Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ylläpidosta

Lähettäjä: Himpsu 
Päivämäärä:   5.11.25 19:04:20

Annoin hevosen ylläpitoon puoli vuotta sitten ja soppariin kirjattiin kuukauden irtisanomisaika. Onko mulla kuitenkin oikeus hakea hevonen pois milloin vaan vai pitääkö odottaa tuo kuukausi irtisanomisesta. Nyt ilmennyt erinäisiä ongelmia ylläpitäjän kanssa ja huoli hevosen terveydestä. Neuvokas viisaammat..

Re: Ylläpidosta

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.11.25 19:06:07

Oilko teillä pykälää sopimuksen purkamisesta? Rikkooko ylläpitäjä sopimusta jotenkin olennaisesti?

Käytännössä ylläpitäjä tuskin haastaa sinua oikeuteen vaikka hakisit hevosen tänään.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   5.11.25 21:24:21

Juuri tuon takia itse kirjaan, että omistajana minulla on oikeus hakea hevonen pois välittömästi, jos sitä ei hoideta kunnolla. Muutoin kuukauden irtisanomisaika.

Kerran olen joutunut hakemaan omani pois aiemmin, kuin mitä oli tarkoitus. Useita hevosia ollut ylläpidossa, puolin ja toisin tässä 30v aikana.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.11.25 22:24:54

Ajat pihaan ja haet pois. Omistajan huoli näissä kohtaa harvoin on aiheeton. Olet varmasti (toivottavasti) ilmaissut huolesi sillä vakavuudella, millä pitääkin sinun hevosestasi. Harvoin ylläpitopaikka haluaakaan jäädä enää kiinni hevoseen, jonka omistaja joutuu toteamaan ettei ole tyytyväinen. Järjen luulis sanovan ylläpitäjänkin puolelta sen, että mitä nopeammin haetaan pois, sen parempi. Toivottavasti tähän ketjuun tulisikin erilaisia kokemuksia. Paljon on ylläpitokuvioita , mutta hämmästyttävän vähän keskustelua. Juuri niiltä ainakaan, jotka itse ovat näissä kuvioissa.

LähettäjäHepps 
Päivämäärä:   5.11.25 22:43:02

Ihan sama mitä lukee, kun ei niitä tekemättä jättämisiä ole mitenkään sanktioita. aa Eli jos haet huomenna, niin mitään pahaa ei tapahdu. Kuten hän ei joudu vastuuseen vaikka on pitänyt sinun hevosta huonosti.

Päivämäärä:   6.11.25 06:05:34

Meillä sopimuksessa, että korvaa kaikki hevoseen liittyvät kulut ylläpidon aikana. Hevonen alkoi oireilla suolisto-ongelmia nyt syksyllä, niin sen sijaan että olisi vienyt hepan klinikalle tutkimuksiin niin pyysi mua hankkimaan lääkkeet. Hankin ja toimitin, mutta rahoja näistä lääkkeistä en ole saanut vaikka olen kysellyt parikin kertaa ja lähettänyt kuitit jne...summa on noin 150€.

Olen myös pyytänyt hevosesta kuvia ja videoita, niin ei ole lähettänyt.

Nyt viimeisimpänä ilmoitti hepalla olevan mahdollisesti neurologisia ongelmia eikä takapää toimi kunnolla. Ei pysty esim. Peruuttamaan. Kyseli multa että pitäisikö hevonen tutkia. Kuulemma ell käynyt katsomassa, muttei osannut sanoa oireisiin mitään. Oireet eivät kuulemma ole kokoajan päällä.

Kun annoin hevosen ylläpitoon, niin kerroin rehellisesti mitä hevosella on ollut ja mitä kaikkea tutkittu ja hoidettu.

Yhteydenpito ollut myös hänen osalta huonoa. Jos kyselen kuulumisia, niin parhaimmillaan häneltä menee viikko vastata viestiin.
Välimatkaa on useampi sata km, niin katsomaan en tuosta vaan lähde. Jos menen, niin menen kopin kanssa ja hevonen lähtee kotiin.

Päivämäärä:   6.11.25 08:48:46

Haet tietysti pois, haastakoot oikeuteen jos kehtaavat.

Päivämäärä:   6.11.25 09:03:33

Lähetä hänelle viesti, että koska hevonen oireilee ja sitä ei hoideta, sen on parempi tulla kotiin. Purat sopimuksen ja tulet hakemaan sen viikonloppuna.

Päivämäärä:   9.11.25 09:37:24

Ei kai ne neurologiset oireet ole nyt sen hevosensa lopettaneen somettajan mallista katsottuja? Jos eläinlääkäri ei ole käynyt, miten ne on todettu neurologisiksi?

Päivämäärä:   11.11.25 07:30:51

Ylläpitäjä itse pohtinut, että vika on joko lihasperäistä tai neurologista ja päätyi tuohon viimeiseen vaihtoehtoon. Kertoi että ell käynyt kotona muttei sanonut oireisiin oikein mitään, kun oli oireeton sillä hetkellä. Illalla oireet taas palasi.
Ihmettelen suuresti, ettei ell ohjannut tutkimuksiin klinikalle jos oma tietotaito loppuu tai ei ole välineitä tutkimiseen.
Kysyin kotona käyneen ell:in nimeä mutta vastausta ei ole kuulunut...viestin laitoin lauantaina.

Päivämäärä:   15.11.25 11:46:04

Onko tämä edennyt?

Päivämäärä:   16.11.25 12:13:13

On edennyt. Hain hevosen pois toissapäivänä. Oli surkeassa kunnossa. Riutunut ja kylkiluut paistoi. Itse yp luikki hakutilanteessa pois tilauksilta. Kuulemma mummon hautajaisiin. Pihatto oli myös karmeassa kunnossa. Hevoset tarpoi polvia myöten mudassa. Ei ollut oikein puhdasta kohtaa missään. Paskat oli myös lapattu pihaton sisälle yhteen kulmaan. Ja viime talven paskasa nökötti edelleen keskellä tarhaa.
Että sellainen paikka.
Valheita päästeli minkä kerkesi. Väitti että on kengityänyt hevosen, mutta todellisuudessa oli ollut vaan etujaloissa kengät joista toisen poisti ennenkuin hain. Hevonen tuli siis yhdellä kesäkengällä kotiin. Onneksi mulla oli fiilis, ettei kaikki ole ok ja soitin viikko sitten valvontaellin käymään paikassa. Sen tästä opin että tämä oli mun ensimmäinen ja viimeinen ylläpito.

Päivämäärä:   16.11.25 12:14:00

Hyvin toimittu.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.11.25 12:42:06

Missä päin suomea tällainen ylläpitäjä?

Päivämäärä:   16.11.25 13:51:36

Joensuu, Kontiolahti. On kengittäjä ja pyörittää pienimuotoista tuntitoimintaa.

Päivämäärä:   22.11.25 06:17:18

Päivitystä tilanteeseen. Kengittäjä kävi eilen ja aiemmin helppo hevonen kengittää oli todella stressaantunut ja ahdistunut. Takajalkoihin ei ollut koskevista, mutta huulipuristimen kanssa saatiin homma maaliin. Molemmista etukavioista löytyi jo paranemisvaiheessa olevat kaviopaiseet ja se ainut kenkä minkä yp oli saanut laitettua etujalkaan oli takakenkä. Että sellainen ammattilainen.
Jotakin ikävää siellä on käynyt kun aiemmin helppo kengitettävä muuttui vaaralliseksi.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.11.25 09:59:52

Apua, onneks hait hevosen pois.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   24.11.25 17:58:06

Vinkkiä kuka oli asialla?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.11.25 20:45:17

Meidän hevonen tuli pari kokoa pienemmillä kengillä ylläpidosta. Jokainen kylkiluu paistoi ja oli ilmeisesti pitänyt sitä ulkona tallin ollessa täysi. Ei enää ikinä. Mielummin myyn tai lopetan kuin antaisin saman toistua.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   24.11.25 20:48:28

Meille tuli suoraan monttuun menevät. Ei vaivautunut edes lopetusta maksamaan ylläpitäjä. Savonlinnan seudulla vaikutti tämä yrittäjä.

Lähettäjä: +--+ 
Päivämäärä:   24.11.25 22:10:50

Hyvä kun hait pois, helkkari minkäkuuloista. Takaset ovat voineet kulua niin nysiksi ettei sitä pystynyt kunnolla laittamaan, tai ainakin toivottavasti tilanne korjaantuu sillä että kaviot kasvaa takaisin mittaansa ja oli lyhyyden taka naulausarka ja vaikea siirtää painoa toiselle.

Ihan yleisesti ja aloituksen tapaukseen liittymättä mutta siitä kyllä aasinsiltana, mahtaisiko ihmisiä ajatuksena kiinnostaa ottaa hevonen ylläpitoon jos sen kengitykset ja irtokengät saisi ilmaiseksi mukana? Mä olen välillä miettinyt, että minulta joutaisi mutta koska on lv niin eihän sellainen olisi omiaan kuin maastoiluun. Mutta tosiaankaan en noiden epämääräisten ylläpitäjien takia haluaisi antaa kuin lähelle, ja tuolla kengityshommalla pysyisin samalla kartalla mikä on meininki. Kengitys on kuitenkin suht iso kustannuserä ja siinä mielessä saattaisi olla houkutteleva tarjottuna vähän kuin vastapalvelukseksi sille että joku liikuttaa hevosta ja muuten saa touhuta rauhassa. Myydä en halua juuri siksi että en halua että se päätyy huonoon paikkaan. Liian terve tapettavaksikin ja toki saa tuossa ollakin. Sijaintia enkä muuta tarkempaa laita, lähinnä nyt että jos ajatus tosissaan kypsyy niin olisiko teidän mielestänne kuinka paljon kiinnostavampi ottaa ylläpitohevonen hoteisiin jos kengityksistä ei tarvitse maksaa mitään?

Lähettäjäjolly 
Päivämäärä:   25.11.25 03:05:05

Ei missään teidän sopimuksissa ole koskaan kirjattu sakkoja tai muuta seuraamusta, jos sopimusta ei noudata. Eli yhtiön mitään ei koskaan tapahdu, jos niitä ei noudata. Joten hae ihmeessä hevonen kotiin, todennäköisesti on jo laiha ja heikko takapää ja siitä oireet.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   25.11.25 06:04:33

Hyvä, että soitit valvontaelin käymään. Nämä arvottomat pitäisi vaan saada pois tästä koko hevoshommasta, mutta se on kyllä liian vaikeaa. Josko kuitenkin johonkin seurantaan "pääsi".

Todella kurja tilanne sulle, edessä pitkä kuntoutus hevosen kanssa. Toivottavasti saat vielä sen takaisin kuntoon. Minulla on vain hyviä kokemuksia ylläpidosta puolin ja toisin, tosin aika usein ne diilit on olleet tuttujen kanssa. Niissä on sovitut asiat hoidettu ja molemmat osapuolet olleet asiallisia hevosihmisiä.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   25.11.25 12:33:28

Nuo "neurologiset" oireet voi hyvinkin olla peräisin mudassa seisomisesta. Kavion pohjat pehmenneet, arkovat ja takapään lihakset täysin jumissa, kun joutunut kiskomaan jalkojaan paskasta, vieläpä aliravittuna.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.