Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosharrastuksen lopetus/verotus

Lähettäjä: Kysse 
Päivämäärä:   7.11.25 07:32:14

Olen aktiivinen Hevosharrastaja (ei rats koulu), minulla oli 5 Omaa hevosta ja myös tavaraa kertynyt aika paljon. Lopetin tämä vuonna, kaikki hevoset myyty ja keskimäärin parin tonnin voitolla verrattuna siihen mitä niistä itse maksoin.
Nyt aloin miettimään, tuleeko minun ilmoittaa verottajalle tästä ja maksaakin vielä jotain? Miten tuo laitetaan veroilmoitukseen??

Re: Hevosharrastuksen lopetus/verotus

Lähettäjä: . . . 
Päivämäärä:   7.11.25 09:16:22

En laittaisi, suomessa rankaistaan harrastaa ja iahn tavan kansalaista liikaa. Tästä ei mitenkään voi jäädä kiinni ja vaikka joku sinut tietäisi ja verottajalle kantelisi on otettava huomioon että ostit vaikka kaikki pollet 10k ja myit nyt 12k.
Pitää ottaa huomioon hintojen yleinen nousu eli ennen kympillä saatu nykyään saa kahellatoista sekä se raha mikä näiden elättämiseen on mennyt.

Jos tätä alkaa perkaamaan ja laskemaan olet oikeasti tehnyt tappiota varmaan enemmän kuin näiden ostohinta/myyntihinta on koskaan ollut.

Myös tavarat saat myydä miten koet tarpeelliseksi ja vaikka olisit alesta ostanut merkkihuovan 20€ (ovh 80€) ja myyt sen nyt 50€ eli "voitolla" niin saat tätä peliä pyörittää 5k saakka :D

Lähettäjä: loputon rahareikä 
Päivämäärä:   7.11.25 09:28:21

Ja paljonko mennyt rahaa hevosten ylläpitoon sinä aikana kun ne ovat sinulla olleet? Mm kengitykset, rehut, jo peruseläinlääkärit kuten raspaus ja rokotukset, puhumattakaan jos heppa sairastaa. Tallivuokrat. Hieronta, äänimaljahoidot ja enkeliterapeutit jos näitä on käytetty.
Eipä juuri koskaan hevosen myynnistä saa voittoa. Vaikka myisit sen pois kalliimmalla kuin itse ostit.
Ihanan kallis harrastus.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   7.11.25 09:28:28

Oikeaoppisesti se voitto kuuluu ilmoittaa ja maksaa 30% vero. Tuo 5000e raja koskee vain koti-irtaimistoa, ei hevosen varusteita. Niissä 1000e myyntihinta yhteensä on vuodessa raja.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.11.25 09:30:50

Yhtä hyvin voit jakaa ne rahat ohikulkijoille kadulla, ihan sama lopputulos.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.11.25 09:31:27

Verottajan sivuilla on hyvät esimerkit harrastusvälineiden ja autojen jne. myynnistä.

Päivämäärä:   7.11.25 09:36:49

Onko tämä provo. :D Kun täällä tunnetusti on innokkaat veronmaksajat kirjoittelemassa (kateelliset ja ehkä tukien varalla elävät).

Enpä ilmoittaisi verottajalle. Siis kyllähän "kirpputorikamaa" / käytettyä kamaa SAA myydä verovapaasti.

Ja kukahan todistaa tuonkin että se 2000e voitto on hevoskamoista eikä "koti-irtaimistoa"? Kyllähän tuon voi nähdä myös koti-irtaimistona, hevoskaman siis. Ei ne ole mitään autoja tms.

Nauran tälle hötönetin verojenmaksuaktiivisuudelle.. Maksetaan vaikka mikä olisi ja vaikka ei tarvitsisikaan.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   7.11.25 09:45:08

Ihmettelen miten ihmiset on nykyään niin nössöjä että tyrkyttävät rahaa verottajalle joka helkkarin nyyttikesteistä. Itse myin useamman hevosen ja kaikki vermeet eikä kyllä tullu mieleenkään että se jollekin ulkopuoliselle kuuluisi.

Lähettäjä: Nita 
Päivämäärä:   7.11.25 12:22:26

En todellakaan ilmoittaisi. Maksoin yrittäjänä ja edelleen palkkatyöläisenä niin paljon veroja, että jos jostain saan ylimääräistä jolla vaikka tankata ja syödä vähän paremmin, verottaja saa pysyä kaukana. Ihan tarpeeksi verotetaan kaikesta mahdollisesta kuitenkin.

Päivämäärä:   7.11.25 13:31:19

Taitaa kyselijät olla kateellisia "kavereita", jotka vain odottavat tilaisuutta käräyttää :)

Lähettäjä: loputon rahareikä 
Päivämäärä:   7.11.25 13:44:24

Tuskinpa _varusteita_ olet onnistunut myymään niin että niistä olisit saanut 2000euron voiton, ei huolta verottajasta.
Jos taas niin olisi, suosittelen hakeutumaan myyjäksi mille tahansa alalle, tulet nousemaan huipulle!

Päivämäärä:   7.11.25 13:52:47

Sama homma. Käyn palkkatyössä ja siitä tietysti maksan älyttömät verot, jotain 1500e kuussa. Eli kun saan vähän omista harrastushommista pientä sivutuloa niin en TODELLAKAAN ole näitä verottajalla ilmoitellut ja maksellut. Soitelkoon rauhassa perään jos saavat kiinni (mutta eivät saa), eikä siitä mitään käy, tulee vaan lasku perästä.

Päivämäärä:   7.11.25 13:53:27

Ja huom tämä minun pieni sivutulo on muutama satanen kuussa. Että en h-elvetissä vielä anna verottajalle niistä roposista.

Päivämäärä:   7.11.25 13:54:04

Tämä ketju on provo.

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   7.11.25 16:14:46

Loputon rahareikä, aloittaja kertoi saaneensa hevosten myynnissä parin tonnin voiton. Siitä ei ihan selvinnyt, että per heppa vai yhteensä hevosten myynnistä.

Lähettäjä: Kysse 
Päivämäärä:   7.11.25 21:46:04

Per hevonen

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.