|
Lähettäjä: -
Päivämäärä: 8.11.25 18:55:42
Itse Primuksella usean vuoden käyneenä, ja tallin tuntitoiminnasta hyvin tietoisena pakko sanoa, ettei ketjussa sanotuissa asioissa ihan väärässäkään olla, monissa ihan perää. Toiminnan läpinäkyvyyden puute, hevosten lopettamiskulttuuri, johtajan käytös jne. Kuitenkin jos realistisia ollaan, ainakaan pk- seudulla ei ratsastuskoulua ole itsellä tullut vastaan, jossa kaikki täydellisen ratsastuskoulun kriteerit täyttyisivät. Samaan aikaan laadukas opetus, hyvinvoivat hevoset, optimaaliset tilat, hyvä asiakaspalvelu, hyvät mahdollisuudet kehittyä ja kisata, talli täynnä opetusmestareita ja vielä niin, että hintatasokin olisi kohtuullinen.
Otan nyt kantaa näihin seikkoihin Primuksella. Laadukasta ja rahoille vastaista opetusta saa erityisesti Lauran tunneilla, siksi se varmastikin on tallin suosituin ope. Muut opet omasta mielestä perus hyviä kivoja. Mutta omaan silmään enemmän aikuisten opeja, eikä samallaista ymmärrystä lapsia kohtaan ehkä ole.
Hevosten hyvinvoinnista sen verran, että muilla pk-seudun talleilla käydessäni (esim. Peik, Tuomarinkylä, Kilo, Ponihaka) on Primuksella ehdottomasti ollut parhaiten voivat hevoset. Kipukäytöstä on ainakin omasta mielestä harmillisesti silti joissain tapauksissa havaittavissa, mutta edellä mainittuihin ratsastuskouluihin verrattuna paljon lievempänä. Kipukäytös esiintyy ratsastaessa eniten liikkumisen haluttomuudessa, mihin opettajien täytyisi mielestäni ehdottomasti kiinnittää enemmän huomiota ja viedä asiaa tietoon myös johdolle, mutta kun omistaja on mitä on, kynnys siihen taitaa olla liian korkea. Pari kertaa olen nähnyt johtajan sanovan, että hevonen pois tunnilta, kun ei liiku mielellään (mikä mielestäni hyvä asia). Hevosten hyvinvointiin panostetaan kyllä ja sitä pidetään ainakin puheissa tärkeänä.
Tiloista kaikki Primuksella joskus käyneet voivat varmasti sanoa samaa. Hienot ja siistit tilat ja ihanaa luontoa ympärillä, vaikka pk-seudulla ollaankin.
Johtajan asiakaspalvelusta ei voi aina sanoa yhtä positiivista. Jos kysymys tai palaute on juuri oikein muotoiltu, voi siihen saada ihan kivankin vastauksen. Jos taas yhtään kyseenalaistetaan toimintaa tai muuta vastaavaa, vastaus on todnäk. tyly tai koppava, parhaimmassa tapauksessa sitä ei saa ollenkaan. Viimeisen vuoden aikana koen, että johtajan käytös on muuttunut parempaan päin. Lieneekö sitten huomanneen, että alkaa hyvin maksavia asiakkaita ja työntekijöitä lopettamaan tiuhaan tahtiin.
Itse olen sitä mieltä, että ennen (sanotaan ennen koronaa) Primuksella tuntsarit kisasivat usein ja hevosia oli myös siihen lähtöön enemmän. Nykyään omahevosprojektin tultua, tuntiratsastajia ei enää lähdekkään niin usein kisoihin, koska kisaamisessakin suositaan näitä omahevoslaisia enemmän. Tuntuu vähän siltä, ettei tuntiratsastajiin ns. luoteta enää yhtälailla, eikä uskalleta päästää edustamaan tallia ulkopuolisiin kisoihin. Sen sijaan tallin omia rataharjoituksia on paljon, ja niihin pääsee onneksi matalalla kynnyksellä osallistumaan, mikä on kiva juttu. Kuten ketjussa on aijemminkin todettu, Primus palvelee erityisesti vähän korkeamman tason kouluratsastajien tarpeita. Esteillä kehittymisestä on mielestäni uusien opejen johdosta tullut tavoitteellisempaa, mutta silti varovaisempaa, mitä ennen. Se vaikuttaa myös hevoseen jolla saa esteitä hypätä. Oletetaan, että rahaa on laittaa monia satoja euroja kisaamiseen. Jos sitä rahaa ei ole, saattaa saada vaikeamman hevosen, ja ajatellaan, että kiinnostusta kisaamiseen ei ole.
Mitä hevosiin tulee, viime vuosina niiden taso on myös omasta mielestä laskenut. Hyvät hepat omahevoseen, raakoja irkkuja tilalle.. mitä täällä nyt ollaankin toisteltu ja mikä on tosi ikävää tavallisen tuntiratsastajan vinkkelistä. Pitää kuitenkin huomioida, että nykypäivänä on vaikeampaa löytää laadukkaita opetusmestareita kohtuullisella hinnalla (ja vieläpä niin, että ne haluttaisiin myydä ratsastuskouluun). Jos semmoisia kultakimpaleita löytyy, ne sitten menevät omahevoseen, koska siinä ratsastavat maksavat enemmän ja halutaan taata heidän rahoille vastinetta. Perus tuntihepat mielestäni ihan kivoja aika tavallisia, joillain ongelmakäyttäytymistä, mutta suurinosa mutkattomia. Ja kun täällä on siitä puhuttu, että hevosen ongelmakäyttäytyminen nähdään ratsastajan vikana, niin ei siinä ihan täysin väärässä olla, mutta monesti kokeneemman ratsastajan kanssa huomataan, että hevonen toimiikin paremmin. Niin no sitten tullaan siihen, että pitäisikö tälläisiä hevosia sitten antaa kokemattomille. Toisaalta, niiden kanssa oppii, mutta eihän se kivalta tunnu, jos joka kerta kohtaa saman hepan kanssa vaikeuksia.
Sen haluan vielä sanoa, että olen samaa mieltä siitä, että tuntiratsastajien pitäisi saada tietää ja itse valita, kenen opettajien tunneille pääsee. On pyritty siihen, että kaikille tunneille tulisi osallistuja opettajasta huolimatta, sillä niin kuin alussa sanoinkin, tallilla on erityisesti pari monen aikuisen suosikki opea, joiden tunneille kaikki haluaisivat. Tämän takia opettajia ei tunteja varattaessa saa tietää. Hevostoiveista myös sen verran, että nykyään ne otetaan mielestäni aika hyvin huomioon. Olen esim. itse ihan tavis tuntilaisena keskustellut monesti open kanssa fiiliksistä hevosia kohtaan (kellä haluisi mennä, kenen kanssa tuntuu, ettei yhteistyö suju). Monesti olen saanut mennäkin toivomillani hevosilla ja tykkään tallin käytännöstä, että samalla hepalla mennään useampi kerta putkeen, jos sujuu hyvin.
Itselle Primus talli ratsastuskouluna sopii ihan hyvin, vaikka huonoja puolia löytyy. Parempaa kun ei ole tähän mennessä vielä löytynyt.
|