Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vuokrahevosen entsintä

Lähettäjä: pohtija 
Päivämäärä:   6.11.25 09:34:30

Olen tässä tovin etsiskellyt sopivan oloista vuokrahevosta eri alustoilta. Silmääni on kuitenkin pistänyt Hyvinkäällä kotitallilla vuokralle tarjottu puoliverinen, joka on ollut tämän 3kk aikana erilaisilla ilmoituksilla tarjolla. Uskaltaisitteko tuollaista mennä edes kokeilemaan?
Ilmoituksissa hevosen taso on vaihdellut Va A-VaB niin sekin ihmetyttää.
Ihmeellistä.

Re: Vuokrahevosen entsintä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.11.25 10:01:23

Sen lisäksi samalta suunnalta joku Tinker etsii aina vuokraajaa.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   6.11.25 10:02:37

Pohdi joo vaan. Ehkä vuokraajien oma taso ei ole ollut sopiva hienolle hepalle. Uskokaapa vuokraajat, että useimmiten vuokraajat ovat surkeampia kuin luulevat...

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.11.25 10:12:24

Uskaltaisin. Hyviä vuokraajia on niin vaikea löytää että joutuu usein etsimään pitkään, ja sitten ne lopettavat yhtäkkiä kun sataa tai ei jaksakaan. Vaikka on maneesi.

Lähettäjä: Hep 
Päivämäärä:   6.11.25 10:20:09

Meillä myös parhaat vuokraajat ovat löytyneet ns. puskaradiolla.

Usein ratsastajan taso ei ole riittävä ”treenaamaan” kentällä itsenäisesti. Vuokrata halutaan, koska ei ole rahaa käydä tunneilla. Kuitenkaan pelkkä maastoilu ei riitä vuokraajille, tai sitten jos riittää, niin maastossa ei selvitä vaan se on liian jännittävää, jolloin hevonenkin alkaa jännittää.

Minulla on hyvin perushevonen jolle olen yrittänyt jo vuoden etsiä uutta vuokraajaa entisen luottotyypin muutettua. Olen todennut, että ei kannata. Nykyajan junnut ei halua vuokrata ellei saa kuvata tiktokkiin ja aikuiset on yleensä persaukisia, eikä edes sitä kymppiä halua maksaa.

Hevonen liikkuu sitten vähemmän, mutta paremmin. Itseltäni on loppunut mielenkiinto kokeilurumbaan, kun vuokraajien taidot ja halu ratsastaa oikein ei todellakaan riitä.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   6.11.25 10:40:21

En tiedä kyseistä ilmoitusta tai sitä mikä hevonen on kyseessä, mutta näin kotitallilla harrastavan näkökulmasta: Minullakin on ollut vaikeuksia löytää hevosille vuokraajia, koska moni vuokraaja halaua vuokrahevosen niin kipeästi, että vastailevat sellaisiinkin ilmoituksiin ja käy kokeilemassa ja jopa aloittaa vuokraamisen sellaisella hevosella ja sellaisissa puitteissa, joissa he ei todellisuudessa halua harrastaa.

Kotitallilla harrastaminen on melko yksinäistä, ja jo se yksinäisyys "ajaa pois" monia aloittaneita vuokraajia. Huomataan, että onkin vähän tylsää ratsastaa aina yksin, joitain jopa pelottaa, kun tallilla ei ole muita "henkivartijana" ja pitäisi ihan oikeasti uskaltaa toimia hevosten kanssa ja ratsastaa yksin. Toisilla sitten ei riitä osaaminen ja motivaatio treenata itsenäisesti. Jotkut puolestaan ahdistuvat siitä, että omistaja on aina paikalla (koska asuu kotonaan). Jotkut vuokraajat on jopa vähän kyselleet, että voisinko olla sisällä silloin kun he on tallilla, eli en saisi esimerkiksi leikata nurmikkoa tai tehdä lumitöitä, saati sitten tallihommia, kotonani vuokraajan ollessa paikalla :D

Sitten tulee vielä säiden ja vuodenaikojen vaihtelu. Touko-kesäkuussa vuokraajia on jonoksi asti ja heillä on mukavaa, sitten tulee heinä-elokuun helteet ja paarmainfermo, syyskuussa hirvikärpäset ja sateet, lokakuussa pimenevät illat. Vaikka kentän pohja pysyy hyvänä ja paikat on valaistut ja turvalliset läpi vuoden, niin kummasti ne kesällä aloittaneet vuokraajat karisee matkasta viimeistään loka-marraskuussa.

Eli tietämättä aloituksen tapausta - voi olla, että se hevonen on ihan normaali ja omistajakin täysjärkinen, mutta vuokraajat eivät ymmärrä mihin ryhtyvät kun vuokraavat kotitallilla asuvaa hevosta. Se on aika erilaista, kuin isommalla tallilla.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   6.11.25 10:48:10

Tuossa edellä hyvin kuvattiin, minkä vuoksi kotitalli ei sovi kaikille. Eikä vuokraaminen ylipäätään.

Lähettäjääsl 
Päivämäärä:   6.11.25 11:23:22

Mulla on aina ollut todella hyviä vuokraajia. Hevonen on kiltti VaB tasoinen jos ratsastaja osaa. Mutta:
-meillä on hyvä maneesi
-tallille pääsee julkisilla ihan lähelle (monella ei ole autoa)
-vaadin että vuokraaja käy valkussa min kerran vkossa. Tähän asti kaikki mielellään käyneet
-saa maastoilla jos haluaa, ei ole pakko.
-hypätä ei saa
-hevonen on kaikissa tilanteissa kiltti ja yhteistyökykyinen, ratsastaessa joskus harvoin ottaa kipinää, mutta ei ikinä lähde käsistä tms.
-ei tarvii tehdä mitään tallitöitä
-tallissa on supermukava yhteishenki

tästä ilosta vuokraaja maksaa 35e kerta.

Ja kyllä on ollut kiinnostusta, moni on sanonut että "jos xx joskus lopettaa vuokraamisen, kai otat mut sitten vuokraajaksi!"

Eli jos sulla on tarjota hyvä paketti, vuokraaja löytyy kyllä. En itsekään vuokraisi kotitallilta jossa lähes aina surkea kenttä ja valkkuja vaikea saada edes tulemaan sinne.

Lähettäjä: Jaaa 
Päivämäärä:   6.11.25 14:59:45

Mietipä aloittaja sitä, että itse olet jo yli kolme kuukautta etsiskellyt vuokrahevosta sopivaa löytämättä. Uskaltaako sinua kukaan enää ottaa kokeilemaan? Samalla logiikalla sinussa on varmaan joku perustavaa laatua oleva vika, kun kukaan ei vuokraa sinulle hevostaan.
Omillani pidän mieluummin vapaapäiviä kuin toimin kenenkään henkivartijana ja palvelijana omalla tallillani. Paitsi yhdellä vanhemmalla hevosella on hyvä, pitkäaikainen vuokraaja.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.11.25 15:30:21

”Mietipä aloittaja sitä, että itse olet jo yli kolme kuukautta etsiskellyt vuokrahevosta sopivaa löytämättä. Uskaltaako sinua kukaan enää ottaa kokeilemaan? Samalla logiikalla sinussa on varmaan joku perustavaa laatua oleva vika, kun kukaan ei vuokraa sinulle hevostaan.”

Lähtökohtaisesti vuokraajia on enemmän vapailla markkinoilla kuin vuokrahevosia. Ainakin omalla alueellani jatkuvasti uutta vuokraajaa etsii jonkinlaiset ongelmatapaukset. Joko hevonen, omistaja tai molemmat. Fiksut hevoset omistajineen löytää vuokraajat nopeasti.

Vähän sama työpaikkojen suhteen. Jos joku työpaikka etsii jatkuvasti uusia työntekijöitä, niin joku vika on oltava.

Lähettäjä: Mokkula 
Päivämäärä:   6.11.25 16:15:13

Meilläpäin kaikki vuokraajat vaB tasolla, kunnes koeratsastuksessa joudun opastamaan mikä on ulko ohja ja että muista ohjata hevosta äläkä törmää aitoihin. Yksi oikeasti kysyi että onko hevosen vuokra halvempi jos hän hakee hevosen itse tarhasta ja laittaa varusteet päälle.
Vuokrahevonen pitäisi löytyä kerrostalon takapihalta keskustasta, mutta silti tallilla pitäisi olla monipuoliset maastot.
Joko tai. Meillä huikeat maastot ja pidempi matka ja kaverin tallilla ei ole maastoja ja keskustan liepeillä.
Yksi kävi 3 x koeratsastamassa, oli todella kiinnostunut ja oltiin käyty läpi hinta yms. Vikassa koeratsastuksessa roudasi tallille omia varusteitaan ja kun käveltiin parkkipaikalle niin sanoi ettei hänellä olo rahaa maksaa vuokrauksesta mitään.

Lähettäjä: Jaaa 
Päivämäärä:   6.11.25 16:15:21

Ei voi kuin nauraa! Ei kai siinä mitään vikaa ole, jos et halua ottaa vuokraajaksi hevoselle epäsopivaa vuokraajaa?

Lähettäjäökjb 
Päivämäärä:   6.11.25 16:24:50

3x koeratsastamassa!!! Miksi ihmeessä suostuit?? Kyllä jo yhdessä kerrassa selviää ratsastajan taso, ja onko sopiva hevoselle.
Näitä ilmaisen ratsastuksen perässä tulijoita on, siksi ymmärrän niitä, jotka laittaa koeratsastukselle edes jonkun nimellisen hinnan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.11.25 17:08:03

” muista ohjata hevosta äläkä törmää aitoihin” ei muuten ole yhtään liiottelua vaikka luulisi. Yksi kokeilija, vaikka oli oman kertoman mukaan paljonkin kokemusta, ohjasi hevosen kirjaimellisesti seinään ja sitten säikähti kun se meni sitä seinää päin liki. Näkihän sen, että käsitys ohjaamisesta oli kääntää ohjalla päätä, ja niin hevonen tekikin pyydetysti eli käänsi päätä.

Lähettäjä: pohtija 
Päivämäärä:   6.11.25 17:14:38

En ole käynyt vielä kokeilemassa yhtäkään :) ja itse olen sitoutuvainen ja ollut hevoset aina pidemmän jakson elämässä. Nyt etsisin 1-2x viikkoon ja hoidan hevosen ja varusteet aina kun omani ja tallihommatkin onnistuu mukisematta:)
Kuten tuolla joku sanoikin, että vuokraajia on enemmän tarjolla kuin mitä vuokrattavia hevosia.

Lähettäjä: å 
Päivämäärä:   6.11.25 23:13:44

En tiedä kyseistä tapausta, mutta tulee tietysti mieleen että kotitalli + osaava hevonen = ei (sopivia) ehdokkaita ainakaan jonoksi asti. Tuon tasoiselle luultavasti etsitään ihan osaavaa ratsastajaa, mutta sellaiset harvemmit haluavat käydä jossain puskatallilla ja vielä maksaa siitä. (Joo on asiallisiakin kotitalleja joissa esim. hyvin hoidettu kenttä, mutta useimmat on juurikin niitä puskatalleja joissa ei kenttää tai se on puolet vuodesta käyttökelvoton:)

Ja vaikka ei vaadittaisi teknisesti taitavaa ratsastajaa vuokraajaksi, niin -- kirjoittikin millaisista syistä siellä kotitallilta voi ne muut kävijät ja ehdokkaat sitten karsiutua. Ei uskalleta/jakseta käydä yksin tallilla, keliolosuhteet yllättää jne...

Lähettäjä: ” 
Päivämäärä:   7.11.25 08:27:21

Tää syksy on kyl ollut myös aika pska, jos ei maneesia ole. Vettä on tullut paljon ja paremmatkin kentät on alkaneet muistuttaa enemmän uima-allasta.

Mä oon myös tuota hevosta katsellut. Meiltä kuitenkin vähän turhan paljon matkaa Hyvinkäälle, enkä oo siksi käynyt kokeilemassa. Mutta kuten täällä moni todennut, niin sopivan vuokramätsin löytäminen ei oo helppoa, joten ei mun mielestä ole ”red flag”, että ilmoitus on ollut monta kertaa ja/tai pitkään esillä.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   7.11.25 08:39:02

No se hevonen ei taida olla vaA...Kaikkien sen tallin osaamistasoa väritetty.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   7.11.25 09:08:32

Moni vuokralainen muuten mainostaa hoitavansa hevoset ja varusteet kuin omansa ja kaikki tallityötkin onnistuu, mutta todellisuus on harvoin tätä - tai ainakaan käsitykset ei välttämättä omistajan kanssa kohtaa miten varusteet hoidetaan tai tallityöt tehdään :D Meilläkin käy hevosilla yhteensä useampi vuokraaja tällä hetkellä, kaikki hoitavat hevoset kyllä viimeisen päälle (olen toki ohjeistanut miten haluan hoidettavan, jos esimerkiksi on haavaa tms.), varusteetkin ovat suht siistit kaikkien jäljiltä mutta huolehdin mieluiten itse niiden kunnollisesta puhdistamisesta.

Kaikki nämäkin vuokraajat osaavat kyllä tallitöitä tehdä, mutta ihan järestään olen huomannut että jos joku muu niitä hommia meidän kotitallissa tekee niin en itse pääse juurikaan helpommalla, vaan kyllä siellä niihin omiin rutiineihin kuuluvia hommia jää aina tehtäväksi. Tästä syystä en halua vuokrata tallitöitä vastaan, vaan kaikki ovat tyytyväisempiä kun raha vaihtaa omistajaa vuokrausta vastaan. Eri asia sitten jos lähden vaikka reissuun ja saatan pyytää vuokraajilta apua tallihommiin, mutta niistä saa tietysti sitten korvauksen sillä että saavat sopivan määrän vuokrauskertoja veloituksetta.

Ja meillä on kotitalli, tosin lähimmän ison kaupungin keskustaan ajaa 15min eli ei olla missään kaukana korvessa. On iso kenttä, jota huolletaan niin hyvin kuin se Suomen keliolosuhteissa on mahdollista. Toki onneksi kentällä on sen verran kokoa, että kaikkein haastavimmilla keleillä käytetään usein vain puolta kenttää, jotta keliolosuhteiden rajusti muuttuessa on sitten se toinen puolikas kunnossa ja ratsastettavassa kunnossa. Ja kaikki meidän vuokralaiset on käyneet pitkään, "uusin" on käynyt kohta kaksi vuotta ja pitkäaikaisin on käynyt jo yli 6 vuotta, joten onneksi käy vuokraajien kanssa tuuria joskus myös kotitallin hieman vaatimattomissakin oloissa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   7.11.25 10:23:09

”Lähtökohtaisesti vuokraajia on enemmän vapailla markkinoilla kuin vuokrahevosia.”

Oikeasti varteenotettavia vuokraajista on vain pieni osa. Hevošen omistajasta varmasti riippuu, miten ilmoituksia ja kokelaita katselee, mutta väitän että suurin osa karsiutuu pois esimerkiksi jonkin tai joidenkin näiden syiden vuoksi:

- alaikäinen tai vasta hiljattain täysi-ikäistynyt
- haluaa käydä harrastamassa lapsen kanssa
- etsii kaikissa tilanteissa rauhallista tai ongelmatonta hevosta
- korostaa liiaksi haluavansa hypätä tai ”valmentautua tavoitteellisesti”
- todennäköisesti liioittelee taitonsa ja kokemuksensa (vrt. ikä ja ilmoituksen muu sisältö)
- ”omaa paljon kokemusta myös nuorista, oireista ja ongelmahevosista” (ks. edellinen kohta)
- kiinnostunut maastakäsittelystä ja kaikesta kivasta puuhailusta (jos hevoselle etsitään ratsastavaa vuokraajaa)
- kuvia, joista näkee ettei ole mitään käsitystä siitä, miten hevosen pitäisi liikkua tai sen selässä istua
- väärä koko.

Eipä niitä tavallisia, mukavia aikuisratsastajia, jotka ovat riittävän hevoskokeneita itsenäiseen harrastamiseen, loppujen lopuksi ollut jonoksi asti. Oletan että heistä monilla on verkostot, joiden kautta ratsastettavaa löytyy ilmoittelemattakin.

Kirjoitan nyt tavallisen harrastehevosen omistajan näkökulmasta, joka ei vuokraa rahan takia vaan saadakseen vapaapäivän tallilta.

Lähettäjä: orrr 
Päivämäärä:   7.11.25 18:19:54

Minulla vuokraaminen on aina kosahtanut hulluun omistajaan.

1)
Kaksi hevosta omassa pihassa. Toiselle karjui aivan koko ajan ja hakkasi sitä kun se edes korvaansa liikautti. Sen olisi hänen mielestään pitänyt seistä paikallaan kuin tatti vaikka se siis oli karsinassa ja söi heinää samalla kun omistaja täytti/pesi jotain ruokakuppia. Kävi hevosen karsinassa monta kertaa ja alkoi aina karjua ja hakata hevosta. Huusi sille ja potki karsinan seinää myös ulkopuolelta, kun hevonen vähänkään liikahti.

2)
Tämä sitten yleinen toimintatapa monilla omistajilla. Vuokraajan pitää sitoutua 100 % eikä mikään syy riitä siihen, että voisi jättää vuokrauskerran välistä, vaikka ilmoittaa etukäteen ja hyvä syy. Ei riitä a) keuhkokuumeen vuoksi sairaalassa, b) isän/mummin hautajaiset toisessa päässä Suomea, c) työreissu ulkomaille tai d) mikään muukaan perusteltu syy, miksi ei pääse paikalle. Siitä saa vuokraaja vain haukut niskaan, kun on luvannut vuokrata hevosta ja on vain laiska kun "ei kestä säätä", "laiskottaa", "ei kiinnosta kun on muuta tekemistä". No niin on, jos on toisella paikkakunnalla tai makaa sairaalassa ja on täysi liikuntakielto...

On se kumma, että muu elämä kyllä joustaa ja aikautaluja voi muuttaa, myös hevosen omistaja voi tehdä mitä huvittaa, mutta vuokraaja ei saa jättää käyntiä välistä.

Vuokrasin joskus erästä hevosta ja omistaja olisi halunnut minun käyvän tiistaisin. Sanoin, etten tiistaisin pääse kun silloin on muuta tekemistä. Aivan joka ainoa viikko sain paskaa niskaan, kun en tullut tiistaisin. Kävin kyllä kaikkina muina päivinä kun sovittiin, mutta tiistait minulla oli täynnä. Hypin omistajan pillin mukaan lyhyelläkin varoitusajalla, mutta silti JOKA IKINEN VIIKKO sain paskaa niskaan siitä, etten onnistu käymään tiistaisin. No, kyseinen tyyppi oli muutenkin vähän outo, veikkaan jonkinlaista paranoidista skitsofreniaa, eikä se edes ole minun itsekeksimäni diagnoosi vaan sitä ehdotti toinen tyyppi, joka myös ihmetteli hänen käytöstään monissa tilanteissa. Alle vuoden kestin.

Lähettäjä: öijhöipug 
Päivämäärä:   7.11.25 20:38:38

Mä en todellakaan ymmärrä, miksi pitää vuokrata, jos kemiat eivät omistajan/vuokraajan kanssa kohtaa. Esim ylle kirjoittanut kävi VUODEN hänelle epäsopivassa paikassa. Sitä voi sanoa jo tyhmyydeksi...

Lähettäjä: orrr 
Päivämäärä:   7.11.25 20:53:29

Ei siinä hevosessa mitään vikaa ollut ja kaikki muu oli todella hyvin. Ainoastaan se, että kun sovittiin seuraava päivä, ja hän ehdotti tiistaita, jouduin kieltäytymään. Tai kun olin käynyt maanantaina ja tulin taas keskiviikkona, hän valitti siitä, etten eilen ollut käynyt.

Hauskaa oli sekin, että kun sanoin, etten pääse tallille kun olen sairaana, niin siitä hän ei suuttunut. Vain siitä, etten päässyt TIISTAISIN syksystä kevääseen, kun minulla oli siinä toinen harrastus.

Re: Vu"okrahevosen entsintä

Lähettäjä: ri4 
Päivämäärä:   7.11.25 21:02:49

"Kuitenkaan pelkkä maastoilu ei riitä vuokraajille, tai sitten jos riittää, niin maastossa ei selvitä vaan se on liian jännittävää, jolloin hevonenkin alkaa jännittää."

Jos hevosella voi vain maastoilla, niin silloin maastojen on oltava siinä kunnossa että pääsee menemään. Mutta monilla ne maastot on sellaisia, ettei uskalla aina mennä kun pelkää, että hevonen kompastuu/liukastuu ja katkoo jalkansa ja vuokrajaahaan siinä sitten syytetään, vaikka olisi vain kävelyttänyt hevosta.

Minulla on kaksi hevosta ja viime talvi oli niin karsea, että mietin tammikuussa molempien hevosten laittamista monttuun. Iso ja hyväpohjainen maneesi kilometrin päässä, mutta se kilometri maneesin ja tallin välillä oli aivan karseaa, vaikka oli mitkä hokit hevosilla jaloissa. Ja tosiaan maastoihin ei MITÄÄN asiaa.

Hevoseni eivät ole tyhjänpantteja tai pullahevosia, joten se, että tosissani mietin niiden laittamista kiikkuun, kertoo aika paljon. Mutta kyllä moni muukin mietti, että mitähän hemmettiä tästä tulee, kun säät oli niin karseat ja pohjat vielä hirveämmät. Eikä tilanne parantunut kyllä kesälläkään, kun päivällä kuumaa tai kaatosadetta. Yöllä kaatosadetta tai ötököitä. Syksyllä tarjolla sadetta, hirvikärpäsiä ja muita ötököitä. Kevät sentään oli melko siedettävä, mutta aika lyhyt vuodenaika.

Joten jos vuokraajalle on tarjolla vain maastot, on niiden maastojen psyyttävä siinä kunnossa, että voi muutakin kuin käydä harjaamassa hevosen ja toteamassa, ettei maastoon ole mitään asiaa.

Ja minulla ne maastot on jotain muuta kuin köpöjä metsäpolkuja. On ihan tehty useamman kilometrin reitti, jota pidetään hartiavoimin kunnossa ja sen käytöstä maksetaan erikseen. Mutta sitä myös käyttää iso hevosmäärä ja se on kovalla käytöllä, joten heti kun oli vettä, loskaa, plussaa, pakkasta, vettä, sössöä ja ties mitä, niin siinäpä se... Ei siis ollut vain minun mielipiteeni, kyllä aika moni muukin pohti, että miten niitä hevosia liikuttaa.

Minulla ei ole vuokraajia, mutta pari kaveria käy hoitamassa ja liikuttamassa.

Lähettäjä: Hej 
Päivämäärä:   7.11.25 21:55:32

Vuokraajan kannattaa myös osoittaa maksukykyisyytensä. Jos kertoo voivansa maksaa vasta 15. tai 20. päivä, niin eipä noin p.a:lle oikein viitsisi vuokrata. Ei se hevosenomistaja ole mikään luottolaitos.

Lähettäjä: öijhöipug 
Päivämäärä:   7.11.25 23:00:43

No mun vuokraajan sopparissa lukee että seuraava kk on maksettava aina 5. päivä ko kuuta mennessä. Hyvin on toiminut ja kukaan ei ole myöhästynyt maksamisessa päivääkään 12 vuoteen mitä mulla on vuokraajia ollut.

Päivämäärä:   8.11.25 07:56:34

Joo, no mulle tullaan vain näin kertomaan. Ihmiset on niin röyhkeitä nykyään.

Lähettäjä: ellen 
Päivämäärä:   8.11.25 17:33:36

"mulle tullaan kertomaan" - kannattaako ihan kaikkia ja kaikkea uskoa mitä kuulee.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   9.11.25 09:39:24

Oman alueen fb-ryhmissä on säännöllisin väliajoin teinien ilmoituksia. missä haetaan vuokrahevosta jolla saa hypätä ja/tai valmentautua ja kuvia mistä näkee että heillä ei ole edes perusasiat hallussa. Kuvitteleeko ne teinit että hevosenomistaja on haltioissaan kuvista missä ylisuuri teini hyppää shettiksellä esteitä?

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   9.11.25 10:04:09

Minkälaisia kuukausi tai kertahintoja olette pitäneet? Varsinkin kotitallilaiset missä ei maneesia käytössä?

Päivämäärä:   9.11.25 17:14:51

ellen: et oikein ymmärtänyt. Minille siis vuokrauksesta päätettäessä on ilmoitettu, että pystyn maksamaan vasta silloin ja silloin, en kuun vaihteessa... minusta se on röyhkeää käytöstä.
Kuukauden katselin tätä viimeisintä. Maksoi 20. päivä. Kuun vaihteessa päätin vuokrauksen. En jaksanut vuokrata 3 viikkoa ilman maksua. Nyt en ota ketään vuokraamaan, koska kunnollisia ei täällä ole.

Lähettäjä: luimu 
Päivämäärä:   9.11.25 17:20:23

Miksi otit alun perinkään, jos jo vuokrauksesta sovittaessa kertoi ettei pysty maksamaan silloin kuin pitää?? Röyhkeää tai ei, itsehän siihen suostuit. Oisit sanonut heti että jos et pysty maksamaan xx päivänä, niin et vuokraa mun hevosta ollenkaan.

Päivämäärä:   9.11.25 18:08:08

luimu: 1 kk. Kattelin onko hyvä. Sit ois voinut sopia. Mut oli veltto ja helppo Ö - tasoinen. Joskus sitä tarvii apua niin pakko kokeilla. Ratsasti 4x kk aikana.

Lähettäjä: ninni 
Päivämäärä:   9.11.25 22:52:33

Kyllähän ton huonouden näkee jo ensimmäisellä ratsastuskerralla. Mutta toki jos tarvii apua niin silloin joutuu ottamaan kenet vaan.

Lähettäjä: raiskurit 
Päivämäärä:   9.11.25 23:20:27

En vuokraa enää ikinä hevostani yhtään kenellekään. Elämäntilanne tuntuu muuttuvan useamman kerran vuodessa kaikilla vuokraajilla. Keväällä aloitellaan ja viimeistään räntäsateen aikaan syksyllä lopetellaan. Toki jokin kesäloma vielä pitää. Jos tallilla sitten käydäänkin ahkeraan niin maksukyvyttömyys iskee. Kuvitellaan että minä kuskaan treeneihin ja kisoihin ilmaiseksi kun koppi löytyy ja tietysti hoidan ja valmistelen hevosen. Puomin ja kakan kerääjänäkin voi toimia omistaja. Kamat rikki ja hevonen jumissa. Ei kiitos enää.

Lähettäjä: gkuf 
Päivämäärä:   10.11.25 22:15:02

"En vuokraa enää ikinä hevostani yhtään kenellekään. Elämäntilanne tuntuu muuttuvan useamman kerran vuodessa kaikilla vuokraajilla."

No joillakin se muuttuu :D

Aloin vuokrata hevosta lokakuussa.
Tammikuussa isäni menehtyi.
Heinäkuun lopussa äitini meinasi menehtyä. Sairauskohtaus, jätti pysyvät jäljet.
Syyskuussa siskoni meinasi menehtyä. Samoin joulu- ja tammikuussa. Jäi kuitenkin henkiin.

Tietenkin jouduin sitten olemaan välillä viikkokausia perheenjäsenteni luona. Työelämä ja opinnot jousti, mutta hevosenomistaja oli sitä mieltä, että mikään syy ei ole riittävä syy jättää tallikäyntejä välistä ja pakko sitoutua. No selvä... Lopetin vuokraamisen ja myöhemmin ostin oman. Tallilla puolihoito, ja tallinpitäjä ja talliporukka kyllä joustaa, kun reissaan opintojen, perheen ja työn vuoksi. Mutta koskaan en enää ala vuokrata mitään hevosta, kun omistajat ovat niin perseaivoja, että huhhuh...

Enkä aio omaakaan hevostani vuokrata. Sitä käy välillä hoitamassa ja liikuttamassa pari kaveria. Yksi on taas hetken pois pelistä, se sitoutumaton ääliö, kun meni saamaan jo neljännen lapsen!! Eikö hänen pitäisi ymmärtää, että hän on velvoitettu hoitamaan ja liikuttamaan minun hevostani halutessaan ja ehtiessään. Edes raha ei vaihda omistajaa! Miten kehtaakin jäädä mammailemaan! Taas! Siis montako niitä lapsia pitää tehdä! Mä ja mun hevonen ollaan tärkeimpiä kuin hänen oma elämä saati yksikään niistä hänen lapsistaan! /s

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.