Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ponipohkeet

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   5.11.25 20:23:34

Osaisiko joku ottaa asiallisesti kantaa pohkeenkäyttöön.
Minä käsitän ponipohkeet kahdella tavalla
- joko irrotetaan jalat selkeästi satulasta ja läpsäytetään ponia ja/tai satulaa kylkeen.
- naputellaan jalalla esim. ennen estettä monta kertaa

Tuo alempi on selkeä tarkoitus käyttää jalkaa, mutta voi syntyä myös huonoksi tavaksi jota ei pahimmassa tapauksessa tiedosta ja hankala korjata. Kun taas ensimmäisen tekemättä jättäminen on helpompi korjata.

Onko kokemuksia, että tuo tapa poistuu? Kuinka ison työn valmentaja joutuu tekemään jos ratsastaja ei ole halukas keskittymään asiaan vai tuoko asiaa sietämätön ratsu oman osansa ratkaisua kun on pakko opetella oikea tapa?

Re: Ponipohkeet

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.11.25 20:35:20

Ponipohkeet tarkoittaa nopeita pohkeita, eli saada pohkeen käyttö nopeammaksi. Jotta tämä toteutuisi niin pitäisi osata rentouttaa jalka, polvi, lonkka. Nopea jalan käyttö poistaa puristuksen. Hevoset ymmärtää pohkeen paremmin jos et purista mitään ja pohje on nopea mutta selkeä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.11.25 20:39:22

Sama ajatus kuin pisteellä. Ponipohje tarkoittaa nopesti sykkivää pohjetta, esim jos huomaan että hidastuu kaarteessa kohti estettä, 5-6 nopeaa ponipohjetta ja hevonen on taas hereillä ja minä en jää puristamaan. Valmentaja sanoo sielälläkin nopeaa pohjetta tai ponipohjetta minulle jos jään puristamaan.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   5.11.25 20:53:01

En minäkään miellä ponipohkeita huonoksi tavaksi. Useampi nopea pohje on korjaava, aktivoiva apu ja sen teho riippuu välittömästä vapautuksesta ja ratsastajan johdonmukaisuudesta. Sitä ei tietenkään käytetä jatkuvasti kun ei muitakaan apuja. Sama kuin opettaisi ratsastajalle puolipidätteen tekemistä, niin ei se tarkoita sitä että ratsastetaan kokaikaa vatsalihakset aktivoituneena jarruttaen.

Lähettäjä: ööy 
Päivämäärä:   5.11.25 22:25:08

Minä en ole ikinä kuullut termiä ponipohkeet eikä minulla ollut mitään mielikuvaa siitä, mitä se siis voisi tarkoittaa. Olen harrastanut ratsastusta vuodesta 1994 :D
Kaikkea sitä hötölästä voi vielä vanhanakin oppia...

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   5.11.25 22:59:22

Mulle ponipohkeet on sellanen jalat niin irti kun lähtee ja pam pam :D Tosin sillä erolla että ratsastaja on 6-vuotias ja yrittää saada itsepäistä shettistä liikenteeseen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.11.25 23:06:34

”Mulle ponipohkeet on sellanen jalat niin irti kun lähtee ja pam pam :D Tosin sillä erolla että ratsastaja on 6-vuotias ja yrittää saada itsepäistä shettistä liikenteeseen.”

Tässä asiayhteydessä itsekin olen kuullut termiä käytettävän.

Lähettäjä: Muhvi 
Päivämäärä:   6.11.25 07:13:40

Minäkin olen oppinut, että ponipohkeet tarkoittaa sitä tyyliä, jolla pikku ponilapset ensin yrittävät käyttää pohkeita eli irrotetaan reilusti ja läps. Miksi nopea, korrektisti käytettävä pohje olisi ponipohje? Sehän indikoisi sitä, että vain poneilla pitää käyttää nopeaa pohketta ja hevosilla korrekti tapa olisi käyttää hidasta pohjetta.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   6.11.25 07:17:57

Eli onko ponipohje hyvä vai huono? Voiko ponipohjetta tehdä oikein? Vai onko se aina huono? eli tuo kyljistä irrottaminen.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   6.11.25 07:20:33

Taitaa olla näitä modernin ratsastuksenopetuksen fraaseja…

Kun ei saa sanoa ”potkaise kunnolla” tai ”lyö raipalla”, niin sanotaan ”käytä ponipohkeita” tai ”käytä tikkua”…

Päivämäärä:   6.11.25 07:25:46

Jos valmentajasi haluaa sinun käyttää "ponipohjetta", niin pyydä selittämään mitä HÄN tarkoittaa sillä. Keskustelusta huomaa, että sillä on monia merkityksiä.
Minulle se merkitsee nopeaa korjaavaa pohjetta. Eli jos hevonen ei reagoi ensimmäiseen normaaliin pohjeapuun, pohjetta käytetään nopeasti mutta kevyesti "tik tik tik" ja hevosen pitää reagoida. Jos ei siihenkään reagoi, niin on huolestuttavaa. Sitten alkaa uudelleenkoulutus pohjeavulle. Siihen raippa. Jos ei sekään riitä, niin avuksi maassa oleva ihminen joka on kuin ohjasajaja tai juoksuttaja.

Jatkuva ponipohje on taas huono asia, kuten mikä tahansa jatkuva merkinanto.

Päivämäärä:   6.11.25 07:27:23

Tarkoitan siis, että "ponipohje" antaa mielikuvan ratsastajalle nopeasta, kevyestä pohkeesta. Lapsi ei voi käyttää voimaa, joten miksi voimakas pohje olisi ponipohje?

Lähettäjä: valmentaja 
Päivämäärä:   6.11.25 07:40:31

“Ponipohkeet”-termillä viitataan usein kahteen eri asiaan, ja siksi siitä syntyy helposti väärinkäsityksiä. Joillekin se tarkoittaa lapsen tapaa irrottaa jalka ja läpsäyttää ponia, mutta valmennuksessa sillä tarkoitetaan useimmiten nopeaa, kevyttä ja rentoa pohkeen käyttöä, ei potkimista.

Tavoitteena on opettaa ratsastaja lopettamaan puristaminen ja saamaan hevonen reagoimaan ensimmäiseen apuun. Jos hevonen ei vastaa heti, voidaan käyttää muutama nopea rytmikäs pohje korjaavana apuna, mutta heti kun hevonen reagoi, apu loppuu.

Hyvin käytettynä “ponipohje” on siis tehokas ja herkkää ratsastusta kehittävä työkalu – väärin ymmärrettynä siitä tulee naputtelua, joka turruttaa hevosen.
Oleellista on, että ratsastaja ymmärtää tarkoituksen ja pohje pysyy nopeana, ei jatkuvana. "Ponipohje" on siten vain mielkuvaa antava apu ratsastajalle joka ei ymmärrä pelkkää "nopeaa pohjetta". Tai valmentajalle nopea tapa sanoa anna nopeampaa, kevyttä pohjetta. Onhan se helpompi huutaa "ponipohje!" kuin "Nopea, kevyt pohje!"

Lähettäjä: Cx 
Päivämäärä:   6.11.25 12:50:39

Mulle ponipohkeet tarkoittaa myös sitä "irroita jalka kyljestä ja paukauta kerran kunnolla" tyyliä. Toki en sitä aikuisena tee ihan yhtä dramaattisesti kuin 6-v shettiksellä ;-), enemmän siis mielikuva.

Kaltaiselleni ratsastajalle, joka jää helposti puristamaan tai jankuttamaan pienillä avuilla ilman toivottua lopputulosta se on ihan hyvä herätyskeino. Kerran kunnolla niin, että oikeasti reagoi ja sen jälkeen saa lopputunnin mennä hyvinkin kevyillä avuilla.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.