Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosen loimitus kun etusoljet kiinni

Lähettäjä: tekniikka 
Päivämäärä:   10.11.25 11:52:09

Tallille tuli uusi hevonen jonka kaikkien loimien etuosan soljet / tarrat on ommeltu kiinni. Kuulemma koska on kovin puuhakas ja oli oppinut avaamaan ne kiinnitykset. Tämän kyllä uskon, on aika vekkuli. Eli sille puetaan kaikki loimet pujottamalla pään yli.

Te jotka loimitatte näin, niin miten teette? Koko loimi kasataan mytyksi? Onko se häntäosa siinä mytyssä ylhäällä vai alhaalla? Vai roikkuuko peräpää maassa kun laitetaan pään yli ja nostetaan siitä selkään? Asiaa hankaloittaa vielä, että hevonen on normi puokin kokoinen ja minä 165cm.

Omistajansa käy iltaisin, minä teen aamutallia, emmekä koskaan tapaa eli hankala kysyä häneltä.

Re: Hevosen loimitus kun etusoljet kiinni

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   10.11.25 12:06:43

Loimea ei mytätä tai raahata maassa, vaan se taitellaan siististi niin, että kun pää on pujotettu kaula-aukosta läpi, niin loppuloimi vaan vedetään suoraksi kohti häntää.
Ihan kuten loimittaessa muutenkin, eihän sitä loimea rytätä miksikään mytyksi tai nosteta hevosen yli epämääräisessä kasassa saati sitten laahata maassa, vaan se taitellaan kolmin/nelinkerroin, nostetaan sään yli paikalleen, ja vedetään laskokset auki.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.11.25 12:09:36

Oma opetettu tuohonkin, vaikka yleensä loimitetaan soljet auki. Suljettu kiinni laitan molemmat kädet kaulasta läpi, ja kerään loimen "vyyhdeksi" kyynärvarsille. Tarjoan loimea vyyhtenä hevoselle edestä vähän ryntäitä korkeammalla, osaa itse laittaa pään läpi > työnnän loimen kaulalle. Siirryn sivulle ja vedän loimen paikalleen. Loppu meneekin normaalisti.

Lähettäjä: HW 
Päivämäärä:   10.11.25 12:11:46

Minun hevosellani on Horsewaren V-closure etukiinnitys ja ”miljoona” tarraa siinä. Tallinpitäjä ei etukiinnitystä avaa, vaan pujottaa loimen kaulan yli. Itse teen samoin. Puetaan kuten ihottumaloimi.

Avaan loimen häntäremmin toisesta reunasta. Laitan käsivarret (edestä päin) loimen kaula-aukosta sisään niin, että kaula-aukko on kuin O-rengas. Loimen selkäosa on enemmän tai vähemmän mytyssä käsivarsieni päällä. Menen seisomaan hevosen eteen ja tarjoan O-rengasta hevoselle. Hevonen työntää päänsä O-renkaasta läpi, jolloin selkäosamytty on hevosen kaulan/sää päällä. Vedän mytyn suoraksi, kiinnitän häntäremmin, tarvittaessa suoristan loimea jos se on enemmän jommalla kummalla reunalla ja kiinnitän mahavyöt.

Päivämäärä:   10.11.25 12:25:17

Kiitoksia, enköhän näillä pärjää, kokeilen kaikkia. Hevonen tosiaan on opetettu tähän ja yhteistyöhaluinen ja selvästi ihmettelee mun räpeltämistä :D

Lähettäjä: Pata 
Päivämäärä:   10.11.25 13:07:31

Varmaan epäsuosittu mielipide mutta; kuinka joku ei omalla maalaisjärjellään osaa ratkasista sitä miten loimi pujotetaan hevoselle???

Päivämäärä:   10.11.25 13:16:56

Pata, oletko koskaan kuullut sananlaskua ettei tarvitse keksiä pyörää uudelleen. On ihan yleinen tapa ihmisillä, että kysyy kokeneemmilta vinkkejä miten tehdä joku asia järkevimmällä tavalla.

Toki hevosalalla on paljon ihmisiä jotka eivät vaan voi myöntää, että eivät ole täydellisiä eivätkä todellakaan voi kysyä neuvoa keneltäkään kun se olisi niin noloa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.