Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Villi maastoreissu

Lähettäjä: Qwerty 
Päivämäärä:   9.11.25 15:29:35

Oltiin 4 heppaa maastossa. Yksi uusi hevonen oli mukana (boss-tamma) ja mun ruuna oli kokoajan vähän omituisen oloinen.
Tän tamman ratsastaja laukkasi mun takana kun mun hevonen pelästyi jotain ja jotenkin pysähtyi poikittaen, jolloin tamman ratsastaja lievästi osuu mun jalkaan.
Myöhemmässä tilanteessa tänä tamma pelästyi laukkussa ja sen ratsastaja tipahti. Tämä ratsastaja sitten muille kommunikoimatta päätti että hänen täytyy vielä laukata ettei jää pelottamaan ja laukkasi takaa ohi viereistä polkua pitkin pari n metrin päästä. Mun hevonen pelästyi ja lähti käynnistä täyteen laukkaan ja täysin kuuro ohjalle jolloin vedin toisesta ohjasta pään pakolla vinoon. Mun hevonen jonkin aikaa laukkasi mutkalla mutta sitten alkoi pukittaa ja kääntyillä, jossain kohtaa kai peruuttikun ja pukitti lisää ja mietin vaan että haluan pois selästä mutta odotin sopivaa hetkeä kun sekunniksi pysähtyi. Selvisimme tilanteesta mutta jäin miettimään:
Mitä olisitte tehneet? Mä talutin mun hevosen kotiin, se oli niin tiloissa että hyppi kaikesta kotimatkan. Toiminko oikein? Nyt tietty seuraava reissu jännittää, tällaista tämä mun viilipytty ei ole koskaan tehnyt.

Re: Villi maastoreissu

Lähettäjä: Juuna 
Päivämäärä:   9.11.25 15:45:32

Kannattaa ehkä sopia vähän pelisääntöjä ennen kuin lähtee porukalla maastoon. Taivas mitä sekoilua.

Olisin ratsastanut kotiin, mutta antanut kyllä tammanomistajan kuulla kunniansa. Miten kukaan on noin ajattelematon.

Päivämäärä:   9.11.25 15:59:39

Täysin samaa mieltä - oon ollu viikottain metsässä eri porukoissa ja aina ollut tosi mukavaa. Ei tullut edes mieleen ettei jokus tiedä/osaa/ymmärrä täysin perusasioita yhdessä ratsastamisesta, eli täytyy ens kerralla kerrata kun joku uusi tulee. Tämä yksi puoli asiaan. Toinen on se että mulla taisi tulla pelkoa koska mun hevonen oli niin villi ja srvaamaton, en ole tottunut.

Ja kerroin tamman ratsastajalle ettei voi ottaa laukkoja ellei yhdessä sovittu ja valmisteltu, hän kovasti pyysi anteeksi.

Lähettäjä: Hep 
Päivämäärä:   9.11.25 15:59:51

Järjestys maastossa on tosi tärkeä juttu. Tuon tamman paikka olisi ollut teidän edellä, koska sinun hevonen pelkää sitä. Sitten kunnollinen turvaväli vielä ja koskaan ei kukaan saa ohittaa laukassa ketään. Eikä missään askellajissa sopimatta.
Teit ihan oikein kun talutit. Koskaan ei pidä vaarantaa omaa turvallisuuttaan tuollaisessa tilanteessa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.11.25 16:05:23

Eiköhän hevonen normaalissa tilanteessa käyttäydy taas asiallisesti, normaali reaktio pakoeläimeltä

Päivämäärä:   9.11.25 17:11:55

Mietin sitäkin että yksi vaihtoehto olisi ollut antaa mun hevosen mennä. Olisi varmaan vetänyt kiitoa hetken mutta kun perusvarma käsiteltävä on niin olisi antanut hetken päästä kiinni. Tuo pukkikohtaus oli meille täysin uusi, ja varmaan se kova ohjasote sen aiheutti.
Niin, toivotaan ettei kerrasta oppinut huonoille tavoille tai ylisäikyksi.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   9.11.25 20:40:35

Kuulostaa siltä että teillä on vähän liikaa vauhtia päässä, ei älliä. Jos hevoset käyvät kuumana, ei silloin vedetä mitään laukkapätkiä jos muita on mukana eikä ratsastajat hallitse hevosiaan. En lähtisi maastoon tuolla porukalla enää. Lisäksi maastossa pitää osata kommunikoida ja miettiä hevosjärjestys.

Lähettäjä: pilkunviilaaja 
Päivämäärä:   10.11.25 11:33:57

Pilkunviilaaja on oppinut, että jos maastoseura ei osaa käyttäytyä niin en maastoile enää heidän kanssa. Pyydän kerran, ja painokkaasti toisen kerran jos jo 1. kerta ei ollut tavattoman vaarallisesti tehty, sitten se on siinä. Erityisesti jos sattuu omistamaan sen vetohevostyyppisen hevosen niin on helppo mennä maastoon vaikka yksinkin.

Osa heppailijoista ei tajua, että ohittelu, pyllyssä roikkuminen, mutkaisella autotiellä rinnakkain kulkeminen ja omaehtoiset vauhdit voi aiheuttaa muille kanssakulkijoille riskitilanteita (ja heille itselleen myös). Se että joku sietää riskiä ei tarkoita sitä että minä siedän yhtä paljon riskiä :).

Jos oma heppa on ollut rohkea, menisin sen kanssa yksin tai rauhallisessa seurassa uudestaan maastoon. Todennäköisesti se ei riehu, jos pelottava/villiinnyttävä hevosseura ei ole mukana :).

Päivämäärä:   10.11.25 11:40:14

"kun mun hevonen pelästyi jotain ja jotenkin pysähtyi poikittaen, jolloin tamman ratsastaja lievästi osuu mun jalkaan"

Tällainen on tosi vaarallista! Hevonen, joka voi yhtäkkiä pysähtyä ja poikittaa, ei kuulu jonon kärkeen vaan viimeiseksi.

Ketään ei myöskään laukalla ohiteta, kuin äärimmäisessä hädässä ja tamman omistajan olisi kuulunut sopia laukasta etukäteen kanssanne.

Vaarallista sekoilua teiltä jokaiselta.

Päivämäärä:   10.11.25 12:25:56

Joo, ymmärrän etten voi olla ensimmäisenä jos hevonen tuota tekee. Ei ole koskaan ennen tehnyt eli en tiedä mistä se tuli - luulen että tuo tamms pelotti mun hevosta jotenkin joten se mun hevonen reagoi tällä uudella tavalla. En nyt vähään aikaan mene ekaksi ettei käy mitään.

Lähettäjä: Hellu 
Päivämäärä:   10.11.25 12:45:26

Kuulostaa aika sekoilulta toi aloittajan maastoreissu, mutta toisaalta en ymmärrä myöskään sitä, että muiden mielestä pitäisi aina mennä siistissä jonossa pitkillä turvaväleillä turvaväleillä jne maastolenkit. Me mennään tuttujen ratsastajien ja hevosten kanssa usein rinnakkain sellaisissa paikoissa missä se on turvallista, ohitetaan toisiamme jne. Toki näistä asioista on puhuttu, että kenen hevonen sietää mitäkin missäkin tilanteessa. Ollaan kuitenkin saatu koko porukka menemään paljon hallitummin ja turvallisemmin sillä tavalla, että ollaan siedätetty hevosia kaikenlaiseen: välillä toiset menee kovempaa ja itse ei voida mennä, joskus joku voi mennä ohi, välillä toiset on tosi lähellä yms. Tietenkään aloittelevien ratsastajien kanssa tätä ei voi tehdä, ja ratsastajien pitää tuntea hevosensa, mutta mielestäni ihan järkevää jollain tavalla myös harjoitella siellä maastossa jotakin muuta kuin siistissä jonossa kulkemista.

Mutta tosiaan yhteiset pelisäännöt ja asioista puhuminen varmaan kaikissa tilanteissa on se tärkein juttu.

Lähettäjä: qwerty 
Päivämäärä:   10.11.25 12:53:17

Hienosti meni.

Päivämäärä:   10.11.25 12:53:52

” Tällainen on tosi vaarallista! Hevonen, joka voi yhtäkkiä pysähtyä ja poikittaa, ei kuulu jonon kärkeen vaan viimeiseksi.”

Toisaalta myös perässä olijan tulee olla sen verran hereillä, että ei ratsasta päin, jos edessä sattuu jotain.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   10.11.25 13:03:31

"Me mennään tuttujen ratsastajien ja hevosten kanssa usein rinnakkain sellaisissa paikoissa missä se on turvallista, ohitetaan toisiamme jne. Toki näistä asioista on puhuttu, että kenen hevonen sietää mitäkin missäkin tilanteessa."

Niin, tuttujen hevosten ja ratsastajien kanssa sitä voi mennä vaikka takaperin, mutta ensimmäistä kertaa yhdessä maastoilevien on ihan hyvä pitää järki päässä.

Päivämäärä:   10.11.25 13:21:31

Ja muistakaa se, että sille maastovarmallekin hevoselle riittää yksi huono kokemus, jonka jälkeen se ei enää ole maastovarma.

Lähettäjä: Justiina 
Päivämäärä:   10.11.25 13:33:48

Tuon takia maastoilen yksin. Ei ainakaan kukaan muu villiinnytä omaanikin. Aina joku kiilaa, laukkaa ohi, lähtee yllättäen.. painajaista. Kyllä omakin säikähtää, jos kaveri tulee perässä pakolaukkaa suoraa päin.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   10.11.25 13:54:59

Just tuon takia en maastoile muiden kanssa. Mulla on kaksi hevosta ja ne maastoilevat vain kahdestaan. Joka kerta, kun mukana ollut muita, on käynyt jotain, siksi no thanks.

Päivämäärä:   10.11.25 14:47:53

Lähettäjä: S
Päivämäärä: 10.11.25 13:03:31

"Me mennään tuttujen ratsastajien ja hevosten kanssa usein rinnakkain sellaisissa paikoissa missä se on turvallista, ohitetaan toisiamme jne. Toki näistä asioista on puhuttu, että kenen hevonen sietää mitäkin missäkin tilanteessa."

Niin, tuttujen hevosten ja ratsastajien kanssa sitä voi mennä vaikka takaperin, mutta ensimmäistä kertaa yhdessä maastoilevien on ihan hyvä pitää järki päässä.

-> no nimenomaan, siksi otinkin just kantaa näihin joihinkin "koskaan ei kukaan saa ohittaa laukassa ketään" -tyyppisiin viesteihin. Tolla tyylillä tuskin tulee kovin varmoja ja eri tilanteissa toimivia maastoratsuja.

Lähettäjä: Hep 
Päivämäärä:   10.11.25 14:57:25

Hellu, joo te voitte köpötellä rinnakkain ihan rauhassa, mutta laukassa pitää hallita hevonen niin, ettei se lähde ohi toisesta. Tämän tietää kaikki maastoratsastustaitoiset ja hevostaitoiset ihmiset. Eri jos sovitaan vaikka että ohitan sut ravissa. Yksi poikkeus: matkakisat. Kilpailutilanne on eri asia, mutta yleensä siellä ihmiset suht koht hallitsee hevosensa. Älä anna huonoja ideoita kokemattomille, jooko?

Päivämäärä:   10.11.25 15:16:27

Hep,

Huonoja ideoita kokemattomille?? Missä kohtaa sanoin että kokemattomien on hyvä idea lähteä harjoittelemaan esim. laukassa toisen ohittamista? Mun mielestä poikkeuksia on enemmän kuin matkakisat. Meillä on ihan normaalia että laukataan jotain hyväpohjaista laukkasuoraa, toinen on kysynyt ennen siihen lähtöä et "voidaanko tulla ohi jos mun hepalla enempi vauhtia?" ja sitten toiset menee ohi. Kukaan ei hermostu, kun on harjoiteltu käynnissä, ravissa, rauhallisessa laukassa, totutettu hepat siihen että kukaan ei häviä mihinkään, toisen saa aina ennen pitkää kiinni. Käydään myös radalla laukkaamassa, samoin käyn välillä toisten omistamia ravihevosia treenaamassa selästä laukkaa hiittisuoralla. Ja kyllä varmana toiset menee ohi jos vauhtia riittää. Jostain syystä ravihevoset - myös ihan harrastepuolella - osataan opettaa siihen, että muut tulee lähelle, menee ohi, toiset saattaa joskus jopa vähän reagoida johonkin ja hermoilla, ja siitäkin selvitään. Ilmeisesti harrasteratsuille näiden juttujen opettaminen on kuitenkin vaarallista?

Päivämäärä:   11.11.25 09:12:13

Tässä nimenomaisessa tapauksessa tuo laukkaohitustilanne josta lähti eskalaatio oli siis sellainen että muut meni käyntiä pitkin ohjin kun yksi päätti paahtaa takaa ohi. Eli tuli yllättävä tilanne, ei sellainen että kaikki laukkaa ja yksi ohittaa. Kaksi muuta hevosta siitä ei pelästynyt mutta jostain syystä mun meni paniikkiin. Siihen on voinut myötävaikuttaa se että tuo hevonen jo kerran aikaisemmin samalla reissulla hieman osui meihin kun mun heppa tötöili edessä.

Jos on ryysäystilanne (hevoset innostuu vaikka jostain ylämäestä) niin silloin en hetkeen ohittaisi mutta jos pitkä rauhallinen metsätie jota laukataan jonkin aikaa niin kyllä meillä voi ohi tulla ja sanotaan takaa tullessa että "tulen vasemmalta ohi"

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.11.25 09:45:48

"Mietin sitäkin että yksi vaihtoehto olisi ollut antaa mun hevosen mennä."

Näin opetetaan hevonen ryöstämään.

ensi kerralla pelkkä käyntimaasto järkiporukalla, ja sen verran rautaa suuhun että mistään ei tarvitse neuvotella. Tuollainen laumalla villiintyminen voi olla hengenvaarallista.

Päivämäärä:   11.11.25 12:40:43

Kiitos ... toimin siis riittävän oikein ja käyntimaasto on nyt se mitä mun pää tarvii.

Lähettäjä: kokemusta 
Päivämäärä:   11.11.25 12:56:39

Jokaisen hevosen omistajan tulisi tiedostaa omat rajansa ja hevosensa rajat. Etenkin silloin kun mennään maastossa useamman kanssa. Tällöin näitä konflikteja syntyy kun joukossa on eritasoisia ratsukoita. Varma maastohevonen toimii tilanteessa kuin tilanteessa. Ja kun tuntee, että se oma varma maastohevonen alkaa käyttäytymään poikkeavasti, se on peli poikki. Omani kohdalla - maastovarma, toimiva, ohitettava, vauhdikas, jarrut löytyy - kun on tilanne, että kuumenee, kerron tämän jo maastokavereille ja sanon, että nyt ei voi mennä vauhdikkaasti vaan on vielä mentävä käyntiä. Tämän voit ohittaa niin lujaa kuin hevosellasi pääset ja ei tapahdu mitään, tämä voi ohittaa toisen ja ottaa lungisti. Mutta aina maastossa pitää itse ennakoida jos tilanne alkaa menemään yli ja silloin se on käyntiä joko selästä tai maasta käsin. Ei hypi pystyy, ei rynni, mutta kuumuu ja puhisee. Todella hyvä maastohevonen, joka kykenee olemaan edellä, takana tai keskellä. Kaikki käy. Mutta hevosen - ja tilanteenlukutaitoa on oltava.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.