa, että sinulla on liian tiukat ohjat. Muilla varsinkin lapsilla voi olla ohjat löysällä. Jotkut hevoset tarvitsevat myötäystä laukan nostossa.

Lähettäjä: pekka 
Päivämäärä:   11.11.25 18:25:13

Rimakauhu! Olet alkanut epäröidä laukan nousemista - jolloin se ei myöskään nouse!

Ajattele asiaa toisin päin: laukan nostaminen on lupa hevoselle siirtyä laukkaan! Ei sen kummempaa...

:))

Lähettäjä: fläknglänk 
Päivämäärä:   11.11.25 18:33:47

"En käy tunneilla, joten opettajaa ei ole."

Mikä ongelma on pyytää opea paikalle?? En todellakaan ymmärrä ratsastajia jotka ei käy kenenkään silmän alla! Koska se vähäinenkin taito joka ratsastajalla on häviää tosi nopeasti jos ei saa opetusta!

Päivämäärä:   11.11.25 18:36:49

Myöskin tärkeä pointti on se, että edeltävä askellaji on hyvä (esim hyvä ravi alla)ja siitä hyvin valmisteltu selkeä laukannosto.

Lähettäjä: krognoae 
Päivämäärä:   11.11.25 18:40:48

No et kyllä ole "kokenut" ratsastaja, lol. Oletko koskaan edes saanut hyvää ratsastuksen opetusta? Kyllä muutenkin kuin vain laukannostoon tarvitsisit opea/valkkua. Hevonen kiittäisi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.