|
Lähettäjä: ri4
Päivämäärä: 7.11.25 21:02:49
"Kuitenkaan pelkkä maastoilu ei riitä vuokraajille, tai sitten jos riittää, niin maastossa ei selvitä vaan se on liian jännittävää, jolloin hevonenkin alkaa jännittää."
Jos hevosella voi vain maastoilla, niin silloin maastojen on oltava siinä kunnossa että pääsee menemään. Mutta monilla ne maastot on sellaisia, ettei uskalla aina mennä kun pelkää, että hevonen kompastuu/liukastuu ja katkoo jalkansa ja vuokrajaahaan siinä sitten syytetään, vaikka olisi vain kävelyttänyt hevosta.
Minulla on kaksi hevosta ja viime talvi oli niin karsea, että mietin tammikuussa molempien hevosten laittamista monttuun. Iso ja hyväpohjainen maneesi kilometrin päässä, mutta se kilometri maneesin ja tallin välillä oli aivan karseaa, vaikka oli mitkä hokit hevosilla jaloissa. Ja tosiaan maastoihin ei MITÄÄN asiaa.
Hevoseni eivät ole tyhjänpantteja tai pullahevosia, joten se, että tosissani mietin niiden laittamista kiikkuun, kertoo aika paljon. Mutta kyllä moni muukin mietti, että mitähän hemmettiä tästä tulee, kun säät oli niin karseat ja pohjat vielä hirveämmät. Eikä tilanne parantunut kyllä kesälläkään, kun päivällä kuumaa tai kaatosadetta. Yöllä kaatosadetta tai ötököitä. Syksyllä tarjolla sadetta, hirvikärpäsiä ja muita ötököitä. Kevät sentään oli melko siedettävä, mutta aika lyhyt vuodenaika.
Joten jos vuokraajalle on tarjolla vain maastot, on niiden maastojen psyyttävä siinä kunnossa, että voi muutakin kuin käydä harjaamassa hevosen ja toteamassa, ettei maastoon ole mitään asiaa.
Ja minulla ne maastot on jotain muuta kuin köpöjä metsäpolkuja. On ihan tehty useamman kilometrin reitti, jota pidetään hartiavoimin kunnossa ja sen käytöstä maksetaan erikseen. Mutta sitä myös käyttää iso hevosmäärä ja se on kovalla käytöllä, joten heti kun oli vettä, loskaa, plussaa, pakkasta, vettä, sössöä ja ties mitä, niin siinäpä se... Ei siis ollut vain minun mielipiteeni, kyllä aika moni muukin pohti, että miten niitä hevosia liikuttaa.
Minulla ei ole vuokraajia, mutta pari kaveria käy hoitamassa ja liikuttamassa.
|