Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tallinpitäjä kieltää tietyt loimikiinnitykset

Lähettäjä: Onko yleistä? 
Päivämäärä:   7.11.25 23:59:59

Kävin katsomassa uutta tallipaikkaa. Tallinpitäjä kertoi tallin käytännöistä ja mainitsi, että loimissa, joita tallityöntekijä pukee tai riisuu ei saa olla edessä pelkästään ns. vyönsolki kiinnitystä. ”Sallitut” etukiinnitykset ovat pikalukot, T-soljet tai Horsewaren muovilevy. Samoin jalkalenkit loimissa on kielletty. Syynä loimen hidas pukeminen/riisuminen.

Hevosellani on horsewaren loimet, joten tallin loimivaatimus ei ole minulle ongelma. Jäin kuitenkin miettimään, onko yleistä, että tallinpitäjä määrää, minkälaisia (kiinnitykseltään) loimia tallissa asuville hevosille hankitaan?

Re: Tallinpitäjä kieltää tietyt loimikiinnitykset

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.11.25 00:02:48

Ainakin näin työntekijän näkökulmasta on iso ero minkälaisia lukkoja ja solkia näpertää. Kyse on arjen toistuvasta monotonisesta asiasta, mitä helpompi, sitä helpompi. Omassa yrityksessä saa laittaa ne säännöt mitä haluaa, on kyseinen loimisääntö tullut vastaan talleilla.

Lähettäjä: ) ( 
Päivämäärä:   8.11.25 00:05:12

En ole moisesta kuullut.

Ensimmäisellä hevosalan työpaikallani kaikki loimet puettiin pujottamalla pään yli. Etuosaa ei koskaan avattu. Oli niin hyvä ja nopea tyyli että jäi käyttöön ja olen siitä asti pukenut kaikille loimittamilleni hevosille noin. Ihan arimmilla on mennyt muutama kerta hitaammin toteuttaessa, mutta kaikista huolestuneimmatkin on oppineet nopeasti.

Lähettäjä: NN 
Päivämäärä:   8.11.25 00:13:44

Olen itse yhdellä surkealla ratsastustallissa tekemässä keikkaa aina välillä ja siellä kierrätys on muotia ja loimien soljet on mallia mitä sattuu. Kyllä siinä vaan aamulla menee aikaa kun jokaisella on ihme lukot (yleensä rikki) ja sitten pähkäilet aikasi että saat ne laitettua kiinni järkevästi. Loimet on varmaan -90 luvulta. Yhdessäkin on sellainen kolmio kiinnitys jossa yrität arpoa mistä se kiinnitys edes mahtuu läpi. Joudut litistämään soljet että saat sen läpi jne. Sitten on ihan peruskauraa että yrität arpoa onko jalkaremmejä vai ei, osalla on vaan yksi, joillakin ei mitään. Joudut aina käymään hevosen loimen läpi että näet roikkuuko jalkaremmejä missään. Solkivirityksiä on kaikenlaisia, osa hajoaa käsiin ja sitten on sellaisia ettei saa kiinni vaikka miten vääntäisi solkea ympäriinsä. Jos sanot tp:lle niin nauraa vain että luulenko kroisokseksi.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   8.11.25 00:16:49

Ihan on yleinen käytäntö ja varsinkin jalkalenkkien kieltäminen on ihan ehdottoman hyvä asia.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.11.25 00:21:13

Kyllä kieltämättä käyny sama mielessä, lähinnä niin päin, että loimessa pitää olla ei säädettävä kiinnitys edessä eli t-soljet tai tuo horsewaren disc. Tuntuu, että ei ole normaalia maalaisjärkeä, että laitettais säädettävä kiinnitys oikeaan kohtaan oli sitten pikalukko tai solki. Säädän kaikki loimet valmiiksi niin, että ne voi laittaa kireimmälle pikalukoilla kiinni. Hevoselle kivempi kun istuu edestä hyvin, ei valu tms, peittää paremmin etuosan ja lukot ei paina tai karvat jää väliin tms. Ja vaikka sanottukin niin silti ne kiinnitykset on missä sattuu.
Ostin sitten lisää horsewarea omalleni. Vielä kun kaulaosan kiinnityksen saisi jollekin pikalukolle, että menee varmasti kunnolla kiinni. Tarrat monesti jätetty repsottamaan ja kierre on valmis, kun sitten tarttuu likaa tarraan ja menee taas huonommin kiinni jne.. Pitää olla putsaamassa usein.
Niin ja siis ihan oma talli on, mutta yksi asukki tekee aamuisin tallivuoroja. Itselle on se ja sama minkälaisia loimia nakon hevosille päälle kunhan on ehjä ja kiinnitykset ehjät.

Lähettäjä: heppatalli 
Päivämäärä:   8.11.25 00:22:21

Kuulostaa ihan järkeville säännöille. Ei tuo yleistä ole (mulla ei ole tullut sääntöä vastaan 30v aikana), mutta ihan varmasti nopeuttaa tallin arkea.

Itse aina kans revin ekana jalkalenkit pois, kun omani ei niitä tarvitse. Ja haluan, että kiinnitykset on mahdollisimman näppärät ihan itsenikin vuoksi. Aikoinaan kun talleilla olin töissä, niin kyllä se oli pieni, mutta ärsyttävä asia, kun osalla oli just niitä vyönsolki-tyyppisiä kiinnityksiä, jokaisella jalkalenkit jne.

Itse en jalkalenkkejä kokonaan kuitenkaan kieltäisi, osalle hevosista ne on oikeasti tarpeen ja jopa turvallisuusasia.

Itse en yhtään tykkää pujottaa loimia niin, että ne on edestä kiinni. Joo, se on hitaampaa nakata selkään ja laittaa kiinnitykset edestä kiinni, mutta se pujottaminen on ärsyttävää :D

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.11.25 00:32:57

Musta useampikin talli saisi velvoittaa asiakkaat hommaamaan loimet, jotka on järkevästi käsiteltävissä ja puettavissa. Ihan jäätäviä jotkut vuosikymmeniä vanhat loimet, jossa on ties mitä virityksiä kiinnittämiseen, ne imee vettä ja painaa kuin synti.

Jalkalenkit pois, jos ei ole erikoista syytä. Nopeuttaa ja on paljon turvallisempaa, kun ei tarvitse takajaloissa kieritellä mitään. Hyvin istuva loimi ei niitä tarvitse.

Eteen pikalukot tai t-soljet (tai se HW levy). Pikalukot voi ommella vaikka itse kiinni, jos sellaisia ei ole valmiina. Mahdollisimman vähän tarroja kaulakappaleessa ja edessä. Jossain halpisloimessa joskus oli 7 tarraa kaulakappaleessa ja edessä. Hirveästi putaamista sellaisessakin. Samoin se HW v-kiinnitys on putaamista. Meillä laitetaan vaan toinen tarroista kiinni, jos hevonen ei ole mikään itsensä riisuja ja sitä varten tarvitse extraa, silloin se on nopea.

Vatsavöissä ei onneksi yleensä ole mitään ihmeellistä. Mutta jossain vaiheessa weatherbeeta kehitteli kaikenlaisia uusia kiinnityksiä ja ne oli ihan hirveitä. Osaa ei saanut auki, kun hevonen oli jossain loskasohjossa käynyt piehtaroimassa ja lukitus oli jäätynyt. Tai niin täynnä hiekkaa, ettei sitä saanut auki. Joskus myös joku valmistaja vaihtoi t-solkien puolien paikkaa ja jestas se oli vaikeaa hahmottaa, miten se solki toimii toisinpäin xD

Lähettäjä: //\\ 
Päivämäärä:   8.11.25 01:25:18

On yleinen käytäntö.

On ihan pukemiseen ja riisumiseen kuluvasta ajasta kyse. Isommilla talleilla ei ole aikaa näplätä solkia, nopeampi kiinnittää pikalukot ja t-soljet.
Toinen on turvallisuus. Työntekijän ei tarvitse koukkia jalkalenkkejä takajalkojen välistä ja riiisuessa ne on helposti kiinni jossain jaloissa tai hännässä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.