Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosvarusteiden pesu kotona

Lähettäjä: lylla 
Päivämäärä:   4.11.25 16:31:47

En tiedä pitääkö tämä ketju tehdä sennulaan vai tänne, mutta ajattelen täällä olevan enemmän hevosihmisiä.

Pesettekö hevosten varusteita kotona, vai aina jossain muualla?

Esim. loimet, satulahuovat, harjat, nahkavarusteet.

Minulla on kotona 11 kg pesukone ja kuivausrumpu, joten kyllä niihin ainakin pienempiä asioita saa mahtumaan ja jonkun ohuen loimenkin pesee, paksummat ei taatusti mahdu. Mutta jääkö koneeseen ties mitä karvaa vaikka kuinka putsaa ja puhdistaa? En kuitenkaan halua kotini olevan höytetty hevosten karvoilla. Lähipiirissä on myös pahasti hevosille allergisia ihmisiä ja tallivaatteetkin säilytän autotallissa, en tuo niitä sisälle kotiin. Toki pesen ne kotikoneessa, mutta vasta huolellisen tarraharjailun jälkeen.

Omaa hevosta minulla ei siis vielä ole, käyn tunneilla ja vuokraan yksäriä. Mutta suunnitelmissa on hankkia oma, jolloin tulisi se varusteiden pesemisestä huolehtiminenkin omalle vastuulle.

Re: Hevosvarusteiden pesu kotona

Lähettäjä: Maija 
Päivämäärä:   4.11.25 16:36:57

Hommaa autotalliin oma kone. Monet pesee omassa tai taloyhtiön koneessa, mitta itse tykkään että rapasille ja karvasille tavaroille on oma kone.

Lähettäjä: lylla 
Päivämäärä:   4.11.25 16:41:20

En kyllä tiedä miten nykyiseen autotalliin saisi järkevästi pesukoneen ja kuivausrummun. Kun haluan, että siellä mahtuisi säilyttämään, siivoamaan ja huoltamaan autoa. Vesi sinne kyllä tulee ja viemäröintikin löytyy.

Olisipa isompi autotalli, niin tuohan olisi loistava vaihtoehto. Kaverini vanhemmilla oli aikoinaan navetta ja siellä on heillä joku vanha pesukone, jossa pyykkäävät likaisempia työvaatteita ja esim. mattoja. Mutta nuokin asuvat 400 km päässä, niin ei oikein ole vaihtoehto...

Pitääkö tässä nyt alkaa rempata autotallia isommaksi! :D

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.11.25 16:45:32

Hevosvarusteille on olemassa isoja pesupusseja, jotka on suunniteltu niin, että ne eivät päästä karvoja ja muuta likaa läpi, vaan karvat ja roskat pysyvät pussissa. Sellaista käytän silloin kun on tarvetta pestä jotain hevoseni varustetta kotona, kone on pysynyt siistinä.

Lähettäjä: lop 
Päivämäärä:   4.11.25 16:53:17

Pesen kotikoneessa kaiken mikä mahtuu, hevosvarusteiden jälkeen pyöräytän koneen vielä tyhjänä. Karvat harjaan esim. satulahuovista, mutta en teippiharjaa mitään tms. Nyt vaihdoin loimetkin Horsewaren liner-malleihin, että saa toppaloimetkin mahtumaan koneeseen, kun irrottaa kaulakappaleen ja linerin.

Lähettäjä: Maija 
Päivämäärä:   4.11.25 17:00:50

Itse en käytä kuivausrumpua, eli kone mahtuu helposti nurkkaan.
Niin 8kg koneella pesen sen mitä sinne mahtuu.

Lähettäjä: Oma kokemus 
Päivämäärä:   4.11.25 17:12:02

Pesen kotona kaiken mikä mahtuu koneeseen. Ennen pesua olen harjannut karvat tai huuhdellut isomman lian tai hiekan.ja hevosvarusteiden jälkeen pesen koneen tyhjänä. Ei ole vaatteet ainakaan näkyvästi likaantuneet. Kuivuriin olen laittanut pestyt (talliloimet, fleece) loimet ja huovat. Säilyneet yllättävän hyvin. Toki tiedän että nopeamman hajoamisen riski olemassa, sekä varusteissa että koneessa, mutta olen sen riskin tietoisesti ottanut.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   4.11.25 17:19:16

Ääni hevosvarusteiden pesupussille! On ehdottomasti hintansa väärti, ei jää karvoja koneeseen.

Lähettäjä: Minttu 
Päivämäärä:   4.11.25 17:34:27

Joo mutta karvat jää siihen pestävään tavaraan. Pesen kotona kaiken. 15kg ja 20kg koneisiin mahtuu isokin loimi

Päivämäärä:   4.11.25 17:44:30

Jos on hevosille allergisia, miettisin kyllä kahdesti pesenkö samassa koneessa hevosen pyyhkeitä, huopia yms kuin pestään allergisten lakanat yms.

Meillä on tallilla kone ja vaikka kuinka varusteet putsataan, kyllä koneessa on aina karvoja ja hiekkaa. En laittaisi omia vaatteita siihen koneeseen. Aika eri kuitenkin pestä hevosen huopa tai pyyhe ja erityisesti loimi kuin ratsastushousut esim. Loimissa kannattaa ottaa huomioon sekin, että soljet voi vahingoittaa rumpua. Sitten ei ole kiva pestä enää hienompaa pyykkiä, jos ne paremmat vaatteet jää kiinni johonkin rummussa.

Jos on autotalli vedellä ja viemäröinnillä, mittaisin mahtuisiko pesukone johonkin hyllyn alle tai vastaavaa. Ei sitä välttämättä tarvitse kuivausrumpua, kuivauksen voi hoitaa vaikka katon rajaan kiinnitetyllä pyykkinarulla, joka ei vie tilaa lattialta.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   4.11.25 17:51:40

Ihan ehdottomasti laittaisin sinuna sinne autotalliin koneen. Ei sitä kuivausrumpua välttämättä tarvitse, mutta koneen kyllä.

Olen ite kerrostaloasuja ja mulla ollut oma hevonen. Pesin siis normi koneessa, ja kyllä sitä karvaa yms vähän jäi koneeseen vaikka miten putsasi. Ei todellakaan käy, jos on lähipiirissä pahasti allerginen.

Lähettäjä: Emilia 
Päivämäärä:   4.11.25 18:11:41

Mulla on omassa tallissa loimipesukone jossa tietty loimet, huovat ja muut tekstiilit pesen.
Varustehuoneessa satulapukki ja katossa 3-sormikoukku, jossa hoituu päivittäiset pika putsaukset, mutta kyllä mä yleensä pesen ja hoidan nahkavarusteet sisällä illalla telkkarin ääressä… Esim. koirien hienojen ja pantojen öljyäminen, satuloiden perusteellisemmat vuosihuollot yms. hoituu kotona sisällä.

Päivämäärä:   4.11.25 19:33:14

Kotikoneessa olen pessyt huovat ja villaloimet. Ulkoloimet pesen käsin kylppärissä.

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   4.11.25 19:43:35

Kyllä pesen korikoneessa kaiken minkä mahtuu pesemään.
Paksuille ulkotoppaloimille ei ole koskaan ollut edes pesutarvetta, kaikki muu on koneeseen mahtunut.
Karvat lähtee koneesta helposti kuivana imurilla ja pyyhkimällä tiivisteet. Voihan tuon tyhjänäkin vielä pyöräyttää jos haluaa. Meillä kyllä kone pesee niin puhtaaksi että koneeseen ei ole joitain karvoja lukuunottamatta jäänyt mitään.

Nahkavarusteet pesen tietysti tallilla, (en kotona koneessa), harjatkin voi pestä vaikka suihkussa ämpärissä.

Kun mitään ei päästä megalikaiseksi, on peseminenkin suht puhdasta ja vaivatonta.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   4.11.25 19:51:19

Pesen ihan omassa koneessa ja loimet kesäisin käsin/painepesurilla. Suojat tms hiekkaiset pesen aluksi käsin, jotta hiekkaa ei menisi koneeseen. Huovat puhdistan myös karvoista mahdollisimman huolellisesti. Näin ei ole ollut karvoja perusvaatteissa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.