Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pitääkö maksaa veroja tai ilmoittaa verottajalle

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   5.11.25 23:35:10

Minulla on hevostalli jonka omistan itse. Parin ystäväni hevoset on asuneet pihassani jo pari vuotta, ja jokainen on itse hankkinut ja maksanut omat kuivikkeet ja heinänsä. Lisäksi ollaan maksettu vesimaksut, sähköt jne kimpassa niin, että vuorotellen maksetaan. Eivät maksa tallivuokraa, koska hoidetaan hepat kimpassa ja tämä on toiminut hyvin näin. Nyt ollaan mietitty, että voisimme ostaa yhdessä suurpaaleja heinää ja kuivikkeet suursäkeissä. Tämä tarkoittaa sitä, että laskun ottaa yksi henkilö nimiinsä ja muut maksaa hänen tililleen oman osuutensa. Tietenkin tilan omistajana tarjouduin ottamaan vetovastuun asiasta. Miten tämä nyt sitten menee esim. verottajan tai pankin silmissä? Jos asiakas maksaa esim. 200€/hevonen minun tilille kuukausittain, ja maksan niistä laskut, pitääkö näistä maksaa veroa kun ovat ns. "tuloja", vaikka ne meneekin suoraan hevosten kuluihin?

Re: Pitääkö maksaa veroja tai ilmoittaa verottajalle

Lähettäjä: itse en 
Päivämäärä:   6.11.25 07:10:50

Itse en jaksaisi vaivata verottajaa tuollla.

Lähettäjä: Aoona 
Päivämäärä:   6.11.25 07:17:40

Tuo luokitellaan todennäköisesti harrastustoiminnan kulujen jakamiseksi. Verottajan sivuilla on syventävät vero-ohkeet ja esimerkkejä tuollaisesta tilanteesta.

Lähettäjä: Mrs Smith 
Päivämäärä:   6.11.25 07:19:19

Jos se on pelkkää laskun jakamista, niin eipä se verottajalle kuulu. Voihan se maksaja kirjoittaa siihen maksuun että oma osuus laskusta.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   6.11.25 07:31:10

Säilytät kuitit ja teet vaikka ruutupaperille kirjanpidon (ihan vaan tulit ja menot). Jos käy niin, että verottaja kyselee selvitystä toiminnasta, sinulla on dokumentit tallessa. Jos tulot on 1000e ja menot 1000e, ei verotettavaa tuloa synny. Muista kuitenkin maksaa itse oma osuutesi (jos et itse sitä maksa, se osa on verotettavaa tuloa) .

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.11.25 08:39:16

Neuvoisin samalla tavalla kuin x, eli minun korvaani tuo ei kuulosta verotettavalta toiminnalta, mutta varmuuden vuoksi kannattaa ottaa talteen kaikki kuitit ja laskut ! Tämä myös sitä varten, että jos kavereiden kanssa tuleekin riitaa. Yt. Kirjanpitäjä

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   6.11.25 15:46:46

Ei tarvitse maksaa veroja, koska kyse ei ole tulosta, vaan kustannusten jakamisesta. Mutta toki verottaja saattaa kiinnostua, jos palveluntarjoajan tilille kilahtaa säännöllisesti rahaa. Sen takia asiasta kannattaa pitää jonkinlaista kirjaa, jotta voi sitten tarvittaessa esitellä sen kirjanpidon verottajalle.

Oma hevoseni on tallipaikalla itsehoidolla eli tallinpitäjälle maksetaan vain tilavuokraa. Heinät ja kuivikkeet ostetaan kimpassa muiden vuokralaisten kanssa niin, että jokainen maksaa oman osuutensa yhden vuokralaisen nimissä olevalle tilille ja heinälasku sitten maksetaan viljelijälle siltä tililtä. Avattiin ihan varta vasten tili heinämaksuja varten, ettei tallinpitäjälle vain tulisi mitään hankaluuksia asiasta. Helpompi kuitenkin maksaa se lasku aina kerralla yhdeltä tiililtä. Pidetään sen verran kirjaa, että jos nyt tulee jotain mussutusta, niin voidaan sitten osoittaa, että kyse on vain yksinkertaisesti kustannusten jakamisesta, ei myynnistä, tulosta tai palvelusta. Mutta eipä tosiaan pitäisi verottajalle kyllä kuulua pätkääkään yksityishenkilöiden väliset järjestelyt siitä, että miten jokin yhdessä hankittava hyödyke maksetaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.