Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tallinpitäjä kieltää tietyt loimikiinnitykset

Lähettäjä: Onko yleistä? 
Päivämäärä:   7.11.25 23:59:59

Kävin katsomassa uutta tallipaikkaa. Tallinpitäjä kertoi tallin käytännöistä ja mainitsi, että loimissa, joita tallityöntekijä pukee tai riisuu ei saa olla edessä pelkästään ns. vyönsolki kiinnitystä. ”Sallitut” etukiinnitykset ovat pikalukot, T-soljet tai Horsewaren muovilevy. Samoin jalkalenkit loimissa on kielletty. Syynä loimen hidas pukeminen/riisuminen.

Hevosellani on horsewaren loimet, joten tallin loimivaatimus ei ole minulle ongelma. Jäin kuitenkin miettimään, onko yleistä, että tallinpitäjä määrää, minkälaisia (kiinnitykseltään) loimia tallissa asuville hevosille hankitaan?

Re: Tallinpitäjä kieltää tietyt loimikiinnitykset

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.11.25 00:02:48

Ainakin näin työntekijän näkökulmasta on iso ero minkälaisia lukkoja ja solkia näpertää. Kyse on arjen toistuvasta monotonisesta asiasta, mitä helpompi, sitä helpompi. Omassa yrityksessä saa laittaa ne säännöt mitä haluaa, on kyseinen loimisääntö tullut vastaan talleilla.

Lähettäjä: ) ( 
Päivämäärä:   8.11.25 00:05:12

En ole moisesta kuullut.

Ensimmäisellä hevosalan työpaikallani kaikki loimet puettiin pujottamalla pään yli. Etuosaa ei koskaan avattu. Oli niin hyvä ja nopea tyyli että jäi käyttöön ja olen siitä asti pukenut kaikille loimittamilleni hevosille noin. Ihan arimmilla on mennyt muutama kerta hitaammin toteuttaessa, mutta kaikista huolestuneimmatkin on oppineet nopeasti.

Lähettäjä: NN 
Päivämäärä:   8.11.25 00:13:44

Olen itse yhdellä surkealla ratsastustallissa tekemässä keikkaa aina välillä ja siellä kierrätys on muotia ja loimien soljet on mallia mitä sattuu. Kyllä siinä vaan aamulla menee aikaa kun jokaisella on ihme lukot (yleensä rikki) ja sitten pähkäilet aikasi että saat ne laitettua kiinni järkevästi. Loimet on varmaan -90 luvulta. Yhdessäkin on sellainen kolmio kiinnitys jossa yrität arpoa mistä se kiinnitys edes mahtuu läpi. Joudut litistämään soljet että saat sen läpi jne. Sitten on ihan peruskauraa että yrität arpoa onko jalkaremmejä vai ei, osalla on vaan yksi, joillakin ei mitään. Joudut aina käymään hevosen loimen läpi että näet roikkuuko jalkaremmejä missään. Solkivirityksiä on kaikenlaisia, osa hajoaa käsiin ja sitten on sellaisia ettei saa kiinni vaikka miten vääntäisi solkea ympäriinsä. Jos sanot tp:lle niin nauraa vain että luulenko kroisokseksi.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   8.11.25 00:16:49

Ihan on yleinen käytäntö ja varsinkin jalkalenkkien kieltäminen on ihan ehdottoman hyvä asia.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.11.25 00:21:13

Kyllä kieltämättä käyny sama mielessä, lähinnä niin päin, että loimessa pitää olla ei säädettävä kiinnitys edessä eli t-soljet tai tuo horsewaren disc. Tuntuu, että ei ole normaalia maalaisjärkeä, että laitettais säädettävä kiinnitys oikeaan kohtaan oli sitten pikalukko tai solki. Säädän kaikki loimet valmiiksi niin, että ne voi laittaa kireimmälle pikalukoilla kiinni. Hevoselle kivempi kun istuu edestä hyvin, ei valu tms, peittää paremmin etuosan ja lukot ei paina tai karvat jää väliin tms. Ja vaikka sanottukin niin silti ne kiinnitykset on missä sattuu.
Ostin sitten lisää horsewarea omalleni. Vielä kun kaulaosan kiinnityksen saisi jollekin pikalukolle, että menee varmasti kunnolla kiinni. Tarrat monesti jätetty repsottamaan ja kierre on valmis, kun sitten tarttuu likaa tarraan ja menee taas huonommin kiinni jne.. Pitää olla putsaamassa usein.
Niin ja siis ihan oma talli on, mutta yksi asukki tekee aamuisin tallivuoroja. Itselle on se ja sama minkälaisia loimia nakon hevosille päälle kunhan on ehjä ja kiinnitykset ehjät.

Lähettäjä: heppatalli 
Päivämäärä:   8.11.25 00:22:21

Kuulostaa ihan järkeville säännöille. Ei tuo yleistä ole (mulla ei ole tullut sääntöä vastaan 30v aikana), mutta ihan varmasti nopeuttaa tallin arkea.

Itse aina kans revin ekana jalkalenkit pois, kun omani ei niitä tarvitse. Ja haluan, että kiinnitykset on mahdollisimman näppärät ihan itsenikin vuoksi. Aikoinaan kun talleilla olin töissä, niin kyllä se oli pieni, mutta ärsyttävä asia, kun osalla oli just niitä vyönsolki-tyyppisiä kiinnityksiä, jokaisella jalkalenkit jne.

Itse en jalkalenkkejä kokonaan kuitenkaan kieltäisi, osalle hevosista ne on oikeasti tarpeen ja jopa turvallisuusasia.

Itse en yhtään tykkää pujottaa loimia niin, että ne on edestä kiinni. Joo, se on hitaampaa nakata selkään ja laittaa kiinnitykset edestä kiinni, mutta se pujottaminen on ärsyttävää :D

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.11.25 00:32:57

Musta useampikin talli saisi velvoittaa asiakkaat hommaamaan loimet, jotka on järkevästi käsiteltävissä ja puettavissa. Ihan jäätäviä jotkut vuosikymmeniä vanhat loimet, jossa on ties mitä virityksiä kiinnittämiseen, ne imee vettä ja painaa kuin synti.

Jalkalenkit pois, jos ei ole erikoista syytä. Nopeuttaa ja on paljon turvallisempaa, kun ei tarvitse takajaloissa kieritellä mitään. Hyvin istuva loimi ei niitä tarvitse.

Eteen pikalukot tai t-soljet (tai se HW levy). Pikalukot voi ommella vaikka itse kiinni, jos sellaisia ei ole valmiina. Mahdollisimman vähän tarroja kaulakappaleessa ja edessä. Jossain halpisloimessa joskus oli 7 tarraa kaulakappaleessa ja edessä. Hirveästi putaamista sellaisessakin. Samoin se HW v-kiinnitys on putaamista. Meillä laitetaan vaan toinen tarroista kiinni, jos hevonen ei ole mikään itsensä riisuja ja sitä varten tarvitse extraa, silloin se on nopea.

Vatsavöissä ei onneksi yleensä ole mitään ihmeellistä. Mutta jossain vaiheessa weatherbeeta kehitteli kaikenlaisia uusia kiinnityksiä ja ne oli ihan hirveitä. Osaa ei saanut auki, kun hevonen oli jossain loskasohjossa käynyt piehtaroimassa ja lukitus oli jäätynyt. Tai niin täynnä hiekkaa, ettei sitä saanut auki. Joskus myös joku valmistaja vaihtoi t-solkien puolien paikkaa ja jestas se oli vaikeaa hahmottaa, miten se solki toimii toisinpäin xD

Lähettäjä: //\\ 
Päivämäärä:   8.11.25 01:25:18

On yleinen käytäntö.

On ihan pukemiseen ja riisumiseen kuluvasta ajasta kyse. Isommilla talleilla ei ole aikaa näplätä solkia, nopeampi kiinnittää pikalukot ja t-soljet.
Toinen on turvallisuus. Työntekijän ei tarvitse koukkia jalkalenkkejä takajalkojen välistä ja riiisuessa ne on helposti kiinni jossain jaloissa tai hännässä.

Päivämäärä:   8.11.25 06:49:31

Joo ne missä oli kolme pujotettavaa solkea edessä, jalka- ja häntälenkit, samalla hevosella vielä todella lyhyt riimunnaru ja ne loimet imi vettä 100 litraa ja haisee kuolemalle.
Siinäpä sitten neuvottelet että onko moisessa mitään järkeä.

Hyvä vaan jos on kuri, järki ja järjestys.

Lähettäjä: Hho 
Päivämäärä:   8.11.25 07:00:14

On näitä sääntöjä muillakin. Eräällä tallilla jossa tein sairasloma sijaistuksen oli tosi nopea ja kätevä pukea loimet, mainitsin tästä tuurauksen päätyttyä et olipa helppoa, hymyilytti joka aamu, niin tallin ohje on ettei hankalasti puettavia loimia pueta tallin puolesta.

Itsekseni ajattelin kääntöpuolta, että omaa ihottuma hevosta ei ehkä puettaisi, vaikka eipä sitä lointa tarvitse pois ottaakaan kuin ratsastukseen.

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   8.11.25 07:02:19

Itse ymmärrän jalkalenkit hevosilla, jotka muutoin riisuisivat loimet. Suurin osa kyllä pitää loimen ongelmitta päällään.. ja kyllä olen tehnyt isoa tallia työntekijänä, ymmärrän pointin hyvin.

Lähettäjä: Gun 
Päivämäärä:   8.11.25 07:03:59

HWn V kiinnitys on hyvä samoin Bucasin magneetti+ hakanen. Vanhat loimet, joissa perinteiset pikaliukot vaakassa: usein tarrat ei pysy kiinni ja hiertää sitten edestä. Jos ei ole jalkalenkkejä pitää olla häntäremmi tällöin pysyy piehtaroidessa paikoillaan, eikä hevonen pysty pujottautumaan kolmesta ulos. Itse olen poistanut jalkalenkit itse en tykkää T-soljista.

Päivämäärä:   8.11.25 07:08:32

Itse koen mahavyöt jalkalenkkejä suuremmaksi turvallisuusriskiksi, ja oikeastaan tykkään loimista, jossa on jalkalenkit. Jalkalenkkien laitto menee hevosen sivussa seisten, mahavyöt joutuu onkimaan hevosen toiselta puolelta mahdollisesti kumarrellen/kyykkien.

Lähettäjä: W 
Päivämäärä:   8.11.25 07:30:11

Eilen kun illalla ripustelin märkiä loimia kuivariin, tuli taas huomattua, että hw loimet on kevyitä ja helppo nostaa kuivumaan. Nää kaikki puuilon halpikset painaa ihan hirveästi ja haisee kuolemalle märkänä. Lisäksi ne eivät olleet kuivuneet nyt aamuksi, toisin kuin hw:n loimet eli varaloimia piti lähteä kaivamaan. Meillä siis omilla hevosilla hwn loimet ja pari vierasta hoidossa, joilla näitä kaikenmaailman alelaarin löytöjä. Kuivarissa hyvä ilmanvaihto ja siellä lattialämmitys ja tehokas kosteudenpoistaja eli siitä ei ole kiinni ja tosiaan, omien loimen oli rutikuivat nyt aamulla ja muut ihan märkiä vielä. Taidanpa siis käydä pienen keskustelun noista loimista.
Piti ihan ottaa illalla jakkara avuksi, kun en jaksanut nostaa ylös noita muiden loimia loimitelineille, niin painavia olivat. Omat sujahtivat heittämällä.

Lähettäjä: U 
Päivämäärä:   8.11.25 07:34:32

Huh ei meillä onneksi oo tollasta. Ripustelen 24 hepan loimia kuivumaan loimitam riisun..kunhan omistaja hoitaa sen kauden loimet esille se riittää

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   8.11.25 07:55:10

Siihen vyönsolkiloimeen saa ihan itse laitettua pikalukot jotka maksaa puuilossa 3€ ja todellakin säästää työntekijän aikaa

Lähettäjä: haha 
Päivämäärä:   8.11.25 08:03:45

Pikalukot pitää olla, ja ei jalkaremmejä.

Ei sua haittaa harrastuksen parissa kerran päivässä, jos sitäkään, loimea päälle ja pois ottaessa käyttää hitaampaa ja hankalampaa tapaa mutta kun tämän tekee isommassa tallissa tallin puolesta useammalle hevoselle, niin se näkyy työajassa.
Jos hevonen pitää loimittaa, niin hevosen omistaja ostaa sellaiset loimet, jotka on nopein ja helpoin tallin toimesta päälle pistää ja pois ottaa. Tämähän on ihan perusasia eikä mikään tallinpitäjä kieltää tietyt loimikiinnitykset kauhistelun paikka.

Lähettäjä: Pommi 
Päivämäärä:   8.11.25 08:07:52

Meillä on oma talli, joten säännöt laadin minä :-)

Olen aika pitkälti luopunut jalkalenkeistä kokonaan, häntäremmi riittää. Meillä horsewareissa ärsyttävä lukkokiinnitys ja lisäksi 2 tarraa, joista toinen pujotetaan lenkistä. Ei enää ikinä tuollaisia! Lisäksi kolme (!) mahavyötä. En käsitä mitä mietin loimia ostaessani…

T-soljet on vihonviimeisiä, varsinkin ryntäillä.

Päivämäärä:   8.11.25 08:08:11

Jalkalenkkikielto on yleinen, ymmärrän kyllä myös, että etusoljissa oltava pikalukot isolla tallilla.

Lähettäjä: polly 
Päivämäärä:   8.11.25 08:12:33

etulukot ymmärrän mutta omalla hevosella oltava jalkalenkit enkä kyllä koe erityiset hankaliksi niitä

Lähettäjä: Pierun törähdys 
Päivämäärä:   8.11.25 08:12:57

Jalkalenkit on suolesta, etenkin riisuessa. Meillä ei ole kielletty, mutta saisi olla.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   8.11.25 09:08:34

Kiva kuulla että tällaisia talleja on missä huomioidaan loimittamisen sujuvuus.
Jalkalenkit on niin syvältä, omiltakin jalkalenkit on poistuneet jo vuosia sitten. Pelkkä remmi riittänyt hyvin.

Joku kirjoitti että säädöistä ja infosta huolimatta pikalukot laitetaan vääriin paikkoihin. Itse teen jonkin verran keikkaa ja vakio talliakin. Kaikkien omistajien pyyntöjä ei voi muistaa kun toinen haluaa kireälle, toinen löysällä ja loimittaja saattaa silti laittaa miten omasta mielestä on paras. Ja joka loimeen oma toive. Itse olen tehnyt omille loimille niin, jos renkaat, peitän jesarilla ne renkaat mihin en halua lukkoa kiinnitettävän.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   8.11.25 09:12:39

Sama sääntö meilläkin isommalla tallilla. Oikein sovitettu loimi ei jalkalenkkejä kaipaa, vaan häntälenkki riittää. Säästää hurjasti aikaa kun loimen saa puettua ja riisuttua yhdeltä puolelta. Ja etenkin riisuttaessa on todella helppoa ja myös turvallisempaa avata vain edestä ja mahan alta ja sitten kiskaista pois vs että joutuu kiertelemään hevosen takaosaa.

Lähettäjä: Assi 
Päivämäärä:   8.11.25 09:13:58

Edellisellä tallilla oli ja ymmärrän ihan hyvin. Se oli vain tylsää, ettei sitä kerrottu etukäteen niin muutamilla meni loimet uusiksi.

Päivämäärä:   8.11.25 09:19:44

Jalkalenkit kielletty, siis mitä? Eikö ne nyt ole joka ulkoloimessa, auttavat loimea pysymään paikallaan. Vai onko nämä kiellot niillä talleilla joilla hevoset tarhaa 4 tuntia postimerkissä paikallaan seisten, silloinhan loimi ei niin valukaan kuin kunnolla ulkoillessa ;)

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   8.11.25 09:26:26

Mulla hevoset pihatossa ja pelkkä lenkki jalkojen takana, hyvin toimii.

Lähettäjä: Xxxxx 
Päivämäärä:   8.11.25 09:35:14

Sitten pitäisi olla rohkeasti vaatimus, että loiminpitää olla istuva, sadetta pitävä ja kevyt ihan jo hevosen hyvinvoinninkin vuoksi. Loimi on kuitenkin hevosen selässä jopa yli 12h. Tätä ei moni hevosenomistaja ajattele.

Jalkalenkeistä luovuin vuosia sitten ja hyvin loimet pysyneet. Ei eroa.

Lähettäjä: Ninni 
Päivämäärä:   8.11.25 09:44:07

Lähettäjä.
Päivämäärä8.11.25 09:19:44

Jalkalenkit kielletty, siis mitä? Eikö ne nyt ole joka ulkoloimessa, auttavat loimea pysymään paikallaan. Vai onko nämä kiellot niillä talleilla joilla hevoset tarhaa 4 tuntia postimerkissä paikallaan seisten, silloinhan loimi ei niin valukaan kuin kunnolla ulkoillessa ;)

Esim Horsewareissa ei ole lainkaan jalkalenkkejä. Vallan mainiosti ne pysyy päällä ja paikoillaan, ihan koko päivän isossa tarhassa porukassa leikkivillä nuorillakin ;)

Päivämäärä:   8.11.25 09:44:45

Tein useita vuosia töitä tallilla jossa jalkalenkit kielletty jos ei erikseen sovittu ja maksettu niiden pito. Yksi hevosenomistaja ei millään meinannut uskoa tätä ja piti jalkalenkkejä hevosellaan, joka sai aina raivarin kun niitä onki jalkojen välistä. Lopulta en jaksanut enää tulla potkituksi niin ilmoitin etten loimita hevosta enää, saa tallin tai hevosen omistaja loimittaa jos sitä häntälenkkiä ei loimeen saada. Hevonen paleli noin viikon ennenkuin omistaja suostui. Hyvin pysyi loimi päällä ilman jalkalenkkejäkin.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   8.11.25 09:44:49

Huonosti istuvat loimet saavat nopeasti hevoset kiukkuisiksi silloin, kun niitä loimitetaan. Ja kun hevonen kiukuttelee, niin jalkalenkkien kaivelu saa ne entistä kiukkuisemmiksi. Nämä ohuemmat, joustavat kun tuppaavat aina välillä jäämään jonnekin selän päälle.
Yksikään tallimme hevonen, jolla on hyvin istuva ja säädetty loimi (HW,PE) ei kiukuttele!

Lähettäjä: Kuu 
Päivämäärä:   8.11.25 09:48:11

Mulla oli aiemmin tapana bongailla edullisia halpisloimia, mutta muutama vuosi sitten päätin satsata kunnon loimiin, hw:tä ja bucasia. Kalliita olivat, mutta kyllä kannatti! Säästää omaa kroppaa aivan valtavasti ja hevosellekin varmaan mukavat.

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   8.11.25 10:32:50

"Ensimmäisellä hevosalan työpaikallani kaikki loimet puettiin pujottamalla pään yli. Etuosaa ei koskaan avattu."

Meillä oli vanhalla työpaikalla tämä + jalkalenkit kielletty.

Päivämäärä:   8.11.25 10:35:34

Ihmettelen miksi ylipäätään availlaan lukkoja, pujottamalla menee meidän tallilla kätevästi kaikille ja IHAN kaikki asiakkaiden hevoset vuosikymmenten aikana on siihen oppineet. Eturemmit siis aina kiinni.

Lähettäjä: ei ole yleistä 
Päivämäärä:   8.11.25 10:48:59

Hevoseni piehtaroi paljon ja on rakenteeltaan sellainen, että sille on vaikea löytää istuvia loimia. En myöskään halua, että tuulisella ilmalla loimen takaosa lentää hevosen korviin. Minulla on yhdessä loimessa solkikiinnitys ja kaikissa jalkalenkit. Loimituksen olen minimoinut niin, että vain kovalla pakkasella ja kylmällä sateella loimitetaan. Yhdellä tallilla olen maksanut jalkalenkkien laittamisesta lisämaksun. En veisi hevostani tuollaiselle tallille.

Lähettäjä: Assi 
Päivämäärä:   8.11.25 10:58:05

Mekin ennen pujotettiin loimet hevosille päälle, mutta hevosia oli vain 5 kpl.

Nykyisellä tallilla 20 hevosta ja jotkut niin suuria, etten meinaa aina saada riimuakaan kaikille , plus näin 60 vuotiaana en halua enää kiipeillä pallien päälle.
Mieluiten teenkin iltatallia..

Yksi hankaluus on myös erittäin painavat loimet ..

Päivämäärä:   8.11.25 11:01:04

On pelkästään järkevää vaatia etenkin isoilla talleilla, että tallin puolesta puettavat loimet on helppoja käsitellä. Esim yhdellä tallilla tuli heti sanomista, jos loimet ei pitäneet vettä, koska ensinkin, sen loimen tehtävä on pitää hevonen kuivana, ja jos se ei sitä tee, on syytä kyllästää tai vaihtaa loimi. Se painava läpimärkä loimi on myös työntekijälle raskas käsitellä, ja pahimmillaan ne ei kuivu edes yhdessä yössä vaan vaativat enemmän sähköä kuivaukseen, ja mikäs sen järjettömämpää kuin pitää puhallinta päällä kuivaushuoneessa yhden loimen takia. Ja jos loimi ei kuivu yön aikana, pitää aamulla tallityöntekijän hakea varaloimi vs että ottaa kaikille sieltä kuivarista ne loimet päälle ja illalla mahtuu taas samat loimet kuivumaan eikä siellä ole vielä edellisen päivänäkin toimia märkänä.

Jalkalenkit on yleensä kanssa vain pelkästään turhia. Itsekin tein töitä tallilla, jossa asiakkaan hevonen oli tunnettu potkuri. Sillä tietenkin oli jotkut halpisloimet ja jalkalenkit, todella paljon isompi riski pujotella potkivan hevosen takajalkoihin lenkit kun pelkällä häntälenkillä vain voisi sivusta onkia hännän lenkin päälle ja istuvat loimet kyllä pysyy ilman jalkalenkkejä myös ruunaporukan leikeissä.

Yhdellä tallilla ei avattu etusolkia, se toimii, jos loimet on kevyitä käsitellä eikä ole sotanorsun kokoisia eläimiä loimitettavana.

Yhdellä tallilla myös tuo, ettei loimitettu kuin pikalukollisia loimia, ja se on hyvä sääntö. Etenkin talvella ei onnistu niin näppärästi paksuilla hauskoilla alkaa vyönsolkia avaamaan ja sulkemaan mitä pikalukoilliset onnistuu.

Paras olisi kun yhdistetään kaikki säännöt (tai että asiakkaat ihan itse arvostaisivat työntekijän aikaa ja kroppaa hommaamalla kunnon kevyet vettä pitävät ja helposti puettavat loimet)

-ei jalkalenkkejä
-loimen tulee pitää vettä
-loimen tulee kuivua nopeasti, ei fleecevuorillisia painavia
-pikalukot ja/tai loimi voitava pukea pään yli pujottamalla

Päivämäärä:   8.11.25 11:03:56

"Jalkalenkit kielletty, siis mitä? Eikö ne nyt ole joka ulkoloimessa, auttavat loimea pysymään paikallaan. Vai onko nämä kiellot niillä talleilla joilla hevoset tarhaa 4 tuntia postimerkissä paikallaan seisten, silloinhan loimi ei niin valukaan kuin kunnolla ulkoillessa ;)"

Niin tai toiset meistä panostaa istuviin loimiin. Ne kaikenmaailman alelaarien rätit ei varmaan pysykään ilman jalkalenkkejä, mutta esim HW pysyy, niissä ei edes ole paikkoja jalkalenkeille, kun sellaisia ei tarvitse. Kivempi hevosellekin, että loimi on kevyt ja pysyy paikallaan eikä se vettä imenyt sieni, joka sitten roikkuu kuminauhan varassa jossain nivusessa.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   8.11.25 11:16:17

En tiedä kuinka yleistä, mutta ymmärrän että asioista halutaan tehdä mahdollisimman helppoa työntekijälle. Myös meidän tallissa on ulkoloimissa (eli ne loimet mitä työntekijä laittaa) jalkalenkit kielletty. Häntäremmi on nopeampi pukea ja riisua. Eikä myöskään voi käydä vahinkoja jalkaremmien unohduksien kanssa. Toisin kun jos osalla olisi jalkaremmit ja osalla häntälenkit.

Päivämäärä:   8.11.25 11:28:58

"Ensimmäisellä hevosalan työpaikallani kaikki loimet puettiin pujottamalla pään yli. Etuosaa ei koskaan avattu."

Sama täällä, oli ihanan helppoa, kun ei tarvinnut kiskoa niitä solkia auki! Hevoset oli tottuneet hommaan ja osa sukelsi loimeen pukiessa / pakitteli riisuessa, itse ei tarvinnut suunnilleen kuin pitää loimesta kiinni. Loimet olivat myös valmiiksi kiinni kuivumaan ripustamista varten.

Nyt en edes muista, milloin olen viimeksi nähnyt muuta kuin aloituksen tallissa sallittuja kiinnityksiä, niin ei ole ollut tarvetta olla avaamatta.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   8.11.25 11:29:29

Meillä myös nykyisellä tallilla kielletty jalkaremmit, fleecevuoret (paino, kuivuminen), kiinteät kaulakappaleet yms. Paljon vaatimuksia.
Kaulan yli pujotetaan joten etukiinnityksellä ei väliä.

Aiemmillakin talleilla on jalkaremmit olleet kielletyt.

Olen vähitellen vaihtanut omat loimet halpiksista horsewareen ja ovat kyllä hintansa arvoisia, helpot kiinnitykset, eivät kaipaa jalkaremmejä pysyäkseen päällä, kevyet käsitellä ja kuivuvat aina aamuksi :)

Päivämäärä:   8.11.25 11:42:12

"
"Jalkalenkit kielletty, siis mitä? Eikö ne nyt ole joka ulkoloimessa, auttavat loimea pysymään paikallaan. Vai onko nämä kiellot niillä talleilla joilla hevoset tarhaa 4 tuntia postimerkissä paikallaan seisten, silloinhan loimi ei niin valukaan kuin kunnolla ulkoillessa ;)""

Kyllä ne pysyy ihan pierupukkilaukassa ja piehtaroidessakin pelkällä häntäremmillä, miksi ei pysyisi?

"Ne kaikenmaailman alelaarien rätit ei varmaan pysykään ilman jalkalenkkejä"

Kyllä pysyy, t. halpisloimien käyttäjä

Päivämäärä:   8.11.25 14:24:28

Omalla hevosella pihatossa jalkalenkitön HW ja hyvin pysyy 24/7 päällä, vaikka riehuu, piehtaroi ja leikkii.

"Kyllä mun hevosella" se on ihan eriasia loimittaa sitä omaa ponia kun sitten kun sulla on 45 asiakas hevosta loimitettavana ja loimitukseen ei saa mennä kuin max 20 sekunttia kun muuten loimitat niitä 2 tuntia :D huomaa ettei monet ole oikeasti tehneet tallihommia.

Lähettäjä: Peppi 
Päivämäärä:   8.11.25 14:33:34

Mitäs mieltä tämmösestä, kun meidän tallilla loimet jätetään päälle kuivumaan tai muuten vaan päälle, nopeuttaa aamuja, kun ei tarvitse pukea hevosia ja iltoja, kun ei tarvitse riisua. Mun hevoselta ovat suostuneet ottamaan loimen pois, kun vaatimalla vaadin, mutta kuivumaan ei laiteta. Se pitää hoitaa itse.
Samoin vahdittava kuivatinmööpeliä ettei tule tulipaloa, kuulema. Kimppatalli kyseessä, ei montaa hevosta, mutta tärkeintä on ettei vaan mitään tarttis tehdä, helposti ja nopeesti kaikki, kiitos!!!

Päivämäärä:   8.11.25 14:36:55

Mä tein oikeesti tosi epäorganisoidissa tallissa useamman vuoden hommia ja siellä vaan sateella loimitettiin kaikki ja muuten ainoot loimitettavat oli yksärit+muutama rk heppa. Voin sanoo et ne sadepäivät ku piti kaikille loimi ettii jostai hikisestä kuivaushuoneesta ilman nimikylttejä niin mulla meni TUNTI enemmän.

Lähettäjä: ss 
Päivämäärä:   8.11.25 15:26:14

Moni tallityöntekijä ei edes avaa etukiinnityksiä vaan pujottaa loimen pään yli, joten ei ole väliä millainen kiinnitys on. Ja vaatimuksena tallipaikan saamiselle on, että hevonen sietää tuollaisen loimen pukemis- ja riiisumistyylin.

Mutta kyllähän ne pikalukot auttavat kun on vähemmän näpräämistä. Olen itse joskus vaihtanut "vyönsolkia" pikalukkoihin ihan omaksi ilokseni, koska en itse jaksanut näpertää.

Lähettäjä: Kl 
Päivämäärä:   8.11.25 15:31:54

Olen muutamassa paikassa törmännyt ja on jossain kohtaa tulossa omallekin tallille tämä

Lähettäjä: y 
Päivämäärä:   8.11.25 16:15:41

Ehkä ärsyttävin asia on nämä jo tuotannosta poistuneet Hööksin Fairfield loimet, joissa on NELJÄ tarraa kaulakappaleessa aivan kiinni toisissaan! Tekisi mieli laittaa vain kaksi kiinni, kun näitä tulee vastaan mutta siitäkös äläkkä alkaisi..

Päivämäärä:   8.11.25 20:05:39

"horsewareissa ärsyttävä lukkokiinnitys ja lisäksi 2 tarraa, joista toinen pujotetaan lenkistä."

Nämä, ja jalkalenkit pitäs kieltää. Harva hevonen tykkää kun loimea rinnuksista nyplätään kaksi viikkoa, ja rasittava on myös riisua kun hevonen haluaa karsinassa syömään. Yleensä jätän sen lenkistä menevän tarran laittamatta, täysin hyödytön.

T. Tallityöntekijä.

Päivämäärä:   9.11.25 01:13:39

"Yleensä jätän sen lenkistä menevän tarran laittamatta, täysin hyödytön."

Meillä ei laiteta sitä koskaan. Hyvin pysyy toisella tarralla ja soljilla. Silloin on ihan nopea ja helppo kiinnitys.

Lähettäjä: //\\ 
Päivämäärä:   9.11.25 01:25:30

^ itse jätän myös sen toisen tarran kiinnittämättä. Pysyy hyvin niinkin.

” Jalkalenkit kielletty, siis mitä? Eikö ne nyt ole joka ulkoloimessa, auttavat loimea pysymään paikallaan. Vai onko nämä kiellot niillä talleilla joilla hevoset tarhaa 4 tuntia postimerkissä paikallaan seisten, silloinhan loimi ei niin valukaan kuin kunnolla ulkoillessa ;)

Esim Horsewareissa ei ole lainkaan jalkalenkkejä. Vallan mainiosti ne pysyy päällä ja paikoillaan, ihan koko päivän isossa tarhassa porukassa leikkivillä nuorillakin ;)”

Kyllä, ja pihatossa myöskin pysyvät ongelmitta.
Loimen hyvä istuvuus on kaiken a ja o.
Voi olla että se halpisrätti sopii hyvin jonkun mallisen hevose päälle. Meillä kaikki käyttävät horsewarea. Pihatossa ovat, yksikään loimi ei valu eikä hankaa mistään. Ei ihminenkään halua pukeutua kinnaaviin ja kuristaviin vaatteisiin, ei hevonenkaan.

Lähettäjä: Kkk 
Päivämäärä:   9.11.25 02:06:51

Onko tallityöntekijä joku vajaa-älyinen vai mitä hemmettiä taas..

Lähettäjä: Kkk 
Päivämäärä:   9.11.25 02:08:28

Onko nämä tallinpitäjät jotain pelkkiä amatöörejä? Jalkalenkkien poistaminen on turvallisuusriski.

Ja ihan tavallisista kiinnityksistä tehdään ongelmia. Ihan epätodellista.

Lähettäjä: Neli 
Päivämäärä:   9.11.25 03:05:05

Lähettäjä: Peppi
Päivämäärä: 8.11.25 14:33:34

Mitäs mieltä tämmösestä, kun meidän tallilla loimet jätetään päälle kuivumaan tai muuten vaan päälle, nopeuttaa aamuja, kun ei tarvitse pukea hevosia ja iltoja, kun ei tarvitse riisua. Mun hevoselta ovat suostuneet ottamaan loimen pois, kun vaatimalla vaadin, mutta kuivumaan ei laiteta. Se pitää hoitaa itse.

Meillä kans näin. Aamulla päästetään karsinan taka-ovista omaan tarhaansa pareittain, illalla päästetään sisälle omiin karsinoihin. Omistaja vaihdelkoon loimia samalla kun liikuttaa. Kuivausloimi sentään vaihdetaan tarpeen vaatiessa ulkoloimeen joten olen alkanut jättää hevoselle liikutuksen jälkeen kuivausloimen. Olishan se kiva ku olis sisällä eri loimi mutta eipä noille pihatossakaan vaihdella loimia ja silti voivat ihan hyvin. Juoma-automaatit ympäri vuoden. Heinät automaatilla yöllä kahdesti ja päivällä neljästi..

Päivämäärä:   9.11.25 06:50:45

"Onko tallityöntekijä joku vajaa-älyinen vai mitä hemmettiä"

Suosittelen kokeilemaan oikein monen hevosen kanssa työskentelyä jollakin tallilla. Aika nopeasti tulee todettua edellä mainitut asiat moneen otteeseen: hyvin istuva loimi ei tarvitse jalkalenkkejä, huonosti istuvat loimet ärsyttää hevosia eivätkä loimittamista inhoavat hevoset ole mitään mukavimpia käsitellä, vaikka se joka aamu onnistuukin. Jalkalenkit ovat todella usein jumissa / sotkussa alla olevassa talliloimessa. Sepä onkin hyvää ajankäyttöä ja eritoten turvallista pyöriä siellä hevosen nivusissa remmejä oikoessa tai loimea päältä vetäessä huomata, että jalkalenkit ovat solmussa. (Puhumattakaan kuinka uskomattoman monta kertaa joudut säätämään jalkalenkkien pituudet omistajille oikein)

Päivämäärä:   9.11.25 08:25:51

Meillä kaikki loimet avataan ja kaikilla tarvitseville jalka sekä häntälenksut. Vaikeeta olis loimia pukeakkin pujottamalla, kun oripojat tahtovat mielummin suuhun ne. Ja virittäminen käytävänarujen kanssa yhtä säätöä. Karsinassa ei juurikaan puljata. Kivempi poistaa kuivatusloimet, kääreet jaloista ja pukea ulkoloimet käytävällä. Parempi valo ja samalla tulee käytyä hevonen läpi, tarvittaessa mitata lämpö, käyttää näitä yms. Kökippä näitä jossain karsinan pohjalla ku ne tarvii sieltäki raahata pois. Meillä tosin nuoria ja kilpahevosia, joten niitä hoidetaankin sen mukaa

Lähettäjä: wanha 
Päivämäärä:   9.11.25 08:31:29

Aivan käsittämätöntä! Jos on tallilla aamuisin noin kiire että tuollainen on ongelma, ei hevosten käsittelystä ole riittävästi kokemusta, tai jotain on muuten todella pahasti pielessä.

Menkääpä ehdottamaan tuollaista johonkin ammattitallille Keski-Euroopassa niin siellä nauretaan pihalle.

Lähettäjä: wanha 
Päivämäärä:   9.11.25 08:33:10

"kun sulla on 45 asiakas hevosta loimitettavana ja loimitukseen ei saa mennä kuin max 20 sekunttia kun muuten loimitat niitä 2 tuntia"

Niin? Ei ole millään lailla normaalia että yksi ihminen huolehtii aamulla YKSIN ulos tuollaisen määrän hevosia. Muutama alan ammattikirja kannattaisi lukaista.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   9.11.25 08:46:20

Täysin normaalia ja hyväksyttävää tallinpitäjän vaatia hevosten hyvinvoinnin ja työntekijöiden turvallisuuden nimissä asialliset loimet ja kiinnitykset. Edellä onkin jo tullut hyvin perusteluita. Näppärät kiinnitykset, kunnollinen istuvuus ja vedenpitävyys ovat hevosen eduksi. Horseware ei ole merkittävästi kalliimpi kuin halpakauppojen edustamat merkit, mutta valovuoden edelle käyttöominaisuuksien puolesta.

Lähettäjä: Maisa 
Päivämäärä:   9.11.25 08:47:45

"Jalkalenkkien poistaminen on turvallisuusriski."

Jos et ole koskaan käyttänyt loimia ilman jalkalenkkejä, ei kannata asiaa edes kommentoida.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   9.11.25 08:52:23

Ei todellakaan ole normaalia. Miten ihmeessä hevosten perushoito voi olla noin vaikeaa? Märkiä loimia jätetään hevosten selkään, jalkalenkit poistetaan, solkia ei osata sulkea..? Hevosten hyvinvoinnin kanssa tuollaisella ei ole mitään tekemistä. Kertoo ainoastaan täydestä ammattitaidottomuudesta heti, eikä tuollaiselle tallille kannata hevostaan jättää.

Ko. tallinpitäjä täällä eri nimimerkeille puolustelemassa? Ne jalkalenkit on loimissa ihan hyvällä syyllä niihin laitettu.

Lähettäjä: Gh 
Päivämäärä:   9.11.25 09:05:02

No johan on erikoista. Jos jalkalenkkien laittaminen on joku "turvallisuusongelma" niin tällainen hevonen ei kuulu täysihoitotallille, eikä tällainen tallityöntekijä hevosten pariin. Eihän niitä loiminkiinnitysmekanismeja nyt todellakaan niin montaa mallia ole ettei niitä kerran jälkeen oppisi.
Loimi puetaan edestä taakse ja riisutaan takaa eteen, ihan kuten opetetaan ja kaikki soljet ja lenkit asiallisesti säädettynä kiinni. Ei ole ammattitekijälle tosiaan mikään ongelma.
En ole millään tallilla kuullut tuollaisesta, eikä ole normaalia. Me palvelemme asiakasta hänen ja hevosen tarpeiden mukaan ja meillä on tarpeeksi aikaa hoitaa hevoset kunnolla ja asianmukaisesti säällä kuin säällä.

Päivämäärä:   9.11.25 09:07:07

"Mitäs mieltä tämmösestä, kun meidän tallilla loimet jätetään päälle kuivumaan tai muuten vaan päälle, nopeuttaa aamuja, kun ei tarvitse pukea hevosia ja iltoja, kun ei tarvitse riisua."

Siis oikeasti hevonen jätetään karsinaan märkä loimi selässä? Tässä keskustelussa kyllä totenkin paistaa suomalainen hevosmiestaitojen puute ihan koko komeudessaan.. :/

Päivämäärä:   9.11.25 09:09:06

"Jalkalenkit ovat todella usein jumissa / sotkussa alla olevassa talliloimessa."

Ei todellakaan ole. Pelkkää laiskuutta.

Lähettäjä: .- 
Päivämäärä:   9.11.25 09:13:54

Henkilökohtaisesti tykkään eniten pikalukoista edessä, t-soljet siinä hommassa on ihan karseat. Lisäksi edessä pitää olla mahdollisuus säätää kireyttä edes vähän, mun hevoset ei ainakaan ole mitään standardiloimien kokoisia, joten säätöä täytyy olla, edes parin renkulsn verran jos sitä pikalukkoa ei saa säädeltyä (jälkimmäisessä se hyvä puoli, että saa tarvittaessa vaihdettua ehjän lukon tilalle).
Lapalaskokset pitää myös olla, muuten lähtee karvat ryntäistä. Jalka lenkkien tarve riippuu vähän hevosesta ja myös loimen mallista. Jos ei ole kovin pitkät helmat ja loimi on kevyt, niin tuuli saattaa helpommin viskoa sen pois sieltä pyllyn päältä.
Mulla tällä hetkellä hankkijalla ostettu eqcoden halppis ja pitää hevosen kuivana näillä jatkuvilla sateilla, vaikka kaverit saaneet jo vähän reikiäkin tehtyä. On kevyt myös käsitellä ja toista talven käytössä eli ei ihan uusikaan. Hevonen pihatossa, joten tällä hetkellä loimi koko ajan päällä.

Jalkalenkit irrotan muuten aina samalta puolelta, joten riisumiseen ne ei vaikuta. Kiinnittämistä varten pitää sitten köydä toisella puolen hevosta, mutta samalla saa oikaistua loimen, jos se on jäänyt vähän enemmän toiselle kyljelle.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   9.11.25 09:14:38

Missä tällainen talli on?

Lähettäjä: Piitu 
Päivämäärä:   9.11.25 09:18:25

Siis oikeastiko niitä ihan helvatin painavia märkiä halpisloimia pitäisi riisua pujottamalla pään yli? Siis isoilta hevosilta, joita on tallissa yli 20? Pukeminen kuivana vielä menettelee, mutta märkänä painavat kuin synti… Teillä ei taida olla mitään kokemusta tallitöistä? Tervetuloa vaan tekemään sitä 15 vuotta, niin johan on kulumaa ja nivelrikkoa vähintään olkapäissä ellei myös kyynärpäissä ja ranteissa, sillä tallityöntekijällä siis…

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   9.11.25 09:31:36

Muaki kiinnostaa missä tommonen talli on? Lähtisin kyllä äkkiä pois.

Päivämäärä:   9.11.25 09:41:57

Jalkalenkit on kyllä ihan syvältä, onneksi on kielletty kaikissa talleissa, joissa töitä olen tehnyt tai hevoset asuneet. Hyvin pysyy ilmankin. HW loimet on tallityöntekijän näkökulmasta ylivertaisia - itse tykkään discistä sekä pikalukoista, T-soljet on rasittavia mutta kyllä niiden kanssa pärjää.

Lähettäjä: Dawa 
Päivämäärä:   9.11.25 09:45:50

Meillä on varattu jokaiselle hevoselle 30min aamulla ja illalla. Siinä ehtii hyvin hoitaa hevonen asianmukaisesti ulos rättien kanssa, laittaa suojat, laittaa tallisuojat, putsata kaviot, viedä rätit kuivumaan ja avata kaikki soljet, laittaa talliloimet, käydä jalat läpi, viedä tarhaan yms. Ja meilläkin sentään 30 hevosen talli.

Lähettäjä: Maisa 
Päivämäärä:   9.11.25 09:57:37

Miksi tehokkuus koetaan laiskuutena?
Jos nyt unohdetaan hiono hevosenpito, esim. loimet kuivuu päällä.
Ymmärtäisin että ihmisiä närästäsi jättää jalkalenkit pois, jos siitä olisi jotain haittaa. Häntäremmi korvaa jalkalenkit täysin.
Itse tein 32 hevosen tallia, yksi vuorossa, vuoro 6h. Kyllä siinä närästi kiertää hevosta ympäri jalkalenkkien takia. Silloin ei onneksi ollut vielä niim yleistä, että jalkalenkit oli kuminauhaa, nuo kuminauha kammotukset tarttuu joka paikkaan. Kun vedät niitä irti hännästä, sisäloimen jalkalenkeistä, niin lukot sonkoilee joka suuntaan. On kerran jäänyt kattoonkin kiinni, oli kiva miettiä osuuko lukko hevoseen vai omaan päähän kun sen sieltä saa kiskottua irti.

Päivämäärä:   9.11.25 10:25:23

"Jos ei ole kovin pitkät helmat ja loimi on kevyt, niin tuuli saattaa helpommin viskoa sen pois sieltä pyllyn päältä."

Siksi HW:n loimissa on häntäremmi ja se on kiinnitetty vielä aika alas, ei lähde loimet tuulessa lentoon. Eikä muuten valukaan mihinkään, ei ole tarvinnut pahemmin niitä suoristella vaikka hevoset leikkisikin tarhassa.

Se yksi naru jossa peräaukossa on sekin ikävä pukea, ja luulen että ikävä myös hevoselle. Muovipintainen häntäremmi alempana on huomattavasti nopeampi ja mukavampi käyttää ja väitän että hevoselle myös kivempi.

Tän keskustelun perusteella luulen, että nää jalkaremmien vannojat ei ole koskaan käyttänyt HW:n loimia, koska niihinhän ei edes saa jalkaremmejä. Suosittelisin kyllä kokeilemaan edes kerran, koska kyllä niiden mukavuus sekä pukijalle että hevosille vaan on erilainen. Saattaisi huomata, että loimet pysyy oikein hyvin ilman remmejä ja että se hyvin istuva ja suunniteltu loimi on oikeasti kiva käyttää.

Dawan tallilla on siis oltava ainakin kolme työntekijää, koska tuo 30min per hevonen tarhaamiseen on jo kahden ihmisen työpäivä 30 hevosen tallilla. 10 hevosta työntekijälle vaan ei ole kannattavaa ja siksi niin ei monellakaan tallilla ole. Lisäksi itse ainakin omistajana mielummin näen hevosen ulkona aamulla ripeästi ja hoidan sitä varten helposti puettavan loimen. Johan tuossa tulee yli 2h seisomista sisällä viimeiselle, jos 3 ihmistä vie 30 hevosta ja jokaisen ulosvienti vie vartin. Meillä on 16 hevosta ja yksi ihminen, aamuheinien jaosta menee max 1,5h että kaikki on pihalla. Ja hyvin pysyy loimet vaikka ei ole jalkalenkkejä ja ehtii ottaa ja laittaa suojiakin.

Lähettäjä: Sasu 
Päivämäärä:   9.11.25 11:12:34

"Mulla tällä hetkellä hankkijalla ostettu eqcoden halppis ja pitää hevosen kuivana näillä jatkuvilla sateilla, vaikka kaverit saaneet jo vähän reikiäkin tehtyä. On kevyt myös käsitellä ja toista talven käytössä eli ei ihan uusikaan. Hevonen pihatossa, joten tällä hetkellä loimi koko ajan päällä."

En kehtaisi edes myöntää ostavani Hankkijan intialaisia halpaloimia. Hyvä tietysti sinulle, jos sattui harvinainen yksilö, joka kestää enemmän kuin yhden talven – useimmat eivät selviä edes kuukaudesta ennen kuin ompeleet pettää. Melkein sama kuin kehuisi ostaneensa Temusta "huippuloimen" ja suosittelevansa muillekin.

Päivämäärä:   9.11.25 11:27:06

"Ei todellakaan ole. Pelkkää laiskuutta."

Se on ihan useita kertoja viikossa itseään toistava tilanne, jossa ulkoloimen jalkalenkit ovat vedetty tallilloimen kanssa solmuun. Syitä on yksi ja miljoona muuta, inhimillinen virhe jokatapauksessa. Se on ikävä tilanne pyöriä hevosen nivusissa, ja useampi hevonen jännittyy tässä vaiheessa. Pahin on, kun vedät loimen pois, mutta joku jalkalenkki jää hevoseen kiinni vetämään.

Oon tehnyt tallityöntekijän hommia pikkuisen alle kymmenen vuotta. Onhan se epäreilua ja huonoa tallinpitoa ja vaikka mitä, kun yhdellä ihmisellä on niin paljon tekemistä, että kaikkeen tekemiseen on sekuntiaikataulu; mutta se on myös valitettava totuus. Arvostan tallityöntekijänä sujuvuutta. Ei se ole mitään laiskuutta, ehkä jopa päinvastoin, kun teet muutaman ihmisen hommat ihan keskenäsi, kuitenkaan työnlaadusta tinkimättä. Pyrin jokaisen hevosen kohdalla aina varmistamaan että hevosella asiat ovat hyvin. Mutta jos omistajana koet, että hevosen kanssa täytyy ainakin vartti hengailla karsinassa ennen ulosvientiä, suosittelen saapumaan aamulla paikalle joka aamu ihan itse.

Jalkaremmit ovat todella ikävät laittaa, ne ovat todella usein joko liian tiukalla tai liian löysällä, potkiville hevosille ikävät, ja turhat, kun on fiksumpiakin vaihtoehtoja tarjolla. Laitan kyllä jalkaremmit jos ne on, mutta itse suosin hyvin istuvia loimia sen yli.

Että niin, tervetuloa jollekin isolle tallille sekuntikello kaulassa tekemään niin hyvää jälkeä kuin suinkin mahdollista. Voidaan sen jälkeen jutella laiskuudesta.

Lähettäjä: /\ 
Päivämäärä:   9.11.25 11:41:52

Mulla oli yhdessä loimessa jalkalenkit. No työntekijä joko jätti epähuomiossa ne avaamatta tai hevonen muutoin sotkeutui loimeen. Talloi loimen reijille hokeilla. Oli entinen vedenpitävä loimi se.
Hevonen on niin rauhallinen että ei ollut asiasta moksiskaan, ainut mikä kärsi oli loimi.
Ja sehän meni mun pussista sitten ostaa uusi.
Ei ollut seuraavassa jalkalenkkejä, pysyi päällä ja ehjänä.

Päivämäärä:   9.11.25 17:17:55

Meillä on vastaava suositus. Iso talli, hevosia yli 50 ja suurin osa loimitetaan päivittäin syksystä kevääseen. Joillain hevosilla on loimissa yhä jalkalenkit, suurimmalla osalla ei. Mitä nopeampi ja helpompi loimi on pukea, sitä parempi tallityöntekijän kannalta.

Päivämäärä:   9.11.25 18:09:49

Dawan tallilla hevosten hoitoon menee 15h päivässä. Sanoisin että aika tehotonta eikä hevosystävällistäkään.

Lähettäjä: Piitu 
Päivämäärä:   9.11.25 19:46:42

Dawan tallilla saadaan 2 hevosta ulos tunnissa? #

Ihan höpöhöpöähän tuo on, kukaan ei pääse sisään eikä ulos kun tallintyöntekijä kuhnisi yhden hevosen kanssa 30 min. Ja jäisi kaikki muut hommat tekemättä. 15 tuntia pelkkään ulos vientiin ja sisäänottoon. Justiinsa juu….

Lähettäjä: joopa 
Päivämäärä:   9.11.25 19:50:54

Mitä jos vaan palkkaisit asiallisen määrän työntekijöitä ja lakkaisit selittelemästä soopaa "hevosten hyvinvoinnista". Ihan naurettavaa touhua!

Päivämäärä:   9.11.25 19:53:13

"Jalkalenkit on kyllä ihan syvältä, onneksi on kielletty kaikissa talleissa, joissa töitä olen tehnyt tai hevoset asuneet."

Kuten missä..? Kierrän talleja enkä ole kyllä koskaan kuullut tällaisesta älyttömyydestä. Laita nimiä!

Lähettäjä: Kati 
Päivämäärä:   9.11.25 19:58:11

Tämähän kuulostaa muuten ihan samalta jankkaajalta kun tämä joka vähän väliä tulee tänne selittelemään kampaajien vuokratuoleista, ja kuinka heidän tallilla rahastetaan muita valmentajia. Ja sitten koitetaan sadoin eri sanakääntein selitellä miksi kaikkien pitäisi tehdä näin.. :D
Ne jalkalenkit kuuluu loimiin ja pitää kiinni. Ne on siellä tosiaan ihan tarkoituksella. Mene oikeiden ammattilaisten talleille katsomaan miten hevoset hoidetaan normaalisti.

Lähettäjä: Kati 
Päivämäärä:   9.11.25 20:11:18

Ja kyllä, olen tehnyt tallia yli 30 vuotta isoilla talleilla. Siellä kukaan ei ole niin pässi että vetää loimen selästä lenkkejä avaamatta, tai laittamatta niitä kiinni paikalleen.
Ne lenkit on ihan yhtä normaaleja kun riimun lukon sulkeminen, eikä niissä tosiaan ole mitään turhaa!
Kaikenlaisia satutätejä sitä suomessa hevosalalla huseeraakin. Joku alan peruskoulutus voisi tehdä hyvää niin syntyy alkeellinen ymmärrys siitä miksi asioita tehdään? On nimittäin aika kallis paukku kun jonkun hevonen kuristuu loimeen tai jää selälleen piehtaroidessa.

Päivämäärä:   9.11.25 20:16:23

Ei ole yleistä. Ikinä kuullutkaan että joku ehdottaisi tuollaista. Tämä työajasta eri nimimerkeillä jankkaava on kyllä täysin väärällä alalla.

Päivämäärä:   9.11.25 20:18:52

En ole vuosiin ostanut loimea, jossa edes on jalkalenkit. Tosin nykyinen tarhakaveri ei revi loimia, joten uusia ei tarvitse hankkia joka vuosi. Ehkä joskus muinoin WB:n ja Mastan loimissa oli, mutta niitä ei ole tullut hankittua brexitin jälkeen. Bucasin loimissa kai yhä on paikat jalkalenkeille, muttei niitä tule loimen mukana.

Lähettäjä: Grinch 
Päivämäärä:   9.11.25 20:26:56

Ai että asianmukaisia varusteita käyttävä on joku ihmeen "jalkaremmien vannoja"..? :D
Ainoa keskustelu mitä voitaisi käydä on että laitatteko ruunillakin remmit ristiin, vai jätättekö omille puolilleen? Kummin on opetettu?
Jos useita kertoja viikossa on lenkkien kanssa noin käsittämätöntä sähellystä, ja on ylivoimaista kerran säätää ne sopivaan mittaan, niin aika erikoista touhua kyllä on.

Päivämäärä:   9.11.25 20:27:43

"Meillä on vastaava suositus. Iso talli, hevosia yli 50 ja suurin osa loimitetaan päivittäin syksystä kevääseen."

Mikä talli?

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   9.11.25 20:33:17

Kuinka paljon hevosenomistajat teillä muka ostaa uusia loimia jos kaikki on oikeasti jo noin ylitsepääsemättömän vaikeaa..? :)

Kyllä se nopeus ja rutiini niihin jalkalenkkeihinkin tulee vaan totuttelemalla. Ei kannata ottaa turhia riskejä.

Päivämäärä:   9.11.25 20:38:53

Hevosalan peruskoulutus ei valitettavasti takaa yhtään mitään. Oppilaitoksista suolletaan alalle sopimattomia, säätä kestämättömiä ihmisiä, jotka ei kestä alan vaatimuksia ja tietotaso on suorastaan surkea. Että ei, tutkinto alalta ei takaa mitään vaikka sellainen itselläkin on. Tosin kahdeksankymmentä ja yhdeksänkymmentä luvulta.

Lähettäjä: nepu 
Päivämäärä:   9.11.25 20:44:26

Eihän niillä jalkalenkeillä paikata sitä että loimi ei ole oikean kokoinen ja mallinen. Loimen pitää aina olla sopiva.

Päivämäärä:   9.11.25 20:59:01

"Siellä kukaan ei ole niin pässi että vetää loimen selästä lenkkejä avaamatta, tai laittamatta niitä kiinni paikalleen."

Mutta kuitenkin sellaisia pässejä on, jotka eivät ymmärrä että avattu remmi voi silti olla solmussa? :D Asia selvä.

Pakko vielä lisätä, että en ole kertaakaan tässä 10 vuoden ajassa nähnyt, että kukaan hevosenomistaja olisi kuitenkaan lopulta niin kovin huolissaan loimen pysyvyydestä, että kun se jalkaremmi hajoaa niin se myös korjattaisiin / korvattaisiin ajallaan. Kyllä sitä yhden jalkaremmin loimea on työnnetty päälle (ja katsottu roikkuvan mahan alla) ihan jokseenkin monta kertaa. Kai se huoli yltää vain tänne hötönettiin asti, mutta ei sen pidemmälle. 

Lähettäjä: Zille 
Päivämäärä:   9.11.25 20:59:27

Mikä ihmeen kiire teillä on aina tallitöissä?
Ei ne omistajat välitä/tiedä meneekö se hevonen ulos juuri klo 8 vai vasta 10. Minä ainakin ihan rauhassa käytän aikani hevosten loimittamiseen yms. Ehtii sitä sitten niitä karsinoita siivota sen 9h päivän aikana myöhemminkin. Ja hevosia on 40++.

Päivämäärä:   9.11.25 21:04:10

Kun ylimääräistä aikaa ei ole, voi vähän ajan käyttää johonkin oikeasti hyödylliseen tai loimen kanssa säätämiseen. Hevosystävällisempää on varmasti käyttää aika lähes mihin tahansa muuhun.

Jos vielä ottaisin vuokralaisia, joiden hevoset joutuisin päivittäin loimittamaan, olisivat jalkaremmit kielletyt, samoin enemmän kuin kaksi mahavyötä tai hankalat tai liian monet etukiinnitykset, ehkä myös kaulakappaleet pujotettavine tarroineen. Jos yksi työntekijä hoitaa noin 20 hevosta ja jokaisen loimen kanssa pelaamiseen pukiessa ja riisuessa menee yhteensä 5 minuuttia "ylimääräistä aikaa", tarkoittaa tämä yli 1,5 tuntia työaikaa. Siinä ajassa ehtisi hyvin esimerkiksi hoitaa vedet tarhoihin, siivota tallia, korjailla aitoja tai pestä tallia, vaikka mitä. Kumpaan käyttäisitte ajan mieluummin, hevosten pukemiseen vai johonkin muuhun?

Lähettäjä: ) ( 
Päivämäärä:   9.11.25 21:10:43

Tästähän tuli ihan kiinnostava topic seurata :D

Miten, onko näillä loimien kiinnityksiä rajoittavilla talleilla muita varusteisiin yms liittyviä sääntöjä?

Pitääkö riimujen olla pujotettavia pikalukolla vai saako olla niskan yli soljella aukeava? Onko esim. Ohjeistettu jättämään riimu ja naru toisiinsa valmiiksi kiinnitettyinä?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   9.11.25 22:17:20

En ole ikinä nähnyt ammattitallia Suomessa tai ulkomailla jossa käytettäisiin jalkalenkkejä loimissa. Jään mielenkiinnolla odottelemaan että joku nimeää sellaisen.

Lähettäjä: Aina 
Päivämäärä:   10.11.25 06:49:05

Loimet puetaan ja riisutaan pään yli,piste. Nopeuttaa ihan valtavasti. Horsewaren loimet kivoja kun keveitä ja tosiaan kuivuvat nopeasti.

Päivämäärä:   10.11.25 06:54:37

"Miten, onko näillä loimien kiinnityksiä rajoittavilla talleilla muita varusteisiin yms liittyviä sääntöjä?

Pitääkö riimujen olla pujotettavia pikalukolla vai saako olla niskan yli soljella aukeava? Onko esim. Ohjeistettu jättämään riimu ja naru toisiinsa valmiiksi kiinnitettyinä?"

Maalaisjärkikin sen sanoo, että riimun kuuluu olla jämäkkä ja helppo pukea ja riimunaru valmiiksi kiinni riimussa.

Lähettäjä: Nasty 
Päivämäärä:   10.11.25 06:56:14

Jos hevosella oikeasti pysyy loimi vain häntälenkillä, fine. Minun hevosistani kahdesta kolmella on oltava lenkit kiinni: toinen piehtaroi paljon ja usein pelkällä häntälenkillä ne on helmasta jalan alla ja päreinä. Toinen taasen poistaa loimia päältään aktiivisesti jos siihen on mahdollisuus.

Valitettavasti olen myös jjoutunut sokeaksi huputettuja naapuritarhan hevosia pelastamaan kun hevosella on loimi lähtenyt siirtymään takaa eteen ja ovat kaulakappaleensa sokeuttamina kiipelissä. Kovalla tuulella ilmeisesti ainakin joskus nuo häntälenkit "päätyvät väärälle puolelle".

Lähettäjä: wret 
Päivämäärä:   10.11.25 07:21:15

"Lähettäjä: joopa
Päivämäärä: 9.11.25 19:50:54

Mitä jos vaan palkkaisit asiallisen määrän työntekijöitä ja lakkaisit selittelemästä soopaa "hevosten hyvinvoinnista". Ihan naurettavaa touhua!"

Mitäs jos vaan maksaisit asiallista tallivuokraa, niin voidaan pitää siellä sinunkin talillasi muutamaa ylimääräistä tallityöntekijää pukemassa kaikkia hankalia solkikiinnityksiä ja jalkaremmejä. Vaikka jos tuon Dawan esimerkin mukaan varataan 30 min per hevonen niin tallityöntekijöitä tarvitaan aamuun 15, paljonko haluat maksaa extraa? Olisko 3500e kuussa liikaa vuokraa sinulle? Kai hevosten hyvinvoinnista senverran voit kuvetta kaivella?

Lähettäjä: / 
Päivämäärä:   10.11.25 07:33:43

Ei tarvi mun hevoselle pukea loimea pään yli.
Se on kerta ja loimesta pieni staattinen sähkönapsu niin talli on remontissa. On niin sähköherkkä. Normaalisti saa riisua mutta ei todellakaan pään yli. Ja tähän ei ole auttanu mitkään suihkeet tai käsien kastelut.

Lähettäjä: rinna 
Päivämäärä:   10.11.25 07:34:10

Ei kai kukaan pidä jokapäiväisessä käytössä mitään niskasta avattavaa riimua jo ihan tallityöntekijän mukavuutta ajatellen eli olettaisin ilman muuta, että sellaista ei millään hevosella ole. Ja naru kiinni valmiiksi riimussa totta kai.

Lähettäjä: 0600 
Päivämäärä:   10.11.25 07:38:49

Mä olen ollut jo 15 vuotta sitten asiakkaana tallilla, missä nämä vyönsolki-lukolliset loimet pujotettiin pään yli avaamatta solkia. Eli jos ei ollut pikalukollisia loimia, ei etukiinnitystä saanut avata. Tallinpitäjä myös suositteli vahvasti kaikkia hankkimaan pikalukolliset loimet, mutta ei ne vanhan malliset varsinaisesti ollut kielletty.

Tänä päivänä kun itse pyöritän tallia arvostan pikalukollisia ja t-solkia loimissa, mutta en ole kieltänyt muita kiinnityksiä. Horsewaren Disc on kaikista kamalin laittaa, hyvänä kakkosena Horsewarelta Rambot sun muut, joissa on edessä kaksi erilaista pikkunäprättävää tarraa ja kaksi pikalukkoa. Näissä viimeisimmissä laitan isomman tarran kiinni ja pikalukot, mutta pikkutarraa en laita.
Vyönsolkiloimia myydään tänäkin päivänä tietyillä merkeillä, niiden kiinnitys menee nopeasti kun on niihin niin tottunut.
Onneksi ei ole meillä kenelläkään niitä pujotettavia vyönsolki-loimia, missä toinen kiinnike on vasemmalla lavalla ja toinen oikealla - ne oli kyllä kamalia :D Jos sellaisia ilmestyisi, saattaisin kyllä kieltäytyä pukemasta.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   10.11.25 07:43:57

Hyvin hevoselle istuva loimi pysyy kyllä päällä ilman jalkalenkkejä. Se tietenkin vaatii sen, että loimi on malliltaan ja leikkauksiltaan juuri kyseiselle eläimelle sopiva.

Anteeksi nyt vaan, eniten ne puuilotokmanni-rättilöiset kinttaa ja pyörii hevosen päällä pilipalikiinnityksineen. Voi tulla yllätyksenä, mutta kunnollinen loimi maksaa enemmän,

HW, Bucas, Premie Equine.

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.