Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Talvikengät, tilsakumit &hokit

Lähettäjä: mv 
Päivämäärä:   10.11.25 09:14:24

Laitatteko täällä etelässä hevosille jo talvikengät, tilsakumit & hokit alle? Tällä viikolla kengitys ja seuraava menee jo sitten vuodenvaihteeseen. Siksi tätä pähkäilen. Olen itse huono ruuvailemaan hokkeja...

Re: Talvikengät, tilsakumit &hokit

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   10.11.25 09:17:41

No sitten laittaisin ehdottomasti, jos ei itseltä onnistu. Itse juuri viikonloppuna ruuvasin kantahokit paikoilleen, tällä hetkellä näyttää että loppuviikosta sitten kärkihokit ja polarpadit. Seuraava kengitys kuukauden päästä. Ja kaakossa ollaan.

Lähettäjä: Liikutus 
Päivämäärä:   10.11.25 09:30:03

Missä liikutat hevosta? Maneesissa? Kentällä ja maastossa?

Syyskuun lopussa laitettiin hokkireiät ja hokit olen ruuvannut 3 viikkoa sitten. Vettä on tullut ja maastot paikoin mutaiset ja liukkaat. Hokki antaa pitoa kesäkenkään verrattuna.

Tilsakumit riippuu hevosen kaviosta. Omallani hyvät kaviot ja se kestää ”liian aikaisin” laitetut tilsakumit (asuu maneesittomalla tallilla) ja se sai syyskuussa tilsakumit. Täällä yleensä ensilumi tulee lokakuun lopussa. Tallikaverin hevosen kaviot eivät kestä tilsakumeja, sille ne laitetaan vasta kun on pakko.

Lähettäjä: nosiis 
Päivämäärä:   10.11.25 09:33:43

Pikkuhiljaa kengitetään talvea varten. Tilsakumeja en ole laittanut, enkä laita. Turhuuksien turhuus näillä leveysasteilla.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.11.25 09:35:33

Meillä laitettiin pari viikkoa sit hokit alle ja ajallisesti menee liian pitkälle seuraava kengitys jos silloin vasta tilsat mukaan. Eli meillä varmaan lyhennetään kengitysväli tässä kohdassa, että kun alkaa lunta tulla niin kengitys tulee aikaisemmin ja laitetaan tilsat mukaan. Seuraava kengitys sit taas normivälillä. Ei haluttu vielä viimeks laittaa hautumaan, kun ei ollut pakkasia näköpiirissäkään. Hokit oli kyllä jees just ton liejuisuuden takia.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.11.25 09:38:56

Hevosellani ollut jo viikon verran. Metsäpolut ja pellonreunat ovat liukkaita, eikä hokeista ole haittaakaan. Vanhalla hevosella on melko pitkä kengitysväli, kun kaviot kasvavat hitaasti, seuraava on vasta ensi vuoden alussa.

Lähettäjä: mv 
Päivämäärä:   10.11.25 09:39:42

Kiitos vastauksista, teidän vastaukset auttoi. Liikutaan maastossa, kentällä, maneesissa ja lisäksi tallipiha ja tarhat mäkistä maastoa. Ainakin meille oli viime talvena tilsakumit tarpeen.

Lähettäjä: VB 
Päivämäärä:   10.11.25 09:41:57

Meidän tallilla viimeisen viikon sisään kengitetyille on laitettu tilsakumit ja hokit samalla, kun seuraava kerta menisi jo turhan pitkälle. Ei maneesia käytössä, mikä vaikuttaa asiaan.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   10.11.25 09:44:35

Itse en viitsi nyt maneesitallilla ollessa laitattaa tilsakumeja. Mennään enimmäkseen maneesissa, ja 1-2x viikossa kentällä/maneesissa joten käytetään huf-flexejä tai polarpadeja tarvittaessa.

Kantahokit on jo laitettu, kärkihokit ruuvailen kun jaksan.

Lähettäjä: /\ 
Päivämäärä:   10.11.25 10:27:57

Meillä hokit laitetttin jo 3vkoa sitten.
Tilsakumit laitetaan seuraavassa kengityksessä. Siihen asti käytetään irroitettavia tilsakumeja jos keli vaatii.

Jos nyt olisi tarve kengittää, laittaisin jo tilsakumitkin.

Lähettäjä: ,,, 
Päivämäärä:   10.11.25 11:16:37

”Itse en viitsi nyt maneesitallilla ollessa laitattaa tilsakumeja. Mennään enimmäkseen maneesissa, ja 1-2x viikossa kentällä/maneesissa joten käytetään huf-flexejä tai polarpadeja tarvittaessa. ”

Minulla hevoset myös tarhaa ja ikävä niiden on pihalla liikkua hirveät paukut kavioissa. Joten en näe eroa sen suhteen ratsastetaanko ulkona vai maneesissa kun se tarhausaika on kuitenkin moninkertainen ratsastukseen verrattuna. Eli tilsakumit todellakin jo pelkän tarhaamisen takia.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.