Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tallien ohjeet taudeista

Lähettäjä: Teevesi 
Päivämäärä:   8.11.25 20:44:36

Ihanko oikeasti joku ajattelee että ratsastajilla on varaa ostaa monet eri varusteet eri talleille? Eikä tallit edes tarjoa ihan perusharjoja kenkien puhdistukseen talleilla…tai käsidesiä. Ei kyllä kaikki jää ratsastajan vastuulle. Ja ne rokotteet.

Re: Tallien ohjeet taudeista

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   8.11.25 20:46:29

Millä rahalla on varaa harrastaa monella tallilla jos ei ole varaa edes kahteen tallille soveltuvaan vaatekertaan?

Lähettäjä: suihkutin 
Päivämäärä:   8.11.25 21:13:19

Desinfioivia suihkeita löytyy vaikka kuinka.

Ihmiset ovat ihan vauhkoja pöpöjen suhteen vaikka tottakai tautien leviämisen ehkäisemiseksi pitää tehdä jotain.

Vaatteita nyt pitäisi jokaisella olla niin ettei samoilla mennä tallilta toiselle ja ne asusteet joita ei ole kuin yksi, voi suihkuttaa noilla suihkeilla. Talleilla pitäisi olla virkonaltaat kenkiä varten. Eikä lääpitä hevosia turhaan.

Fakta nyt on kuitenkin se, että syksyisin etenkin hevosissa liikkuu kaikenlaista tautia eikä niiden leviämiselle aina vaan mitään voi. Hevoset evittävät turpakosketuksella ja pärskimisellään tautinsa toisiinsa ja jos ei tätä totuutta kestä, ei kannata varmaan edes pitää tallia.

Sille ei nyt vaan mahda mitään että hevosetkin sairastelevat. Sitten jos ilmenee päänatautia tai jotain muuta oikeasti riskaapelimpaa niin kovemmat otteet kehiin, mutta kun tuntuu että pidetään katastrofina jos talliin on jostain tullut takaset turvottavaa virusta ja lämpöilyä ja kurapaskaa. Ainahan niitä jostain välillä tulee.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.11.25 21:16:11

Tämä desinfiointi edelleen niin höpöhöpö, kun se menee 99 % ihmisistä päin persettä. Samoin vaatteiden vaihto ja säilytys. Meillä oli joskus tallilla virkonia astiassa. Tunnollisesti siinä kengänpohjiani lähtiessä uitin mutta eihän se oikeasti mitään ratkaise :D

Lähettäjä: Pp 
Päivämäärä:   8.11.25 21:24:38

Vaatteet voi myös pestä ennen toiselle tallille menoa. On myös desinfioivia pesuaineita. Ja suihkepullo, missä Virkonia, sillä voi suihkutella saappaat tai kengät.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.11.25 23:04:08

Eipä sitä tarvi olla kuin eri kengät ja kypärä, muut voi pestä. Sanytolilla on desinfioiva pyykinpesuaine

Päivämäärä:   8.11.25 23:10:23

Helpompaa se on ostaa kaksi vaatekertaa kun alkaa toppatakkeja pesemään ja kuivattamaan useamman kerran viikossa.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   8.11.25 23:35:18

No kuka nyt pesee vaatteita useamman kerran päivässä.
Pyydättekö myös kengittäjät ja muut esim Eläinlääkärit vaihtamaan vaatteet.
Tallien tulisi tarjota välineet esimerkiksi suojat kenkiin, käsidesit, pyykinpesukoneet sekä kuivurit vaatteille, jalkineharjat…..

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   8.11.25 23:43:58

Itse pesen vaatteet. En mä niitä desinfioi.. Mutta enpä tällä hetkellä käy usealla eri tallilla.

Kengille myös pesu, ainakin pskat pois.

Tätä olen käyttänyt joskus kypärälle "Wahlsten 500 ml desinfioiva spray varusteille".

Päivämäärä:   8.11.25 23:44:05

Virkon S suihkepullossa pilaantuu nopeasti käyttökelvottomaksi. Etiketistä: "Valmis käyttöliuos tulee käyttää 5 päivän kuluessa."

Päivämäärä:   8.11.25 23:45:44

"Tämä desinfiointi edelleen niin höpöhöpö, kun se menee 99 % ihmisistä päin persettä. Samoin vaatteiden vaihto ja säilytys."

Tämäpä. Autoon meette samoilla / eri kamoilla kuitenkin. Auton matossa edellisen tallin pskat.

Päivämäärä:   9.11.25 01:29:30

Virkonia saa myös tabletteina, niin voi itse tehdä.

Lähettäjä: &€#? 
Päivämäärä:   9.11.25 06:17:49

Minkä takia täytyy juosta eri talleilla. Taatusti yhdenkin hevosen kanssa riittää tekemistä vaikkei ratsastamaan pääsisikään.

Päivämäärä:   9.11.25 07:23:29

Jos sen tallin säännöt ei sulle kelpaa niin älä sitten enää mene sinne.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.11.25 08:23:39

Tämä!

Lähettäjä: **
Päivämäärä: 8.11.25 20:46:29

Millä rahalla on varaa harrastaa monella tallilla jos ei ole varaa edes kahteen tallille soveltuvaan vaatekertaan?

On totta, että eläinlääkärit, kengittäjät ja valmentajat käyvät monilla talleilla. On silti lapsellista mutkuttamista käyttää sitä tekosyynä olla itse pesemättä/vaihtamatta varusteita tallien välillä.

Mitä enemmän kulkijoita, sen todennäköisempää, että virukset ja bakteerit siirtyvät mukana.

Ammattilaisilla myös pitäisi olla aineet ja osaaminen varusteiden tehokkaaseen desinfiointiin tarvittaessa. Vaikka ”tiedät”, että joku ei sitä tekisi, se ei tarkoita, etteikö muukin olisi mahdollista - ja jopa tavallista silloin, kun vaarallisia hevostauteja on liikkeellä.

Lähettäjä: Oho 
Päivämäärä:   9.11.25 08:43:10

Miten ei ole varaa ostaa vaatteita, mutta on varaa ratsastaa? Jätä muutama tunti välistä ja hommaa ne vaihtovaatteet.

Ymmärräthän että talliin tuleva virusinfektio saattaa maksaa jopa tallisaneerauksen pahimmillaan hevosen hengen. Kumpiko nyt sitten on halvempaa, vaihtaa ne vaatteet vai tappaa hevosia. Hmm siinäpä pohdittavaa.

Kukaan ei halua että talliin saapuu pöpö, hevonen/hevoset pitää eristää. Niillä saa olla vain yksi hoitaja joka ei koske muihin eläimiin. Talli ja varusteet pitää pestä ja desinfioida. Eläinlääkäri, yksi käynti ei riitä. Kerta käynti alkaen 200-300€.
Hevosen hankinta+/- 10 000€, jos puhutaan ratsastuskoulusta. Useampikin hevonen voi menehtyä...

Eli pliis peskää, desinfioikaa ja välittäkää

T. Tallinpitäjä

Päivämäärä:   9.11.25 08:58:03

Jos ei ole varaa kuin yhteen vaatekertaan eikä peseminen ja dessaaminen kiinnostele, niin sitten et voi käydä kuin yhdellä tallilla. Simppeliä.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   9.11.25 09:03:58

Olen hoitanut hevosia tallissa, jossa oli 57 hevosta ja influenssaepidemia. Se opetti siihen, että myös "pikkunuha" pitää ottaa tosissaan, osa voi sairastaa influenssankin lievänä ja osa todella rajuna tautina, eikä rokotus suojaa 100%.

On paljon miellyttävämpi huolehtia omalta osaltaan ettei levitä tauteja. En itse ainakaan haluaisi omalletunnolle sitä, että jonkun hevonen vaikka menehtyy sairastuttuaan minun takia.

Oon hyvin pienituloinen ja olen silti pystynyt hankkimaan kahdet kengät, saappaat ja kypärät, ettei ole niin hirveä homma tallien välissä puhdistaa ja desinfioida. Saappaat ja kengät on pahimmat, kun pitää puhdistaa pohjat ensin huolella ja sitten vasta desinfioida.

Lähettäjä: stars 
Päivämäärä:   9.11.25 09:19:16

Lähettäjä: **
Päivämäärä: 8.11.25 20:46:29

TÄMÄ.

Lähettäjä: suihkutin 
Päivämäärä:   9.11.25 09:19:46

Kukaan ei halua talliinsa pöpöjä, ei tietenkään.

Se nyt vaan kuuluu eläintenpitoon että kaikista toimenpiteistä huolimatta voi tulla jokin tauti, jopa vakava.

Jospa ratsutallitkin alkaisivat ihan ensiksi siitä että lämmöt otetaan hevosilta päivittäin.

Päivämäärä:   9.11.25 09:28:47

Maatiloillahan tuo on jo perusjuttu, ei samoissa kamoissa tilalta toiselle. Jos oot vaikka neuvontatöissä, aina pakasta puhtaat ylle tai sit huolellinen desinfiointi välissä. Virkonilla kengät ja muut tarvikkeet, kertishaalarit, hanskat ja hiusmyssy, jotka roskiin. Jos käyttää kangasvaatteita, ne vedetään desinfioivalla pesulla joka paikan jälkeen ja tilojen välillä aina vaihto puhtaisiin. Tosiaan myös hiukset pitää olla peitettynä. Ja sama alkaa olla nykyään myös kasvihuoneissa vieraillessa. Vaatii juu lisätyötä ja -vaivaa, mutta siihenkin tottuu. Itse en ainakaan haluaisi olla se tyyppi, joka tuo tallille laiskuuttaan jonkun taudin.

Päivämäärä:   9.11.25 09:31:09

Kun on ollut töissä tallilla, jonka hevosmäärä on 36 turpaa ja sinne saapuu pääntauti, niin kummasti alkaa ottaa desinfioinnin tosissaan.

Lähettäjä: Lissy 
Päivämäärä:   9.11.25 10:27:41

Maatilat ja kasvimaat eri juttu kun kyse on elintarviketurvallisuudesta ja yritykset järjestävät välineet vierailijoille. Hevostallit taas ovat niin köyhiä että ei riitä kaivaa rahaa perusvälineisiin joilla kävijät voisivat varusteensa putsata.

Päivämäärä:   9.11.25 10:35:24

"On paljon miellyttävämpi huolehtia omalta osaltaan ettei levitä tauteja. En itse ainakaan haluaisi omalletunnolle sitä, että jonkun hevonen vaikka menehtyy sairastuttuaan minun takia."

Siis tämä. Olen itse aina ollut tarkka eri tallien välillä kulkiessa. Sitten kerran en ollut vaihtanut kenkiä, pelkästään desinfioinut (vaihtanut muut vaatteet). Ekalla tallilla oli ollut yhdellä hevosella pientä yskää ja kun se hevonen johon olin toisella koskenut nosti muutama päivä myöhemmin kuumeen, tunne oli ihan hirveä. No lopulta paljastui hammasperäiseksi se kuume. Mutta kyllä se taas muistutti että minulle ainakin on tärkeää etten kuljeta tauteja ja haluan pitää siitä kiinni. Olisi ihan hirveää viedä joku pääntauti tai herpes toiselle tallille ja nähdä hevosten pahimmassa tapauksessa kuolevan siihen. Vaikka vaikea sitä on todistaa, kuka on vienyt ja mitä, kyllä itse ainakin syyttäisin itseäni jos olisin käynyt kahdella tallilla joista molemmille tulisi sama tauti ja en olisi vaihtanut/desinfioinut varusteita välissä.

Jos on rahaa käydä monella tallilla, on rahaa ostaa monet varusteet.

Ja ell/kengittäjät myös desinfioi varusteitaan, vaikka te ette sitä näe. Ei ammattilaiset sen enempää halua tauteja kuljettaa.

Lähettäjä: Remi 
Päivämäärä:   9.11.25 13:39:40

Jos on varaa käydä useammalla tallilla, niin pitää olla itsellään varaa myös hoitaa se ettei levitä tarttuvia tauteja mennessään.
Mitä ammattilaisiin tulee, he menevät talleille joissa on todettu tarttuvia tauteja yleensä viimeiseksi ja kyllä, he hoitavat varusteiden desifioinnin itse tarvittaessa.

Päivämäärä:   9.11.25 14:18:21

Mienkäs sitten se, kun vaikka on kisat. Sinne kertyy kymmeniä hevosia eri talleista samalle läntille. Todennäköisesmpää sieltä verryttelystä on pisaratartuntana saada jokin tauti. Tai kaikkien hevosten jätökset siivotaan sillä samalla talikolla. Näistä ei koskaan näy puhuttavan. Aina vain ihmisten vaatteista. Se autokin pitäisi desinfoida tallien väleissä. Yksillä kengillä olet yhdellä tallilla ja sitten toisilla toiselle. Mutta mitenkäs se auton kaasupoljin, jota käytät molemmilla kengillä? Mahdolliset pöpöt ovat kuran mukana siellä polkimessa ja siirtyvät kengistä toisiin. Eihän tämä niin yksinkertaista ole, kuin eri vaatteet eri talleille.

Päivämäärä:   9.11.25 14:30:45

No sen takia kisoissa hevosten ei anneta koskea pintoja ja haistella muiden kakkaa. Siksi ei lääpitä muiden hevosia ja monella on ne omat siivousvälineet myös mukana.

Lisäksi kisat on jokaisen oma valinta, esim moni ratsastuskoulu ei kilpaile oman tallin ulkopuolella. Silloin lähes ainoa reitti tartunnalle on ihmisten mukana toiselta tallilta. Se, että joku jossain muualla päättää kilpailla ja ottaa riskin tartunnasta ei ole pätevä syy jossain toisaalla laiminlyödä tallien välistä hygieniaa.

Mitä tulee kenkiin, oikeaoppisesti nehän pitäisi putsata joka tapauksessa ennen desinfiointia. Tai sitten voi olla autossa jotkut ajokengät, joilla ajaa ja vaihtaa kullakin tallilla sinne sopivat varusteet.

Joo, monet on varusteiden vaihdon kanssa "puolitiessä" mutta kyllä se silti on iso ero onko ne vaatteet samat vai koskenut pintaan, johon joku toinen vaate on koskenut. Tartuttavuuden kannalta sillä virus/bakteeripaineella on väliä. Yksi pöpö ei välttämättä vielä sairastuta hevosta, mutta 10 tai 100 pöpöä sairastuttaa herkemmin.

Lähettäjä: :( 
Päivämäärä:   9.11.25 14:42:39

Ihan oikeesti aloittaja????sää voit pestä sun vaatteet paikkojen välillä. Ostaa sen virkon's aineen ja desinfioida sillä kengät sun muut. Silleen ei luulis olevan vaikeeta. Käyn kotitalleilla ja yksäritalleilla aina eri varusteet tai puhtaat.

Lähettäjä: :( 
Päivämäärä:   9.11.25 14:46:17

Kisoissa huolehditaan siitä et pestään käsiä ja takakontissa desipullo jolla desinfioidaan mm saappaat ennen kun niillå talsitaan kotitallilla. Toki hevonen on ollut ympäristössä missä muitakin hevosia ja tartuntariski. Mut yksinkertasesti et koske muihin hevosiin kisapaikalla ja pidät käsihygieniasta huolta.

Lähettäjä: Oih 
Päivämäärä:   9.11.25 16:10:38

Siis hyi ajatteko autoanne tallikengissä?!

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   9.11.25 17:08:26

"Jos on varaa käydä useammalla tallilla, niin pitää olla itsellään varaa myös hoitaa se ettei levitä tarttuvia tauteja mennessään.
Mitä ammattilaisiin tulee, he menevät talleille joissa on todettu tarttuvia tauteja yleensä viimeiseksi ja kyllä, he hoitavat varusteiden desifioinnin itse tarvittaessa."

Tämä juuri. Ymmärtääkö ihmiset täällä mitä pöpöjen siirtäminen tallista toiseen tarkoittaa. Jos eivät ymmärrä niin ei pitäisi koko lajia harrastaa. On muuten niin kauheita tauteteja ja hevoset kärsii. En kehtaisi myöntää jos itse olisin tartuttanut.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.